Remlichten aanhangwagen branden op knipperlichten

cobra667

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb mij recent een tweedehands skoda octavia IV aangekocht. Nu heb ik een probleem met de lichten van de aanhangwagen. De knipperlichten werken correct, maar wanneer ik rem zijn het óók de knipperlichten die branden ipv de remlichten.
Het gaat hier vrijwel zeker om iets dat aangepast is in de programmatie, aangezien de lichten knipperen wanneer je zowel remlicht als knipperlicht activeert, wat volgens mij een bekabelingsfout uitsluit (wat men mij trouwens ook in mijn garage bevestigd).
Iemand die weet welke parameter(s) zouden moeten aangepast worden? Ik heb een obdeleven om dit eventueel zelf te doen.
Ter info: dit probleem wordt niet gedekt door de garantieverzekering (gechecked) en de garage wil gewoon de hele regelunit vervangen à 1000 euro

Dank bij voorbaat

cobra667

Nieuw lid
Neen, zoals ik al zei is dit gecontroleerd in de garage EN dan zouden de lichten continu blijven branden wanneer de knipperlichten en remlichten gelijk gebruikt worden ipv beginnen knipperen

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als het op de auto niet het geval is wanneer er niets is aangekoppeld, zit het toch echt in de bedrading of de massa-aansluiting van de (remlichten van de?) aanhanger.

Dit klinkt eerder als een programmeer dingetje als ik het goed interpreteer.
Maar voor de duidelijkheid:
Gaan je alarmlichten/knipperlichten van de auto ook mee knipperen als je remt zonder aanhanger?
Of gebeurt dit alleen met aanhanger? En zo ja, knipperd alleen je aanhanger dan of de auto ook?

Ik herken dit namelijk wel van een vorige auto, die was zo geprogrammeerd als je hard remde knipperden de alarmlichten mee als je remde (soort plotseling file kennisgeving), dit gebeurde niet specifiek alleen bij een aanhanger maar het kan dus mogelijk wel.

P.s. heb zelf zo geen kennis van Odis/VagCom ofzo maar puur uit ervaring met vorige auto (was een Volvo)

martijn v o

Forumguru
Nee dit is in 101 van de 100 gevallen een massa probleem van de aanhanger. Massa doormeten van lamp naar chassis om het te vinden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

cobra667

Nieuw lid
Nee, geen massa probleem. Bekabeling is nagemeten tot aan de sturing

Zonder aanhanger werken alle lichten normaal

andrehj

Forumguru
@cobra667 :
Als de aanhangers bij andere auto's goed werken, ligt het probleem in de bekabeling van jouw auto. Ergens tussen het aanhangerregelapparaat (achter de bekleding in je kofferbak) en het stopcontact op de trekhaak gaat er iets fout.
Het argument van @Peter-036, dat dan ook zonder aanhanger je verlichting gek zou moeten doen klopt niet. Want de verlichting van je aanhanger wordt niet zoals 30 jaar geleden afgetakt bij de achterlichten, maar direct gegenereerd door het regelapparaat in je kofferbak.
Die is enkel met wat voedingsdraden en een canbus-signaal op de auto aangesloten en stuurt via individuele outputs de verlichting van de aanhanger aan.
Deze outputs kun je met VCDS (of ODIS) ook per stuk aan zetten. Daarmee zou dit probleem voor een dealer eenvoudig te diagnosticeren moeten zijn.

hemi24

Forumguru
Uitgangen van de aanhangermodule zijn niet programmerbaar, dus het MOET wel een issue met de bekabeling zijn!

Aangezien meerdere aanhangers hetzelfde beeld laten zien is de hoofdverdachte dan vrijwel zeker de auto en dan waarschijnlijk de stekkerdoos.

Je kunt met een multimeter meten direct in de pin(nen) van de massa én kijken of de pin voor het remlicht hoog wordt bij intrappen van de rem.
Ik neem aan dat je geen testkastje tot je beschikking hebt voor het doormeten van de aanhangerstekkerdoos, dus in dat geval zou ik zeggen:
Aanhanger aankoppelen en direct bij de stekkers op de lampunit zelf meten of de juiste stekkers hoog worden.
Bij voorkeur wel een aanhanger met 13- polige stekker gebruiken…

Aansluitschema’s zijn wel op het web te vinden, bijvoorbeeld hier:

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Je geeft aan dat dit niet door de 'garantieverzekering' gedekt wordt. Dat is niet zo boeiend, dit valt namelijk onder non-conformiteit. Verlichting moet namelijk wettelijk verplicht werken en als er ergens in de auto iets zit waardoor dat niet goed gaat, moet de verkoper dat gewoon oplossen. Wijzen naar de garantie(verzekering) is een truc die gemeengoed is bij autoverkopers en die gewoon niet correct is. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen...

