Plaatsen universele kabelset trekhaak - kleurcodes bedrading achterlicht Combi 3 FL 5E5

Dat ik het ga doen ligt vast, is geen kwestie van te weten wie gelijk heeft. Enerzijds geloof ik de man wel die zegt dat hij het gedaan heeft op zijn A3, anderzijds geloof ik de mensen op het forum wel die met stellige zekerheid zeggen dat het niet kan.

Dacht gewoon de ingreep iets makkelijker te maken door de kleurcodes van de draadjes te hebben om niet te moeten meten, maar blijkbaar heeft niemand deze documentatie...
 

Tees

Donateur
Even goed teruglezen @Tim007: de mensen die zeiden dat het niet kan zonder foutmeldingen zeiden dat op basis van het simpelweg aftakken van de achterlichten. Dat kan niet zonder foutmeldingen -punt-.

Deze methode twijfelt niemand aan dat het mogelijk zou kunnen zijn zonder fouten. Er is een (kleine?) kans dat er fouten komen, ik schat in dat t goed zou moeten gaan. Bedenk alleen wel dat de veiligheidssystemen die zich kunnen aanpassen aan een aanhanger dat met deze methode niet doen. Parkeersensoren gaan dus ook lekker piepen in z'n achteruit.

Wat jij doet met jouw auto, staat je vrij. Dat mensen hier hun mening geven ook. Je komt wat geïrriteerd over in je laatste posts, bedenk dat iedereen hier zit om elkaar te helpen!
 

EdK

Forumguru
We hebben allen het recht gelukkig om het te doen zoals we zelf denken dat het kan/mag.
Hoop alleen dat je ook een verslag hier post als het je wel of niet is gelukt om het te monteren !
En hoop dan ook als niet lukt dat er geen vloed van opmerkingen komt dat het je gezegd is, maar hoop ook dat als wel gaat welke problemen je eventueel bent tegen gekomen en hoe dit opgelost hebt.
Hiervan kunnen dan velen wat aan hebben hier op forum !

En de kleurcode's , zou ze je graag geven alleen heb ik die niet !
Maar moet met een universeelmeter snel te herleiden zijn lijkt me
 

hemi24

Forumguru
Een zogenaamde “lezende” module kan prima werken zonder storingen.
Vraag is alleen hoe er dan wordt omgegaan met (uitschakelen van) parkeersensoren e.d.
 
Parkeersensoren: zal er wel in slagen om op het knopje te drukken.

Tuurlijk laat ik zeer binnenkort weten hoe het gelopen is.

@Tees: Ben niet geïrriteerd hoor, waarschijnljk heb ik verkeerd gelezen, ga niet beginnen quoten ofo.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Ik heb nog even in ElsaWin gekeken voor je, maar mijn versie van ElsaWin heeft geen stroomloopschema's voor jouw auto. Maar ik denk dat je met wat Googlen wel een eind kan komen, en anders toch gewoon de multimeter erin steken. Is ook weer niet zoveel werk ;)
 

tim_j

Senior Member
Ik vind het zonder van je tijd, maar dat is mijn mening.
Als je een ECS module neemt en programeerd dan werkt alles zoals af fabriek zou moeten.
Vergeet oa de TSC niet, die aan gaat wanneer er iets ingeplugd is. En dat je controle van aanhangerverlichting is geintegreerd in de auto. Je auto kan dan exact vertellen welk lampje er stuk is.
Klinkt onbenullig maar is toch wel erg prettig.
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een opmerking: als ik me niet vergis is ondertussen een mistachterlicht voor aanhangers verplicht, bij een OEM-module wordt bij gebruik van het mistachterlicht, het exemplaar van de auto uitgeschakeld, en dat van de aanhanger ingeschakeld. Ik vraag me wel af hoe dat zit bij zo'n unit die de signalen naar de achterlichten meet, en vervolgens de aanhangerstekker aanstuurt, naar mijn idee kan zo'n unit wel het mistachterlicht van de aanhanger inschakelen, maar niet die van de auto uitschakelen, dus een minder ideale situatie, en mogelijk bij een APK een afkeurpunt.
 
Excuus voor het uitblijven van het verslag.
Ondertussen is de trekhaak en kabelset al enige tijd geplaatst en heb ik hem al enkele maal gebruikt.
Alles is goed gelopen.
Mocht ik de wagen met deze trekhaak gekocht hebben zou ik (als niet-expert) ervan uitgegaan zijn dat deze gewoon oem is zonder mij hier vragen over te stellen.
Ik werk momenteel aan een verslagje maar heb gemerkt dat ik enkele fotos die ik gemaakt heb niet meer terugvind...

Zijn er specieke topics die ik moet voorzien in het verslag?
 
Ziehier een verslag van mijn plaatsing, is al enige tijd geleden. Doordat ik mijn eigen fotos verloren heb, wijs ik vnl. door naar de videos die ik gebruikt heb.
Het was de eerste keer dat ik zulk groot werkje zelf gedaan heb.
Op mijn Superb 2 indertijd heb ik een specifieke kabelset laten plaatsen door iemand die er ervaring mee had. Stond erbij en keek ernaar. De kabelset tot vooraan leggen en aansluiten zag ik echt niet zitten, vandaar mijn keuze voor een universele CANBUS kabelset.
 

Bijlagen

  • Trekhaak Octavia Combi mk3 FL.pdf
    720,3 KB · Weergaven: 29
Gewoon opnieuw mistachterlicht aan (beide mistlichten aan) - mistachterlicht uit (beide mistachterlichten uit).
 
Bovenaan Onderaan