Hoi allemaal,
Even weggeweest, maar nog steeds in bezit van een Octavia (alhoewel de garage hem meer in het bezit heeft dan ik de laatste maand).
In het kort: km. stand is nu 235k. Garage ontdekte tijdens grote beurt dat er metaal in de olie zat. Kan kloppen, want 1 dag voor de grote beurt ging het oliedruklampje branden tijdens de rit. Turbo bleek beschadigd, net als de oliepomp. Alles bij elkaar 2200 euro (en dan is er nog een 2e hands intercooler gebruikt).
Ik merkte na de reparatie gelijk al bij het wegrijden dat de auto in de eerste en soms in tweede versnelling vermogen mist. Het toerental komt dan niet boven de 3500 uit. In de overige versnellingen doet hij het wel goed. Aan de computer gelegd en het blijkt dat de auto als hij inhoudt slechts op 2 cilinders loopt. De luchtmassameter en turboregelklep bleken ook verkeerde waarden door te geven, dus die ook vervangen (350 euro). Ik heb zelf bij 150k km de EGR afgedopt, blijkt nu dat dit bij dit model helemaal niet mag (garage heeft blindplaat verwijderd). Probleem blijft helaas. De garage vermoedt een elektronisch en/of mechanisch probleem in het brandstofsysteem. Of gaspedaalsensor of brandstofpomp (vermoedelijk de pomp). Brandstofpomp laten testen kost 400 euro en dan is er nog niets aan gedaan. Nieuwe pomp kost zo'n 2600 euro. Gereviseerde pomp kost zo'n 1600 euro. Dit zijn de prijzen die ik van de garage heb doorgekregen.
Heeft iemand van jullie ervaring met de prijzen van een brandstofpomp? Weet iemand misschien hoe ik kan achterhalen welk merk en type pomp er in mijn auto zit?
Het lijkt erop dat deze beurt zo'n 5.000 euro gaat kosten en dan weet ik op dit moment nog niet eens zeker of het probleem dan al opgelost is (en dan is nog steeds de beurt waarvoor hij ging niet eens gedaan).
Ik weet wel dat de volgende Octavia er 1 op benzine wordt en zonder turbo.
Even weggeweest, maar nog steeds in bezit van een Octavia (alhoewel de garage hem meer in het bezit heeft dan ik de laatste maand).
In het kort: km. stand is nu 235k. Garage ontdekte tijdens grote beurt dat er metaal in de olie zat. Kan kloppen, want 1 dag voor de grote beurt ging het oliedruklampje branden tijdens de rit. Turbo bleek beschadigd, net als de oliepomp. Alles bij elkaar 2200 euro (en dan is er nog een 2e hands intercooler gebruikt).
Ik merkte na de reparatie gelijk al bij het wegrijden dat de auto in de eerste en soms in tweede versnelling vermogen mist. Het toerental komt dan niet boven de 3500 uit. In de overige versnellingen doet hij het wel goed. Aan de computer gelegd en het blijkt dat de auto als hij inhoudt slechts op 2 cilinders loopt. De luchtmassameter en turboregelklep bleken ook verkeerde waarden door te geven, dus die ook vervangen (350 euro). Ik heb zelf bij 150k km de EGR afgedopt, blijkt nu dat dit bij dit model helemaal niet mag (garage heeft blindplaat verwijderd). Probleem blijft helaas. De garage vermoedt een elektronisch en/of mechanisch probleem in het brandstofsysteem. Of gaspedaalsensor of brandstofpomp (vermoedelijk de pomp). Brandstofpomp laten testen kost 400 euro en dan is er nog niets aan gedaan. Nieuwe pomp kost zo'n 2600 euro. Gereviseerde pomp kost zo'n 1600 euro. Dit zijn de prijzen die ik van de garage heb doorgekregen.
Heeft iemand van jullie ervaring met de prijzen van een brandstofpomp? Weet iemand misschien hoe ik kan achterhalen welk merk en type pomp er in mijn auto zit?
Het lijkt erop dat deze beurt zo'n 5.000 euro gaat kosten en dan weet ik op dit moment nog niet eens zeker of het probleem dan al opgelost is (en dan is nog steeds de beurt waarvoor hij ging niet eens gedaan).
Ik weet wel dat de volgende Octavia er 1 op benzine wordt en zonder turbo.