Probleem na vervangen bougies

Superb1985

Nieuw lid
vraagje, we hebben de bougies vervangen van onze 1.5 motor hierbij moest de kunststof kap en de lucht buis van de intercooler/ turbo rechts ervan verwijderd worden (zie foto) maar nu heb ik bij veel gas geven (turbodruk) een EPC storting, CC storing en de auto houd in. De motor lijkt valse lucht aan te zuigen via de buis, vind de sluiting aan de voorzijde ook een beetje raar met de grijze u ring. De achterzijde richting de turbo zit met een draai sluiting vast. Iemand advies?

Bijlagen

• IMG_4788.jpeg
    IMG_4788.jpeg
    238,9 KB · Weergaven: 31

Arjan1985

Forumguru
Die grijze u ring heb je die vervangen of de oude terug geplaatst? Wellicht zit er speling op die gebruikte grote circlipsring.
wellicht de stappen nog een keer doorlopen door de buis er weer even af te halen en die ring vervangen voor een nieuwe.

Heb je toegang tot VCDS, ODIS of OBD11?
Eerst uitlezen.
Meten is weten.

Als ik het zo hoor heb je een van de 2 rubberen zegels verschoven of beschadigd.
Aan beide kanten van de chargepipe zit een O ring die dient om alles luchtdicht af te sluiten.

Heb je alles weer losgehaald om je werk te dubbel checken?

Zijn het wel de juiste bougies?
Is de bougie wel strak genoeg aangedraaid?
Is een bougie te strak aangedraaid en ontsnapt compressie via het draad?
Maakt de bobine goed contact..etc.

Eerlijk gezegd...klinkt dit eigenlijk meer als een wastegate/actuator issue, maar zonder uitlezen is alles van afstand maar gokwerk.

Voor meer hulp zul echt meer actuele info moeten delen.
I.i.g. een video of foto van hoe het nu eruit ziet of wat dan ook. Alleen een foto van het internet met 2 kruisjes via Paint doet niet zo veel informatie op.

Superb1985

Nieuw lid
Goedemorgen, bedankt arjan1985 en unphoto voor jullie reactie. Ik heb de stappen die ik gedaan heb nog een x door lopen, ik heb de grijze circlipsring hergebruikt dus dat zou het misschien kunnen zijn. De bougies zijn op chassisnummer besteld en hadden hetzelfde formaat als de oude, ze zijn vast gedraaid met moment 23 zoals als aangeven op verpakking. De bonbines en stekkers hebben we dubbel gecontroleerd en alles zit goed vast. Ik heb een filmpje maar krijg deze niet geüpload. Ik helaas zelf geen middelen om de auto uit te lezen, dus denk dat het de beste optie is om hem eerst uit te laten lezen. Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie.

Antera

Donateur
Je hebt de verkeerde bougies vermoedelijk geplaatst. Dit zorgt hier dan voor. Oude er terug in zetten en kijken wat er dan gebeurd

Tees

Donateur
Bij dit soort werk is vervangen van de O-ring of pakking altijd een goed idee. Meestal staat dat ook voorgeschreven.

Het zou evt aan de bougies kunnen liggen, maar makkelijker dan de oude bougies er weer indraaien is even dubbelcontroleren met ETKA of je t goede type erin hebt gezet.

Als ik t zo zie zou je van Bosch YA5NII3320 moet hebben, of van NGK ILKER7A8EGS, ILKER7B8EGS, of ILKER7B8DES (afh van de precieze motorcode, er zijn 2 typen 1.5 geleverd in de S3)

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Superb1985 Om de discussie over het juiste type bougies even plat te slaan: Welk merk en type heb je precies gemonteerd?

Als je echt een luchtlek hebt moet je een rooktest van in het inlaatsysteem doen, dan zie je snel genoeg waar de rook ontsnapt. Of even je inlaatcircuit laten controleren door iemand die er echt verstand van heeft.

Uit uitlezen met VCDS (of iets soortgelijks) is in no-time duidelijk of je probleem bij je ontsteking of de inlaatlucht zit. Maar iemand met wat meer verstand van motoren kan dit ook wel zonder uitlezen oplossen.

Tees

Donateur
Garantie tot de voordeur dan...gaat nog geregeld mis bij de grote webwinkels dat de details, zoals een motorcode, verkeerd in de database staan. Net als zoeken op kenteken, zou ook goed moeten zijn, maar is t vaak niet.

hemi24

Donateur
Hangt van de database af waartegen het gespiegeld wordt @Rallye

Als ze het VIN-nummer enkel gebruiken voor merk, model en bouwjaar, zou ik er weinig vertrouwen in hebben…

andrehj

Forumguru
@hemi24 Ik zie ook “De bougies zijn op chassisnummer besteld”, wat toch enige garantie zou moeten geven?
Dat hangt er nogal vanaf waar je dat chassisnummer invoert. Bij de dealer zal dat best goed gaan, maar bij een toko als Autodoc krijg ik vaak vele alternatieven voorgeschoteld, waarvan er maar een paar écht geschikt zijn voor mijn auto.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Superb1985

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor jullie reacties en info die jullie gedeeld hebben. De bougies zijn gecontroleerd op chassisnummer en motorcode, de bosch YA5NII3320 zijn gemonteerd. De auto is inmiddels uitgelezen, geen fout codes bij de ontsteking alleen een foutcode van de turbo P0299 (turbolader overbelast) daarom de chargepipe weer losgehaald. De afdicht ringen gecontroleerd, er bleek er 1 niet helemaal goed te zitten. Deze goed gedaan en de rest ook nog extra gecontroleerd, foutcodes gereset. De motor maakt niet meer het geluid van valse lucht aanzuigen, krijg geen storingen meer en de auto rijd weer normaal. Dus probleem lijkt nu opgelost.

Bovenaan Onderaan