Remcilinders en schoenen vervangen

marx-7

Senior Member
Beste mensen,

2 dagen geleden zag ik op straat een vlekje liggen waar mijn octavia combi 1.6 uit 2000 gestaan had maar kon zo snel niet ontdekken waar het vandaan kwam. Radiateur nagekeken, er onder gekropen maar daar lag het niet aan, alles kurkdroog. Totdat ik gisteren toen ik de auto startte een aantal pieptoontjes hoorde en het waarschuwingslampje van de remmen knipperde. Ik dacht wat heb ik nu aan mijn fiets hangen en meteen onder de auto gekropen en jawel.....1 van de achtervelgen was nat van de remolie aan de binnenkant en het peil van de remolie in het reservoir te laag. Was maar een klein stukje van huis en voorzichtig terug gereden....

Bij de laatste apk al een opmerking gekregen dat er wat verschil in de remwerking aan de achterkant zat dus ik wist al een tijdje dat ik aan de beurt was, maar ik had gehoopt dat ik kon wachten op wat warmere temperaturen buiten. Remvoeringen had ik al gehaald, remcilinders haal ik morgen en doe meteen beide kanten. Verder wil ik meteen de remvloeistof vervangen want die zit er ook al enige jaren in.

Achterremmen heb ik nog nooit gedaan maar ben niet bang hier aan te beginnen, heb gelukkig geen 2 linker handen maar had toch graag wat tips en tricks gehad van ervaringsdeskundigen. Ik heb het forum en youtube doorzocht maar niet meteen gevonden wat ik hoopte te vinden. Ik heb gelezen dat er ergens een palletje zit om de remschoenen los te krijgen van de trommel, ik had graag precies geweten waar die zit evt met een foto.

Wie kan me daar mee helpen, alle info is welkom!

Groet,

Marc
 

Joske

Forumguru
Ik heb zoveel mogelijk info gebundeld in 1 document, zoals de meesten hier wel weten ben ik nogal goed in het aanbrengen van handleidingen e.d. maar heb ik persoonlijk weinig ervaring in het zelf uitvoeren er van. Bekijk het eens en als je nog iets nodig zou hebben dan wil ik gerust nog wel eens verder zoeken in Elsawin.
 

Bijlagen

  • remmen achteraan O1.pdf
    220 KB · Weergaven: 36

ertromp

Forumguru
Perfect weer zo'n handleiding @Joske :thumbsup:
Er zal zeker een lekkage zijn op de wielremcilinder. Ik zou alles dus cilinder en remschoenen vervangen als ik jou was en alles goed ontvetten met remmenreiniger.
 

marx-7

Senior Member
Joske, hartstikke bedankt!

Ik vond al meteen de afbeelding die ik zocht op pagina 4 en de hele zooi uitgeprint. Heb ondertussen al wat video's bekeken op youtube en het lijkt me geen moeilijke operatie als die trommel er maar fatsoenlijk van af komt.

Gelukkig heb ik de auto door de week niet of nauwelijks meer nodig (vrachtwagen staat om de hoek) en heb ik waarschijnlijk komend weekend hulp van mijn broer. Helaas was het gisteren te laat wat nieuwe cilinders te halen anders was ik er al aan begonnen.

Ik hou jullie op de hoogte, als ik er zin en tijd in heb maak ik een how-to video voor de toekomst.

Marc
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
De remtrommels van mijn O1 gingen er zonder problemen en hulpgereedschap af. Als ze een beetje vastzitten kun je beginnen met voorzichtig een beetje tikken met een hamer en wat wrikken en draaien en eventueel voorzichtig met een schroevendraaier ertussen. En als ze eraf zijn even goed kijken of er geen rand aan zit.
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een opmerking, omdat ik er op het eerste gezicht niets over zie in de handleiding van @Joske Hydraulische olie is rotzooi voor je gezondheid, door allerlei dopes die er in zitten om aan de eisen te voldoen. (en remolie is dus een hydro-olie). Bij die eisen moet je denken aan eigenschappen als:
- geen schuimvorming (dampbellen in je remolie)
- niet al te brandbaar
- mag geen roest veroorzaken in het remsysteem
en zo is er nog een hele lijst van eisen, en bijbehorende dopes om aan die eisen te voldoen.
Vermijd daarom huidcontact (handschoenen) en adem het zo min mogelijk in, stofkapjes leveren hierbij nauwelijks bescherming, die zijn om stof tegen te houden, niet iets in gasvorm (anders zou je ook niet kunnen ademhalen door zo'n kapje).
 

ertromp

Forumguru
Hier nog een plaatje van mijn outfit als ik remolie ga vervangen

image.jpg


En nu zonder gekheid :D
Gewoon je gezondboeren verstand gebruiken en bij morsen over huid gelijk goed spoelen en wassen. Maskers o.i.d is echt niet nodig. Dunne plastic handschoenen (als je er mee kunt werken) is zeker aan te bevelen.

Pas ook op met de lak op je auto! Mors daar geen remolie op.
 

Cordoba

Forumguru
Een paar latex handschoenen zal wel kapot gaan tijdens de klus, maar is dun en strak, en kan het meeste huidcontact wel voorkomen, terwijl er goed mee is te werken.
Af en toe een nieuw paar pakken en even je handen afspoelen zal al veel schelen (wel ff handen goed drogen voor je nieuwe aantrekt, anders krijg je ze haast niet aan).
 

