regels belastingvoordeel per 2014 of toch 2013

Anton68

Nieuw lid
Wie kan helder vertellen wanneer en hoeveel er betaald moet gaan worden voor onze Greenline 1.2?

Geen moeilijke verhalen over bijtelling, want de meeste rijden particulier.

Er komt een regeling dat je moet bijdragen aan uitstoot vanaf 80gr, compensatie dieselaccijns, BPM verdwijnt, maakt het uit of je al een GL hebt of nog gaat aanschaffen of vervangen enz.

ik zie de bomen niet meer, terwijl het heel simpel zal zijn.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Vanaf januari 2014 moeten wij weer wegenbelasting gaan betalen naar het gewicht van de auto.

Zoals het er nu naar uitziet gewoon weer het volle pond.
 

van_der_P

Senior Member
Dat er weer het volle pond betaald zou moeten worden kan ik nergens ontdekken.
En dat is nu net de vraag die gesteld wordt.
Op de verschillende site's staat wel een verhaal over de BPM hoe die worden gaat, in combinatie met de uitstoot. En welke gevolgen dat heeft voor de bijtelling. Maar er staat niet bij hoe de dan ex belastingvrije voertuigen belast gaan worden.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Inderdaad. Er wordt nog niks gezegd over tarieven.

Er wordt alleen verteld dat er weer naar gewicht moeten worden betaald. Hieruit had ik weer de conclusie uit getrokken dat we weer naar de oude situatie gingen. Dat is natuurlijk een voorbarige conclusie.

mijn excuses.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik onderstaand citaat lees, ga je als Greenliner vanaf januari 2014 dus inderdaad gewoon het volle pond betalen. De oude situatie ís toch dat er naar gewicht betaald moest worden? Dat er niets staat over ex-belastingvrije auto's betekent dus gewoon dat die geen uitzonderingspositie krijgen.


Motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting of houderschapsbelasting genoemd):
Op 1 januari 2014 vervalt de vrijstelling voor wegenbelasting voor nieuwe en bestaande auto’s. Vanaf die datum wordt de wegenbelasting gebaseerd op het gewicht van de auto. Uitgezonderd zijn auto’s met een CO2 uitstoot tot 50 gr/km. Deze auto’s zijn vrijgesteld tot 1 januari 2015. Tot januari 2014 verandert er dus niets aan de motorrijtuigenbelasting voor zuinige en schone auto’s.
 

EdK

Forumguru
http://www.groenopweg.nl/regelgevingnieuws/17590/belastingplan-2012-meer-bpm-onzuinige-autos


Belastingplan 2012: meer BPM onzuinige auto's

16 september 2011 | Tekst Roy Kleijwegt

Door alle IAA-chaos zouden we bijna vergeten dat Prinsjesdag eraan komt. Gisteren lekte de miljoenennota uit, vandaag werd het belastingplan 2012 vrijgegeven. Hierin vinden we nog wat kleine aanpassingen ten opzichte van het nieuws dat eerder in de autobrief stond.



De belangrijkste maatregel is dat het kabinet met een extra CO2-schijf komt om de meest onzuinige auto's extra te belasten. Dit had Weekers eerder al gemeld en dat is nu dus concreet geworden. Die vierde schijf met een hoog tarief per gram CO2 begint op 1 juli 2012 en zal dan gelden vanaf 243 gram CO2 per kilometer voor benzineauto's en 226 gram voor dieselauto's. De jaren daarna wordt deze grens naar beneden bijgesteld. Zie voor het hele BPM-schema voor de komende jaren de tabel bij de foto's naast dit artikel. Belangrijk: er komt voor dieselauto's nog een extra BPM-toeslag om de lage diesel accijns te compenseren van een bepaald bedrag voor elke gram CO2 boven de 70 gram. Zie ook hiervoor het schema. De nieuwprijs van een auto is vanaf 2013 totaal niet meer relevant voor de BPM. Deze ombouw is goed nieuws voor zuinige dure auto's (Fisker, Panamera Hybrid, full option BMW 520ed) en slecht nieuws voor goedkope slupers. (Ford Mustang, Cadillac CTS V-series)

