Porsche Cayman 718

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Ach @SuperBeeb , moest het geen zakelijke wagen worden , zou er geen haar op mijn hoofd (zijn er wel al wat minder dan 10j geleden) eraan denken om een EV te kopen.
Is ook een overweging prijs/gebruik/technologie. Deze “budgetvriendelijke” Tesla Y 60kw is gewoon een hele goede aanbieding.
Is ook niet de bedoeling om daar de gezinswagen van te maken. Daarvoor hebben we nog altijd de Superb en volgend jaar de Passat. Nu, zo een Y biedt wel enorm veel ruimte (mss nog handiger en ruimer dan de superb/Passat) dus ook wel perfect inzetbaar als gezinswagen. Mss dat we wel iets meer dan mijn wagen zouden nemen.

Een 530e is aan de andere kant ook nog helemaal niet afgeschreven. Ligt budgettair gewoon iets “vervelender”. Voor eentje met een M-pakket (wat toch wel ergens een vereiste is) betaal je een stuk meer dan voor de model Y.
Boekhoudkundig is de Y wel een tikkeltje interessanter.
 

SuperBeeb

Forumguru
Boekhoudkundig kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, maar als autoliefhebber is de keuze tussen een een 5-serie of een rijdend ei geen echte keuze. Maar ik heb dan ook een zekere aversie tegen alles wat elektrisch is, en tegen Tesla (en Musk) in het bijzonder.
Ik blijf de omgeving zo lang t nog kan met de rasp en roffel van m'n 6-cylinder boxer verfraaien :D
 

leon-cupra

Forumguru
Ach ja , de bmw heeft ook niet meer de voordelen van vroeger. Motor is ook al een 4cilinder, batterij maakt hem ook enorm zwaar, voor de enorme ruimte moet je ook geen 5 kopen, de batterij slorpt nl groot een deel van de koffer op ( dan is een superb een veel betere keuze). De 5 is daarnaast ook nog wel een stukje duurder dan de Y. En als je de reviews mag geloven rijdt zo een Y ook wel best strak.

Er komt juist maar iets anders omdat het boekhoudkundig interessant is. Als je 3-400€ netto per maand kan besparen , dan kom je na 5 jaar op een serieus sommetje uit. En tja , is nu iets opofferen om later eventueel een stapje hoger te kunnen bereiken.

Nu ja , volgende week eens een afspraak maken om naar die zwarte Y te gaan zien en te testrijden. Zullen dan wel zien of een tesla al dan niet afvalt uit de shortlist.

In BE zijn ze de leuke wagens ook serieus aan het afstraffen. Wil je een leuke 6 cilinder rijden vb M2 comp betaal je eenmalig ongeveer 3-4.000€ en jaarlijks ongeveer 1.500€ taksen. Daarmee dat de Cayman ook een stuk interessanter was, 4 cilinder, lagere uitstoot , dus lagere taksen. Maat van mijn broer met zijn Ferrari heeft zo rond 15.000€ mogen betalen om zijn Ferrari in te schrijven. En denk dat de jaarlijkse taks gemakkelijk 3.000€ is. Maja wie zo een Ferrari kan kopen ligt daar wss minder wakker van.
 

leon-cupra

Forumguru
Morgen afspraak om naar de tesla model Y te gaan zien. Eens benieuwd , zowel naar de tesla als overnameprijs voor de Cayman.
Beetje de prijzen nagezien van de Cayman. In principe zou ik hem voor dezelfde prijs moeten kunnen laten overnemen dan de prijs dat ik betaald heb …
 

leon-cupra

Forumguru
Half uurtje terug van de verkoper van de Tesla model Y. Heel positief. De model Y goed bekeken en besnuffeld binnenin en vanbuiten. Snap ergens niet de kritieken op de model Y. De wagen was ondertussen een “facelift”-versie. Vond het nog mooie materialen. Zat mooi in elkaar. Het minimalistisch design is absoluut niet te sober in het echt. Sinds de 2022/2023 versie is de inleg in het interieur ook in “hout”. Geeft een beetje een cosy gevoel.

De auto op zich is echt wel een mastodont. Lekker breed. Zelfs met een superb gewoon te zijn toch wel verschoten hoe groot zo een model Y wel is. Design van de model Y vind ik echt enorm mooi. Madam hoorde ik ook niet klagen. Kan wel eens de eerste wagen van mij zijn die ze mooi vindt.

Ook eens een testrit gemaakt. Vol spanning vertrokken. Was echt enorm benieuwd naar het rijden. Vertrokken … Owww dat doet even raar. Geen geluid. One-pedaal is zo gaaf. Wat een gemak en werkt echt heel goed. “Gaspedaal” los en de Y remt tot stilstand en blijft stil staan. Beetje lossen, vertraagt een beetje … heel fijn om one-pedal te rijden. Wat wel hard opviel was de vering. oneffenheden geven een harde droge knal van de vering. Was dit wel verwachtend na een paar keer meegereden te hebben met mijn vader zijn Ioniq 5. Typisch voor een EV. Voor de rest muisstil in de Y … geen gerammel te horen, absolute stilte. Versnelling in de Y ging ook best vlot. Is de SR+ versie, wat betekent achterwielaandrijving en 300pk. Lekker vlot maar niet de beleving van vb een performance (ergens ook logisch natuurlijk). Voor mij voor de gewone ritjes meer dan voldoende. Zat met een voorzichtige voet zelfs al veel te snelle over de toegelaten snelheid.

De Y was 100% geleden en gaf 411km aan, iets minder dan de 450km wltp maar als die 411km blijft aanhouden is dat wel een zeer mooie range.

