Ramen Superb III stonden open tijdens stortbui.

Vanavond sloeg de angst om mijn hart toen ik bij de auto kwam: alle ruiten stonden helemaal open. En dat terwijl het de hele avond heeft gestort regent.
Weet zeker dat alle ramen dicht waren toen ik de auto afsloot vanmiddag.
Lees nu dat je schijnbaar met je afstandsbediening de ramen kan openen....
Dit us mij nooit verteld, en wie bedenkt nou zoiets....
Kan ik hier iets mee richting Skoda of moet dit op de verzekering?
 

Japanese Power

Donateur
Da’s flink balen. Zeker gezien de hoeveelheid water die in korte tijd naar beneden is gevallen. Ri. Skoda zul je niets kunnen, staat nl. gewoon in de handleiding genoemd. Dan is de enige optie die je hebt de verzekering. Maar hoeveel water en wat is de allemaal nat geworden? Succes in elk geval.
 

Henrik

Forumguru
Ai, dat zal inderdaad wel even schrikken zijn geweest :nailbiting:
Helaas zal je hier inderdaad niet veel mee kunnen richting Skoda.

De functie om de ramen met de ab te openen is bij de meesten bekend. Zelf vind ik dat de manier waarop je dit doet eigenlijk bijna niet ongemerkt kan gaan.

Enig idee hoe zoiets bij jou gebeuren kon?​
 

CDK

Forumguru
Het is juist een erg handige optie dat je door lang drukken op de sluit knop de ramen kan sluiten en door lang drukken op de open knop de ramen kan openen, maar in jouw geval pakt het ff anders uit helaas.
 

MRNX

Forumguru
Lijkt me ook dat er hier is is misgegaan. Dat de auto een soort 'rain opening' doet in plaats van 'rain closing'. Zoals hierboven al aangegeven moet je bewust lang op de knop drukken om een volledige opening of sluiting te krijgen. Per ongeluk even op de 'open' knop drukken, zal je deuren ontsluiten, maar die gaan vanzelf weer op slot.

Als er inderdaad een foute schakeling gebeurt, heb je misschien wel wat richting Skoda?
 

CharlesTucker

Forumguru
Vind het ook wel handig, maar heb, lang geleden, ook eens gehad dat ze ongewenst openstonden na een dag lang hard werken. Ik vermoed dat de afstandsbediening klem heeft gezeten in m'n broekzak of zo. Dat was nog met een voorloopauto, tijdelijk, dus ik had de handleiding niet gelezen. Overigens, ik wilde hier eigenlijk nog iets gaan typen over rain closing, wat ook in de handleiding staat. Echter heb ik dat nog eens nagezocht, in de handleiding van de O3 facelift staat daar niets over in, in de handleiding van m'n huidige O2 wel, die doet zelf netjes de ramen (en panoramadak, als je dat zou hebben) dicht als het gaat regenen. Is dat wegbezuinigd, zo jammer zijn, is een mooie functie, zoals de ervaring van @Frits Easterwood leert. In ieder geval, hopelijk valt de schade mee.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad erg vervelend voor je. Toch is het een handige functie: als mijn auto in de zon gestaan heeft gooi ik altijd met de sleutel even de ramen open om hem even door te laten waaien. Ik zou de functie niet willen missen. Ook het dichtdoen met de sleutel maak ik veel gebruik van. Dus met je opmerking “wie bedenkt nu zoiets” ben ik het niet eens.

Bij je opmerking “dat is mij nooit verteld” lijkt het er toch op dat je verwacht dat iemand alle functies van de auto met je doorgenomen zou hebben. Ik denk dat je dan teveel verwacht. Je zou ook zelf eens het instructieboekje door kunnen nemen. Geen populaire opmerking, ik weet het, maar ik had dat voor aankoop al gedaan. Dan had je in elk geval geweten dat je op dit punt op moet letten dat je sleutel niet knel komt te zitten!
 
Het zal waarschijnlijk gekomen zijn doordat de sleutel in de broekzak klem gezeten heeft.

Begrijp best dat het handig is om even vlug de auto door te laten luchten op een warme dag, maar waarom sluit je dan wel de deuren als er enige tijd geen activiteit is maar niet de ramen of gebruik je de regensensor niet om de ramen te sluiten.

Natuurlijk staat het beschreven in de handleiding van de auto, maar dan niet bij de beschrijving van de afstandsbediening maar bij de raambediening.

