Nee, maar eigenlijk vind ik ook dat een instantie als de RDW dat zelf uit zou moeten leggen - ze hebben immers geconstateerd dat het relevante info is en het gepubliceerd. Waarom dan niet meteen een uitleg erbij?
Maar goed, ik zal eens met ze chatten.
edit, het chatgesprek (wat tikfoutjes van mijn zijde eruitgehaald):
Dit is het begin van uw conversatie met ons.
Bedrijf zei
Er is een medewerker beschikbaar. We helpen je graag. Deel hier alleen persoonsgegevens als wij erom vragen!
08:57
Bedrijf zei
Wat is je vraag?
U zei
Op
https://www.rdw.nl/nieuws/2026/rdw-neemt-ook-duitse-tellerstanden-op-in-kentekenregister wordt het volgende gezegd: “De Duitse tellerstanden worden niet toegevoegd aan voertuigen die vóór 3 februari 2026 in Nederland zijn geregistreerd.”
U zei
Als bezitter van een vrij recent (2022) geïmporteerde auto komt bij mij de vraag op waarom dat zo is.
08:58
U zei
Ik zou best over deze informatie willen beschikken. Kunt u dat uitleggen?
08:58
Uzelf · 08:58
X zei
Goedemorgen. Deze informatie vind je op
RDW neemt ook Duitse tellerstanden op in kentekenregister
09:01
X· 09:01
U zei
Dat zie ik. Maar waarom wordt die informatie niet toegevoegd aan reeds geïmporteerde auto’s?
09:03
Uzelf · 09:03
X zei
Omdat toen de gegevens nog niet beschikbaar waren op het moment van invoer.
09:05
X· 09:05
U zei
En de Duitse verstrekker van de gegevens heeft ze ook niet meer?
09:06
U zei
Misschien ben ik wat te gevoelig voor taal, maar nu staat er op de site dat de gegevens niet worden toegevoegd. Dat lijkt op een keuze van de RDW, terwijl u lijkt te zeggen dat de gegevens niet kunnen worden toegevoegd omdat de RDW ze niet zou krijgen?
09:09
Uzelf · 09:09
X zei
Omdat wij deze gegevens niet hebben kunnen ze niet worden toegevoegd.
09:09
X · 09:09
U zei
OK, dat kan. Dan geef ik u in overweging de tekst van de site aan te passen, omdat het nu als onwil van de RDW zou kunnen worden gezien, terwijl het om een onmogelijkheid lijkt te gaan. Tenzij het alsnog mogelijk is de Duitsers om deze tevens te vragen natuurlijk - het gaat immers om waardevolle info voor autobezitters, dus in principe goed van de RDW dat dit nu gebeurt.
09:12
Uzelf · 09:12
X zei
Vervelend te horen dat je het leest als onwil. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik ga het voor je doorgeven. Je weet eerst voldoende?
09:14
X · 09:14
U zei
Ik zei “zou kunnen worden gezien”, maar begrijp inderdaad dat er voorlopig niets aan dit punt te doen is. Ik weet voldoende, bedankt!
09:16
Uzelf · 09:16
Ciska zei
Graag gedaan. Fijne dag nog.
09:17
Ciska · 09:17
U zei
Hetzelfde!
09:17
Uzelf · 09:17 · Verzonden
Ciska zei
Bedankt