Remlichten blijven branden + soms slecht starten

Hallo allemaal,

Afgelopen week heeft mijn Octavia plotseling kuren gekregen. Onderweg naar huis begon het "glow pug" lampje knipperen. Auto reed verder gewoon normaal, dus gewoon rustig naar huis gereden.
Aangezien het het al laat was, besloten om de volgende dag even te kijken naar dit probleem.
De volgende dag dus op onderzoek uit gegaan, en bleek dat mijn remlichten helemaal niets meer deden.
Aangezien de cruise control al een paar keer gek heeft lopen doen, heb ik dus op goed geluk de remlicht schakelaar/sensor op de hoofdrem cylinder vervangen.
Resultaat, de remlichten werkten weer :) Ik natuurlijk helemaal blij.

Maar dat was helaas maar voor korte duur :(
De volgende dag nog wat dingen aan mijn carkit gedaan, de auto wat opgeruimd en ondertussen de radio aan. Toen ik wou wegrijden wou de auto niet meer starten.... accu zo goed als leeg. Erg vreemd, aangezien ik vroeger de radio langer aan heb gehad zonder enige problemen. Dit is tevens een vrij nieuwe accu, dus dat vond ik helemaal vreemd.
Accu daarom gelijk aan de lader gehangen, en 's avond de auto eens geprobeerd te starten. Starte weer prima, niets aan de hand en zag met de multimeter dan de dynamo ook prima zijn werk deed.
Die avond verder niet meer naar om gekeken, en de volgende dag de auto gepakt om boodschappen te gaan doen. Vreemd genoeg startte de wagen heel moeilijk, ondanks dat de motor vrolijk wordt rond gegooid. Vaak 2 a 3x starten alvorens ie bleef lopen.
Ben lekker naar de supermarkt gereden, en thuis amar weer verder gekeken.
Naarmate de motor warmer werd ging het start probleem ook weg.

De motor daarom lekker laten afkoelen, en een paar uur laten nog eens gestart. Weer moeilijk aanslaan....
Na een paar starten begon ineens opnieuw het glow pug lampje te knipperen (al gelijk met 't contact aan).
En om het nog vervelender te maken kwam er een "ping, engine fault workshop" melding achteraan, met remlichten die nu ineens continu blijven branden.
Omdat ik dacht dat de computer wellicht van slag is geweest door de lege accu, heb ik beide accupolen los gegooid voor een halve dag, en ondertussen de accu nog eens aan de lader gegooid.
Heeft helaas niet geholpen :(

Paar jaar terug heeft de wagen ook vergelijkbare start problemen gehad, maar dat was met vochtig weer. Bleek in de stekker van de krukas sensor te zitten. Na een "contact spray" beurtje is het probleem nooit meer terugkomen. Toen de auto dit probleem had, waren er verder geen storingslampjes / meldingen op het dashboard zichtbaar. Ik vermoed dan ook dat er nu iets anders gaande is.

Al met een spookt het gruwelijk in deze wagen. Vervelende is dat ik 'm zelf niet kan uitlezen, en niemand in de buurt heb met uitlees spul die langs kan komen.
Voor het einde van de maand moet de auto ook weer z'n APK hebben, dus het komt weer lekker uit.

Omdat ik geen werkende remlichten heb wil ik liever niet met de Skoda rijden.
Herkend iemand dit, of heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

Mijn skoda heeft dus geen standaard remlicht schakelaar die je op het pedaal tegen komt.
Bij mijn auto zit er zo'n sensor onder de hoofdrem cylinder:
41487_x800.jpg
 

Desperado

Forumguru
Iets met we zouden u zeer erkentelijk zijn als u..........

Nog een voordeel als je je voor hebt gesteld; je krijgt serieuze antwoorden op je vraag. :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Wat het probleem betreft: wat voor accu is er geplaatst, en wat voor accu zat er origineel in? Ik zie heel vaak dat bij een offerte een te kleine accu als vervanging wordt geplaatst, om maar de goedkoopste te zijn. Resultaat is dat de nieuwe accu een zeer korte levensduur zal hebben, en grote kans dat ie regelmatig te kort komt, zeker als de buitentemperaturen naar beneden gaan. Nu is de accu van mijn auto ongeveer het andere uiterste: origineel 60Ah voor een 1.4 motorblokje en in januari viert de accu zijn 12e verjaardag (dus iets ouder dan de auto).
 
