Prijs brandstofpomp (diesel) 2600 euro?!?

Hoi allemaal,

Even weggeweest, maar nog steeds in bezit van een Octavia (alhoewel de garage hem meer in het bezit heeft dan ik de laatste maand).

In het kort: km. stand is nu 235k. Garage ontdekte tijdens grote beurt dat er metaal in de olie zat. Kan kloppen, want 1 dag voor de grote beurt ging het oliedruklampje branden tijdens de rit. Turbo bleek beschadigd, net als de oliepomp. Alles bij elkaar 2200 euro (en dan is er nog een 2e hands intercooler gebruikt).

Ik merkte na de reparatie gelijk al bij het wegrijden dat de auto in de eerste en soms in tweede versnelling vermogen mist. Het toerental komt dan niet boven de 3500 uit. In de overige versnellingen doet hij het wel goed. Aan de computer gelegd en het blijkt dat de auto als hij inhoudt slechts op 2 cilinders loopt. De luchtmassameter en turboregelklep bleken ook verkeerde waarden door te geven, dus die ook vervangen (350 euro). Ik heb zelf bij 150k km de EGR afgedopt, blijkt nu dat dit bij dit model helemaal niet mag (garage heeft blindplaat verwijderd). Probleem blijft helaas. De garage vermoedt een elektronisch en/of mechanisch probleem in het brandstofsysteem. Of gaspedaalsensor of brandstofpomp (vermoedelijk de pomp). Brandstofpomp laten testen kost 400 euro en dan is er nog niets aan gedaan. Nieuwe pomp kost zo'n 2600 euro. Gereviseerde pomp kost zo'n 1600 euro. Dit zijn de prijzen die ik van de garage heb doorgekregen.

Heeft iemand van jullie ervaring met de prijzen van een brandstofpomp? Weet iemand misschien hoe ik kan achterhalen welk merk en type pomp er in mijn auto zit?

Het lijkt erop dat deze beurt zo'n 5.000 euro gaat kosten en dan weet ik op dit moment nog niet eens zeker of het probleem dan al opgelost is (en dan is nog steeds de beurt waarvoor hij ging niet eens gedaan).

Ik weet wel dat de volgende Octavia er 1 op benzine wordt en zonder turbo.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je de motor code (letters) hebt kan ik het wel even nakijken welke pomp je hebt.
 

van_der_P

Senior Member
Vreemd dat men na een reparatie niet even controleert of alles goed is gegaan. In plaats van de klant te laten vertrekken die daarna weer op de stoep staat omdat het niet goed is. Daar zou ik toch wel moeite mee hebben.
Het is jammer voor je dat je zoveel pech hebt met je O1. Volgens mij is het een uitzondering want ik hoor niet veel slechte verhalen over de O1 TDI.
Ik wens je veel succes met de reparatie van de O1.
Misschien kun je beter uitzien naar een waardige opvolger.
 
Misschien kun je beter uitzien naar een waardige opvolger.

Ik was al aan het zoeken naar een Octavia II met een 1.6 benzine motor. Want op zich bevalt de Octavia prima.

Als ik er nu echter zo veel geld in investeer, dan wil ik dat de komende jaren er wel nog eerst uit halen.
 

LenK

Forumguru
€ 2600 voor een brandstof pomp. Voor dat geld koop je er ook een voor waar een auto omheen zit.
Bel eens met een sloopbedrijf.
 

Ronnie

Forumguru
Denk ook dat je er beter eentje van de sloop kunt halen.... Ik schat dat je voor zo'n €1500,- een leuk motortje hebt... (althans hier in het oosten) Geen specifiek onderdeelnummer opgegeven,
Merk: Bosch
Type: Roterende pomp
Inspuitvolgorde: 1-3-4-2,
Sproeier openingsdruk nieuw: 190-200 bar,
Gebruikt: 170 bar,
Lekdruppeling: 15 bar/sec.
 

jos_br

Actief lid
Wat is dit voor een onzin, de EGR kun je bij deze motor ongestraft dichtmaken! Brandstofpomp kapot?? Dit gebeurt heeeeeeel zelden, is hier niet iets anders aan de hand? Wanneer een pomp stuk is gaat de motor niet op 3 cilinders lopen, dan doet ie het meestal helemaal niet meer. Wat voor waardes zijn er gemeten die z.g. aangaven dat de regelklep voor de turbo en de LMM vervangen dienden te worden? Wanneer de waardes van bijv. de turbo achterblijft bij de gevraagde, blijf de Lmm waarde ook achter. Ook dat oliedruk verhaal. Dit komt eigenlijk nooit voor bij deze motor, ik krijg een heel apart gevoel van binnen........

