Plaatsen universele kabelset trekhaak - kleurcodes bedrading achterlicht Combi 3 FL 5E5

Hallo,
Zaterdag plaats ik een trekhaak met universele kabelset in mijn Octavia III FL, deze wordt aan de achterlichten aangesloten.
Heeft iemand een referentie voor de kleuren van de bedrading van de achterlichten, zou makkelijker zijn dan uitmeten denk ik.
Gr, T.
 

LdN

Forumguru
Ik wil je niet ontmoedigen maar de tijden dat je de bedrading klakkeloos van de achterlichten kon aftakken zijn sinds de invoering van de moderne dmv canbus bewaakte en bestuurde auto's voorbij, je krijgt zeker de nodige verlichting alarmen en piepende sensoren op het moment dat je er een aanhanger aanhangt. Je zal een originele of correcte aftermarket kabelset moeten gebruiken, bovendien moet de trekhaak aangemeld worden in de software van de auto.
Helaas kan ik je hier verder niet mee helpen.
 

Tees

Donateur
Zoals @LdN al terecht opmerkt: niet doen! De hele boek gaat mislopen als je dat doet...de manier waarop dat al ruim 10 jaar geregeld is wordt, is door een extra regelmodule die via de CANbus aangestuurd wordt. Dat vereist inderdaad ook aanmelding in de software.

Kabelsets incl canbus module zijn ook te koop, alleen aansluiten daarvan is een stuk meer werk dan op de achterlichten zoals vroeger.
 

Tees

Donateur
Er bestaat geen O3 zonder CANbus-controle van de verlichting (en vrijwel alles), dat is al sinds de O2 standaard (vandaar >10 jaar).

Geen softwarematige activering en geen uitschakeling van de parkeersensoren zijn rode vlaggen, als dat niet gebeurt, is t systeem eigenlijk ongeschikt. Het zal wel werken, maar je krijgt sowieso allerhande foutmeldingen, en je hebt kans dat het ook nog eens ergere fouten veroorzaakt.

Dat geldt trouwens ook als je een CANbus module koopt van een dubieus merk, dat is misschien nog wel erger, want die kan je hele CANbus gaan storen, met willekeurige problemen in je hele wagen tot gevolg.
 
een Octavia III zonder CANbus bestaat niet. Aan de andere kant: knipperlichtbewaking (of lamp controle in het algemeen) is wat anders als CANbus... CANbus is een protocol, een soort taal waarmee de verschillende componenten communiceren, de lampcontrole wordt vaak wel via CANbus uitgevoerd maar is dus niet hetzelfde.
De set uit je link bevat ook een module volgens het plaatje....kan best dat die simpelweg via relais de trekhaakaansluiting stuurt om zo de bestaande lichten niet extra te belasten waarmee de lamp controle in de war zou raken.
Trouwens de aftakklemmetjes (die rooie dingen links op het plaatje) meteen wegkieperen, dat is een bron van vage storingen, aftakkingen netjes solderen en met krimpkous isoleren is het devies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

gehaktbal

Forumguru
Lijkt er op alsof je de canbus omzeilt en er een adapter bij zit om het signaal na te bootsen zodat je een aanhanger kan aankoppelen zonder dat je auto zelf weet dat er een aanhanger aan hangt.

Mijn inziens is dat vragen om problemen. Maar das mijn eigen mening.


Aanvulling, dit:

Dat geldt trouwens ook als je een CANbus module koopt van een dubieus merk, dat is misschien nog wel erger, want die kan je hele CANbus gaan storen, met willekeurige problemen in je hele wagen tot gevolg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Simpele regel: doe het goed (dus zoals dat tegenwoordig hoort), óf doe het NIET.
Waarom zou je je allerlei narigheid op de hals halen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb even de montagehandleiding bij die link bekeken: dit is inderdaad een relais model, die een eigen permanente plus krijgt (met de geniale tekening dat je die rechtstreeks op de accu zou moeten plaatsen, gelukkig wel gezekerd). Dus die gebruikt de verlichtingsignalen als input voor het schakelen van het relais, en de permanente plus om de stroom dan te leveren aan de aanhangerverlichting.

In principe is dit een concept wat foutvrij zou kunnen werken. Maar ik ben t eens met @Canon-Eye: je hebt een hartstikke recente auto (max 5 jaar oud), waarom ga je zitten klooien met suboptimale oplossingen? Die auto heeft vast 15 k€ of meer gekost, waarom dan beknibbelen op een trekhaakaansluiting? En dan ook nog een 7-polige, terwijl 13-polig al meer dan 10 jaar de standaard is? Voor mij zou dat een no-go zijn als ik die wagen ooit van je zou willen kopen. Doe het goed of doe het niet is ook mijn devies.
 