De plannen voor de bijtelling blijven zoals eerder aangekondigd: mensen houden hun huidige lage bijtelling tot de auto van eigenaar verandert (dit geldt niet voor 0 procents auto's), vanaf 1 juli 2012 wordt het moment van kentekening bepalend en gaat een termijn van 60 maanden gelden. Binnen deze periode mag een auto dus WEL van eigenaar veranderen: de lage bijtelling is dan kenteken afhankelijk. Voor auto's met minder dan 50 gram CO2 uitstoot komt er een 0 procents bijtelling, deze gaat in op 1 januari en geldt tot en met 2015. Ook hier is vervolgens de 60 maanden regel van toepassing. De grenzen voor 14 en 20 procent bijtelling de komende jaren zijn zoals wij eerde meldden, hetzelfde geldt voor de vrijstelling van de MRB: die blijft tot 1 januari 2014 volgens de huidige grenzen van 95/110 gram CO2. Daarna gaat de grens naar 50 gram, vanaf 1 januari 2015 betaalt iedereen weer MRB. Wel komt er een onderzoek om het hogere gewicht van zuinige auto's met accu's tegen die tijd belastingtechnisch te compenseren. MRB is immers gebaseerd op het gewicht van de auto.

Verder worden aardgasauto's voortaan gelijkgesteld aan benzine-auto's als het gaat om de BPM. Tot op heden werden ze voor deze belasting gelijkgesteld aan dieselauto's. Wel gaat de accijns voor CNG de komende jaren een stuk omhoog.

Op verzoek van de Tweede Kamer wordt verder de regeling rondom de bijtelling voor bestelbusjes versoepeld. Werknemers met een bestelbusje van de zaak hoeven in de toekomst geen rittenregistratie meer bij te houden als werknemer en werkgevers samen een verklaring opstellen dat de auto enkel zakelijk wordt gebruikt. Ook begint men met een pilot om te kijken of de bijtelling voor bestelbusjes afhankelijk kan worden van het gereden aantal privé kilometers. Die oplossing noemt het kabinet evengoed "niet op korte termijn realiseerbaar".
 

Noord26

Forumguru
Volgens mij, even uit het hoofd, moet ik straks €85,- per maand gaan betalen voor de GL Combi in de provincie NB. Daarmee heb ik wel rekening gehouden bij aanschaf. Het huidige kilometrage zou nog steeds gunstiger uitvallen met normale MRB mee gerekend.
Er zullen best mensen zijn die wellicht beter af zullen zijn met een benzine vanaf 2014, maar je mag toch aannemen dat je redelijk wat kilometers maakt als je een diesel aanschaft?
 

Anton68

Nieuw lid
Ja ja zo eenvoudig is het dus niet allemaal. Volgens belastingdienst gaat het over de nieuwe auto's die vanaf 2013 gekocht worden (volgens mijn broer), maar dat gaat waarschijnlijk over de lease auto's.

In het schema gaat het over <89 is dat dan onder de 89 gr uitstoot, dan ga je dus al in 2013 betalen. Dan tarief 1????
 

Ligflits

Senior Member
Belastingplan 2012: meer BPM onzuinige auto's
....

dit gaat over bpm. Als je dus in 2014 een greenline gaat kopen. Voor de mensen die de auto al hebben gaat het om de motorrijtuigenbelasting (=MRB, =wegenbelasting)

Dat gaat (volgens de huidige plannen) staks gewoon weer per kilo...
 

EdK

Forumguru
Allermakkelijkst is gewoon wachten tot het zover is !
Dan krijg je ongetwijfeld de rekening van de blauwe brieven brigade vanzelf op de deurmat
En dan weet je dat het voordeeltje van jaren nu weer afgelopen is en dat je moet gaan betalen of weer een nieuwe en nog zuinigere wagen moet gaan aanschaffen !
 

namleop

Actief lid
Opmerking vooraf: deze discussie niet in het juiste deel van het forum te worden gevoerd.

Even een berekening m.b.t. het veschil in kosten:

Diesel: 1.35 euro/liter en 1:22 = 6.1 ct/km
Benzine: 1.65 euro/liter en 1:15 = 11 ct/km
Een verschil dus van 4.9 ct/km.

Voor een 1.2 Combi benzine betaal je 31 euro belasting per maand.
Het verschil tussen de diesel en benzine is dan (85-31)/0.049 = 1.102 km/maand, dit is ruim 13.000 km/jaar waarbij diesel nog steeds uit kan.
Een benzine is natuurlijk wel goedkoper in aanschaf dus het verschil is in werkelijkheid groter, afhankelijk hoe lang je met de auto rijdt.

Echter: bij aankoop was de berekening niet gebaseerd op 85 euro per maand, maar op 0 euro, dus altijd goedkoper dan benzine. Ook al rijd je 1000 km/jaar. Dus je kunt niet veronderstellen dat men veel rijdt met een Greenline.
 

MarcoO2

Forumguru
Opmerking vooraf: deze discussie niet in het juiste deel van het forum te worden gevoerd.
Je hebt gelijk, ik heb een topicreport gedaan.