Jos.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik er nu echter zo veel geld in investeer, dan wil ik dat de komende jaren er wel nog eerst uit halen.

Dat is natuurlijk een nobel streven, maar heb je zicht erop dat als je de huidige reparatie (laat) uitvoeren dat je de komende tijd zorgeloos rijdt ?
Na zo'n flinke investering wordt die Skoda niet meer waard, in ieder geval niet meer dan je geinvesteert hebt.
Dus zou ik als ik jou was de zaken eens op en rijtje zetten en een beslissing nemen. Of 5000 euro investeren in de reparatie of 5000 euro plus de restwaarde van de O1 investeren in een andere auto(Skoda). Kijk eens op www.gaspedaal.nl
 

Vdub

Actief lid
een ASV met zon ernorme schade? Komt niet vaak voor, die motoren zijn zo sterk dat ze ruim over de 200pk aan kunnen.

Neem anders een contact op met JB Autoservice in Dieverbrug..
 

skodaoctavia2

Actief lid
Kijk eens op ebay duitsland daar staan behoorlijk wat brandstof pompen in.
nieuw of gebruikt. ik wil ook wel voor je kijken als je duits niet zo goed is. maar dat kan echt knaken schelen.
heb alleen een nummer nodig van de brandstof pomp
daar staan prijzen van 50 eur tot 200 euries
groet.
 

LenK

Forumguru
Het gaat hier over een dieselbrandstofpomp=hogedruk inspuitpomp. Dat is wat anders als het motortje dat de brandstof uit de tank richting de motor pompt. Laatst genoemde zijn voor die prijzen inderdaad te koop.
 

skodaoctavia2

Actief lid
http://cgi.ebay.de/Passat-3B-Dieselpumpe-1-9TD-110PS-Bosch-460-404-969_W0QQitemZ120552710412QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item1c1180610c

189,- eu
er staan er nog meer, het proberen waard zeker als je 1500 euronen moet gaan uitgeven.

http://cgi.ebay.de/Einspritzpumpe-D...temQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item5189fc435a

eventueel ook nieuwe in de verkoop , daarom heb een onderdeel nummer nodig. zoekt wat makkelijker anders kan ik mijn dealer hier in germanie vragen. hier zijn de onderdelen aanzienlijk goedkoper.
 
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken (en meeleven) tot dusver. Het verhaal is sinds vandaag enigszins gewijzigd.

Na het vervangen van de LMM en turboregelklep leek er dus geen verbetering, maar met het willen verwijderen van de hogedrukpomp zag de garagehouder dat de turbodrukslang er los bij hing. Voordat hij doorging met de hogedrukpomp heeft hij de auto eerst nog even getest met de slang weer op z'n plek en verdomd, het probleem van vermogenverlies in 'de laagste versnellingen is weg.

Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij het hele verhaal, het zou natuurlijk best kunnen dat hij die slang na het vervangen van de turbo gewoon vergeten is vast te zetten. Rest de vraag of het dan wel nodig was om de LMM en de turboregelklep te vervangen, maar daar kom ik toch niet meer achter. Volgens hem vielen de (met de laptop) uitgelezen waarden van deze onderdelen buiten de toleranties en moesten ze vervangen worden.

Nou ja ik ben al lang blij dat de beurt "maar" ruim 2500 euro heeft gekost, het had veel duurder kunnen worden.

Ik heb nog even nagevraagd hoe dat nu zit met het afdichten van die EGR. Bij diesels voor dit model (dus zeg ongeveer voor 1999) kon je de EGR straffeloos dicht maken. Bij de Octavia I zal het motormanagement proberen het "verlies" van de EGR-toevoer te compenseren door andere waarden aan te passen. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat de auto niet meer door de APK komt, maar dat hoeft niet perse. De motor zal wel meer stikstof uitstoten en dat is officieel een milieudelict (maar goed, dat zal de meesten niet zo veel interesseren). Het vervelendste schijnt toch te zijn dat je de motor uiteindelijk kan beschadigen door die verandere waarden.
Ga me nu geen moeilijke vragen stellen, ik heb geprobeerd neer te schrijven wat de garagehouder mij heeft uitgelegd. Hij is Volkswagen/Audi gespecialiseerd en zit ook zelf in een soort adviesgroepje van Volkswagen specialisten (en heeft ook de nodige ervaring met tuning), m.a.w. ik geloof wel wat hij zegt.
 

jos_br

Actief lid
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken (en meeleven) tot dusver. Het verhaal is sinds vandaag enigszins gewijzigd.

