Proefgereden; Audi S4 Avant 3.0tfsi

LT83

Forumguru
Zoals sommige misschien al wel hebben meegekregen, de laatste weken ben ik concreet geworden in het verkopen van mijn Octavia.
Een auto waar ik met veel plezier in gereden heb (en nog steeds doe), een fijne cruiser met een sportieve inslag, betrouwbaar en erg praktisch. Op mijn shortlist stonden eigenlijk maar twee auto's, de BMW 335i touring en de Audi S4 Avant.
Graag koop ik dus weer een snelle praktische cruiser aan, maar die in vergelijk met de Octavia iets specialer mag zijn.
Mijn bezoek aan een nette 335i uit 2010 was een behoorlijke tegenvaller, het bekende eerste rondje om de auto gaf mij geen gevoel van hebzucht. Het instappen en ervaren van het interieur nog minder. De proefrit heb ik dan ook achterwege gelaten.

Na mij wat verder georiënteerd te hebben omtrent de S4 afgelopen zaterdag gaan rijden in onderstaande auto;

http://www.autohaas.nl/audi/showroo...nic-pl/43PLD1/occasions-audi/858023/overzicht


Na een prettig telefonisch contact met de verkoper stond de auto keurig netjes buiten klaar. Ook het verdere contact met de verkoper was erg prettig, net bedrijf Autohaas!

Het eerste rondje rondom deze Audi maakte mij in dit geval wel degelijk hebberig. Wat een mooie verschijning, ook een geweldige kleur trouwens dat Diepzee blauw. Wat zijn mijn verdere ervaringen;

1. De Looks
Een mooie balans tussen stijl en sportiviteit. Deze S4 laat je zeker inzien dat het een bijzondere auto is, maar hij doet dit niet door een extreem patserige bumperset, dikke spoiler of vreemd vormgegeven uitlaat. Het zijn de kleine details die tezamen toch direct de gewenste uitstraling geven. De standaard A4 B8 vind ik al erg geslaagd qua vormgeving en deze S4 geeft hem net dat extratje wat hij nodig heeft. In deze kleur en met de 19inch velgen vond ik hem zeker imponerend, zonder schreeuwerig te worden.
Zie het een beetje als de Octavia RS in vergelijk met een nette Octavia 1.4tsi; een net wat dikkere bumperset, een stukje lager, ander uitlaatje en dikkere remmen. Als je hem in de binnenspiegel ziet opduiken zal hij je misschien niet direct naar de rechterbaan laten vluchten (hiervoor is de RS4 beter geschikt), maar voor mij is deze uitstraling perfect. De 4 uitlaten achter vind ik mooi maar niet heel bijzonder, misschien dat hier eindtips in de stijl van de RS4 nog een mooie upgrade kunnen zijn.

2.Interieur
Direct bij het instappen merk je dat hier tijd aan is besteed. De afwerking is van een extreem goed niveau, hier ervaar je toch echt wel een verschil met de bekende zustermerken uit de VAG stal. De vormgeving is mooi rustig en ergonomisch, iets wat ik persoonlijk erg kan waarderen. Een interieur in de stijl van de nieuwe Ford Focus is voor mij echt een "no go".
Alle functies zitten op logische plaatsen en je rijdt er zo in weg zonder je zorgen te maken dat er een mogelijke speurtocht gaat plaatsvinden om iets aan of uit zet zetten. De standaard stoelen zitten buitengewoon goed en hoewel de "Supersportstoelen" zeker tot mijn gewenste opties behoren ben ik bereid hier een concessie in te doen. Het MMI systeem kan ik kort over zijn, het werkt gewoon super. Een andere optie die op mijn wishlist staat is het Bang&Olufsen soundsysteem en dat staat hij nog steeds. Wat een geweldig mooi geluid, het gaat mij hierbij niet om extreem volume o.i.d., maar gewoon een goede en heldere kwaliteit.
De ruimte voorin is prima, voelt vergelijkbaar met de Octavia. Ik heb ook nog even in de A3 sedan gezeten, maar deze gaf mij niet bepaald een rustig en ruimtelijk gevoel. Achterin is de ruimte aanzienlijk minder, maar dat is voor mij geen probleem. Wat dit wel kan zijn is de bagageruimte, het wow gevoel na het rondje rondom de auto veranderde in een "even slikken" na het openen van de achterklep. In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik de beveiliging van de gewilde sleutels al heb aangeschaft, dat is prettig, maar deze zorgt hier misschien wel voor een probleem. Hier is zeker nog wat testwerk vereist.