Met het grote aantal waarschuwingen in de handleiding had een waarschuwing hierover niet misstaan.

Nu maar afwachten hoe snel alles opdroogt, want er is best veel water binnengekomen, en of er later geen schade optreed.
 

Rallye

Forumguru
Overigens is dat wel gek. Volgens mij zou de regensensor, indien aanwezig,wel de ramen moeten doen sluiten. Bij mijn Octavia II was dat inderdaad zo, bij mijn huidige III heb ik het niet getest.
 

CharlesTucker

Forumguru
maar waarom sluit je dan wel de deuren als er enige tijd geen activiteit is maar niet de ramen of gebruik je de regensensor niet om de ramen te sluiten.
Dat is voor mij ook de vraag, mijn O2FL doet wel de ramen dicht als het regent, althans, dat is instelbaar, en uiteraard alleen als de auto een regensensor heeft. In de handleiding van de O3FL kan ik hier echter niets over vinden, erg vreemd. Hoe het in de S3 zit, geen idee.
 

Japanese Power

Donateur
Ik weet dat je het via VCDS kunt laten programmeren op een Kodiaq mits je en regensensor hebt, waarom niet standaard op alle modellen is voor mij een vraag...
 

Spector

Forumguru
Overigens is dat wel gek. Volgens mij zou de regensensor, indien aanwezig,wel de ramen moeten doen sluiten. Bij mijn Octavia II was dat inderdaad zo, bij mijn huidige III heb ik het niet getest.
Dit ga ik ook eens even testen, ik laat regelmatig met warm weer m'n dak open staan met het idee dat deze wel sluit dmv rainclosing bij regen zoals dat gebeurde bij mij OII.
 

MRNX

Forumguru
Volgens mij moet dan wel de ruitenwisserhendel op 'auto' staan, toch? Anders werkt het volgens mij niet
 

aiva tco adoks

Forumguru
Lijkt me toch standaard op een o3 te zitten.
Als je automatische ruitenwisser functie hebt moet je zeker ook rainclosing hebben.
Maar goed hier spreekt een s2 rijder..:pieker:
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb op mijn SIII ook een regensensor maar deze variant ondersteunt geen rainclosing en is ook niet te coderen. Het is, als ik mij niet vergis, compleet afhankelijk van de module. Wellicht dat @ertromp of @Antera dit kunnen bevestigen.
 

Spector

Forumguru
Volgens mij moet dan wel de ruitenwisserhendel op 'auto' staan, toch? Anders werkt het volgens mij niet
In de OII was het een instelling via de maxidot, ik heb nog niet de kans gehad te testen of in het menu cq handleiding van de OIII te kijken.
 

DeNnZ

Forumguru
Ik weet dat je het via VCDS kunt laten programmeren op een Kodiaq mits je en regensensor hebt, waarom niet standaard op alle modellen is voor mij een vraag...
Volgens mij hangt dat ook nog eens af van het type RLS sensor....
Ik had het bij onze beer namelijk geactiveerd.... Maar werken, ho maar..
 

lowati

Nieuw lid
Heb het ooit ook eens meegemaakt......blijkbaar had een van de kleinkinderen in huis met de sleutel gespeeld en alzo de ramen gans opengezet. Ook al meegemaakt met de automatische kofferklep. Sindsdien liggen de autosleutels op een voor hun onbereikbare plaats. :pieker:
 

Sk_Hans

Forumguru
Heb het ooit ook eens meegemaakt......blijkbaar had een van de kleinkinderen in huis met de sleutel gespeeld en alzo de ramen gans opengezet. Ook al meegemaakt met de automatische kofferklep. Sindsdien liggen de autosleutels op een voor hun onbereikbare plaats. :pieker:

Bij mij is het met mijn vorige auto (Octavia) ook een paar keer gebeurd dat de ramen ineens allemaal open stonden. Vervelendste was dat het ooit gebeurde in een parkeergarage. Gelukkig niets gestolen. Waarschijnlijk sleutel in broekzak klem. Met de Kodiaq heb ik nu al meerdere keren gehad dat de kofferklep niet afgesloten was. Gelukkig heb ik geen automatische klep en blijft hij dus wel dicht, alleen niet op slot.

Ik vind dit ook erg hinderlijk en zou het het liefste uit laten zetten (via VCDS ?) als dat kan.
 
Bovenaan Onderaan