ProjectCore voor Citigo

Beste allen,

In mijn voorstel topic staat al het 1 en ander beschreven wat ik van plan ben en ga dit topic gebruiken voor alles waar ik mee bezig ben of wat ik wil. Het zal gaan om simpele basis dingen zoals onderhoudt en aanpassingen zodat de auto goed gebruikt kan worden voor vakantie's en aanverwanten.

Mijn wenslijst in volgorde:
  • Kofferbak aanpassen en achterbank er uit.
  • Reserveband in of op de auto.
  • Dakdrager die lichte kisten/Kajak kan dragen.
  • Degelijke vloermatten/stoelhoes die goed schoon te maken zijn.
  • Zelf degelijk onderhoudt uitvoeren en iets vaker dan normaal.
  • Extra verlichting voor diverse dingen zoals een tent opzetten en etc.
  • Kleine cosmetische aanpassingen ter bescherming.
  • Geknepen deel er af (60pk).
  • Trekhaak voor fiets.
  • Als het goedkoop kan, zou ik hem dolgraag iets hoger op de poten willen hebben.
  • Diverse die tussendoor gebeuren die wellicht interessant zijn.
De doelstelling is wel om het goedkoop te houden en netje's, het moet geen ragbak gaan worden voor de Dakar.
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor de eerste vraag, en deze ga ik simpel houden dus zou graag een Ja/Nee antwoord willen zonder discussie of uitleg (mij te ingewikkeld allemaal en verdiep ik mij later wel een keer goed in).

Vakantie met een stevig (tot max) beladen auto (ook een dakkoffer/kajak) heuvel op met een normaal tempo van 90 km/u, heb ik voordeel aan OEM onbegrensing?

Bij voorbaat dank.
 
Was al bang dat deze vraag niet simpel met ja/nee te beantwoorden was en stel de vraag dan ook anders: Wat is een voordeel van onbegrensing, als ik met een zwaar beladen auto heuvel op ga (graag een noob antwoord).
 

EdK

Forumguru
Wat is een voordeel van onbegrensing, als ik met een zwaar beladen auto heuvel op ga
Wat bedoel je met de onbegrensing ?
Want volgens mij heb jij geen TSI blokje in die 60Pk hangen dus er is weinig te tunen.
Er is bijvoorbeeld bij VAG techniek wel iets te doen met fabrieks update, maar daar moet je je niet heel veel van voorstellen.
Collega heeft dat met zij Mii gedaan en zegt ook, alles rijd even soepeler en hij is nog iets zuiniger geworden...
Maar de straatstenen uit het wegdek trekken lukt hem nog steeds niet !
 
OEM onbegrensing, dus idd een fabrieks update. In een Daihatsu Cuore met 75pk kon ik gemiddeld in zijn 4e nog net 80/90 km/u rijden, dus bij 60pk zat ik mij af te vragen of de Citigo nog met een beetje normale snelheid heuvel op kan komen of dat het dan echt kruipen gaat worden.

Voor kleine stukje's helling van een 100 meter maakt het niet uit (bebouwde kom), maar op de autoweg met 60km/u rijden is niet prettig en gevaarlijk zoals ik meermaal heb gezien in de Ardennen. En als ik nu eens in de twee jaar een keer daar heen ga..... tja dan zou ik het nog op de koop toenemen, maar aangezien ik meermaals per jaar heen ga kan het de moeite waard zijn voor mij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eén tandje terugschakelen wil ook wel eens helpen bij lange hellingen.

Ik zou eens uitzoeken vanaf welk toerental er 80% of meer van het maximaal koppel voorhanden is en vervolgens dat toerental als minimum aanhouden als de auto hard moet werken.
 

EdK

Forumguru
Maar goed een heuvel op en je ziet je snelheid terugnemen dan kan het ook wijsheid zijn om op dat moment terug te schakelen en wat gas erbij te geven...
Dan in je hoogste verscnelling te blijven en met 60Km een heuveltje op te sjokken, en zeg hiermee niet dat jij dat doet , maar zie dit wel genoeg gebeuren...
 
Vraag wat mij betreft goed beantwoord en genoeg advies gekregen hierop, bedankt allen! Ik zal even de moeite doen om het goed uit te zoeken en de rekenknobbel er op los laten vandaag.