Na het vervangen van de LMM en turboregelklep leek er dus geen verbetering, maar met het willen verwijderen van de hogedrukpomp zag de garagehouder dat de turbodrukslang er los bij hing. Voordat hij doorging met de hogedrukpomp heeft hij de auto eerst nog even getest met de slang weer op z'n plek en verdomd, het probleem van vermogenverlies in 'de laagste versnellingen is weg.

Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij het hele verhaal, het zou natuurlijk best kunnen dat hij die slang na het vervangen van de turbo gewoon vergeten is vast te zetten. Rest de vraag of het dan wel nodig was om de LMM en de turboregelklep te vervangen, maar daar kom ik toch niet meer achter. Volgens hem vielen de (met de laptop) uitgelezen waarden van deze onderdelen buiten de toleranties en moesten ze vervangen worden.

Nou ja ik ben al lang blij dat de beurt "maar" ruim 2500 euro heeft gekost, het had veel duurder kunnen worden.

Ik heb nog even nagevraagd hoe dat nu zit met het afdichten van die EGR. Bij diesels voor dit model (dus zeg ongeveer voor 1999) kon je de EGR straffeloos dicht maken. Bij de Octavia I zal het motormanagement proberen het "verlies" van de EGR-toevoer te compenseren door andere waarden aan te passen. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat de auto niet meer door de APK komt, maar dat hoeft niet perse. De motor zal wel meer stikstof uitstoten en dat is officieel een milieudelict (maar goed, dat zal de meesten niet zo veel interesseren). Het vervelendste schijnt toch te zijn dat je de motor uiteindelijk kan beschadigen door die verandere waarden.
Ga me nu geen moeilijke vragen stellen, ik heb geprobeerd neer te schrijven wat de garagehouder mij heeft uitgelegd. Hij is Volkswagen/Audi gespecialiseerd en zit ook zelf in een soort adviesgroepje van Volkswagen specialisten (en heeft ook de nodige ervaring met tuning), m.a.w. ik geloof wel wat hij zegt.



Sorry, mijn mond valt nu nog verder open van verbazing, zelden zo'n partij onzin gehoord, net als de rest van het verhaal en de vervangen onderdelen. Ook het verhaal dat er zelfs schade zou kunnen ontstaan door het dichtzetten van de egr is echt uit de lucht gegrepen.

Jos.
 

VEEJAY

Forumguru
Sinds 2001 rijd ik alleen maar diesels waar de EGR dicht is gezet, mijn toledo 110PK uit 2001 mechanisch en mijn twee Octavia's via de software. Nooit problemen gehad.
 
Weer even een update (en hopelijk de laatste over dit probleem).

Toen ik de auto terug kreeg heeft hij het 2 dagen goed gedaan en daarna was het probleem van het vermogenverlies in de 1e en 2e versnelling weer terug. Omdat ik het een beetje zat was de auto steeds lang kwijt te zijn ben ik er gewoon een dag of 10 mee doorgereden in de hoop dat er nu eens iets duidelijk kapot zou gaan. Er veranderde niets en hij deed het in z'n 1 en 2 nooit goed. Ik ben uiteindelijk zelf maar eens onder de motorkap gaan kijken en ontdekte een vacuumslangetje waarvan de gevlochten buitenmantel beschadigd was. Op die beschadigde plek zat het slangetje een beetje geknikt, ik heb het slangetje ingekort en verdomd het probleem is weg.

Ik vind het heel vreemd dat ik als relatief leek het probleem zo op los en de garagehouder zoiets simpels over het hoofd ziet. De twijfels die een aantal van jullie hebben over deze garagehouder heb ik nu dus inmiddels ook. Volgens mij liep dat slangetje naar de turboregelklep (klein zwart apparaatje met grijs dopje erop, 2 vaccuumslangetjes eraan en een stekker), die de garagist dus net vervangen had omdat hij daar een probleem meette. Dat zal dan wel het probleem van dat slangetje zijn geweest en was de klep zelf verder in orde.

Nou ja, ben i.i.g. allang blij dat ik niet op zijn advies de hogedrukbrandstofpomp heb laten vervangen.

Wat het verhaal van die EGR betreft, ik heb zelf ook probleemloos 90.000 km gereden met de afgedopte EGR. De EGR is bij mij dus inmiddels weer open gemaakt door de garage en ik merk er weinig verschil van. Met dichte EGR had ik een enorm koppel tussen de 1800 en 2200 toeren en nu lijkt de turbo iets later op te pakken.
 

hekko

Lid
Ongelooflijk dat je het zelf in no-time fixt terwijl de 'expert' je flink op kosten jaagt en het probleem niet eens helemaal verhelpt. Nou ben ik wel benieuwd welke garage dit was?
 
Bovenaan Onderaan