Regensensor wisselvallig

igor

Nieuw lid
Goedemorgen,

Nu twee weken in het bezit van een nieuwe fabia 3 edition met licht- en zicht pakket.
Echter merk ik dat regensensor die er in zit lang niet doet wat ik verwacht dat hij zou moeten doen.
Het duurt erg lang voordat hij gaat wissen (te lang om veilig te rijden) en dan als hij eenmaal wist blijft hij ook nog te lang doorgaan. Heb de optie automatisch wissen nu uitgezet omdat dit helemaal niet voldoet.
Zijn er mensen met gelijke ervaringen en/of eventuele opties om dit aan te passen. Bedankt alvast.
 

turboturbo

Forumguru
Hier vooralsnog gelijke ervaring maar dan met een Octavia 1 :)
Heb wel verbeteringen gemerkt door nieuwe wissers te plaatsen. Slechte kwaliteit wissers maken de ramen niet goed schoon meer en dat kan de sensor het ook niet meer goed 'zien' of beoordelen.

Ik overweeg ook om de optie uit te laten schakelen. Want nog steeds zit ik tijdens regenval de hendel ofwel uit te zetten (want wist te lang door op droog raam, bijv als de regen even weg is of als ik door een tunnel rijd) ofwel de intensiteit te verhogen omdat ie niet vaak genoeg wist.

Als het dan toch weer handwerk wordt, dan liever met techniek die voorspelbaar is en dus doet wat ik verwacht te doen (en dus de optie uit te schakelen en om te zetten in reguliere of vaste interval tijden)
 

Altos

Banned
Zit er op de stengel van de ruitenwisser een schakelaartje op de gevoeligheid in te stellen? Bij onze O3 is dat wel zo (ook icm regensensor)
 

igor

Nieuw lid
Zit er op de stengel van de ruitenwisser een schakelaartje op de gevoeligheid in te stellen? Bij onze O3 is dat wel zo (ook icm regensensor)

ja, inderdaad bovenop de hendel een knopje die omgezet kan worden om gevoeligheid in te stellen. Bij kleinste druppeltje totaal geen reactie, bij omzetten naar telkens een groter druppeltje wist hij telkens één keer om daarna weer op te houden en pas erg laat te gaan wissen bij regenval.
 

igor

Nieuw lid
Als het dan toch weer handwerk wordt, dan liever met techniek die voorspelbaar is en dus doet wat ik verwacht te doen (en dus de optie uit te schakelen en om te zetten in reguliere of vaste interval tijden

zo ver was ik na anderhalve week inmiddels ook al, maar dit zou toch niet moeten. Techniek staat voor niets zeggen ze wel eens en je mag van een splinternieuwe auto toch verwachten dat ze dat wel voor elkaar hebben. Ik lees trouwens ook andere verhalen waarbij deze wel gewoon doet wat hij moet doen.
 

turboturbo

Forumguru
Ben ik met je eens. En omdat jouw wagen (itt die van mij) nog vrij nieuw zal zijn, misschien toch maar even aangeven bij de verkoper misschien?
 
Bij mij werkt dit onderdeel wel zoals ik zou verwachten, hoogstens alleen bij het wegrijden even 1 keertje helpen handmatig, maar daarna wist hij automatisch prima en vind ik deze functie ideaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: igor

Figaro75

Senior Member
Ik vind ook dat de regensensor slecht werkt. Bij mijn Octavia II vond ik dit veel beter. Begon op tijd en wiste niet onnodig lang door.
Bij de Octavia ging hij wel soms spontaan een keer wissen zonder één druppel te bekennen.

Volgens mij kan je softwarematig nog instellen of het een getinte voorruit is zodat hij gevoeliger moet zijn.
Weet niet of dit ook bij de Fabia III kan, @Antera ??

Dus instellen dat de ruit donkerder is zodat hij eerder gaat wissen?
 

igor

Nieuw lid
Toevallig gisterenavond weer wat in de regen moeten rijden en bleek hij toch accurater te werken dan 's ochtends. Apart verhaal vind ik het allemaal. Ik kijk het nog even een paar regenbuien aan.
Ik heb geen getint raam voor en kan dit ook niet softwarematig instellen. Ik kan enkel automatisch wissen aan of uit vinken.
 