Zojuist mezelf even voorgesteld - niet eens bij stil gedaan :)
Nu nog een leuke avatar opsnorren.

Ben vanmiddag nog even bezig met de Octavia;
1) Oude remlicht schakelaar terug gemonteerd, maar nog steeds blijft alles branden. Ook bij het loskoppelen van de schakelaar op de hoofdrem cylinder.
2) Zekeringen los getrokken in zowel de motorruimte als bij het dashboard (zekering mbt koppeling/remlicht schakelaar, en de zekering voor 't remlicht zelf). Geen genoeg blijven de remlichten gewoon branden?!

Vooral dat de remlichten blijven branden met de remlicht zekering eruit vind ik wel heel erg wazig.....

Accu is een Bosch S4, met zelfs ietsie meer capaciteit als de accu die er orgineel uit kwam. Deze accu zit er nu 1,5 jaar in, en heeft het altijd prima gedaan.
Tijdens een koude start komt de accu niet onder de 10,5V.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Een lage accuspanning kan veel storingen opleveren. daarnaast meten is weten. Aangezien je dichtbij Breda woont is een afspraak bij @Antera zo gemaakt :D
 

Joske

Forumguru
Je bent met carkit en radio aan de slag geweest.. Zou het niet kunnen dat deze de accu nu leegtrekken bij stilstand?

Ik zou eerst het accuprobleem zoeken en dan het startprobleem, als dat er dan nog is tenminste.

Heb je de zekeringen en lampjes van de remlichten gecontroleerd?
 
Carkit zit er al 270k km in, en was uitsluitend bezig om wat instellingen te veranderen en m'n telefoon opnieuw toe te voegen. Niets bijzonders, en had de radio gewoon aan voor wat achtergrond muziek :)
Ik vermoed gewoon dat ie te lang op contact heeft gestaan, en zo de accu leeg had getrokken. Accu doet het nu verder gewoon prima, is niet meer leeg geweest dus zal wel een eenmalig iets geweest zijn.

Vandaag de auto nog een paar keer gestart. Gek genoeg lijkt ie weer beter te gaan starten, maar hoe dan ook blijven de remlichten branden + boordcomputer blijft "engine fault workshop" roepen.

Zekeringen gecontroleerd en deze zijn heel. Lampjes zelf niet - ze branden allemaal (inclusief 3de remlicht) gewoon.
 

Joske

Forumguru
En wat is bouwjaar en motorcode van je Octavia?

En zijn de gloeipluggen al eens "ooit" vervangen geweest?
 
Gaat om een 2007 model, met 1.9tdi (77kw) welke de BLS motorcode heeft.

De gloeipluggen zijn ongeveer een 100k terug vervangen geweest icm een grote beurt.
 
Uitlezen ben ik dus ook bang voor :(
Vervelende is alleen dat mijn remlichten continu blijven branden - niet bepaald veilig/geweldig als ik zo een stuk moet gaan rijden
 
@ Peter, ik denk niet dat het met een relais/massa geschakeld wordt. Wellicht is er iemand op het forum die daar iets meer over kan zeggen? :)

@ Ronnie,
Ja, ik heb er een trekhaak onder zitten. Deze zit er al vanaf nagenoeg dag 1 onder.
 

Ronnie

Forumguru
Als deze uitgevoerd is met de trekhaakmodule kun je de stekker van de module eens loshalen en kijken wat het remlicht doet.
Ergens moet er toch spanning komen op het remlicht.........
Heb je geen module, dan achter bij de remlichten de draad naar de trekhaakdoos eens loshalen.
 
Pfoe dat is een goeie :) Ik zou niet weten of ik een module heb. De dealer heeft destijds voor de trekhaak gezorgd, dus het zou me niets verbazen als er gebruik gemaakt wordt van een module.

Heb jij een idee op welke plek zo'n module doorgaans geplaatst wordt?
Als ik het goed begrijp zouden ze wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een trekhaak, een kabel getrokken hebben vanaf een van de lamp units achter?
 

Ronnie

Forumguru
Module zit doorgaans achter de linker zijbekleding in de bagageruimte, als er zonder module geplaatst is wordt het in de regel afgetapt van de achterlichten.
 
Bovenaan Onderaan