Joske

Forumguru
ter info:

ATTENTIE!
t Remvloeistof is hygroscopisch, d.w.z. ze neemt vocht op uit de atmosfeer en moet daarom steeds in luchtdicht afgesloten blikken worden bewaard.
t Remvloeistof in geen geval met mineraalolie-houdende vloeistoffen (olie, benzine, schoonmaakmiddelen) in contact brengen. Minerale olie beschadigt de stoppen (afdichtingen) en manchetten van het remsysteem.
t Afgezogen (gebruikte) remvloeistof niet opnieuw gebruiken.
t Voorschriften voor behandeling van afvalstoffen opvolgen!
t Remvloeistof is giftig, contact met de huid vermijden.
t Remvloeistof mag vanwege de bijtende werking bovendien niet met lak in aanraking komen.
t Eventueel naar buiten gekomen remvloeistof met veel water wegspoelen.
t Bij het afvoeren van remvloeistof de betreffende milieuvoorschriften in acht nemen.
 

EdK

Forumguru
t Remvloeistof is hygroscopisch, d.w.z. ze neemt vocht op uit de atmosfeer en moet daarom steeds in luchtdicht afgesloten blikken worden bewaard.
Leuk maar verwarrend voor deze en gene.
Verpakking gebruiken en als er ook maar iets van over blijft meteen met de oude remvloeistog gewoon afvoeren en zeker niet bewaren voor een volgende verversing.
De remvloeistof neemt in 24 uur al veel teveel vocht op dat het daarna nog verantwoord is om het te gebruiken...
 

Adoks

Senior Member
Jullie maken het best spannend dat remvloeistof vervangen ;) Anyway, als je handschoenen gaat dragen, gebruik dan Nitril handschoenen. Die blauwe. Zijn chemisch bestendig. Je kunt ze in bulk bij de Makro halen of wellicht apotheek en anders online oid.
 

marx-7

Senior Member
Mannen (en misschien een incidentele vrouw.....wie weet:D) bedankt voor alle info maar ik denk dat jullie het erger maken dan het is:thinking:.

Heb alles klaar liggen.....remcilinders, remschoenen, remolie, grote krik en assteunen, materiaal, remmenreiniger, kruipolie en ben vast nog iets vergeten.....oh ja, de handschoenen. Heb een paar gehaald die strak zitten en chemisch spul kunnen verdragen.

Heb a.s. donderdag en vrijdag vrij gevraagd en nu maar hopen dat me baas ook meewerkt anders wordt het zaterdag. Ben er nog over aan het nadenken een cameraatje te plaatsen en er een how-to van te maken (op voorwaarde dat het lukt). Weet niet of er interesse in is.

Ik heb de handleiding van Joske klaar liggen en een aantal joetjoep video's bekeken dus ik denk dat het wel lukt. Heb vaak genoeg de voorkant gedaan, maar ben nooit aan trommelremmen toegekomen omdat ik meestal de auto alweer weggedaan had voor dat het nodig was:D. Heb de Octavia nu 6 jaar en er een dikke 100.000 mee gereden en hij bevalt nog steeds goed, dus was wel van plan er nog even mee rond te tuffen.
 

marx-7

Senior Member
Goed dan......vanmorgen met goede moed begonnen aan deze klus. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het toch wat moeilijker vond dan gedacht. Waarom? het was een ongelofelijke smeerboel onder de trommelrem. Heb alles gedemonteerd en zo goed als mogelijk schoongemaakt. Toen ik weer alles wilde monteren had ik op een gegeven moment 1 foutje gemaakt met een veer ondanks dat ik overal duidelijke foto's had gemaakt, dus kon de hele santekraam weer uit elkaar.

Gelukkig had ik al eens een filmpje op youtube gevonden van een tjech die dit aan zijn skoda had gedaan en daar stonden een aantal foto's op hoe en wat.....


de smeerboel.....trommel was zeikenat van de rem olie
Foto720-IZUXZPVJ.jpg


De boosdoener, kapotte remcilinder

Foto720-DJFMGJSH.jpg


Zo goed mogelijk alles schoongemaakt met remmenreiniger en nieuwe remcilinder geplaatst

Foto720-T64EENAH.jpg


Zooi weer langzaam in elkaar gezet maar hier had ik dus een foutje gemaakt. De pal die je omhoog moet duwen om de trommel los te krijgen zat veel te diep, daardoor kreeg ik de trommel ook niet meer gemonteerd. Eest dat filmpje nog een bekeken en toen wist ik weer hoe het zat en daarna ging het prima.

Foto720-SDND4CFJ.jpg


Wat ik achteraf wel vreemd vind is dat ik de trommel met lager en al ervan af gehaald heb. De naaf had moeten blijven, les voor morgen als ik de andere kant doe. Die is in elk geval droog en zal een stuk schoner en netter zijn. Deze trommel zat enorm vastgerot aan de naaf, kreeg er geen beweging in zelfs niet na wat meer geweld.

Ontluchten doe ik morgen, dan tevens alle rem olie vervangen want die zit er al veels te lang in. Grote bout voor de naaf weer met locktide vastgezet.

Merk wel aan alles dat ik geen 20 meer ben, na een paar uur op je hurken te zitten kloten begint toch wel alles pijn te doen.....:mad:

Marc
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Tjonge, indrukwekkend hoor! Maar heb je nu inmiddels ook nieuwe schoenen gevonden? Dan kun je de oude nu weggooien ;) Fascinerend wat een verschil een luttel horizontaal streepje kan maken.
 
Bovenaan Onderaan