Recuperatie issues Škoda Octavia Combi Sportline Business 1.5 TSI m-HEV (110 kW / 150 pk, 7-traps DSG

rwin0001

Nieuw lid
Goedendag allen,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven betreft onderstaande:

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Škoda Octavia Combi Sportline Business 1.5 TSI m-HEV (110 kW / 150 pk, 7-traps DSG). Helaas ervaar ik een structureel probleem met het remsysteem.

Wanneer de auto in Normal- of Sport-modus staat en de recuperatie op automatisch is ingesteld, doet zich regelmatig een onvoorspelbaar en onaangenaam remgevoel voor. Dit heeft een negatieve invloed op de rijervaring en roept vragen op over de veiligheid van het systeem. Concreet merk ik het volgende:

* Voornamelijk bij rustig rijden (bijvoorbeeld 30 km/u) en rustig afremmen, is er een merkbare overgang van regeneratief naar mechanisch remmen.

* Tijdens deze overgang lijkt de auto tijdelijk niet te reageren op het rempedaal, waardoor het voertuig schokt en onverwacht blijft doorrollen. Dit geeft het gevoel dat de auto “naar voren schiet” en niet volledig onder controle is.

* Ook het rempedaalgevoel verandert op dat moment, wat het geheel nog onvoorspelbaarder maakt.

Om dit gedrag enigszins te beperken, ben ik genoodzaakt om de auto in ECO-modus te zetten of de recuperatie op ‘zwak’ te zetten. Ondanks het aanpassen van mijn rijgedrag, dus de voet van het gas halen waardoor regeneratief remmen actief wordt, blijft het probleem zich vaak voordoen.

Op de officiële Škoda-website (Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen) wordt de automatische regeneratiestand gepresenteerd als een geavanceerde technologie die zelfstandig de remkracht aanpast op basis van verkeersboordherkenning, camera’s en radarsensoren. Dit zou moeten zorgen voor een optimale remkracht, minder slijtage en lagere onderhoudskosten. In de praktijk lijkt deze vloeiende remervaring echter alleen beschikbaar wanneer het Travel Assist-pakket actief is – iets wat mijn voertuig niet heeft. Dit roept de vraag op of de afwezigheid van deze systemen leidt tot een minder goed afgestemd remsysteem. Klopt dit?

De dealer is al geïnformeerd, maar vanuit het gesprek wat ik met ze had, vertelde de persoon mij dat de kans erin zit dat dit niet opgelost kan worden.
Hebben jullie ervaring hiermee? Ik vind het persoonlijk nogal een dingetje dat een auto niet lekker rijdt, een onveilig rijgevoel geeft, terwijl er veel geld voor is betaald.

Alvast bedankt

mothergoose

Actief lid
Beste rwin0001, welkom bij de club van mensen die zich hier aan ergeren. Ik heb exact dezelfde Octavia en heb exact dezelfde ervaring. Hoort bij het ontwerp van de auto, leer er maar mee omgaan, de auto rijdt zoals het hoort, al dat soort opmerkingen heb ik al gehoord van verschillende dealers.

Ik rij nu ruim een jaar in de auto, de ergernis slijt wel maar het went NOOIT!

Ik ben wel heel benieuwd hoe je de regeneratie op ‘zwak’ zet, die optie ben ik niet tegengekomen. Mijn auto is wel voorzien van de ACC optie, maar niet van het travel assist plus pakket

Gr. Jurgen

mothergoose

Actief lid
Het voordeel van de S stand is dat de motor niet constant uit gaat en op hoeft te starten bij een remactie, nadeel is dat hij veel te hoog in toeren blijft rijden wanneer je een rustige rijder bent en meer op comfort gericht bent dan op prestaties.

Ik heb wel de ACC inderdaad, maar heb niet het travel assist plus pakket besteld. Een vriend van mij heeft dezelfde Octavia, maar dan wel met het travel assist plus pakket en die auto rijdt aanzienlijk lekkerder, maar zeker niet 'zoals ik gewend ben'.

De link die je deelt, die ken ik. De 'Recuperatie' stand is geen onderdeel van het menu in mijn auto. Ik heb ook geen PHEV, ik heb een MHEV. Mij is verteld dat de recuperatie optie alleen in een PHEV model beschikbaar is

TDA

Actief lid
Hier hetzelfde probleem. Zelfde auto, zelfde motor, zelfde ellende met remmen.....
Ik heb me erbij neergelegd en ben er inmiddels eigenlijk wel aan gewend.

rwin0001

Nieuw lid
.....Ik heb wel de ACC inderdaad, maar heb niet het travel assist plus pakket besteld. Een vriend van mij heeft dezelfde Octavia, maar dan wel met het travel assist plus pakket en die auto rijdt aanzienlijk lekkerder, maar zeker niet 'zoals ik gewend ben'.

De link die je deelt, die ken ik. De 'Recuperatie' stand is geen onderdeel van het menu in mijn auto. Ik heb ook geen PHEV, ik heb een MHEV. Mij is verteld dat de recuperatie optie alleen in een PHEV model beschikbaar is
Ik heb even de stappen gefotografeerd hoe ik bij de Recuperatie terecht kom. Ik heb een MHEV en het zit er gewoon in. Ik zag al binnen andere ervaringen dat het met ACC beter rijden is. Wat me verbaasd is dat ik nooit het advies heb gekregen vanuit de dealer/verkoper dat deze problematiek er is en dat als je de auto koopt, dit beter met het Travel Assist pakket (omdat deze dus de ACC bevat) kan nemen.

Wat ik ook vreemd vind is dat tijdens de proefrit ik deze problematiek niet heb ervaren.

Hier hetzelfde probleem. Zelfde auto, zelfde motor, zelfde ellende met remmen.....
Behoorlijk frustrerend dus. Is er voor aanschaf nooit iets vanuit de verkopende partij over gezegd?

Bijlagen

• 001.jpg
    001.jpg
    251,1 KB · Weergaven: 23
  • 002.jpg
    002.jpg
    259,4 KB · Weergaven: 22
  • 003.jpg
    003.jpg
    188,2 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt door een moderator:

rwin0001

Nieuw lid
typisch. Kreeg wel de vraag vanuit de verkoper nadat ik de auto had aangeschaft: Hoe rijdt ie?

Laatst bewerkt door een moderator:

mothergoose

Actief lid
@rwin0001 Jij hebt een nieuwe Octavia, ik heb het uitlopende model met een kleiner scherm op de middenconsole. De optie Recuperatie is er helaas niet, al had ik gezien de omschrijving van jouw ervaring er ook geen voordeel aan gehad.

Alle Skoda dealers weten ervan, ze houden zich van de domme. Dit geldt ook voor alle auto testers als Autoweek, etc. Ze zeggen er niets over en wanneer je er werkelijk naar vraagt, dan draaien ze er omheen (Autoweek deed dit in haar eigen fora op mijn vraag)

Wat je er ook aan doet, wat je er ook aan instelt of aanpast, het gaat nooit goed werken. Enige wat je kan doen is je DSG laten tunen waarmee de S stand niet meer zover doortrekt in toeren. Al haalt dit het gevoel van wegvallen van de rem bij bijna stilstand niet weg.

Voor mij persoonlijk, gewoon uitzitten voor de resterende leasetijd, nog 4 jaar te gaan

Bovenaan Onderaan