regels belastingvoordeel per 2014 of toch 2013

djmshell

Senior Member
@ JKZ: geheel mee eens.

Onze faab combi GL bevalt prima. en wij hapen er nog vele jaartjes plezier van te hebben. en na 1 jan 2014 zijn we toch niet van plan om te gaan kijken voor een nieuwe auto. Onze vorige auto ook pas weg gedaan na 10 jaar. dus we zullen wel zien wat het met betrekking tot MRB gaat worden.
Nu besparen we een hoop wat we voor ons dochterje apart zetten.

Bakkertje

Forumguru
Diesel: 1.35 euro/liter en 1:22 = 6.1 ct/km
Benzine: 1.65 euro/liter en 1:15 = 11 ct/km
Een verschil dus van 4.9 ct/km.

Voor een 1.2 Combi benzine betaal je 31 euro belasting per maand.
Het verschil tussen de diesel en benzine is dan (85-31)/0.049 = 1.102 km/maand, dit is ruim 13.000 km/jaar waarbij diesel nog steeds uit kan.

Aardig vergelijk maar om het compleet te maken zou je nog de verzekering, onderskosten en restwaarde van een auto mee moeten nemen in de berekening..

octavia99

Senior Member
Dit is precies wat ik vewacht had.
Je kon er op wachten dat je de volle wegenbelasting moest betalen.
Straks zitten vele mensen met een dure diesel in hun maag.
Als ik alleen al rond kijk hoevel ouderen in A label diesel rijden.
Straks betalen deze een bak wegenbelasting terwijl ze mischien een paar duizend kilometer per jaar rijden.
Pon kan ook wel stoppen met het importeren van deze auto's want weinig mensen gaan voor hun lol rijden in een 3 cylinder 1.2 auto als er
geen of weinig voordeel meer is te halen.
In Duitsland b.v word deze auto ook nauwlijks verkocht.

Jkz

Lid
Inruilwaarde zal een probleem worden, dat denk ik ook.
@octavia99: In Duitsland wordt de Gl inderdaad slecht verkocht maar dat heeft mede met de hoge aanschafprijs te maken. Ik meende me te herinneren dat de Gl daar zelfs duurder is dan bij ons in NL.
Zal wel met bpm te maken hebben.

van_der_P

Senior Member
@ van_der_P: U heeft helemaal gelijk.

Nu het wel concreet duidelijk is, en het voordeel weg valt- zoals verwacht met alle regelingen waar de regering in de buidel moet tasten- kun je dat alleen jezelf aanrekenen dat je niet echt verder hebt gekeken als wat er toen duidelijk was?
U suggerreerd dat het voordeel van een belastingvrije GL weg valt. Zover als ik het kan zien/lezen is daar helemaal niets van bekend. Laat mij een artikel zien waar dat in gesteld wordt ?
Het BPM voordeel neemt mij niemand af.
En of de MRB weer terug gaat naar het oude nivo kan ik nergens vinden, U wel ?
De beslissing om een F2 GL aan te schaffen, heb ik wel overwogen genomen. Ik was een van de eerste die deze bestelde en heeft ontvangen. En rij tot volle tevredenheid met deze Skoda. En ik overweeg om voor het aflopen van de belastingvrije periode mijn GL in te ruilen voor een nieuw exemplaar.
Wat ik jammer vind is dat er vanalles geroepen wordt, zonder dat er ook maar iets bekend is.
Wat er bekend is dat er weer BPM en MRB betaald moet worden. Maar hoeveel ? Volgens mij wordt het voordeel kleiner, maar er blijft wel voordeel bestaan.

Alles staat in de "autobrief"

http://www.google.nl/url?q=http://w...sQFjAB&usg=AFQjCNHjFl21iPCdfEWjlwyyWYQ-ZeFYQQ

De MRB gaat 1 jan 2014 dan naar 265 Euro per kwartaal (huidig prijspeil).(Zuid Holland)
een benzineauto van gelijk gewicht betaald 126 Euro per kwartaal.

Prijsverschil 88 Euro per maand tov nu en 46 Euro per maand tov benzine auto gelijk gewicht.
Met een redelijk aantal kilometers goed dicht te rijden dat gat.

Je niet betaalde bpm kunnen ze nooit meer terughalen. De mrb tot aan 1 jan 2014 (2376 Euro) ook niet.
En de bijtelling van 14 % blijft doorlopen tot einde van een normaal leasecontract (4 jaar), op mijn fab van toepassing:)

octavia99

Senior Member
Ik denk dat de inruil waarde wel mee zal vallen.
Een nieuwe fabia zal immers zo maar enkele duizenden euro's duurder worden.
Door de B.P.M en de B.T.W. over deze B.P.M.
Een Fabia greenline zal zomaar richting de 20.000 euro of meer gaan kosten.
Dit zou dus een positief effect hebben op de prijs van een gebruikte Fabia.
De andere kant van het verhaal is dat veel mensen de auto gaan verkopen omdat de fiscale voordelen weg zijn. Dit zal de prijs weer doen dalen.
Wat voor gevolgen dit voor de prijs heeft is dus even afwachten maar de verschillen zullen vast niet heel groot zijn.

