ProjectCore voor Citigo

Blackciti

Senior Member
Ik ben overtuigd dat jullie gelijk hebben met die 15 pk onzin, hoe meer ik lees van ervaringen en informatie des te meer duidelijk is dat het geen zin heeft en tot de 5000rpm er helemaal geen verschil is tussen de 60 en 75 versie. Dan ga ik wel uit eten :)
Nou, of die 15 pk extra nu werkelijk onzin is waag ik te betwijfelen. Niemand trekt onder normale omstandigheden door tot 5000 rpm of verder. Want dat is namelijk wél onzin.
Een kennis van mij rijdt regelmatig in een 60 pk Up van zijn werkgever. Hij zegt dat bij een beetje tegenwind beslist de 150 km/h amper is te halen. Let wel: dat is in werkelijkheid dus amper 140 km/h omdat bij die snelheid de snelheidsafwijking al dik 8 km/h is.
Ik rijd regelmatig op de Autobahn bij onze Oosterburen met mijn originele 75 pk versie en als ik wil kan hij de snelheidsmeter nagenoeg volledig uitlopen. De toerenteller staat dan op zo'n 5650 rpm en de werkelijke snelheid is dan 190 km/h, waarbij de snelheidsmeter dan 200 km/h aangeeft.
Het normale rijden in een 60 0f 57 pk model maakt niet zo veel verschil, behalve dat de 75 pk versie in ieder toerengebied iets vlotter en gemakkelijker oppakt. Maar op de echte snelweg maakt het wel degelijk uit waar je in rijdt. Want een 60 pk versie zul je nooit in de 5e versnelling zo hoog in de toeren kunnen krijgen als een 75 pk versie.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat die van mij (hij is geimporteerd) zeer waarschijnlijk in het thuisland nog een beetje is geoptimaliseerd.
Maar sowieso is een 75 pk versie te verkiezen boven een 60 pk versie. Want de originele 75 pk versie genereert in de praktijk sowieso al ruim 80 tot 82 pk.
 

Desperado

Forumguru
Als je zulke snelheden wilt rijden neem dan een motorblok dat ervoor gemaakt is. Ik zou mijn blok niet continue opjagen naar bijna 6000 rpm om 190 te rijden. Dat is vragen om moeilijkheden. Los van het feit of je wel zo hard moet willen rijden in een koektrommel.
 

Blackciti

Senior Member
Als je zulke snelheden wilt rijden neem dan een motorblok dat ervoor gemaakt is. Ik zou mijn blok niet continue opjagen naar bijna 6000 rpm om 190 te rijden. Dat is vragen om moeilijkheden. Los van het feit of je wel zo hard moet willen rijden in een koektrommel.

Sorry, Desperado, maar dit motorblok ís er voor gemaakt, anders was het onmogelijk om die prestatie(s) te leveren!
Natuurlijk wordt er niet altijd met die snelheden gereden, maar zo af en dat is uitstekend voor de motor, want op die manier blaas je hem, om met de woorden van Edk te spreken, ff goed schoon.

Juist in deze tegenwoordige tijd, waar we voor het milieu nu gedwongen worden om E10 te tanken, is het van essentieel belang om de motor goed op temperatuur te laten komen om de vorming van sludge, die mayonaise-achtige drab te voorkomen, waar je motor juist wél van naar de Filistijnen gaat. Maar omdat ook ik niet altijd lange ritten maak tank ik daarom altijd super 98. Dat bevalt uitstekend, want de motor loopt er echt merkbaar beter én iets zuiniger op.
Nu zullen er van links of rechts wel opmerkingen komen dat die benzine zoveel duurder is dat je dat er nooit uithaalt, maar of die meerprijs nu wel of niet weggewerkt kan worden met het iets zuiniger lopen boeit me echt niet.
Waar het mij om gaat is, dat super 98 in tegenstelling tot E10 de motor veel beter schoonhoudt. E10 is gemengd met alcohol en dat trekt water aan wat je met super 98 niet hebt, bovendien is het raadzaam om wanneer je E10 tankt minimaal één keer per week je auto even te pakken voor een rit waar je motor goed van op bedrijfstemperatuur komt. Dit, omdat door stilstand de kwaliteit van E10 snel achteruit gaat en er water wordt aangetrokken. Men dacht met deze brandstof een stap in de goede richting te hebben gezet, maar er kleven naast zogenaamde milieuvoordelen een hele serie nadelen aan voor de autobezitter.

Tot slot: voor wat betreft je opmerking ''Los van het feit of je wel zo hard moet willen rijden in een koektrommel'' wil ik opmerken dat die zogenaamde koektrommel uitstekende rijeigenschappen heeft en tot op zeer hoge snelheden stabiel en vertrouwd aanvoelt. Hij gaat als op rails en kan met groot gemak langdurig kruissnelheden van zo'n 160 km/h aanhouden. En dat... is namelijk zeer prettig als je een behoorlijke afstand voor de boeg hebt. Voor het formaat auto rijd hij uitstekend en volwassen.
 

Octavia_Gert

Senior Member
Ik heb er vorig zomer 10 landen mee bezocht en 4000km gereden in 2,5 week. Bij de oosterburen rustig 160 als kruissnelheid en ook hele stukken richting de 190, zelfs op die snelheden zit ik prima in de auto. Ik heb de 60PK versie.
 

Twardt

Lid
Ik heb er vorig zomer 10 landen mee bezocht en 4000km gereden in 2,5 week. Bij de oosterburen rustig 160 als kruissnelheid en ook hele stukken richting de 190, zelfs op die snelheden zit ik prima in de auto. Ik heb de 60PK versie.
Ik denk dat jij een erg optimistische teller hebt. Met 60pk houd het met 160 echte km's per uur wel op hoor. Er vanuit gaande dat je geen enorme wind mee had en niet helling af ging.
 

Octavia_Gert

Senior Member
Ik denk dat jij een erg optimistische teller hebt. Met 60pk houd het met 160 echte km's per uur wel op hoor. Er vanuit gaande dat je geen enorme wind mee had en niet helling af ging.
190 km/h was idd wel een beetje naar beneden op zo'n lange Duitse snelweg. En het verschil tussen werkelijk en de teller is voor mij geen ding. Het gaat om de beleving!
 

Blackciti

Senior Member
Ik heb er vorig zomer 10 landen mee bezocht en 4000km gereden in 2,5 week. Bij de oosterburen rustig 160 als kruissnelheid en ook hele stukken richting de 190, zelfs op die snelheden zit ik prima in de auto. Ik heb de 60PK versie.
Waar had je hem achter hangen dan, de Red-Bull van Max?:laugh:
 
Bovenaan Onderaan