plastic kap onder de auto

DoubleJ

Senior Member
Aloha,

Ik word regelmatig op de snelweg erop gewezen dat de plastic kap onder mn auto los hangt. Die komt door de lucht weerstand naar beneden...

Ik ben even langs de dealer gereden en die wilde er gelijk een nieuwe kap op zetten á € 95,--.

Volgens mij zijn de schroeven uitgescheurd, iemand anders ook al eens last gehad? Is zo'n kap noodzakelijk?

even een bewerkte foto van darkprojectx erbij:

picture.php

corsaar

Senior Member
Zet hem maar op de brug dan zie het snel genoeg.
Hij houd het grootste gedeelte van het spatwter tegen maar ook steenslag.

darkprojectx

Forumguru
die houdt de steenslag bij je carterpan weg, en dat is toch wel wenselijk.
als daar een kei doorheen gaat wordt het een duurder grapje.

volgens mij zit die kap gewoon met bouten vast?
als hij los hangt kunnen OF de bouten eruit zijn, om je hebt een keer achter een drempel blijven steken, of ze hebben hem niet juist gemonteerd.

zal zo eens ff onder die van mij neuzen

** edit** net even geneusd :D

zowel aan de linker als aan de rechterzijde zit hij met 3 torx schroeven vast,
vooraan zit hij met 3 brede plastic lippies (+/- 8 cm breed per stuk) vast gestoken aan de rest van de auto. Als je een niet te lange torx schroeven draaier hebt kun je hem er zo onderuit halen en het ding bekijken.

Glenn

Actief lid
je moet er geen nieuwe zonder kan ook

rij ook al een tijd zonder

dat ding is gewoon te laag of is het de auto :)

Tallguy

Forumguru
Die kap is door het VAG concern ergens rond het Golf IV tijdperk onder de carterpan gekomen door de heren ontwerpers. Echter...die kunstofplaat is nog wel eens een doorn in het oog van de bestuurders want...bij de fijne verkeersdrempels in Nederland willen die platen wel eens de drempel raken en dan scheuren inderdaad, zoals al gezegd is, de metalen schroeven het plastic kapot.

Let trouwens maar eens op als je op de snelweg rijdt en je ziet een VAG auto voor je, hoeveel (vooral bij de Golf) auto's niet een issue met die plaat hebben. Je ziet dat ding regelmatig klapperen of half los hangen.

Ik heb het zelf ook een keer gehad toen in in Duitsland met 170km/h over de Autobahn reed en er een lege kartonnendoos de weg op waaide en onder mijn auto kwam. Hoop lawaai want de plaat hing alleen nog maar aan de voorkant vast.
Veel garages verdienen dus best veel geld om dat kreng steeds te fixen.

Ik zou dus eerst kijiken of er idd nog iets aan te repareren valt..anders zal het misschien een nieuwe (of een van de sloop) moeten worden.

Captain Hook

Forumguru
Ik weet niet of het voor alle VAG modellen geldt, maar veel van die kappen zijn ook bekleed met geluidwerend materiaal.

En idd, vooral de VAG auto's/bestuurders waar, laten we zeggen, iets minder sociaal mee gereden wordt, hebben nogal eens last van flapperende afdekkappen. :ahum:

Falcon

Donateur
Niet alleen bij VAG, maar Peugeot auto's hebben hier ook heelveel last van.

Ik krijg trouwens een beetje het idee dat de skoda dealer waar je bent geweest niet de creatieve hoek heeft bekeken. Want je kap is waarschijnlijk nog wel goed alleen moeten er nieuwe schroeven in.

Neptukker

Forumguru
...vooral de VAG auto's/bestuurders waar, laten we zeggen, iets minder sociaal mee gereden wordt...
Je kunt natuurlijk ook stellen dat er veel meer VW's rondrijden en dat je daarom het probleem ook veel vaker tegenkomt. Maar ik geef toe dat er steeds meer Golf IV bestuurders zijn die voor een betere gewichtsverdeling en balans van de auto boven de versnellingsbak hangen en de stoel flink achterover hellen. En het zijn al zo vaak kleine mannetjes dus op die manier is het helemaal lastig om boven het dashboard uit te kijken.

