Plug-in hybride, goed idee?

DB200

Lid
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een andere auto aanschaffen. Ik heb tot nu toe altijd diesel gereden vanwege de lange afstanden en hoge kilometrages die ik maak, zowel privé als zakelijk. Ook tijdens Corona heb ik gewoon 30k per jaar geklokt. Maar auto's met alleen verbrandingsmotoren, komen er steeds minder en nieuwe diesels worden in NL niet meer aangeboden, helaas. De nieuwe Superb is vanaf 2024 alleen nog maar in hybride uitvoering, lees ik.

Op de Skoda site staan de volgende 3 tips om met een plug-in hybride auto zuinig te rijden:
1. Grijp elke kans aan om te laden
2. Remmen voor extra actieradius
3. Doe kalm aan

Ad 1. Zowel thuis als op het werk kan ik niet laden.
Ad 2. Ik rijd op dit moment vaak 80km enkele reis, zonder files, als ik 7 keer op de rem moet trappen is dat veel.
Ad 3. Veel 80 en 100km N wegen, dus dat lukt wel.

Dus eigenlijk kan ik 2 van de 3 tips niet opvolgen. Wat wordt het daadwerkelijk verbruik van een plug-in hybride zonder te laden? Ik herinner me een buurvrouw die een Volvo V60 plug-in hybride reed vanwege de bijtelling en niet laadde. Die haalde 1:12 op zijn best. Is het niet verstandiger om een 2e hands diesel met lage km stand uit Duitsland te importeren? Een mooie A4 bijvoorbeeld.
 

Rallye

Forumguru
Waarom rij je niet door in de diesel? Of koop je een nieuwe? De nieuwe Superb is er elders nog gewoon als diesel. In de Duitse configurator kun je dat al zien. Als je zoveel rijdt red je het nog wel tot de volgende echt gedwongen iets anders wordt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Inderdaad een diesel, of een 'normale' hybride, het plug-in brengt voor jou niets, en laat alleen de aanschafprijs stijgen.
Bij andere merken kijken naar een diesel-hybride?
 

Captain Hook

Forumguru
Als je niet kun inpluggen, dan is het grootste voordeel van een P(lugin)HEV natuurlijk niet bestaand.
Dan heeft het weinig zin om daar extra pegels aan te besteden. Of je moet, op korte termijn, zicht hebben, op wel kunnen opladen (thuis of ergens anders) tegen een fatsoenlijk tarief.

Bij onze Kluger Kuga had het juist wel zin. En nog iedere dag kijk ik met een grote glimlach hoe de accu (voldoende voor woon-werk verkeer) weer geladen is voor amper een paar euro. :jaja:
 

Tees

Donateur
@DB200 heb je thuis geen vrij stopcontact in de buurt van de auto? Of is dat eventueel te realiseren? Een stopcontact op een aparte groep kost de wereld niet, maar dan moet je natuurlijk wel in de buurt van je deur kunnen parkeren. En een normaal stopcontact is meestal wel voldoende voor een PHEV.
 

DB200

Lid
Dat van dat stopcontact is wel een handige tip, ik wist niet anders dan dat je een laadpaal nodig had. Zou een goed alternatief zijn. Ik begrijp dat vanaf 2026 de PHEV's de volle mep MRB gaan betalen.

Dan door gaan met mijn huidige diesel 5-cilinder is natuurlijk ook een optie. En dan gewoon wat geld reserveren voor een paar groot onderhoud items als schokdempers, automaatflush e.d.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat van dat stopcontact is wel een handige tip, ik wist niet anders dan dat je een laadpaal nodig had.
En dan nog, zelfs de Lidl verkoopt al laadpalen:
1700426840412.png


M.a.w. qua kosten valt dat reuze mee.
Kwestie van de juiste kabel vanuit je groepenkast naar de plek van die laadpaal. Kan redelijk 'makkelijk' geïnstalleerd worden.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van je (t)huis situatie.
 
Bovenaan Onderaan