Proefrit maken in een 1.2 TSI, waar?

Gunner

Forumguru
Weet iemand waar ik in het midden van het land kan proefrijden in een Octavia 3 met een 1.2 TSI motorisering? Bij de dealers in mijn buurt staan alleen diesels, of een 1.4.
 

maartenv84

Senior Member
Ik dacht bij kreijne opgevangen te hebben dat ze een 1.4 TSI hebben staan. Heb je daar al geprobeerd? Zou ze eerst even bellen. Kreijne zit in Hoogland, dus dat is wel midden van het land.
 

Gunner

Forumguru
een 1.4 kan ik in mijn regio ook rijden, die weet ik wel te staan in mijn buurt.

maar het verschil tussen een 1.2 105pk en een 1.4 140pk lijkt me nogal groot, te groot om op basis van een proefrit in een andere motorisering zo'n grote uitgave te doen.
 

RoelF

Forumguru
Mijn doel is een 14% aan het eind van het jaar. Er van uit gaand dat Skoda die voor 2014 kan leveren.
Als dit niet lukt, sta ik voor de keuze of ik een 1.4 ga rijden met een paar opties, of een 1.2 met zo'n beetje alle opties. Ik rij nu een 1.6 op gas, op papier is de 1.2 gelijkwaardig qua prestaties, dus dat zou voldoende moeten zijn in dit platte land.
Ik ben ook benieuwd waar de 1.2 te rijden is, mijn dealer heeft hem (nog) niet.
 

WesleyJD

Banned
Ik zou persoonlijk niet voor de 1.2 gaan. Heb het in mijn vorige wagen gehad en werd er niet heel vrolijk van. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Is de 1.4 veel duurder?
 

Gunner

Forumguru
Ik zou persoonlijk niet voor de 1.2 gaan. Heb het in mijn vorige wagen gehad en werd er niet heel vrolijk van. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Is de 1.4 veel duurder?

prijsverschil op de businessline is 2300 euro. ik vind dat nogal wat.
 

WesleyJD

Banned
Dat is inderdaad een heel verschil. Wat ik bij de 1.2 als vervelend aanschouwde was als je uit een bocht kwam (turbogat?). Dit werd alleen maar erger als ik met meer personen in de auto zat of wat belading mee had. Ik vermoed dat dat bij de 1.4 minder is...

Maar je moet het gewoon even ervaren en afwegen of het ook het geld waard is, ik weet niet hoe de 1.4 rijd.

Kan je niet digitaal een proefrit aanvragen voor een 1.2 ergens?
 

Gunner

Forumguru
Nee, via de site kan je geen gewenste motorisering aangeven.

Ik rij nu een 1.8TSI , en ik vind het prima om paardenkrachten in te leveren, maar dan wel met een fatsoenlijke proefrit. In een ander model dan de O3, wat wel kan, krijg ik natuurlijk niet het goede gevoel.
 

Darkside

Forumguru
Voor de motorisering kan je ook een O2 met een 1.2 gaan testen.
Persoonlijk ben ik wel tevreden over de 1.2 TSI. 105pk lijkt niet veel. Maar 175NM trekkracht over een breed toerengebied is best goed.
Verder vind ik hem soepel en vlot genoeg. En het geld niet waard om te investeren in de 1.4 (welke toen 25% was).
Tuurlijk heb ik strak liever de 1.4 met 140 PK. Maar zou zo weer de 1.2 nemen (wel met DSG)
 

Canon-Eye

Forumguru
Onlangs reed ik een paar dagen in een Golf 1.2 TSI (Bluemotion of zoiets) en ik was beslist prettig verrast door de souplesse en vooral ook de trekkracht van dit torretje. Aan de pomp was de verrassing dan weer iets minder aangenaam - maar ja, ik rij alweer een hele tijd diesel dus dan is die schok sowieso te verwachten...:shocked:
 

Darkside

Forumguru
Klopt. maar dan mis ik er wel een beetje het gevoel bij. Daarom wil ik liever in een O3 rijden dan in een 02.