Ik neem nota van jullie bedenkingen, bedankt hiervoor, ik ga ervan uit dat er iemand van jullie spreekt uit eigen ervaring.

De mijne is idd. 13 polig, en idd met module aangesloten op permanente +.
Ik denk dat velen rondrijden met dergelijke kit, zonder dat ze het weten.
De reden om dat te doen is om niet naar vooraan te moeten gaan met draden. Als ik dat kan vermijden ga ik het gewoon proberen.

Iemand een link naar een referentie voor de kleuren van de bedrading van de achterlichten?
 

hemi24

Forumguru
@Tim007 : Pak nou gewoon een set van Erich Jaeger of van ECS, danken het haast niet fout gaan..!

Heb je ook nog parkeersensoren of iets dergelijks?
 

Gbn

Actief lid
ECS Handleiding
iets duurder, maar ik denk een stuk betrouwbaarder.
en geen kabel naar voren, die ligt er al. en de module die je gekocht hebt, die moet een kabel naar voren hebben

Gerard
 

Cordoba

Forumguru
Only for models with towbar preparation...
Het is de vraag of er daar ook maar ééntje van nieuws af aan op NL-kenteken rijdt: vanwege belastingwetgeving worden vrijwel alle in Nederland geïmporteerde auto's die met trekhaak besteld zijn, niet af-fabriek met trekhaak geleverd, maar pas bij de importeur. Dat betekent dat zo'n NL-auto met trekhaak bijvoorbeeld niet de grotere radiateur heeft, die bij een af-fabriek trekhaak wel wordt gemonteerd. In de praktijk is dat eigenlijk nooit een probleem, dus je hoeft je daar niet druk over te maken. Bij gebruikt geïmporteerde auto's zul je wel af-en-toe een af-fabriek trekhaak tegenkomen.
 

Antera

Donateur
Zoals eerder vermeld een officiële kabelnet van ECS plaatsen en niet bij de achterlichten knopen. Dit kan niet meer bij nieuwe auto’s en gaat je problemen opleveren.

Indien je er vragen over hebt kan je me contacten heb er al veel gedaan

zie hieronder me whatsapp nummer
 

EdK

Forumguru
Erg duidelijke website trouwens !
Als ik naar geschikte voertuigen kijken en dan bouwjaar dan komen ze niet verder dan de dag en de maand .....
En op zich heb ik idee dat het nog kan werken ook, Hun module die de spanningen ontvangt is naar mijn vermoeden niets meer dan een stukje elektronica die signaleert of je knipperlicht brand en indien dit het het geval is dan stuurt hij met de module en zijn eigen voeding de knipperlichten van aanhanger aan.
Maw de CANBUS zal geen melding geven omdat hij geen extra weerstand meet !
Maw je voed de achterlichten etc van de aanhanger dus niet paralel over de lichten van de wagen lichten !
Maar of dit het systeem is waar ikzelf voor zou kiezen ?? Nee zeker niet, kans op vreemde storingen is en blijft mijn inziens aanwezig
 
Ik merk op dat de meningen niet unaniem zijn, volgens sommigen kan het niet, volgens anderen "kans op storingen". Niemand die het gedaan heeft en moeten terugsturen.
Bij diegenen die met zekerheid weten dat het niet kan en dus onmogelijk is stel ik de vraag waar deze zekerheid vandaan komt?
Dan is er "kans op storingen" ... gebaseerd opwelke ervaring? Het ding heeft zijn eigen voeding, leest dus het signaal op de draden en stuurt zijn eigen stroom. Geen rocket science.

Ik zeg dit niet zomaar, maar ken iemand die soortgelijke set probleemloos op zijn A3 geplaatst heeft, nooit problemen gehad, van dezefde amazon verkoper als die waar ik mijn kit gekocht heb, wel niet zeker of de e-set van dezelfde producent is. De mijne is trouwens niet deze in de link hierboven maar deze https://www.quasarelectronics.pl/en...ar-wiring-713-pin-and-can-bus/wh3/wh3q-s-g13/ ).

Ik heb jaren terug bij dezelfde koper een wagen specifieke kit gekocht voor mijn Superb zonder problemen, maar wil eerste de eenvoud proberen, anders gaat hij terug en kan ik nog altijd een andere set kopen.
 
Bovenaan Onderaan