Klopt,

dus als je naar het malieveld wil, doen!!!!

maar in de huidige omstandigheden mogen we blij zijn als het hierbij blijft.

En betreffende de inruilwaarde. Zal wel meevallen. Mensen die nu een nieuwe GL kunnen veroorloven doen die straks echt niet weg om 46 Euro per maand minder voor een benzinedoosje te betalen. Of ze willen een overdekte elektroscooter....<50 gr CO2.

Verder is heel dat CO2 gedoe klinklare bullshit. Mijn neef, een tuinder, staat juist CO2 op te wekken om zn produkten sneller te laten groeien. Groen wil dus CO2.....

Polvo

Actief lid
@ van_der_P
In de anwb brief met de uitleg (zie link berry) is dit het eerste wat je tegenkomt, einde alle belasting voordelen op de MRB.

Citaat namleop:
"Het verschil tussen de diesel en benzine is dan (85-31)/0.049 = 1.102 km/maand, dit is ruim 13.000 km/jaar waarbij diesel nog steeds uit kan.
Een benzine is natuurlijk wel goedkoper in aanschaf dus het verschil is in werkelijkheid groter, afhankelijk hoe lang je met de auto rijdt."

De eerste zin klopt, daar kwam ik zelf ook op, 13000km is dan het kantelpunt, dat ligt beneden het Nederlands gemiddelde van 16000km.
De 2e zin klopt niet.
De benzine versie met ongeveer het zelfde uitrusting nivo is iets duurder, de meeste benzine versies flink duurder.
http://www.skoda.nl/modellen/fabia-combi/prijzen.aspx
Vergelijk de 1,2 TSI ambition maar met de greenline.

Over de inruilprijs maak ik mij ook niet druk, zolang de auto geen technische rampenbak wordt blijf ik er gewoon 10 jaar in rijden.
Ik vind het een heerlijke auto om in te rijden.

Anton68

Nieuw lid
maar gaat het nu in in 2013 of 2014 voor auto's <89 uitstoot. Is dit vanaf of onder. Dit scheelt een jaar mensen.

MarcoO2

Forumguru
Dat hangt er vanaf wat je onder "het" verstaat... er gaan dingen wijzigen op het gebied van belasting (motorrijtuigenbelasting/ houderschapsbelasting/ wegenbelasting), op het gebied van BPM (CO2-belasting) en op het gebied van bijtelling. De invoeringsdatum verschilt per onderwerp, maar als je onderstaand topic doorleest kom je van alle onderwerpen wel de (geplande) datum tegen.

< is kleiner dan
<= is kleiner of gelijk aan

2013 dus....als het gaat om bpm
2014 dus... als het gaat om mrb

bpm om precies te zijn voor de fab 2 gl
2012 - tot 1 juli vrijstelling
2012 - na 1 juli basisvrijstelling maar wel dieseltoeslag 19 x 40,68 = 772 Euro
2013 - 1165 Euro
2014 - 1737 Euro
2015 - 2162 Euro

Bakkertje

Forumguru
En de bijtelling van 14 % blijft doorlopen tot einde van een normaal leasecontract (4 jaar), op mijn fab van toepassing:)

Wat ik me nog wel afvraag is of de leasemij straks ook gewoon MRB moet gaan betalen voor hun vloot aan nu MRB vrije auto's.

Wat ik me nog wel afvraag is of de leasemij straks ook gewoon MRB moet gaan betalen voor hun vloot aan nu MRB vrije auto's.

Ga ik wel van uit, mijn leasemaatschappij gaat vanaf jan 2014 mrb betalen en dat aan mijn werkgever doorrekenen. Of dat voor mij consequenties heeft merk ik dan wel weer.

MarcoO2

Forumguru
Ik vraag me af of dat mag. Je hebt immers een conctract voor een bepaalde auto, met een daarbij behorende bepaalde prijs. Ik vraag me af of de leasemaatschappijen ergens een clausule hebben opgenomen waardoor dit onverkort ten laste van de werkgever (en daarna eventueel ten laste van de werknemer) zou kunnen worden gebracht.

Anton68

Nieuw lid
dus die dieseltoeslag blijft (voorlopig) hetzelfde na 2013, is bijna 65euro extra per maand. Scheelt toch weer een ruime tank diesel

Bovenaan Onderaan