Remmen doen het af en toe niet!

Inmiddels vandaag lid geworden van dit prachtige forum. Wij zijn sinds een half jaar eigenaar van een yeti. Helemaal blij. Sinds een maand vallen helaas de remmen soms weg.
Tijdens het remmen staat het pedaal nog omhoog maar zodra je hem indrukt valt de druk weg en druk je zonder kracht de pedaal tot op de bodem in. (Dood eng) pas op het laatste ieniminie stukje pakt hij nog een beetje remkracht. Op moment dat het gebeurd brand er geen lampje op het dashboard. Gelukkig is het nog steeds goed gegaan.
De eerste twee keren, was het in 1 rit, en is de yeti gelijk naar de garage gegaan. De monteur kon het probleem niet vinden. Alles ziet er goed uit, geen lekkage oid. Iom de dealer is een stuk slang met sensor vervangen (sorry, weet de naam even niet meer). Omdat er ook geen lichtje had gebrand.
Toen zijn we weer gaan rijden en nu gebeurde het na twee weken weer.
Heeft iemand enig idee wat er aan hand met onze schat? Zodat we snel weer op pad kunnen.
 

EdK

Forumguru
Lucht in de leidingen ?
Oude remvloeistof ? is er al eens remvloeistof vervangen ?

En stel je nog even voor in de "meet en greet " dat word zeer op prijs gesteld door velen hier.
 

Yeti2015

Forumguru
Wat @EdK zegt over de remvloeistof. Als dat te oud is komt er teveel condens in.
En als dat warm wordt dan word dat gas en valt je remdruk weg.
 
Klinkt voor mij als inwendige lekkage in de hoofdremcylinder.
Apart dat het maar af en toe is.....
Ik neem aan dat het reservoir vol genoeg is.

Reservoir is vol genoeg. Na het gebeuren doet de rem het uiteindelijk weer zoals hij eerst deed.
Het lijkt wat op een lamme handrem, dat effect.
 
Wat @EdK zegt over de remvloeistof. Als dat te oud is komt er teveel condens in.
En als dat warm wordt dan word dat gas en valt je remdruk weg.

Hmmm dit klinkt allemaal erg aannemelijk. Ik heb deze tip door geappt naar de monteur. Kom hier nog op terug. Alvast super bedankt voor het meedenken. Je zit op een gegeven moment in de tunnelvisie..
 

EdK

Forumguru
De kosten zijn het niet om de remvloeistof te laten flushen en te vervangen !
Maar hiermee sluit je in iedergeval wel mee uit dat je nog oude remvloeistof hebt, of dat er vocht inzit of luchtbellen.
Als het verschijnsel hierna toch zou terugkeren ( wat ik niet hoop ) dan zit het toch duidelijk ergens in de leidingen / klauwen / ABS pomp (misschien ? )
 
Als het pedaal wegzakt is het inderdaad te veel water in de remvloeistof, lucht in de leidingen of lekkage van een remslang of een remcilinder. Zou inderdaad de remvloeistof laten verversen, daarbij moet sowieso ontlucht worden dan moet de oorzaak eigenlijk gewoon tevoorschijn komen. Succes en laat het hier even weten als het euvel gevonden is.
 

hemi24

Forumguru
Toch maar een keer naar een echte professionele garage?
Klinkt als achterstallige onderhoud bij een “mannetje om de hoek”...
 

brepus13

Forumguru
Ik zou ook de gangbaarheid van alle remklauwen eens goed nalopen. Een normale remactie produceert niet dusdanig veel warmte dat je meteen door het kookpunt van water heen zou trappen lijkt me zo. Als er iets aanloopt heb je wel een hoop warmteontwikkeling. Hoe dan ook zou ik dit wel erg serieus nemen en er door een goede garage naar laten kijken, life is to short to drive without brakes...
 

Tees

Donateur
Ik neig naar aanleiding van dit verhaal ook naar lucht in de leidingen. Vocht kan, zoals brepus13 al zegt, eigenlijk niet, dat geeft normaliter alleen problemen als je heel langdurig moet remmen (berg af oid). Maar luchtbellen doen precies wat hier beschreven is. En het kan ook zo zijn dat ze door de remdruk tijdelijk even weggeduwd worden, waardoor je er soms even geen last van hebt. En daar krijg je inderdaad geen lampje voor.
Ik zou sowieso als stap 1 de remvloeistof laten vervangen en (dan dus ook) ontluchten. Als het dan niet weg is, dan moet je idd in de richting van de hoofdremcylinder denken, of lekkende leidingen (maar dan zou je wel je remvloeistof aardig kwijt moeten zijn, en gaat er normaliter wel een lampje branden).
 

Ericw

Forumguru
Wat gebeurde er als je pompend ging remmen op het moment dat je het pedaal helemaal wegzakte of heb je dit niet kunnen proberen? (Wellicht omdat je al blij was dat er überhaupt wat remwerking was op dat moment.... )
 

hemi24

Forumguru
In de startpost is sprake van een dealer.....

dat lees ik anders: er staat i.o.m. dealer.

mijn interpretatie: handige Harrie van op de hoek wist het even niet meer en heeft vervolgens met een dealer overlegd.
Dus kans is groot dat de auto niet bij de dealer is binnengeweest.
 

hemi24

Forumguru
We zullen het wel horen, denk ik zo..!
En anders lezen we het wel op het nieuws, of zien we het op Dumpert...
 

Duijzer

Donateur
Naast remvloeistof vervangen (zeker doen!) kijk ook eens naar je schijven. Als die blauw zijn of juist erg roestig heb je kans dat er een klauw blijft hangen. Dat blok wordt dan snoeiheet waardoor het niet meer remt. Als het afkoelt doet hij het wel weer (maar niet zo goed meer....)
In dat geval niet alleen de blokken vervangen ( dan kun je volgende week weer), maar ook de klauw en waarschijnlijk ook de schijven....
 
Wat gebeurde er als je pompend ging remmen op het moment dat je het pedaal helemaal wegzakte of heb je dit niet kunnen proberen? (Wellicht omdat je al blij was dat er überhaupt wat remwerking was op dat moment.... )

Pompend remmen werkt een beetje. Bij tweede keer dat geprobeerd.
 
Alvast bedankt voor de vele reacties. De auto brengen we vanavond weg.
Remolie vervangen is inderdaad een goede optie.
Wordt vervolgd.

Ter info. Het gebeurd eigenlijk binnen 5 minuten bij aanvang van de rit. De eerste keer zelf bij het uitrijden van de straat, bij de eerste bocht.
 
Naast remvloeistof vervangen (zeker doen!) kijk ook eens naar je schijven. Als die blauw zijn of juist erg roestig heb je kans dat er een klauw blijft hangen. Dat blok wordt dan snoeiheet waardoor het niet meer remt. Als het afkoelt doet hij het wel weer (maar niet zo goed meer....)
In dat geval niet alleen de blokken vervangen ( dan kun je volgende week weer), maar ook de klauw en waarschijnlijk ook de schijven....

Een vastzittende remklauw ken ik helaas ook wel. Ooit bij mijn subaru gehad. Dit is echt niet het geval.
 
Bovenaan Onderaan