Tallguy

Forumguru
Maar goed..laten we even afwachten wat DoubleJ te melden heeft en niet het topic laten verzanden in rijstijlen van petjes in Golfjes :aangenaam:. Een beetje fatsoenlijke dealer kijkt of er eventueel nieuwe gaatjes te boren zijn voor de schroeven.

darkprojectx

Forumguru
als de kap gescheurd is waar de torx schroeven doorheen gaan,
dan haal je de schroef eruit, plaatst een ringetje en draait de torx gewoon weer vast.

maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of de topicstarter ons inmiddels wat meer info over zn kap kan verschaffen?

LenK

Forumguru
Behalve bescherming van de motor tegen allerlei troep zorgt de plaat natuurlijk ook voor betere luchtweerstand (als ie goed vast zit natuurlijk).
De oplossing van darkprojectx is toch prima.
En als een ringetje niet genoeg is dan zaag je een toch een aluminium stripje op maat en boort er een gaatje in?

Ronnie

Forumguru
Zoals al gezegd: gewoon een paar ringetjes van zo'n 30 mm eronder en het zit weer vast.
Bijgaand een tek. van de schroefgaten:

Bijlagen

• beschermplaat.jpg
    beschermplaat.jpg
    21,3 KB · Weergaven: 42

corsaar

Senior Member
Toen mijn Yeti op de brug stond zag ik daar een silverkleurige aluminium
kap onder zitten. Dus het is niet altijd plastic (kunstof)

LenK

Forumguru
Bijgaand een tek. van de schroefgaten:
Nu ik jouw tekening zie: zit die plaat aan de voorkant ook nog niet onder de bumper geschoven? Bij mevr. LenK heb ik hem een keer losgehad, kan me zoiets herinneren.
Dan zit ie toch aardig geborgd tegen losbreken.

darkprojectx

Forumguru
mezelf maar even quoten :winkie:

vooraan zit hij met 3 brede plastic lippies (+/- 8 cm breed per stuk) vast gestoken aan de rest van de auto. Als je een niet te lange torx schroeven draaier hebt kun je hem er zo onderuit halen en het ding bekijken.

dat is wat je op de mooie tekening van Ronnie bovenin ziet ;)

Ronnie

Forumguru
Nu ik jouw tekening zie: zit die plaat aan de voorkant ook nog niet onder de bumper geschoven? Bij mevr. LenK heb ik hem een keer losgehad, kan me zoiets herinneren.
Dan zit ie toch aardig geborgd tegen losbreken.
Het gebeurt vaak bij het achteruitrijden vanuit een verhoogde berm stoeprand of zoiets; De voorbumper blijft dan iets haken, veert weer terug en dan zijn de lippen uit de bumper geschoten.

skodaboy

Forumguru
ik heb destijds bij mijn 01 ook al eens die plaat er half onderuit gereden,er lag toen een emmer op de weg en ik kon hem niet meer ontwijken achter en langs mij reden toen auto's,dus de emmer onder de auto in met nodige gekraak en de plaat nadien los...naar huis gereden,auto op de garagekrik en volgens de plaat weer bevestigd met een paar extra metalen ringen en ook wat extra parkervijzen..nadien geen problemen mee gehad...

nu bij de 02 4X4 heb ik een metalen plaat onder de voorkant van de wagen,
vind dit persoonlijk veel beter,dan die kunststofplaat...ik heb op de autosnelweg ook al voor gehad dat er stukken karton opwaaide en onder de auto (vast) raakte...ben toen ook iets verderop een parking opgereden om te kijken naar de 02,aan de 02 zelf was niks te zien,maar heb toen wel de stukken karton die dubbel onder de auto staken er wel onderuit gehaald...:winkie:

DoubleJ

Senior Member
Ah ik ben er weer, de dealer heeft er niet echt naar gekeken, hij stond er naast en hij zei dat er nieuwe onder moest, de monteur wilde gaan eten volgens mij :(

Ik kwam een haas tegen op de snelweg, werd aangereden door de auto voor mij en ik kon em niet meer ontwijken.

Ik zal eens een brug opzoeken en mn creativiteit er op los laten. Als het zo'n bekent probleempje is :tongue: Ik heb er half onder gehangen maar kon niet goed bij alle bevestigings punten dus moet wel brug oid hebben. Iemand die in de omgeving van Utrecht een brug weet?

PS ik moet toegeven dat ik ook niet altijd even voorzichtig rij, vooral als ik haast heb of gefrustreerd ben...

Bovenaan Onderaan