Klopt. Maar voor het O3 gevoel. Stoel, navi, en andere zaken kan je meestal ook wel uit de voeten met een 1.6 TDI of een 1.4 TSI.
Ik heb mijn 1.2 getest in een yeti. Gewoon om te kijken of 105 pk niet te min was.
En een 1,6 TDI als proefrit in een octavia om te kijken hoe de auto ansich beviel.
 

ferry

Lid
Ik rijd zelf nu 3 jaar in een 02 1.2 TSI DSG. In 90% van de gevallen vind ik de 1.2 voldoende, in de overige 10% van de gevallen is het volgens mijn vnl. de turbo (gat) en de DSG die problemen geeft:

- Vanuit stilstand snel ff ergens voor schieten, dit gaat op zich wel maar wel vaak met slippende/piepende banden. Omdat de auto in het begin niet goed reageert vanwege het turbogat ga je gas bijgeven, dit is uiteindelijk dus net iets teveel.

- Haakse bochten: de DSG blijft in een te hoog verzet, icm met het turbogat ben je dan iets te sloom, dit is op te lossen door al eerder in de bocht zelf goed wat gas bij te geven.

- Rotonde: als je wat vlotter dan gemiddeld over een rotonde wil heb je hetzelfde

Ik zou zo weer voor een 1.2 TSI DSG kiezen, steek zelf het verschil qua prijs van de 1.4 in wat extra opties.
 

Frankluteijn

Nieuw lid
Ik zit zwaar te twijfelen tussen een 1.2 TSI en 1.4 TSI handgeschakeld. Lease bedrag is veel lager met de 1.2 TSI.
Probleem is dat ik nu Fiat Bravo 1.4 (150PK) turbo ben gewend...

Heeft iemand ervaring met de 1.2TSI?? lijkt me een kleine motor voor deze auto. Vermogen en geluid?
 
1.2 TSI is op zich prima. Wij rijden momenteel een 1.2 TSI golf variant. Je mist echter wel de power op de snelweg. Even snel een vrachtwagen voorbij is terugschakelen en plankgas er langs. Als ik jou was zou ik zeker voor de 1.4 gaan. Helemaal als je 150 PK gewend bent..... Succes met de keuze!
 

MacRembrandt

Forumguru
Bij Mulder in Apeldoorn hebben ze een 1.2 Combi als testauto.
Heb ik zelf ook in gereden, en de 1.2 heeft mij verbaasd met zijn soeplesse en trekkracht. Heb nu de 1.4 TSI 140pk in m'n Touran. Heerlijk natuurlijk, zoveel power, maar de 1.2 voldoet voor de Octavia ook prima.
 

Rosinfield

† In Memoriam
1.2 met 140 pk voldoet ook uitstekend! Met 105 ook hoor, meestal kun je er vanuit gaan dat het in werkelijkheid 110+ pk is. 1.2 tsi is natuurlijk heel wat anders dan een ouderwetse ongeblazen 1.2. Het voelt aan als krachtiger dan een ongeblazen 1.6
 

RoelF

Forumguru
Ik heb nu een Megane station 1.6 benzine. De 1.2TSI is al lekkerder en beter dan ik gewend ben en voldoet inderdaad prima. De 1.4TSI is ronduit een feestje. Je moet echt even rijden met beide motoren. Ik heb ze direct na elkaar kunnen testen bij Skoda Centrum Utrecht.
 

Darkside

Forumguru
De 1.2 Is een heerlijke motor. Geen strepentrekker maar voldoet prima in Nederland (en frankrijk)
Ikzelf heb hem icm met DSG iets wat ik echt heerlijk vind.
Zelf zou ik liever een 1.2 met DSG nemen dan de 1.4 handgeschakeld.
Tuurlijk als budget het toelaat de 1.4 met DSG.
 
Bovenaan Onderaan