Probleem snelheidsmeter + km door andere bandenmaat

Canon-Eye

Forumguru
Dus de afgelegde kilometers van een auto zijn ook de daadwerkelijke kilometers.
Zolang er geen banden met een andere afrolomtrek worden gemonteerd zal het wel redelijk kloppen, ja.
Het is dus altijd opletten geblazen bij het kiezen van andere velgen/banden. Niet dat de gevolgen van een procentje ofwat afwijking op zichzelf zo dramatisch zullen zijn, maar het beïnvloedt uiteindelijk wel de overbrengingsverhoudingen tussen de motor en de straat, dus de boel wordt dan toch ongemerkt continue iets zwaarder of juist iets minder belast.

Superbken2017

Nieuw lid
Mijn SIII werd enkele weken geleden geleverd met zomerbanden met bandenmaat 215/55 R17.
Nu heb ik mijn stalen velgen met winterbanden (die ik nog had van mijn SII) laten monteren in de plaats en stel ik vast dat mijn snelheidsmeter alsook kilometerteller TEVEEL aangeven en tellen, wat op het eerste zicht logisch lijkt aangezien de huidige bandenmaat kleiner is dan de originele.

Weet iemand of hieraan iets kan worden veranderd ? Een instelling aanpassen voor als men een kleinere of grotere bandenmaat monteert bijvoorbeeld ?

Graag jullie advies.

Alvast bedankt !

G.
dit kan kloppen .
Mijn zomerbanden zijn 20 inch ( op audi Q5 ) winterbanden zijn 17 inch en dat is op kilometerteller een verschil van 20 km .
Maar op gps of coyote zal het wel kloppen . Dus het verschil zal liggen aan andere banden maat of grotere velgen .

Rosinfield

† In Memoriam
Afstand wordt gemeten aan de hand van de rolomtrek van de banden. Dat is dus op een bepaalde rolomtrek ingesteld. Wanneer je grotere of kleinere banden monteert, zal dat dus niet meer kloppen, of je moet de bandenmaat als variabele kunnen invoeren. Tenminste dat lijkt mij

Niels83

Forumguru
Gewoon even omrekenen en gaan met die banaan. Je kunt de auto natuurlijk laten afstellen. Maar 2 keer per jaar is een dure grap.

Andersom vind ik lastiger. Ik had grotere banden. Dus hij gaf fiks te weinig aan. Eerste weken reed ik constant 150 terwijl ik 135 dacht

Canon-Eye

Forumguru
En die Amundsen+ heeft dan weer geen (gps of andere) snelheidsaanduiding in beeld.
Tsja, dat heb je nu eenmaal je met die 'goedkope' modellen... :maakmegek:

Ik hoop niet dat ik ooit in de situatie kom dat zo'n inbouwnavi op kniehoogte niet te vermijden is in het automodel van mijn voorkeur; als het effe kan mag-ie eruit en vervangen worden door een uitgebreide radio met een scherm dat wel de verdere auto-info en -bediening biedt. Als dat onmogelijk blijkt, dan zou dat best eens een dealbreaker kunnen worden, tenzij ik de auto verder wel héél erg woest aantrekkelijk vind; in dat geval wordt er simpelweg niet meer naar zo'n systeem omgekeken, dus niet gebruikt voor navigatie en niet bijgewerkt.
En dan zet ik weer vrolijk een goede en véél goedkopere TT op een plek die ik wel logisch, veilig en verantwoord vind... :jaja:

Van het weekend naar duitsland geweest en daar het gaspedaal door de bodem geduwd.
Ik lees op dit forum dat iemand met een 1.6 diesel 230 heeft aangetikt (lijkt mij onwaarschijnlijk).
Belading 2 personen, geen tegen wind, lege rij baan.
Max 205 km/uur.
Wat mij opviel.
Vanaf 180 versnelt de auto ineens grote stappen tot 205, en bmw 320 e36? Haakte toen af.

Rubber, Michelin Alpin A5 245/35R19 (zwarte superB met antraciet velgen, elke dag een plaatje als ik er naar toe loop).
Wat ik wil bijdragen is dat er een serieus verschil zit in de daadwerkelijke km/u en gemeten km/u.
Ik ga van de zomer een TT 8270 meenemen en de gps snelheis meten en vergelijken.

Wat mij opviel is dat de Superb echt heel stabiel is en blijft, ik wil niet blaze overkomen maar met 180 km met 1 hand aan het stuur was echt geen probleem.
Mijn vorige Smax was na 150 toch wat onstabiel, en met de mercedes e320 gechipt van de buurman met zweet in handen.
Deze S3 is echt superB stabiel op hoge snelheden, ik heb wel alle instellingen op sport staan.

Bovenaan Onderaan