Half uurtje terug van de verkoper van de Tesla model Y. Heel positief. De model Y goed bekeken en besnuffeld binnenin en vanbuiten. Snap ergens niet de kritieken op de model Y. De wagen was ondertussen een “facelift”-versie. Vond het nog mooie materialen. Zat mooi in elkaar. Het minimalistisch design is absoluut niet te sober in het echt. Sinds de 2022/2023 versie is de inleg in het interieur ook in “hout”. Geeft een beetje een cosy gevoel.
De auto op zich is echt wel een mastodont. Lekker breed. Zelfs met een superb gewoon te zijn toch wel verschoten hoe groot zo een model Y wel is. Design van de model Y vind ik echt enorm mooi. Madam hoorde ik ook niet klagen. Kan wel eens de eerste wagen van mij zijn die ze mooi vindt.
Ook eens een testrit gemaakt. Vol spanning vertrokken. Was echt enorm benieuwd naar het rijden. Vertrokken … Owww dat doet even raar. Geen geluid. One-pedaal is zo gaaf. Wat een gemak en werkt echt heel goed. “Gaspedaal” los en de Y remt tot stilstand en blijft stil staan. Beetje lossen, vertraagt een beetje … heel fijn om one-pedal te rijden. Wat wel hard opviel was de vering. oneffenheden geven een harde droge knal van de vering. Was dit wel verwachtend na een paar keer meegereden te hebben met mijn vader zijn Ioniq 5. Typisch voor een EV. Voor de rest muisstil in de Y … geen gerammel te horen, absolute stilte. Versnelling in de Y ging ook best vlot. Is de SR+ versie, wat betekent achterwielaandrijving en 300pk. Lekker vlot maar niet de beleving van vb een performance (ergens ook logisch natuurlijk). Voor mij voor de gewone ritjes meer dan voldoende. Zat met een voorzichtige voet zelfs al veel te snelle over de toegelaten snelheid.
De Y was 100% geleden en gaf 411km aan, iets minder dan de 450km wltp maar als die 411km blijft aanhouden is dat wel een zeer mooie range.
Achteraan ook eens gezeten. Machtig dat panoramisch dak. Wat een zicht heb je dan. Ook enorm veel plaats achteraan. Kan zeker wedijveren met een Superb. Ook naar hoofdruimte toe, nog heel veel plaats over.
Soms zie je wel dat bepaalde zaken geen aandacht gekregen hebben van Tesla. Zo zit er bij de facelift een hoedeplank in (daarvoor niet blijkbaar). Dat heeft zo een dom mechanisme (soort van plooi-ding) dat je wss na 2 keer opplooien die plank eruit gooit.
Na de restrit even over de prijs en overname gebabbeld. Nu hij wist ook wel dat zijn vraagprijs onrealistisch was (en toch is er blijkbaar heel veel animo voor), beetje gediscussieerd en ergens tot een goede overeenkomst gekomen. Ongeveer hetgeen ik in gedachte had om op te leggen. Even nog over nadenken en nog eens aan mijn verzekeraar vragen dat het verzekeren van een Tesla kost en dan de knop doorhakken.
Hier thuis is zelfs de madam niet gekant tegen de tesla (alles beter dan de Porsche , een vrouw bekijkt het blijkbaar alleen maar practisch op vlak van een wagen). Dus …. laat ons zeggen dat de kans 95% is dat er een model Y komt