Regensensor defect?

Cordoba

Forumguru
Verklaar je nader Altos? De gevoeligheid van de sensor niet goed ingesteld, of iets anders? Overigens is de optie 'rain close' volgens mij met Vagcom in te stellen als je een regensensor in combinatie met electrisch bediende ramen en/of electrisch bediend schuifdak hebt.
 

Altos

Banned
Ik kan alleen maar gokken want ik heb geen regen meer mee mogen maken. Ik zal fout geteld hebben de eerste keer omdat toen ik er met een gieter water op liet lopen, de ruitenwisser wel met diverse snelheden op en neer ging.
De ramen gingen niet dicht (natte binnenkant :(, was gelukkig maar water) maar de ramen gaan wel open en dicht met via de sleutel zoals Corné vertelde. Maakt me ook niet zo veel uit, heb eigenlijk bijna nooit de ramen open behalve bij de parkeergarage...
 

EdK

Forumguru
rainclosing is een aparte instelling in vcds en zal je dus apart aan moeten vinken
 

EdK

Forumguru
Dan heb jij geluk hiermee Joske.
Want bij mij in de maxidot komt dat niet voor en heb alles met vcds moeten doen
En nu het aanstaat zie ik het niet in de maxidot maar t werkt wel
 

Joske

Forumguru
Ja, vind het best wel handig dat ik redelijk wat af en aan kan zetten in de maxidot (of via Amundsen setup). Duurtijd coming en leaving home, de PDC etc. :)
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb bij diverse auto's meegemaakt dat de regensensor gedeactiveerd wordt als het contact uit wordt gezet om te voorkomen dat de ruitenwissers bij bv. starten of in de wasstraat onverwachts aan gaan, om de sensor weer in te schakelen moet je dan de schakelaar opnieuw in de juiste stand zetten.
 

Cordoba

Forumguru
Beetje een domme schakeling Coesdoes: ruitenwissers staan over het contact geschakeld, dus regensensor hoeft niet over het contact voor de situatie die je beschrijft. In feite is het feit dat de regensensor níet over het contact staat, juist het sterke punt: daardoor is 'rain closing' mogelijk. ('rain closing' kan zowel op een elektrisch schuifdak, als op elektrische ramen van toepassing zijn, hoeft ook niet wijd open te staan, maar bijvoorbeeld schuifdak ietsje open om de auto tijdens parkeren niet al te heet te laten worden, een regenbui kan dan toch het interieur aardig nat maken, zonder rainclosing.
 

CoesDoes

Forumguru
Ik weet niet wat je precies met over het contact bedoelt, maar ik heb het over situaties waarbij je in bv stralende zomers zonder regen de wasstraat in rijdt waarbij de ruitenwisser aangaat omdat het vijf weken daarvoor regende, met alle bijbehorende gevolgen of dat de ruitenwisser over bevroren ruiten schuurt, en daarbij de wisserbladen sloopt, als je de auto start om hem op te warmen voordat je gaat krabben. Daarom wordt er door diverse fabrikanten voor gekozen de regensensor bij elke rit apart te laten activeren..
Oh, het regent even ruitenwisser aan en de sensor doet de rest.., kleine moeite lijkt mij.
De autoclose is een ander soort functie die van dezelfde sensor gebruik kan maken.
 

Cordoba

Forumguru
Je haalt 2 zaken door elkaar, in jouw voorbeeld wordt niet de regensensor gedeactiveerd, maar de automatische wisserfunctie. (de regensensor blijft wel kijken, maar de ruitenwissers zijn uitgeschakeld, daardoor kan 'rain closing' wel gewoon reageren op de regensensor, en voor de ruitenwisser moet je dan even actie ondernemen)
 
Ik weet niet wat je precies met over het contact bedoelt, maar ik heb het over situaties waarbij je in bv stralende zomers zonder regen de wasstraat in rijdt waarbij de ruitenwisser aangaat omdat het vijf weken daarvoor regende, met alle bijbehorende gevolgen of dat de ruitenwisser over bevroren ruiten schuurt, en daarbij de wisserbladen sloopt, als je de auto start om hem op te warmen voordat je gaat krabben. Daarom wordt er door diverse fabrikanten voor gekozen de regensensor bij elke rit apart te laten activeren..
Oh, het regent even ruitenwisser aan en de sensor doet de rest.., kleine moeite lijkt mij.
De autoclose is een ander soort functie die van dezelfde sensor gebruik kan maken.
Klopt helemaal. Zo gaat het bij onze huidige VW Golf Variant ook...
 

Darkside

Forumguru
Zelf ben ik blij dat ik hem gewoon in standby kan laten staan. Bij mij. Opel moest ik hem telkens activeren. Overbodig vond ik. Nu gaat hij gewoon vanzelf en als het hard regent gaat ook achter vanzelf. In de wasstraat zet ik hem ff uit.
 

CoesDoes

Forumguru
Je haalt 2 zaken door elkaar, in jouw voorbeeld wordt niet de regensensor gedeactiveerd, maar de automatische wisserfunctie. (de regensensor blijft wel kijken, maar de ruitenwissers zijn uitgeschakeld, daardoor kan 'rain closing' wel gewoon reageren op de regensensor, en voor de ruitenwisser moet je dan even actie ondernemen)
Als je het zo stelt heb je gelijk, in het dagelijks taalgebruik worden de automatische wisserfunctie meestal met regensensor aangeduid, nadat 'raken closing' is toegevoegd is dit inderdaad niet juist meer... (Ontwikkeling van taal kan vreemd gaan ;) )
De topicstarter had het in de vraag eigenlijk ook over de wisserfunctie, die dus vaak bij elke rit met regen opnieuw met de schakelaar geactiveerd moet worden dat kan voor verwarring zorgen aangezien de hendel wel in de 'auto' stand blijft staan, maar de functie niet werkt, de oplossing is dan dus even de hendel heen en weer halen waarna het ineens wel weer werkt.
 

Cordoba

Forumguru
Ach iedereen maakt wel eens een denkfoutje. In het geval van alleen de ruitenwisserfunctie is het niet zo belangrijk, maar in combinatie met 'rain closing' is het wel degelijk van belang. Dat was ook de reden dat ik het even recht wilde zetten: soms komt zoiets jaren later nog naar boven bij een modificatie ofzo, en dan is het wel prettig als de info ook feitelijk correct is.
 

Gieliovd

Forumguru
Topic kick! Beter dan zelf een nieuwe maken.

Al een maand of 16 rij ik met veel plezier met de O3c rond. Regensensor, nooit een probleem. Zat laatst nog te denken, werkt goed! Uiteraard, denk je zoiets, begint de ellende.

Een paar weken terug begonnen mijn ruitenwissers opeens als een idioot te wissen, op klaarlichte dag, heerlijk zonnetje.... En dat is niet meer gestopt. Ik rij sindsdien met de hendel op OFF want zo snel ik hem aanzet begint het weer.

Niks.... Opeens interval. Dan weer niks. En dan opeens TURBOOOOO als een idioot over de ruit.

Status:
Geen steenslag bij sensor
Originele ruit
Strakblauwe lucht
Settings ongewijzigd in BC

Iemand een idee?

Heb de snelheid verstelling ook al in alle standen gehad. Niets helpt. Voor ik naar de dealer ga.... Graag hulp!
 
Bovenaan Onderaan