Regensensor defect?

Altos

Banned
Misschien doe ik iets fout maar bij mijn O3 werdt me vandaag duidelijk dat de regensensor niet functioneerde.
Deze staat wel aangevinkt in het menu via de Amundsen.
Ruitenwissers manueel werken wel.
De "lampen aan bij regen" functie staat ook aan maar gaat ook alleen aan bij donkere stukken.
Dus lijkt het erop dat de "oogjes" niet werken of dat er iets niet aangemeld/aangesloten is.
Als er iemand iets weet hierover hoor ik het graag, anders zit er niets anders op dan de dealer vragen dit te onderzoeken.

Als het goed is moet je de hendel van de ruitenwisser 1 standje omhoog zetten. Als het goed is staat deze dan op automatisch. De verlichting gaat alleen aan als de ruitenwissers automatisch aan gaan (na een aantal minuten).

Altos

Banned
Ik heb voor de duidelijkheid even wat foto's erbij gepost.
De 1e stand omhoog is de intervalstand...is dus niet automatisch...
twijfelde eerst of ik de optie wel had maar kan het aanpassen in het menu, dus lijkt me wel.
foto 1.JPG foto 2.JPG

Zwapp

Forumguru
Op mijn O2 zit vrijwel dezelfde hendel, daarbij is de intervalstand automatische interval.
Op low blijft hij dan continu wissen (ook automatisch en stopt alleen als de sensor geen regen meer ziet) maar heb hem dan tegen die tijd al terug gezet op interval.

Ik heb voor de duidelijkheid even wat foto's erbij gepost.
De 1e stand omhoog is de intervalstand...is dus niet automatisch...
twijfelde eerst of ik de optie wel had maar kan het aanpassen in het menu, dus lijkt me wel.
Bekijk bijlage 18301 Bekijk bijlage 18302
Inderdaad vreemd. Volgens de prijslijst is deze functie standaard bij de Ambition. Dus als je de int. stand gebruikt gaat de ruitenwisser direct aan? Bij de Golf variant van mijn vrouw is dat namelijk automatische stand.

CDK

Forumguru
hendel helemaal naar beneden en dan 1 tikkie omhoog en het zou toch echt moeten werken! indien niet even contact opnemen met je dealer.

succes en greetz

Altos

Banned
Bedankt voor de info allen.
Het zal de dealer worden idd...eerst omlaag en dan omhoog is meteen interval... Heb de tussenposen getimed, elke keer hetzelfde.
Zal mijn contact bij de dealer morgen eens mailen. De bevindingen zal ik natuurlijk laten weten.

paulus474

Senior Member
Tja, zou zo inderdaad wel moeten, zie ook instructieboekje: "Intervalwissen van de voorruit / automatisch inschakelen van de ruitenwis- sers vóór bij regen".

CDK

Forumguru
ben benieuwd wat voor staartje deze muis gaat krijgen.... keep us posted please

greetz Corné

Noord26

Forumguru
Ramen open laten en water over de sensor gooien zou moeten resulteren in sluitende ramen. Test het eens?

Altos

Banned
De volgende bevindingen sinds deze ochtend:

Ruitenwisser hendel in 1e (interval) stand:
1. Ramen open, contact uit, water uit de gieter op de sensor...blijven open.
2. Ramen open, op contact, water uit de gieter op de sensor...blijven open.
3. Ramen open, auto gestart, water uit de gieter op de sensor...blijven open.

De ramen dicht optie zal ik wel niet hebben (Ambition Businessline)

Wel ging de ruitenwisser aan (ik was nu dus vrij nat geworden omdat ik niet gedacht had dat deze zou gaan wapperen o_O).
Auto gestart met hendel in 1e stand...water erover...niets...hendel even naar neutraal (uit) en weer naar eerste stand...water erover...en wederom natte kleding.

Conclusie...de sensor werkt/is aangesloten...de werking vind ik apart.
Ik zou denken dat een regensensor zelf detecteert dat er voldoende regen op de ruit zit en dan gaat wissen...interval stand staat dan toch altijd aan?
Bij een vorige auto (BMW E91) hoefde ik niets te doen dan de ruitenwisser te hanteren als ik dat nodig vond (extra dus) de rest deed deze sensor zelf.

Ik ben iig wel blij dat er niets mis is persé, maar dat dit een gewenning wordt.
Als er dingen veranderen of anders in te regelen zijn lees ik dit graag in dit topic terug.

ertromp

Forumguru
M'n ervaring met de regensensoren is wel afhankelijk van de "vettigheid" van de ruiten dat de wissers of heel snel of heel langzaam gaan of dat het lang duurt voor ze starten etc. Dus een willekeur komt me niet onbekend voor.

vanochtend reed ik met mijn O3 onder een beregeninstallatie langs, en de ruitenwisser ging automatisch aan (op de interval stand). is ook een O3 E.B. Dit zou dus gewoon moeten werken

Dennis Nijholt

Forumguru
De volgende bevindingen sinds deze ochtend:

Ruitenwisser hendel in 1e (interval) stand:
1. Ramen open, contact uit, water uit de gieter op de sensor...blijven open.
2. Ramen open, op contact, water uit de gieter op de sensor...blijven open.
3. Ramen open, auto gestart, water uit de gieter op de sensor...blijven open.

De ramen dicht optie zal ik wel niet hebben (Ambition Businessline)

Wel ging de ruitenwisser aan (ik was nu dus vrij nat geworden omdat ik niet gedacht had dat deze zou gaan wapperen o_O).
Auto gestart met hendel in 1e stand...water erover...niets...hendel even naar neutraal (uit) en weer naar eerste stand...water erover...en wederom natte kleding.

Conclusie...de sensor werkt/is aangesloten...de werking vind ik apart.
Ik zou denken dat een regensensor zelf detecteert dat er voldoende regen op de ruit zit en dan gaat wissen...interval stand staat dan toch altijd aan?
Bij een vorige auto (BMW E91) hoefde ik niets te doen dan de ruitenwisser te hanteren als ik dat nodig vond (extra dus) de rest deed deze sensor zelf.

Ik ben iig wel blij dat er niets mis is persé, maar dat dit een gewenning wordt.
Als er dingen veranderen of anders in te regelen zijn lees ik dit graag in dit topic terug.

Dat is niet helemaal waar Altos, ik moest in de E91 altijd nog even het knopje indrukken om de sensor te activeren. maar dan bleef hij inderdaad de hele tijd het doen

CDK

Forumguru
als het goed is kan je de snelheid van het wissen aan de bovenkant van je hendel instellen

de functie ramen sluiten bij regen is in maxidot in te stellen

probeer eens lang op de ab openen te duwen, al je ramen zullen open gaan

als je lang op sluiten drukt zullen je spiegels inklappen dn je ramen sluiten

succes, greetz Corné

Bovenaan Onderaan