Remlichten blijven branden + soms slecht starten

Vandaag weer van alles geprobeerd.
Uitgelezen (nog niet met VAG COM helaas), en daar komt keer op keer een foutmelding terug. Weet 'm zo niet uit mijn hoofd, maar 't was iets met "brake circuit malfunction" en zo uit mijn hoofd code 16995.

Alle lampjes vervangen (ondanks de oude het prima deden). Naar de dealer geweest, en weer een nieuwe schakelaar opgepikt.... heeft helaas niet geholpen.
Begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat er een storing in de BCM zelf zit.
Wat ik ook probeer, de remlichten blijven continu branden.

Daarnaast zit er nog een storing in welke ongetwijfeld te maken heeft met het beroerd starten. Namelijk de krukas sensor. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze ervoor zorgt dat er remlichten blijven branden.....
 

Cordoba

Forumguru
Geen corrosie in de aanhangeraansluiting, waardoor je nu een kortsluiting hebt tussen plus en de remlichten?
(iets dergelijks kan ook de oorzaak zijn van het leeglopen van de accu)
 

Joske

Forumguru
ik denk dat je het in je rempedaal zelf moet zoeken hoor, mits wat GeGoogel kom ik tot volgende (mogelijke) oorzaak:

een "misadjusted brake light switch", dit zou je moeten interpreteren als zijnde dat de switch zodanig gemonteerd is dat wanneer het rempedaal in rust staat (dus niet gebruikt wordt) deze toch gedeeltelijk de switch aanspreekt, vandaar het constant blijven branden van de stoplichten.

Dus volgens mij moet er misschien een mogelijkheid zijn om de schakelaar te verstellen?


Want in principe.. een kapotte switch => dan gaan er geen remlichten branden.


Ik denk maar even luidop mee é ;)
 
@ Joske,
Dat is van toepassing op zo'n schakelaar die gemonteerd zit bij het pedaal zelf. Bij mijn auto zit deze niet op 't pedaal, maar op de hoofdrem cylinder zelf. :(
Zie startpost voor een foto van de schakelaar/sensor. Is een hall sensor, en deze kun je gewoon niet fout monteren.

Ik ga dadelijk met de auto even lang de dealer om daar te laten uitlezen. Fingers crossed :)
 

Joske

Forumguru
Ohhh, mijn fout :)

Had ik niet gezien. Ben benieuwd wat dealer vertelt! Hou ons op de hoogte ;)
 
Nou, gisteren bij de dealer geweest.
Uitgelezen, ee hele berg storingen welke ik met normale/universele uitlees apparatuur niet ben tegengekomen.
Monteur zag dat er bij een paar zaen een "1tje" terug kwam ipv een "0", en vermoede daarom een draadbreuk.

Een collega van de monteur zij "haal de accu bak maar eens eruit - en check de kabels die erachter lopen".
De accu bak er dus compleet uit, en ja hoor.... zware isolatie van een dikke kabel bundel doorgesleten. 3 draden uit dit dikke bundel hebben tegen de accu bak aan liggen schuren, en en lagen al een tijdje met 't koper bloot aangezien er zelfs groene aanslag was te zien.
Monteur zag gelijk dat dit canbus draden waren, dus direct gerepareerd.

Na de reparatie opnieuw uitgelezen, en praktisch alle storingen waren weg op 2 na;
1) Nog altijd de remverlichting
2) Regensensor van de ruitenwisser (niet zo boeiend).

De storing mbt de remverlichting was iets in de trant "Geen communicatie mogelijk".
Dus vermoedelijk nog ergens een kabelbreuk dit op het oog niet zichtbaar was.

