proefrit Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline

FredV

Banned
Vandaag eens een proefrit gemaakt, ondanks dat ik de auto al op 7 mei heb besteld...
Heb er ruim een uur mee gereden, gecombineerd grote weg, binnenwegen en binnen bebouwde kom, ca. 70 km.
Heb er flink aan getrokken, en kwam uit op een gemiddeld verbruik van 4.9l/100 km.
De climatronic stond volaan te blowen, dus onder normale omstandigheden moet het verbruik dus zeker met 0,5/100km terug te brengen zijn. Nog afgezien van mn rijstijl die vandaag erg pittig was om uit te proberen...
Dus ja, ik ben al met al zeer tevreden over het verbruik.
Het is wel wennen aan de lange overbrengingen en vroegtijdig schakelen (via de schakelindicator in het display). Als je je daaraan houdt, rijd je echt zuinig. Maar verwacht dan geen prestaties.
Wil je prestaties: de auto levert ze echt wel, en trekt dan als een speer als de turbo bijschakelt, maar dan moet je wel toeren maken. Het verbruik stijgt dan evenredig mee...
Ja en het geluid van de driepitter valt ook mee. De auto is niet extreem stil, maar toch zeker niet lawaaiig te noemen. In tegendeel.
Wat mij wel opvalt is dat de banden wel wat herrie maken en dat viel me eigenlijk wat tegen. Nee, laat ik het anders zeggen, de auto valt me zeker niet tegen, in tegendeel, ik vind 'm heel plezierig en comfortabel en fijn rijden. En dat ondanks het sportonderstel, dus wat wil je nog meer, maar het bandengeruis had wat mij betreft minder gemogen.
Wat ik wel echt wat storend vind is het gebruik van de handrem. Deze uitvoering heeft een armsteun en die belemmerd behoorlijk het bedienen van de handrem. Je moet je arm bijkans in een bocht buigen om de handrem aan te trekken. Dat is jammer.
En het start-stopsysteem? Ja dat werkt perfect, je merkt geeneens dat de motor was afgeslagen en weer startte. Het is dat je de toerenteller en de snelheidsmeter op 0 ziet staan... Voor je de koppeling geheel weer hebt ingetrapt, loopt de moter weer als een zonnetje.
En wat ik ook wel een aardig detail vind is dat als je je achteruit inschakelt icm park distance control, in de display van de standaard! autoradio het vrije gebied achter je auto wordt aangegeven.
Nu nog wachten op mijn auto. Productie staat gepland in week 35...
Ik kan haast niet wachten.
Helaas, moet nog op vakantie met mn oude auto eind augustus, had gehoopt dat ik mn Fabia dan al zou hebben, maar ja, het is niet anders.
 

quorumz

Actief lid
leuke rij impressie, we zijn zelf ook erg benieuwd, we gaan hem volgende week donderdag ophalen hoewel ik gok dat ik er toch nooit in mag rijden hehe * in mijn 6 100km/h rijden met de 2.0 170pk kan ik trouwens ook 4.4l/100km halen best nice *
 

FredV

Banned
Nog een aanvulling:
De demo-auto had 945 km op de teller, de boordcomputer gaf aan dat er nog 120 km mee gereden kon worden voor de tank leeg was. Volgens de verkoper was er nog niet getankt. En met een tankinhoud van 45 liter is een actieradius van ruim 1000 km dus makkelijk te halen.
 

Trucker

Actief lid
En wat ik ook wel een aardig detail vind is dat als je je achteruit inschakelt icm park distance control, in de display van de standaard! autoradio het vrije gebied achter je auto wordt aangegeven./quote]

Dat zijn leuke details , wist ik niet.Onze demo had geen pdc .
 

sitechris

Donateur
mbt geluidsproductie. VAG diesels staan er wel bekend om dat met de kilometerstand ook geluidsproductie stijgt.
 

FredV

Banned
Heb zelf niet die ervaring. Rij zeer frequent een SDI die in koude toestand wel bekend staat om het nagelen, maar warm relatief stil is. Ook met toenemend kilometrage. Rij dagelijks ca 300 km met die SDI, vanaf nieuw.En rij geregeld in nieuw en oud bij mn baas. Dus heb uitstekend vergelijkingsmateriaal. Maar geluid ervaren is subjectief... Helaas heb ik geen dB-meter om objectief te vergelijken.
 

Trucker

Actief lid
Ik hou persoonlijk wel van het geluid van een dieselmotor heeft zo zijn charmes.Is voor iedereen verschillend.
 

corsaar

Senior Member
Zal wel, ik heb ook nog nooit een truck met benzinemotor gezien.
Dus je weet niet beter ?
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik heb zelf een paar maanden op een truck met benzinemotor gereden: een 3-tonner DAF uit 1953.
Nog een met dubbele kluts.
 

corsaar

Senior Member
Oeps!! je hebt gelijk die legervoertuigen reden op benzine.
onder andere de GMC trucks.
Ik heb met de vorige stelling een foutje gemaakt.
 

sitechris

Donateur
de 3 cilinder diesel (bv 1.4 tdi) klinkt ook best aardig. Leuk soundje, maar wel vermoeiend op den duur. Geluidsproductie van die motor vind ik echt enorm hoog. Ik ga er vanuit dat de 1.2 een stuk stiller is.
 
@ FredV: leuke rijimpressie! Ik kan mij volledig aansluiten bij jouw bevindingen!

Ik heb alvorens tot aankoop van de Fabia GL over te gaan 2x een proefrit gemaakt. De eerste keer was een rit van een uur en de tweede keer was ik na 20 minuutjes al weer terug... ik had gewoon even de bevestiging nodig dat het een goede keuze zou zijn :laugh:

Mijn huidige auto (waar ik alweer 4 jaar in rondrijdt) is een Ford Fiesta 1.3 benzine... Ik ben dus een auto gewend waarin een enigzins "underpowered" motortje inhangt.

Vooraf maakte ik mij toch wat zorgen over de prestaties van de 1.2 tdi. Net zoveel pk'tjes als de Fiesta (75) en mijn vooroordeel over diesel was niet al te positief (trager en luidruchtiger).

Mijn zorgen en vooroordelen verdwenen al gauw als sneeuw voor de zon. De auto trekt sneller op dan mijn fiestaatje, de motor is stiller (of de auto is beter geisoleerd) en de diesel rijdt heerlijk soepel.
 
Bovenaan Onderaan