Antera

Donateur
Volgens mij kan je softwarematig nog instellen of het een getinte voorruit is zodat hij gevoeliger moet zijn.
Weet niet of dit ook bij de Fabia III kan, @Antera ??

Dus instellen dat de ruit donkerder is zodat hij eerder gaat wissen?


Hij is als het net als bij de andere MQb auto's ook is wel in te stellen op vroeg normaal of laat. Niet op type ruit
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ook ik heb er geen problemen mee.
Tenminste, nu ik weet hoe het werkt. Ik laat nu de schakelaar bijna altijd in die
intervalstand staan. En een computer is géen mens, wel door een mens geprogrammeerd.
Jouw ervaring op een bepaald moment kan dus totaal anders zijn dan de programmeur dacht.
Maar dat geldt óók voor de start-/stopschakeling.
Daar werkt de handmatige schakeling ook niet zoals ik verwacht.
Misschien kunnen ik -en ook anderen- er niet zo goed tegen dat in de moderne auto
iemand anders beslissingen neemt?????
grts
 

Figaro75

Senior Member
@fanSkoda Ik kan het vergelijken met de Skoda Octavia uit 2006 die ik had. En die werkte gewoon beter. Startte op tijd en stopte zodra de ruit 'schoon' was.
Bij de Fabia duurt het langer voordat hij (weer) start en hij gaat ook onnodig lang door.

Gisteren heb ik het tijdens het rijden zitten tellen. Na elke 9 - 10 wisbewegingen hoorde ik een klik waarna het wissen even pauzeerde. Daarna weer een een klik en weer 9 tot 10 x wissen. Weer een klik...pauze...klik wissen....klik...pauze etc. Terwijl de regen gewoon continu door ging. Alsof hij na 9 of 10 keer wissen even wilde kijken of het nog regende, dus niet continu kijken.

Ook de schakelaar lijkt weinig uit te maken wanneer hij gaat wissen. Dus als ik vind dat hij moet starten (omdat ik bijna niets meer zie) geef ik hem een extra tikje en gaat hij weer. Totdat ik aan eind ben en dan zet ik hem weer helemaal terug en begin overnieuw.

De Start-Stop werkt bij een DSG gewoon onhandig. Zodra je stil staat slaat hij af. Dat doet hij dus ook bij de slagboom, in de file, bij rotondes, net voordat het weer groen wordt etc. Bij een handgeschakelde bak bepaal je zelf of je hem in zijn vrij zet en de motor de gelegenheid geeft om af te slaan.

Dus de auto mag best beslissingen nemen als deze (in mijn ogen) logisch en/of verwacht is. De techniek moet niet tegen werken.
En als het beter was dan merk je dat nog eens extra t.o.v. als je het nog nooit hebt gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn NSU Prinz-4 - jaren '60! - had ik een Hella intervalschakelaar gemonteerd die volleig traploos regelbaar was. Da's pas ideaal: precies afstemmen naar de behoefte van het moment.
In mijn O2C uit 2007 zat ook zo'n regensensor en die deed zelden of nooit wat ik wilde - begon te alaat, wiste ofwel te weinig ofwel te vaak, het schakelaartje met de 4 standen leek geen merkbare invloed op het wisgedrag te hebben - kortom, ik heb me daar dik 3 jaar aan geërgerd.
In mijn huidige auto heb ik gelukkig alleen die 4 vaste intervalstanden, dat vind ik bijna (maar niet helemaal) net zo fijn als die traploze van bijna 50 jaar geleden...
 

Skoda-MAN

Forumguru
In mijn auto ben ik er uiterst tevreden over, gevoeligheid op standje 3. Dat je de hendel even heen en weer moet bewegen nadat het contact uit is geweest daar kan ik mee leven.
Wat ik erg mis is het nawissen na sproeier gebruik en dat kan niet geactiveerd worden met VCDS . Zelfs mijn Dacia had dat er standaard op zitten.
 

newwolf84

Forumguru
@Skoda-MAN, bedoel je de teardrop whipe ? Dit is toch in te stellen of zitten we nu niet op dezelfde golflengte ?
Bij mijn FL O2 is dit in te stellen via VCDS.
 
Bovenaan Onderaan