3. Rijgedrag
Dit was eigenlijk precies naar verwachting. Gewoon strak en weer op een hoger niveau dan mijn RS.
Wat mij heeft verbaasd is het feit dat de S4 comfortabeler is qua vering in vergelijk met de Octavia.
Deze auto had zelfs nog geen "dynamic drive control", wat mij een erg mooie optie lijkt.
De compromis in het standaard onderstel wist mij wel te overtuigen, maar ik zou toch graag een keuze tussen comfort en dynamic
willen maken wanneer de situatie hierom vraagt. Bij het insturen merk je wel dat de S4 geen lichtgewicht is, zoek je een lichtvoetige hothatch zou dit een teleurstelling opleveren. Aangezien dit voor mij niet gewenst is heb ik mij laten overtuigen door de aandrijving, wat sleurt de Quattro je door de bocht zeg. Een hele mooie basisverdeling (volgens mij 80% achter en 20% voor) zorgt voor een goede balans en halverwege een korte bocht kun je gewoon vol op het gas en zonder wielspin of verandering van koers vlieg je hier doorheen. Waarna de goede stoppers ervoor zorgen dat je veilig weer afremt, voor mij zijn deze remmen meer dan voldoende.
Na even kort en heftig op het gas bij vertrek na een groen licht begrijp ik waarom een 240pk oliestoker met Quattro het mij in de eerste meters zo moeilijk heeft weten te maken. Wat gaat dit hard van de lijn zeg, echt bijtengewoon impressive.
Met een relaxed gevoel stapte ik weer uit, dat voelde goed!

4. Transmissie
Een echte fan van lekker zelf schakelen, dit is een kwalificatie die prima bij mij past.
Tot aan gisteren dan, wat heeft deze 7traps S-tronic mij weten te overtuigen. Na 13 jaar handbak gaat het echt
een automaat worden. Ik ga niet beweren dat het een blijvertje wordt, maar ik ga er bij deze auto toch aan geloven.
Hij schakelt top; snel en rustig in de D stand. Hier mag hij nog een beetje aangepast worden qua toerental bij opschakelen, maar dat kan tegenwoordig prima. De flippers en S stand hebben mij ook weten te overtuigen, je merkt dat hij hier gewoon wat meer doorgeeft, je voelt hem wat steviger van verzet wisselen met die heerlijke plofjes tussendoor. Ik heb ook in de DSG6 gereden, maar de S-tronic voelt toch echt een stukje beter.


5. Motor
De zespitter loopt mooi rustig en klinkt redelijk beschaafd. Hij is goed bij de les, en heeft een hele geleidelijke vermogensopbouw.
In vergelijk met een turboblok is hij minder explosief bij lage toeren, maar loopt hij voor je gevoel beter door. Hij heeft meer het karakter van een atmosferische V8 qua vermogensopbouw was mijn gevoel. In vergelijk met mijn Octavia is hij zeker niet veel sneller. op de tussensprint is de Octavia rapper. Hier moet JD nog maar wat aan doen dan;)
Het verbruik zal wel "om te huilen" zijn dus daar laten we het dan ook maar bij :D

Kortom; ik ben eruit!
Een S4 moet het definitief gaan worden, waarschijnlijk nog eens proefrijden met wat andere fijne opties en dan bepalen waarin ik concessies wil gaan doen, Nog ergens even een A4 avant oppikken zodat "K9 security" kan proefzitten en dan hoop ik dat het snel gaat.

Heeft iemand nog leuke tips of ervaringen, tell me!
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ziet er mooi uit deze auto. Ook qua km stand lekker vers! Veel succes in je zoektocht. Op alle vlakken is dit toch een tandje extra in vergelijking met je Octavia RS. Als Autobahncruiser is dit natuurlijk een topauto. En met chip ook bloedsnel.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

CDK

Forumguru
Het is een prachtige auto @Luuk Thijssen, het is dat ik de door mij benodigde ruimte bij Audi niet kan betalen (ik zou dan bij een S8 uitkomen) want ik ben een groot fan van het merk met de 4 ringen.
Succes met zoeken naar een passende S4 :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru
Corne, er stond daar ook een S8 in de showroom, die is erg dik en lomp ;) Jouw Scania zou er bijna bij verbleken ;)
De A6 viel mij qua ruimte trouwens weer erg tegen.
 