PS: Het gaat natuurlijk maar om 150 euro en dat is het probleem niet, maar wou gewoon weten of het ook nut heeft voor heuvel/berg op. Ik dacht dat alleen Nm van belang was in eerste instantie en dan had het totaal geen nut gezien deze gelijk blijft. Maar ik ga dus wel de begrenzing er af laten halen zodat ik die 75 Pk heb.
 

Okki

Donateur
90 pk met vier personen en bagage in de bergen gereden gaat prima. Met 110 pk (fabrieksupdate) gaat dat iets beter. Met 140 pk (stage 1?) gaat dat nog beter.
Maar het is allemaal relatief.... vroeger met een 2CV, Kever of Renault 4 ging het ook....
 
15pk extra voor 150 euro en dan net even iets beter/rustiger kunnen rijden vind ik een prima optie, maar voor mijn dagelijks gebruik zou ik er geen rooie cent voor over hebben.

-

Ondertussen ben ik nu aan het zoeken naar verhogen en daar heb ik mij totaal op verkeken, ik dacht dat 5cm niets voorstelde en er wel een makkelijke oplossing was :deuk: had er geen idee van hoe extreem 5cm is en dat het helemaal niet zomaar kan en wat het allemaal met de wegligging doet..... Helaas kan ik geen oplossing vinden om de auto iets te verhogen ook al was het alleen maar voor tijdens de vakantie's. Uiteraard zijn de steunveren voor achter een must.

Een dakdraag systeem universeel kost 130 euro en kan tot 100 kilo, dat is voor mij perfect en er zijn dan attributen die je eventueel extra kunt aanschaffen. Doordat er ook simpele schuifpennen met schroefdraad zijn, kan ik zo een paar lampen er op monteren en dan lekker met een 12v stekker. Dan blijft het er niet lelijk opzitten en hoef ik niets moeilijk te doen met het stroom gebeuren of in het dashboard lopen kloten.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Voor die 150 euro zou ik lekker uit eten gaan....


...en dat verhogen...gewoon een Golf Country aanschaffen

$_86.jpeg
 
Ik ben overtuigd dat jullie gelijk hebben met die 15 pk onzin, hoe meer ik lees van ervaringen en informatie des te meer duidelijk is dat het geen zin heeft en tot de 5000rpm er helemaal geen verschil is tussen de 60 en 75 versie. Dan ga ik wel uit eten :)

Qua verhogen ben ik er achter gekomen dat de eco variant 15mm verlaagd is ten opzichte van andere varianten, dat verklaard ook waarom de één er meer last van heeft dan het ander als je domweg Citigo als auto benoemt. Op het forum lees dat 15mm een enorm verschil maakt mbt drempels en dergelijke. Ik kan wellicht binnenkort even een filmpje maken van de plek waar ik nu al twee keer de bodem een tik heb gegeven als ik niet heel voorzichtig van het parkeerdek af ga.

Leuke Golf, maar dat ben ik niet nodig. Het gaat mij om de vakantie's en weekendje's weg waar ik dan niet om de haverklap de onderkant een opdonder wil geven. Dus als 15 tot 25 mm dat probleem oplost zou ik erg blij zijn.
 

Berrychello

Forumguru
In Nederland zijn ze standaard die Eco uitvoering, dus ietsjes verlaagd. In het buitenland zie je ze regelmatig die ietsjes hoger staan.
En dan kan je ook nog grotere banden/wielen monteren alleen klopt je snelheidsmeter dan niet meer.
 
Hier ben ik mij van bewust, vandaar dat de 100 kilo ruim voldoende is. Officieel mag de daklast volgens kenteken maar tot 50 kilo. Met alles wat ik in gedachte heb moet ik de auto toch al laten herkeuren voor een 250 euro om het legaal te krijgen dus hoe ik het aanpak moet ik even exact uitzoeken en wat berekeningen doen en dingen goed uitzoeken.
 

brepus13

Forumguru
Had je niet beter een fabia kunnen halen. Heb je ruimte genoeg en scheelt een hoop gedoe. Zoveel scheelt de faab toch niet in vaste lasten? :-)
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad zoals @brepus13 al zegt, je was veel beter af met een Fabia of een Rapid, een Citigo ( naam zegt het zelf al ) is ideaal voor stadsverkeer en af en toe eens effe autosnelweg te doen, voor wat jij er met wilt doen had je beter een Fabia gekocht.
 
Bovenaan Onderaan