Verder eens met @hemi24 (die tegelijkertijd met mij wat typte)

Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Octavia IV is wel wat jonger dan mijn Fabia 1, weet dus niet of het vergelijkbaar is.
Wat ik wel weet is dat ik jaar op jaar voor de vakantie de verlichting van de aanhanger checkte, en jaar op jaar deden de lampjes van de aanhanger en de auto exact wat jij omschrijft.
Vragen op het forum, tips gekregen, maar eigenwijs gedacht, dat het allemaal goed zat.
Verlichting aan aanhanger vervangen, stekkerdoos aan de auto vervangen, 300.000 keer stroompjes meten op de auto, altijd goed, maar met aanhanger weer een feestverlichting.
Na vijf jaar een beetje zat van om iedere keer hetzelfde probleem tegen te komen en toch maar eens gekeken hoe het met de bekabeling in de auto zat.

En wat bleek, de gouden tips die ik in de wind heb geslagen met de gedachte "zonder aanhanger is het goed, dus moet het met aanhanger ook goed kunnen zonder teveel aan te passen".
Het was een verkeerd massapunt.
Massa was aangesloten op een dun schroefje ergens achterin de kofferruimte.
Na de massa te hebben aangesloten op een goed massapunt, geen problemen meer gehad.
De Kassa rinkelt bij goede Massa.

andrehj

Forumguru
Je kunt met een multimeter meten direct in de pin(nen) van de massa én kijken of de pin voor het remlicht hoog wordt bij intrappen van de rem.
We weten weliswaar nog steeds niet welke aanhangermodule @cobra667 heeft, maar bij een originele VAG-module werkt dat niet. Die stuurt de uitgangen pas aan als uit de aanhangerdetectie blijkt dat er iets aangesloten is.
Aanhanger aankoppelen en direct bij de stekkers op de lampunit zelf meten of de juiste stekkers hoog worden.
Bij voorkeur wel een aanhanger met 13- polige stekker gebruiken…
Dat is wel een goede manier. Maar voegt eigenlijk weinig toe aan de waarneming dat zowel rem- als knipperlicht gaan branden. En 13-polig is onnodig. De problemen doen zich voor bij rem- en knipperlicht, die bij zowel 7- als 13-polig aanwezig zijn.
Overigens, @cobra667, gaat het knipperlicht aan één zijde branden, of aan beide kanten?
Als die aan één kant gaat branden is de kans groot dat ergens een draadje tussen beide circuits is doorverbonden.
Als beide meegaan dan zou ik de fout in het regelapparaat zoeken, of is er toch een massaprobleem, zie onder.

En wat gebeurt er als je enkel de knipperlichten inschakelt? (Links en rechts apart vermelden)

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Nee, geen massa probleem. Bekabeling is nagemeten tot aan de sturing
Hoe hebben ze die massa gemeten? Dat gaat vaak fout. Een slecht contact (bijvoorbeeld een weerstand van 10 Ohm) zal met een multimeter als een verbinding worden gezien, maar toch de grootste problemen veroorzaken.
Of het een massaprobleem is kun je zelf eenvoudig nagaan door even een losse (dikke!) testkabel van een massapunt op de verlichting van je aanhanger naar de minpool van je accu te trekken. Als het dan opgelost is, weet je waar je moet zoeken.

cobra667

Nieuw lid
De stekker is nagemeten met een speciaal toestel, alsook alle bekabeling is nagelopen. Als ik enkel knipperlichten gebruik werken deze zoals het hoort, zowel links als rechts

andrehj

Forumguru
@hemi24 De massa wordt inderdaad niet geschakeld (zie schema hieronder). Maar voor de remlichten zit het toch iets anders.
Daarvoor loop parallel aan de canbusdraden een extra draadje, wat ervoor zorgt dat mocht de canbus uitvallen, de remlichten nog steeds werken.
Dat draadje loopt echter niet direct naar het aanhangerstopcontact, maar eindigt in de aanhangerregelmodule, die dit signaal enkel als input gebruikt. Dit is het zwart-rode draadje op connector T12B, pin 3.
Zo zit het tenminste in mijn S2, zie schema:
2025-05-04 S2 Schema Trekhaak P1.png
2025-05-04 S2 Schema Trekhaak P2.png
@cobra667 Je hebt nog niet bevestigd dat beide knipperlampen mee gaan branden als je op de rem drukt.
Als dat het geval is zou ik toch het regelapparaat verdenken. Maar die massatest zou ik eerst uitvoeren.

Bovenaan Onderaan