CDK

Forumguru
@Luuk Thijssen maar daar kan je nog best wat van maken hoor zodat hij minder dik en lomp oogt, ik vind het een topper! A6 heb ik mee proefgereden net voordat ik mijn huidige S2 aangeschaft heb, maar was een tegenvaller qua ruimte inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

peterrapid

Forumguru
Gewoon doen is een prachtige wagen die bakken klasse uitstraalt, mocht ik het kunnen en willen betalen staat hier zeer zeker ook een Audi S voor de deur
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru
Leuk review ,mijn zegen heb je ;).
Gewoon deze nemen toch:D

Ik zeker een mooie auto, een echt nette NL auto.
Geen verkeerde prijs voor een 2011 dealerauto met garantie, alleen eigenlijk een stukje boven het budget wat ik mijzelf gegeven heb ;)
Heb ook wat zoekopdrachten uitstaan bij lokale dealers voor import van een Duitse versie, en misschien ga ik wel gewoon het risico nemen en hem daar zelf halen :D
 

Darkside

Forumguru
Ja de S4 vind ik ook een van de mooiste auto's die er is.
Gewoon netjes niet over de top en toch een uitstaling dat er wat meer staat dan een standaard lease audi.

Als die in het budget zou passen dan zou ik graag wat liters bagage ruimte willen opofferen.
Dan neem ik wel een trekhaak en ga ik met een karretje op vakantie :-)
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

micky

Forumguru
Prachtige wagen, wat betreft tips, ik heb zelf een 170PK TDI gehad en 170.000km met plezier in gereden, alleen de ruimte is toch wel beperkt als je kinderen hebt, is dit geen issue voor je dan is het helemaal top.
Let wel even op of je geen (lichte)trilling in de auto/stuur voelt, er zijn een heel aantal A4's geleverd met deze trilling die er bij mij en anderen nooit uit is gehaald, alles vervangen draagarmen enz. er was gewoon geen oplossing. Dus als je trilling voelt, laten verhelpen voordat je tot de koop over gaat, want achteraf is het niet fijn als het niet opgelost wordt.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad goede review en een prachtige auto :thumbsup: Is zeker een goed bekend staand bedrijf hier in Apeldoorn. Haal er zelf onderdelen zoals filters etc. voor m'n Skoda.
Mocht je bij deze auto nog een keer een proefrit maken ik zou zeggen rijd langs bij mij hier in Apeldoorn en dan kun je ook nog een keer de auto aan VCDS koppelen en zien of er nog manco's naar voren komen die wellicht nog wat kunnen doen aan de prijs :D
 

Octavia32

Forumguru
Vind het een pracht wagen, maar voor dat geld koop je een hele uitgebreide skoda (Octavia RS of superb v6 of 2.0 tfsi)
En ik vind de beenruimte achterin voor de kinderen wat krapjes.
 

LT83

Forumguru
Vind het een pracht wagen, maar voor dat geld koop je een hele uitgebreide skoda (Octavia RS of superb v6 of 2.0 tfsi)
En ik vind de beenruimte achterin voor de kinderen wat krapjes.

Eens, dit is ook geen rationele keuze ;)
Een Octavia RS kun je denk ik niet echt vergelijken met een S4 qua afwerking, motor e.d.
Dat je hier een misschien niet reële meerprijs voor betaald is een ander verhaal ;)
 

Darkside

Forumguru
Is ook niet te vergelijken.
Een RS is misschien wel een ideale 'papa' auto. Ruim, Snel, leuk om mee te spelen en handig voor vakanties.

Een S4 vind ik chiquer, meer uitstraling hebben en een betere afwerking. Maar je betaald er ook meer voor.
 

s-line

Forumguru
Skoda is vooral handig als je de ruimte nodig hebt, maar echt niet te vergelijken met een audi hoor!
 
Bovenaan Onderaan