Vandaag eens een proefrit gemaakt, ondanks dat ik de auto al op 7 mei heb besteld...
Heb er ruim een uur mee gereden, gecombineerd grote weg, binnenwegen en binnen bebouwde kom, ca. 70 km.
Heb er flink aan getrokken, en kwam uit op een gemiddeld verbruik van 4.9l/100 km.
De climatronic stond volaan te blowen, dus onder normale omstandigheden moet het verbruik dus zeker met 0,5/100km terug te brengen zijn. Nog afgezien van mn rijstijl die vandaag erg pittig was om uit te proberen...
Dus ja, ik ben al met al zeer tevreden over het verbruik.
Het is wel wennen aan de lange overbrengingen en vroegtijdig schakelen (via de schakelindicator in het display). Als je je daaraan houdt, rijd je echt zuinig. Maar verwacht dan geen prestaties.
Wil je prestaties: de auto levert ze echt wel, en trekt dan als een speer als de turbo bijschakelt, maar dan moet je wel toeren maken. Het verbruik stijgt dan evenredig mee...
Ja en het geluid van de driepitter valt ook mee. De auto is niet extreem stil, maar toch zeker niet lawaaiig te noemen. In tegendeel.
Wat mij wel opvalt is dat de banden wel wat herrie maken en dat viel me eigenlijk wat tegen. Nee, laat ik het anders zeggen, de auto valt me zeker niet tegen, in tegendeel, ik vind 'm heel plezierig en comfortabel en fijn rijden. En dat ondanks het sportonderstel, dus wat wil je nog meer, maar het bandengeruis had wat mij betreft minder gemogen.
Wat ik wel echt wat storend vind is het gebruik van de handrem. Deze uitvoering heeft een armsteun en die belemmerd behoorlijk het bedienen van de handrem. Je moet je arm bijkans in een bocht buigen om de handrem aan te trekken. Dat is jammer.
En het start-stopsysteem? Ja dat werkt perfect, je merkt geeneens dat de motor was afgeslagen en weer startte. Het is dat je de toerenteller en de snelheidsmeter op 0 ziet staan... Voor je de koppeling geheel weer hebt ingetrapt, loopt de moter weer als een zonnetje.
En wat ik ook wel een aardig detail vind is dat als je je achteruit inschakelt icm park distance control, in de display van de standaard! autoradio het vrije gebied achter je auto wordt aangegeven.
Nu nog wachten op mijn auto. Productie staat gepland in week 35...
Ik kan haast niet wachten.
Helaas, moet nog op vakantie met mn oude auto eind augustus, had gehoopt dat ik mn Fabia dan al zou hebben, maar ja, het is niet anders.
Heb er ruim een uur mee gereden, gecombineerd grote weg, binnenwegen en binnen bebouwde kom, ca. 70 km.
Heb er flink aan getrokken, en kwam uit op een gemiddeld verbruik van 4.9l/100 km.
De climatronic stond volaan te blowen, dus onder normale omstandigheden moet het verbruik dus zeker met 0,5/100km terug te brengen zijn. Nog afgezien van mn rijstijl die vandaag erg pittig was om uit te proberen...
Dus ja, ik ben al met al zeer tevreden over het verbruik.
Het is wel wennen aan de lange overbrengingen en vroegtijdig schakelen (via de schakelindicator in het display). Als je je daaraan houdt, rijd je echt zuinig. Maar verwacht dan geen prestaties.
Wil je prestaties: de auto levert ze echt wel, en trekt dan als een speer als de turbo bijschakelt, maar dan moet je wel toeren maken. Het verbruik stijgt dan evenredig mee...
Ja en het geluid van de driepitter valt ook mee. De auto is niet extreem stil, maar toch zeker niet lawaaiig te noemen. In tegendeel.
Wat mij wel opvalt is dat de banden wel wat herrie maken en dat viel me eigenlijk wat tegen. Nee, laat ik het anders zeggen, de auto valt me zeker niet tegen, in tegendeel, ik vind 'm heel plezierig en comfortabel en fijn rijden. En dat ondanks het sportonderstel, dus wat wil je nog meer, maar het bandengeruis had wat mij betreft minder gemogen.
Wat ik wel echt wat storend vind is het gebruik van de handrem. Deze uitvoering heeft een armsteun en die belemmerd behoorlijk het bedienen van de handrem. Je moet je arm bijkans in een bocht buigen om de handrem aan te trekken. Dat is jammer.
En het start-stopsysteem? Ja dat werkt perfect, je merkt geeneens dat de motor was afgeslagen en weer startte. Het is dat je de toerenteller en de snelheidsmeter op 0 ziet staan... Voor je de koppeling geheel weer hebt ingetrapt, loopt de moter weer als een zonnetje.
En wat ik ook wel een aardig detail vind is dat als je je achteruit inschakelt icm park distance control, in de display van de standaard! autoradio het vrije gebied achter je auto wordt aangegeven.
Nu nog wachten op mijn auto. Productie staat gepland in week 35...
Ik kan haast niet wachten.
Helaas, moet nog op vakantie met mn oude auto eind augustus, had gehoopt dat ik mn Fabia dan al zou hebben, maar ja, het is niet anders.