Aangezien ze gisteren maar een uurtje tijd hadden en ze toch dieper moeten gaan zoeken, heb ik besloten de auto maar achter te laten.
Ze gaan nu tussendoor wanneer er tijd is verder doormeten. Kan dus zijn dat ze binnen een half uur wat gevonden hebben, maar het zou ook goed kunnen dat ze nog een tijdje bezig zijn :(

Persoonlijk vind ik het bizar dat een auto van deze leeftijd nu al kabels naar de kl*te heeft.
Ik vermoed dat het vaker gebeurd, aangezien een andere monteur riep "kijk eens achter de accubak".
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor de terugkoppeling alvast :thumbsup:

Blijkbaar inderdaad wel een gekende plaats voor kabelbreuk!

Hopelijk wordt de rest ook snel opgelost!
 

EdK

Forumguru
Maar goed de kabels achter de accubak liggen dus te schuren waardoor de isolatie doorschuurt.
Nu begrijp ik dat men die drie draden heeft gerepareerd.?
Maar hebben ze ook nog verder de oorzaak van het schuren van accubak tegen kabels aangepakt?
Want anders komt het over tijdje weer terug en dan zal je zien dan is net de garantie vervallen en kun je diep in de buidel tasten.
 
Het is een auto uit 2007, dus de garantie was sowieso al verlopen.
Een grote kabel bundel loopt precies achter de accubak. Als de auto weer gefixed is, ga ik zelf op mijn gemak even bekijken hoe ik de kabels extra bescherm.
Belangrijker vind ik dat 't zooitje weer werkt. Zal hoe dan ook iets moeten doen, dus hoop dat de kosten mee gaan vallen.

Heb met de dealer afgesproken dat ze om 't uur bellen om mij op de hoogte te stellen. Helaas hebben ze vandaag nog geen tijd gehad, maar morgen waarschijnlijk wel.

Tot heden zijn ze er een uurtje mee bezig geweest. Hoop dat ze de andere breuk/sluiting/storing snel gevonden krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
...Persoonlijk vind ik het bizar dat een auto van deze leeftijd nu al kabels naar de kl*te heeft.
Ik vermoed dat het vaker gebeurd, aangezien een andere monteur riep "kijk eens achter de accubak".

Dat ligt er aan wat nu de oorzaak is van het doorschuren. Als er bijvoorbeeld een andere accu is gemonteerd, en dat is slordig gedaan, kan ik me voorstellen dat indirect het slecht monteren van een andere accu de oorzaak is. Wat het voorkomen in de toekomst betreft: kijk of je met tieraps ofzo de kabels zo vast kunt leggen, dat het doorschuren niet meer kan voorkomen.
 
Nou, heb de Octavia sinds gisteren terug.
Ze hadden nog een kabelbreuk gevonden onder de "waterbak" - daar bedoelen ze denk ik de paravanbak mee.
Gefixed, en 't remlicht werkt weer naar behoren :)

De canbus draden die doorgeschuurd waren achter de accu bak waren vorige week al fixed, en dat loste zowat alle andere storingen op.

Wel kwam er tot heden een storing mbt gloeibougie van cilinder 3 terug, en start de wagen koud nog beroerd.
Auto moet toch een klein beurtje hebben, dus ik stop er dan maar gelijk 4 nieuwe gloeibougies in.

Zit er wel aan te denken om de accubak (en wellicht de paravanbak ook) nog een keer los te halen, en ff maatregelen nemen zodat die kabel niet nog een keer op dezelfde plek naar de kl*te gaat. De dealer kennende (en wat ik zelf ook zag vorige week) wordt alles gewoon weer op dezelfde manier teruggebouwd.
Heb weinig zin om over een half jaar weer dezelfde problemen te hebben :shutup::D

de APK zou gisteren ook verlopen, dus maar gelijk gebruik gemaakt van de APK aktie van de dealer. Zoals ik zelf al wist kwa de wagen zonder problemen door de APK heen.

Wel 300 euro lichter, maar kreeg wel een gewassen/gepoetste auto Octavia terug


Op naar de 3+ ton :)
 
Bovenaan Onderaan