Achteraan ook eens gezeten. Machtig dat panoramisch dak. Wat een zicht heb je dan. Ook enorm veel plaats achteraan. Kan zeker wedijveren met een Superb. Ook naar hoofdruimte toe, nog heel veel plaats over.

Soms zie je wel dat bepaalde zaken geen aandacht gekregen hebben van Tesla. Zo zit er bij de facelift een hoedeplank in (daarvoor niet blijkbaar). Dat heeft zo een dom mechanisme (soort van plooi-ding) dat je wss na 2 keer opplooien die plank eruit gooit.

Na de restrit even over de prijs en overname gebabbeld. Nu hij wist ook wel dat zijn vraagprijs onrealistisch was (en toch is er blijkbaar heel veel animo voor), beetje gediscussieerd en ergens tot een goede overeenkomst gekomen. Ongeveer hetgeen ik in gedachte had om op te leggen. Even nog over nadenken en nog eens aan mijn verzekeraar vragen dat het verzekeren van een Tesla kost en dan de knop doorhakken.

Hier thuis is zelfs de madam niet gekant tegen de tesla (alles beter dan de Porsche , een vrouw bekijkt het blijkbaar alleen maar practisch op vlak van een wagen). Dus …. laat ons zeggen dat de kans 95% is dat er een model Y komt :D:D
 

leon-cupra

Forumguru
Thx voor de link @EdK maar de model Y is een nieuwe (niet ingeschreven en 400km op de teller - van Tesla naar zijn bedrijf en nog wat eigen testritjes). Mag hopen dat daar de batterij nog niet stuk van is ;)
 

EdK

Forumguru
Nee dan zal het wel loslopen !
Maar zag niet zo snel in je teksten een jaartal en een KM stand en wist van deze test dus wilde je er toch even op wijzen voor het geval het wel nodig zou zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Apprecieer het ten zeerste voor het meedenken/helpen, Ed :thumbsup:

Zulke testen zullen ooit wel standaard worden. Verkoper van de tesla had voor de Y ook andere kandidaten die al eigenaar waren van een tesla. Eentje met een X van 2016 met 160.000km en een andere eigenaar met een S van 2015 … probeerde bij de kopers de boot af te houden mbt de batterij. Had geen zin om een ruil te doen met een nieuwe Y om dan mss in de problemen te zitten met een batterij-garantiegeval.
Gaat nog de uitdaging worden voor de toekomst … de batterij. Wat als deze “stuk” zou zijn of veel minder opbrengt?
 

leon-cupra

Forumguru
Wat zit de Y ook bomvol camera’s. Niet normaal. Sowieso 360 graden view maar wanneer je pinkt krijg je op het scherm ook camera beelden. Heel handig om een fietser te zien aankomen maar bij de testrit had ik nog niet zo een goed overzicht. Zal wss wel moeten wennen aan camerabeelden. Zie er wel het voordeel van in maar gebruik toch liever de gewone spiegels. Kwestie van gewente en dan lijken de camera’s een extra veiligheid. Je ziet heel de zijkant van de wagen maar vond het moeilijk om een referentiepunt te vinden.
 

EdK

Forumguru
Gaat nog de uitdaging worden voor de toekomst … de batterij.
Men spreekt nu over een totall los van een EV wagen zodra het accupack defect is !
Ja logisch, de dealer vervangt alleen maar een compleet accupakket.
Maar ja die pakketten zijn uiteindelijk uit vele batterijen samengesteld dus maw het is te repareren !
Dus gaat bij de dealers die switch niet over tot reparatie of gereviseerde accu pakketten, dan komt er ongetwijfeld een handel op gang van bedrijven die accupakketten voor vele merken gaan repareren / reviseren voor wel normale prijzen. ( kwestie van tijd )
In mijn woonplaats is er al een firma die zijn pompstation heeft verkocht en in een deel van het pand een accu revisie bedrijf is begonnen voor de accu's van elektrische fietsen en accupakketten voor elektrisch gereedschap.
Hij is gewoon in dat gat gesprongen en krijg indruk dat hij een goede keuze heeft gemaakt hiermee.
 

leon-cupra

Forumguru
Gaat inderdaad een markt voor zijn. Zeker als er massaal EVs gaan komen die +8j gaan zijn en met redelijk wat kilometers op de teller. Een EV met een kapotte batterij is idd waardeloos.
Je hebt nu ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in het revisoren van motoren. Voor EV batterijen zal het nog wel even duren eer dergelijke bedrijven rendabel te zijn. Tesla vervangt nog heel veel batterijen onder garantie en het aandeel oudere EVs is momenteel te beperkt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Koudwatervrees bij deze (HV) accu's, Er wordt al volop 'gereviseerd' in die dingen, en er rijden onder meer 1e generatie Hyundai Ionic's rond met meer dan 250000km en een accudegradatie van minder dan 10%. Ook die van Tesla waren al goed, en zijn mettertijd nog beter geworden.
Alleen de Nissan Leaf (zowel 1e als 2e generatie) hebben ernstig last van accudegradatie, maar daar is een bedrijf als MUX in Den Haag(?) ingesprongen, die reviseert/vervangt die accu's en kan ze ook uitbreiden.
Voor wat betreft al die camera's in een Tesla, als de auto lange(re) tijd stilstaat kan de 'sentry-mode' de 12 volt accu leegtrekken.
Zeker wanneer je op de eigen oprit staat (of in de eigen garage) zou ik die uitzetten.
Zonder 12 volt accu krijg je ook een EV niet aan de praat, die moet de eerste relais schakelen voordat de HV accu 'aankoppelt'.
Tim, lees je vooral goed in bij bijvoorbeeld https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1964650/
En er zullen ongetwijfeld veel meer fora aan gewijd zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan