Rammel dashboard.

Fabia 123

Forumguru
Wie o wie, heeft enig idee hoe je de rechterkant van het dashboard, die aansluit tegen het portier, kunt demonteren.
Ik heb de laatste tijd last van een zeer irritante rammel rechts in het dashboard die eerst zachtjes begon maar steeds erger wordt. Met warm weer hoor je niks, maar zodra het koud wordt begint die rammel en hoe kouder hoe harder die rammel.

Ik had zoiets op mijn F1 soms ook bij koud weer. Duwen of klapje tegen voorruit en het was weg.
 

AndreM

Forumguru
Bij mijn vorige Duitse auto, modelnaam begint met een A en eindigd met een A, kon je gemakkelijk het handschoenen kastje eruit halen.
Ik heb er eigenlijk nooit zo opgelet, maar als het dashboard door de dealer eruit gehaald wordt, dan demonteren ze ook eerst het handschoenkastje. :thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Van slopel. Logisch dat alles er gemakkelijk uit kan.

Kweet nie? :pieker:

Maar het dievengilde sloopt toch wel heel gemakkelijk de navi uit VAG auto's. :jaja:
En als je mazzel heb, dan staat je auto er nog de volgende dag. :tegek:
Meestal is de auto ook foetsie en dat is toch lullig als je het 2x mee maakt in 1,5 jaar tijd. :mad:
 

Blackciti

Senior Member
Kweet nie? :pieker:

Maar het dievengilde sloopt toch wel heel gemakkelijk de navi uit VAG auto's. :jaja:
En als je mazzel heb, dan staat je auto er nog de volgende dag. :tegek:
Meestal is de auto ook foetsie en dat is toch lullig als je het 2x mee maakt in 1,5 jaar tijd. :mad:
Niet alleen VAG auto's. De overtreffende trap is een kennis van mij die zijn nieuwe BMW binnen een paar maanden vier keer zag leeggeroofd. Hoe ze het doen, doen ze het, de auto staat naast het huis en in het licht van de straatlantaarn en zonder dat het alarm afgaat trekken ze je hele dashboard leeg. De handel wordt door Oost-Europese bendes die het hele land afstruinen op bestelling uit je auto geroofd. De totale schade was dan ook enorm. Maar ja, de grenzen moesten van die politieke hotemetoten voor die lui zo nodig open. En onder andere dit soort zaken zijn dan het gevolg.
 

Blackciti

Senior Member
Dan weer on-topic.
Ik heb vandaag goed gekeken hoe de zijkant van het dashboard verwijdert zou kunnen worden, maar zie werkelijk geen mogelijkheid dit te doen zonder de boel ernstig te beschadigen.
Misschien is er nog iemand die hier iets in kan betekenen?
 

Blackciti

Senior Member
@ hemi24:
Dank voor je bijdrage. :dankje:Ik heb de site bezocht en denk dat het inderdaad zo is dat je de zijkant er met enige kracht vanaf moet kunnen krijgen.

Op de site van de VW UP heeft iemand een schakelaar geplaatst die de verlichting automatisch regelt. Daarvoor moest hij de andere zijkant demonteren. Dat ging ook niet makkelijk, maar het was te doen. Alleen oppassen dat je de boel niet beschadigd.
 

Blackciti

Senior Member
Rammel is opgelost.

Het bleek dat het dashboard aan de onderkant tegen het materiaal dat om de deurstijl zit, daar waar de deur scharniert, niet strak genoeg zat. Daardoor kon het, wanneer het materiaal bij koude krimpt, gaan rammelen. Ik heb er, na lang zoeken, een stukje vilt tussen gedrukt en de rammel was over.

Ik was er overigens van overtuigd dat het binnenin het dashboard zat maar dat bleek dus niet zo te zijn gelukkig.
 

Blackciti

Senior Member
Fijn dat het opgelost is! Goede terugkoppeling :thumbsup:

Het is, vind ik, normaal wanneer je om advies vraagt en er komen goede reacties van mede forumleden dat je het even laat weten wanneer het probleem al dan niet is opgelost.

Ik heb de zijkant inderdaad kunnen demonteren, wat achteraf onnodig bleek. Het ging zelfs makkelijker dan ik dacht. Toen er vanaf de A stijl een kleine opening ontstond door er een platte schroevendraaier tussen te steken, kwam het paneel zomaar los. Terug plaatsen was enkel even aandrukken en hij zat weer muurvast op zijn plaats.

Mocht het zijn dat er ooit iemand hetzelfde zou willen of moeten doen, dan is enkel een platte schroevendraaier tussen de A stijl en het zijpaneel voldoende om een opening te maken en hij kan verwijdert worden. Als je dat voorzichtig doet wordt er niets beschadigd.
 
Bovenaan Onderaan