Goedendag allen,
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven betreft onderstaande:
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Škoda Octavia Combi Sportline Business 1.5 TSI m-HEV (110 kW / 150 pk, 7-traps DSG). Helaas ervaar ik een structureel probleem met het remsysteem.
Wanneer de auto in Normal- of Sport-modus staat en de recuperatie op automatisch is ingesteld, doet zich regelmatig een onvoorspelbaar en onaangenaam remgevoel voor. Dit heeft een negatieve invloed op de rijervaring en roept vragen op over de veiligheid van het systeem. Concreet merk ik het volgende:
* Voornamelijk bij rustig rijden (bijvoorbeeld 30 km/u) en rustig afremmen, is er een merkbare overgang van regeneratief naar mechanisch remmen.
* Tijdens deze overgang lijkt de auto tijdelijk niet te reageren op het rempedaal, waardoor het voertuig schokt en onverwacht blijft doorrollen. Dit geeft het gevoel dat de auto “naar voren schiet” en niet volledig onder controle is.
* Ook het rempedaalgevoel verandert op dat moment, wat het geheel nog onvoorspelbaarder maakt.
Om dit gedrag enigszins te beperken, ben ik genoodzaakt om de auto in ECO-modus te zetten of de recuperatie op ‘zwak’ te zetten. Ondanks het aanpassen van mijn rijgedrag, dus de voet van het gas halen waardoor regeneratief remmen actief wordt, blijft het probleem zich vaak voordoen.
Op de officiële Škoda-website (Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen) wordt de automatische regeneratiestand gepresenteerd als een geavanceerde technologie die zelfstandig de remkracht aanpast op basis van verkeersboordherkenning, camera’s en radarsensoren. Dit zou moeten zorgen voor een optimale remkracht, minder slijtage en lagere onderhoudskosten. In de praktijk lijkt deze vloeiende remervaring echter alleen beschikbaar wanneer het Travel Assist-pakket actief is – iets wat mijn voertuig niet heeft. Dit roept de vraag op of de afwezigheid van deze systemen leidt tot een minder goed afgestemd remsysteem. Klopt dit?
De dealer is al geïnformeerd, maar vanuit het gesprek wat ik met ze had, vertelde de persoon mij dat de kans erin zit dat dit niet opgelost kan worden.
Hebben jullie ervaring hiermee? Ik vind het persoonlijk nogal een dingetje dat een auto niet lekker rijdt, een onveilig rijgevoel geeft, terwijl er veel geld voor is betaald.
Alvast bedankt
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven betreft onderstaande:
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Škoda Octavia Combi Sportline Business 1.5 TSI m-HEV (110 kW / 150 pk, 7-traps DSG). Helaas ervaar ik een structureel probleem met het remsysteem.
Wanneer de auto in Normal- of Sport-modus staat en de recuperatie op automatisch is ingesteld, doet zich regelmatig een onvoorspelbaar en onaangenaam remgevoel voor. Dit heeft een negatieve invloed op de rijervaring en roept vragen op over de veiligheid van het systeem. Concreet merk ik het volgende:
* Voornamelijk bij rustig rijden (bijvoorbeeld 30 km/u) en rustig afremmen, is er een merkbare overgang van regeneratief naar mechanisch remmen.
* Tijdens deze overgang lijkt de auto tijdelijk niet te reageren op het rempedaal, waardoor het voertuig schokt en onverwacht blijft doorrollen. Dit geeft het gevoel dat de auto “naar voren schiet” en niet volledig onder controle is.
* Ook het rempedaalgevoel verandert op dat moment, wat het geheel nog onvoorspelbaarder maakt.
Om dit gedrag enigszins te beperken, ben ik genoodzaakt om de auto in ECO-modus te zetten of de recuperatie op ‘zwak’ te zetten. Ondanks het aanpassen van mijn rijgedrag, dus de voet van het gas halen waardoor regeneratief remmen actief wordt, blijft het probleem zich vaak voordoen.
Op de officiële Škoda-website (Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen) wordt de automatische regeneratiestand gepresenteerd als een geavanceerde technologie die zelfstandig de remkracht aanpast op basis van verkeersboordherkenning, camera’s en radarsensoren. Dit zou moeten zorgen voor een optimale remkracht, minder slijtage en lagere onderhoudskosten. In de praktijk lijkt deze vloeiende remervaring echter alleen beschikbaar wanneer het Travel Assist-pakket actief is – iets wat mijn voertuig niet heeft. Dit roept de vraag op of de afwezigheid van deze systemen leidt tot een minder goed afgestemd remsysteem. Klopt dit?
De dealer is al geïnformeerd, maar vanuit het gesprek wat ik met ze had, vertelde de persoon mij dat de kans erin zit dat dit niet opgelost kan worden.
Hebben jullie ervaring hiermee? Ik vind het persoonlijk nogal een dingetje dat een auto niet lekker rijdt, een onveilig rijgevoel geeft, terwijl er veel geld voor is betaald.
Alvast bedankt