Plotseling lawaai en motor slaat af

Mick

Actief lid
Gisteren kwam ik met mijn Octavia TDI van april 2019, onderaan de afrit van de snelweg, waarna de auto enorm begon te ratelen en de motor ermee stopte. Starten lukte in eerste instantie niet meer, maar nadat ik na diverse pogingen de sleutel even uit het contact heb gehaald en er weer in had gestopt, lukte het mij om hem weer aan de praat te krijgen. Het geluid was toen ook weer weg, maar ik ben wel langs de dealer gegaan. Hun hadden een foutmelding op de G40 haller sensor, en die heeft men ook besteld. De wagen moest ik laten staan. Vandaag even contact gehad met de dealer, waarna bleek dat er meer aan de hand is. Er ontbraken 2 tanden van de distributieketting, waardoor ook deze moet worden vervangen. Gelukkig garantie, maar toch. Hoe groot achten jullie de kans, dat er motorische schade is ontstaan inwendig?
 

Monteurtje

Forumguru
Het gaat hier om een distributieriem. Het is afhankelijk hoeveel tanden de motor is versprongen. Als de timing er 2 tanden naast zit is kans groot dat het goed is gegaan.
Als zelf naar de garage gereden bent dan denk ik dat de gevolg schade meevalt. Zoiets is vanaf een scherm lastig te beoordelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
20210216_153558.jpg 20210216_153549.jpg Volgens de dealer zouden er 2 tandjes weg zijn. Ik ga er vanuit dat ze niet bedoelen 2 tandjes verschoven. De spanrol is scheef gaan staan, waardoor de distributie riem defect is gegaan. Helemaal gerafeld. De kleppen zijn.besteld en.ook een nieuwe spanrol en distributie riem
 
Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid
Ca 87000km. Auto is van april 2019. Gelukkig vervangen onder garantie, dat dan weer wel
 

Mick

Actief lid
Er is o.a een nieuwe cilinderkop, nokkenas module, distributieriem en spanrol in gegaan. Gelukkig allemaal nog garantie op de valreep.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Mick heb jij maar 2 jaar garantie gekregen? Ze hebben mij over de streep getrokken bij aankoop met 4 jaar. En dat wordt vaker gedaan.
Trouwens, het is niet gebruikelijk zo'n defect. De koper is beschermd door de wet en mag verwachten dat een dergelijk defect pas bij een veel hogere km stand mogelijk kan optreden. Dus is er zeker sprake van reparatie onder garantie. Tenzij zij kunnen bewijzen dat het eigen schuld van jou zou zijn. Dat denk ik.

Grts en sterkte
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Het is een lease wagen, dus ga ik er gewoon vanuit dat de garantie periode 2 jaar is. Het was een voorraad auto, die ik met veel moeite mocht kiezen. Ga er dus niet vanuit dat er een langere garantie op zit. Eigen schuld is gelukkig niet het geval, aangezien de dealer dit zelf ook al aangaf. Hoe het kan dat de spanrol scheef is gaan staan, met als gevolg dat de distributieriem kapot ging met deze schade als gevolg, is dan ook een raadsel. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem weer terug heb.
 

Cordoba

Forumguru
Nu hopen dat je nu niet allerlei vervolgproblemen krijgt met de auto. Zelf ook een keer gehad met een slOpel, dat door productiefout in de spanrol, de tandriem een paar tandjes was verschoven, ook in dat geval was ik direct langs de garage gereden op zaterdagmorgen (was ook iets dichterbij dan naar huis), maar ook kromme kleppen, en verlies van vermogen toen ik de auto inleverde. Reparatie heeft weken geduurd, en de auto heeft daarna vaak nukken gehad met de reactie op het gaspedaal, en had na reparatie duidelijk minder vermogen (al zat ik volgens de rollenbank maar 2 pk onder het opgegeven fabrieksvermogen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
De reparatie is alweer ruim een jaar geleden, maar echt rustig loopt de motor niet. Bij de laatste onderhoudsbeurt hebben ze een speciale vloeistof bij de brandstof gedaan, ivm smering o.I.d, maar hielp niet echt. Nu is het zo, dat wanneer de motor in koude toestand word gestart, hij redelijk onrustig loopt. Wanneer ik de wijk uitga en de rotonde bij de 2e afslag eraf ga, rateld de motor behoorlijk. Altijd bij een bocht naar rechts en bij het gas geven. Even later als hij wat warmer is, gaat het beter. Soms verlang ik naar een electrische/benzine auto. Lekker stil en geen geratel
 

