Project LED

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,

Menig LED topic heb ik al doorgelezen maar ik heb nog niet alle antwoorden op mijn vragen gevonden.
Ik ben van plan mijn auto (03-2011 Superb combi amb B.line 1.6 TDI) steeds meer te gaan voorzien van LED verlichting.
Ik heb inmiddels de stadslichten vervangen door DEZE LED's en zijn tot op heden storingsvrij en werken prima. Binnenkort zal ik LED's gaan bestellen voor de dachrijverlichting namelijk DEZE, volgens een mede forummer werken ook deze probleemloos.

-Nu ben ik opzoek naar de interieurverlichting. De footwell lights zijn te dimmen en vraag me daarom af of er geschikte (dimbare) LED's zijn? En heeft er al iemand ervaring met het vervangen van interieur verlichting (leeslampje e.d.)? Zoja, wat zijn hiervan de lamptypes en is het vervangen een beetje te doen en vooral hoe?

Helemaal makkelijk zou het zijn als er een lijstje is met alle lamp types en evt de (storingsvrije) LED vervangers ervoor, mocht deze er nog niet zijn, hierbij dan een lijstje met LED lampen die gebruikt kunnen worden voor bovenstaande auto:


Buiten:
-Dagrijverlichting: P21W/BA15S - KLIK

Voor:

Na:

-Stadslichten: T10 W5W - KLIK

-Mistlichten/Bochtverlichting: H8 - KLIK Bij mij waren er cancellers nodig om de meldingen weg te krijgen, hiervoor heb ik DEZE cancellers gebruikt. Hierdoor werkt het nu en is de werking van de lampen ook verbeterd (deze gaan nu mooier dimmend uit, zonder cancellers gingen ze zonder te dimmen direct uit).

Voor conversie vanaf binnen.
Bekijk media item 1646
Na coversie vanaf binnen.
Bekijk media item 1640
Voor coversie buiten:
Bekijk media item 1645Bekijk media item 1644Bekijk media item 1643
Na conversie buiten:
Bekijk media item 1639Bekijk media item 1642Bekijk media item 1641

-Instap verlichting: T10 W5W - KLIK

-Kenteken verlichting: C5W - KLIK

Binnen
-Leeslampjes en interieurlicht achterbank: T10 W5W - Nog niet vervangen door LED's, iemand ervaringen?

-Make-up spiegels L&R - 43/44mm C5W Festoon - *1

-Handschoenenvak: C3W - Nog niet vervangen door LED's, iemand ervaringen?



*1: Heb hier twee oude CAN-bus C5W 43mm C5W's ingezet die van mijn oude auto (kenteken verlichting) afkomen, deze knipperen heel lichtjes maar dit deden ze bij mijn oude auto ook al en heb ze toen weer gedemonteerd. Ook heb ik de aansluiting iets moeten verbuigen om ze stevig vast te kunnen klemmen dus vermoed ik dat er 44mm's in horen.

Mocht je zelf nog aanvullingen hebben, let me know!

Grt!
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Hoi @DeNnZ Omdat ik vandaag een storingsmelding kreeg dat één van mijn stadslampjes het had begeven, heb ik bovenstaande led lampjes nu ook besteld. Dank voor de tip!

Heel handig om een lijstje te hebben met goed werkende led verlichting!
 

dirkkroneman

Forumguru
Onthoud wel dat de ene led storingsvrij kan zijn terwijl diezelfde led in een andere auto een storing geeft. Voor een lijstje met lamptypes zou ik eens in je boekje kijken ;) En anders zijn er op de sites van bijv. Philips en Osram zgn. lampconfigurators die je kunnen helpen.
 

maartenv84

Senior Member
Kijk... mooi topic. Ik zou op mijn S2 FL ook nog wat lampen willen vervangen voor LED. DRL zijn natuurlijk al LED, maar ik vind het er zo slecht uitzien dat de bochtverlichting/mistlamp gewoon de traditionele "gele" verlichting is, terwijl van de Xenon en de DRL mooi helder wit licht af komt.

Ik ben dus aan het zoeken wat ik daar voor nodig heb...
 

DeNnZ

Forumguru
Vandaag trouwens een Error: Airbag gehad die niet weg wilt.
Ik weet niet of dit van de stadslichten af kan komen, je weet het maar nooit met dat gekke Can-Bus spul..
 

kansberg

Forumguru
Het lijkt mij vreemd dat de stadslampjes invloed hebben op het airbag systeem, dan zou in de eerste instantie toch het lampje van defecte verlichting moeten gaan branden....

De footwell verlichting heb ik gezien in led, of het een dimbaar systeem was weet ik niet (VW Passat) maar vond de sfeer er niet beter op worden, het harde felle licht doet je al snel denken aan een spoelkeuken of i.d.
Daar vind ik juist het warme licht van gloeilampjes volledig tot z'n recht komen. En ècht warme led verlichting in de automotive sferen heb ik nog niet gezien (<2700K). Dus wat led betreft laat ik het interieur ongemoeid (en dit terwijl in huis bij ons alles led is, :bloos: wel gedimd en max. 2700K). Maar ieder z'n meug uiteraard.
 

DeNnZ

Forumguru
Als de oorzaak opgelost wordt, gaat dan vanzelf de melding weg of moet dit gereset worden?
 

ertromp

Forumguru
Die airbag error kan door allerlei zaken komen. Van de crash sensors tot de sensors in de stoelen etc etc.
Uitlezen is dan de remedie. Ik zie niet direct de link met het LED stadslampje
 

DeNnZ

Forumguru
Nee, verder geen gekke dingen gedaan, heb wel de lampjes terug gewisseld maar dat heeft er niet voor gezorgd dat de foutmelding weggaat.. Nogmaals de vraag, gaat de storing vanzelf weg als de oorzaak opgelost is of dient deze dan alsnog ge-reset te worden?
 

Joske

Forumguru
en een airbagstoring wil ook zeggen dat bepaalde componenten niet meer werken.. laten resetten dus!
 
Bovenaan Onderaan