Ja ja zo eenvoudig is het dus niet allemaal. Volgens belastingdienst gaat het over de nieuwe auto's die vanaf 2013 gekocht worden (volgens mijn broer), maar dat gaat waarschijnlijk over de lease auto's.
Ik lees toch overal dat het gaat over nieuwe en gebruikte auto's. Of de auto privé gekocht is of geleased wordt, maakt in dit kader toch niets uit? De discussie gaat namelijk niet over de bijtelling voor leaserijders.
 

van_der_P

Senior Member
Er zullen best mensen zijn die wellicht beter af zullen zijn met een benzine vanaf 2014, maar je mag toch aannemen dat je redelijk wat kilometers maakt als je een diesel aanschaft?
Waarom moet je redelijk wat kilometers maken om in een diesel te rijden ? Omdat het belastingkilmaat in Nederland daar nu eenmaal om vraagt. De aanschafprijs van een diesel is duurder (meer BPM), je mag meer MRB betalen. Daarom mag je meer kilometers maken, anders is het niet rendabel.
Voor de techniek van een moderne auto maakt dat niet veel uit, of je nu weinig met een benzine of diesel rijdt.
Je wordt dus met die belastingvrije auto achteraf gedeeltelijk blij gemaakt met een dooie mus. Zeker zoals er in deze discussie gesuggereerd wordt dat het terug gaat naar het oude belastingstelsel
 

Noord26

Forumguru
@ van_der_P: U heeft helemaal gelijk.

Maar iedereen wist bij de aanschaf van een MRB en BPM vrije diesel dat de regels niet vast stonden, of in ieder geval tot 2013 was het zeker. Wat er daarna zou gebeuren wist toen nog niemand. Nu het wel concreet duidelijk is, en het voordeel weg valt- zoals verwacht met alle regelingen waar de regering in de buidel moet tasten- kun je dat alleen jezelf aanrekenen dat je niet echt verder hebt gekeken als wat er toen duidelijk was?
 

EdK

Forumguru
Er zullen best mensen zijn die wellicht beter af zullen zijn met een benzine vanaf 2014, maar je mag toch aannemen dat je redelijk wat kilometers maakt als je een diesel aanschaft?

Wel in het geval van de GL zal dit verhaaltje zeker niet opgaan.
De beweeg redenen dat een boel mensen een Fabia GL prive hebben aangeschaft is puur vanwege een ruime wagen met A label
dus geen BPM te hoeven afdragen en ook nog eens geen MRB te hoeven afdragen en als dan de brandstof prijs ook nog eens lager is dan de benzine dan ben je helemaal spek koper met de GL

En die afweging is een reden voor veel mensen geweest om een A label wagen aan te schaffen
Dat het straks zoals een ieder weldenkend mens afgeschaft wordt is iets wat je in dit land had kunnen zien aankomen
En dat men dus straks gewoon weer met MRB belast wordt is mijn inziens een simpel rekensommetje, zeker met de huidige economische problemen !

Wat zijn de nadelen straks voor een A label rijder ? wel men zal weer MRB gaan betalen en hoeveel ? wel kun je per provincie gewoon berekenen aan hand van gewicht wagen op de belastings site.
2e nadeel zou kunnen wezen doordat de A label diesels mogelijk wel erg duur worden in MRB dat er een stroom van inruilers komt bij de dealers en maw dat je door het grote aanbod hiervan minder voor je wagen terug krijgt dan je zelf verwacht zou hebben.

Voordelen van de A label

Je hebt geen BPM hoeven afdragen en heb je andere leuke dingen mee kunnen doen.
Je hebt enkele jaren geen MRB hoeven te betalen en heb je ook kunnen besteden aan andere leuke dingen.
De brandstof diesel is in die periode goedkoper geweest dus een redelijke besparing ten opzichte van de benzine prijzen.
En dit laatste wordt je niet afgenomen als je straks door blijft rijden met de A label wagen al wordt deze deels teniet gedaan door de hogere MRB tov een benzine wagen.
 

Jkz

Lid
Er wordt nog steeds over voorstellen gesproken, er is nog steeds niets definitief. Ik klaag niet, bespaar elke maand 200 euries in vergelijking met mijn Golf. Als ik dit apart zet tot 1 Jan 2014 heb ik meer dan 6000 euro om weer bij een nieuwe auto te doen. Wie dan leeft wie dan zorgt. De Fabia bevalt prima, tot die tijd, en wie weet wat er uit de hoed getoverd wordt met de Mrb, bespaar ik maandelijks veel geld.
 
Bovenaan Onderaan