Tees

Donateur
Ik denk eerder dat er iets in de motor niet meer in orde is en dat ze daar niet (goed) naar gekeken hebben. Misschien ook om te voorkomen dat ze onder garantie flinke bedragen moeten aftikken.
Denk aan (ietwat) kromme klepgeleiders oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Duijzer

Donateur
Was dat al direct na de reparatie? Wat je nu beschrijft (onrustig lopen, ratelen bij een bocht naar rechts) zou ook zomaar een motorsteun kunnen zijn. Dus de vraag is even of dit te herleiden is naar het eerdere probleem, of dat er iets anders aan de hand is. Zeker omdat je schrijft dat het vooral (of alleen?) bij een bocht naar rechts is. Op afstand is het lastig beoordelen wat het precies voor geluid is. Is het toerentalafhankelijk, etc. Je schreef al dat het minder is als de motor warm wordt. Ik zou eens een monteur mee laten rijden en kijken of jet het geluid kunt reproduceren. Met koude motor is dat lastig, want eer je bij de garage bent is de motor opgewarmd... Dus wellicht een nachtje over laten staan of de monteur naar je toe laten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Tees

Donateur
@hemi24 je hebt gelijk. Ik verwarde de cylinderkop even met de zuiger(kop). Klinkt idd alsof alles boven de koppakking vervangen is (moet een dure grap geweest zijn). Dan zou de timing nog verkeerd kunnen zijn, maar dan hebben ze wel echt iets verkeerd gedaan, of er zit schade in de cylinder of op de zuiger(veer). Dit allemaal onder de aanname dat dit gedrag er al was direct na de reparatie

Anders zou het idd een losse motorsteun kunnen zijn, zoals @Duijzer suggereert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Bedankt voor de tips mensen. Binnenkort toch apk en adblue nodig. Zal het wel weer eens aankaarten. Onderhoud is over een paar maanden. Het is lastig te reproduceren, aangezien het vanzelf weer weg gaat.
 

Mick

Actief lid
Was dat al direct na de reparatie? ..........
Nee, niet direct na de reparatie. Heeft even geduurd eer het geluid er was. Vorige oh beurt al aangegeven, maar men zei dat alles ok was, en hebben alleen een vloeistof in de brandstof tank gedaan, om de boel te reinigen. Volgende beurt maar eens goed laten kijken en eventueel de wagen laten staan, zodat men in de ochtend zelf kan checken wat hij doet.
Ik heb een geluidsfragment, maar helaas kan ik die niet plaatsen
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of het misschien een probleem met de oliesmering zou kunnen zijn, gezien het alleen bij koude motor en een bocht naar rechts is.
 

Mick

Actief lid
Vandaag bij thuiskomst, na een een rit van zo’n 70 km, bleef de wagen in de p stand, stationair draaien met ca 1000 toeren. Beetje vreemd, aangezien hij normaal zakt in de p stand tot ruim onder de 1000. Na het eten ging ik nog even weg met de wagen, en al snel, binnen de bebouwde kom, schoot hij in de noodloop. Bleef hangen in de 2e versnelling en reageerde niet meer op het gaspedaal. Na het uit en weer aanzetten ging de noodloop weg, maar accelereren ging niet lekker. Bleef eerst weer hangen in de 2e versnelling en reageerde slecht op het gaspedaal, maar opeens was hij er weer. Morgen maar eens naar de dealer Om te kijken wat er nu precies mis is.
 
Bovenaan Onderaan