Peugeot 508 SW - Skoda Superb Combi - Dubbeltest

leon-cupra

Forumguru
Ach, we zitten op een skoda forum. Wat verwachten we dan als reacties op een dubbeltest :arghh:
Zet dit topic in het peugeotforum en je krijgt dezelfde reacties maar omgekeerd :D
 

hemi24

Forumguru
@WhiteSuperB : je kunt zeggen wat je wilt, maar tenminste voor een 308 geldt dat deze kwalitatief niet echt hoogwaardig is, zowel het 2018 model wat ik heb gereden niet, en het 2015 model wat ik nu nog rijdt al helemaal niet...

In de nieuwe 508 heb ik even proefgezeten in de showroom: mooi design, maar doordacht en ergonimisch is het niet. Bij instappen moet je uitkijken dat je je hoofd niet stoot aan de A-stijl.
Achterin is het eerder nog krapper dan een 308...
Qua trekgewicht kun je tegenwoordig ook niet echt uit de voeten bij Peugeot!
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Uiteraard, maar ik heb beide gereden, en Peugeot's zijn gewoon mee met hun tijd nu hoor. Zowel qua betrouwbaarheid als uitstraling. Het vermelden waard - al weet ik dat ik daar nooit iedereen van kan overtuigen:D


@hemi24

Ik vond met mijn 2015 308 niks mis, zowel kwaliteit als afwerking was gewoon in orde voor mij, en ik had dan nog maar het instap model active. De wagen ging goed op de snelweg, voelde soepel maar toch solide aan en is altijd een aangename metgezel geweest die nog eens uiterst betrouwbaar is gebleken. Er kwam wel wat windgeruis van de voorste stijl, maar dat heb je met veel wagens dezer dagen. Verder had de auto ook een gigantisch turbo gat, maar dat heeft de SuperB ook ( weliswaar kleiner ).

Conclusie, krijg je bij Skoda meer waar voor je geld? Jazeker, is Peugeot daarom matig? Zeer zeker niet. Maar dat is maar mijn mening, :D
 

EdK

Forumguru
Ach mijn eerste peugeot waar ik in reed was een Expert van de firma waar ik toen werkte.
Kwam uit een H100 van Hyunday , dus tsja was een perfecte wagen toendertijd en we zijn er toen ook mee naar Noorwegen de eerste keer geweest en in bagageruimte paste toen net ons opblaas luchtbed..
Daarna naar een andere werkgever overgestapt en op dat moment geen bedrijfswagen, dus de R1100RT moest er uit en hiervan een Peugeot 206 van gekocht als eerste wagen privé
En op stoel na had ik weinig aan te merken aan deze wagen, tot de eerste servicebeurt er was....schrok me kapot van het bedrag wat ik toen kwijt was...
Uiteindelijk was de wagen toch te klein en dacht ruil hem in voor een SW versie... maar nogmaals een beroerte gekregen van de inruilprijs en wat ik mocht bijbetalen...
Toen ik zaak uitliep kreeg ik een bod van 500 gulden meer, tsja toen ben ik helemaal hard lachend weggelopen..
En naar huis rijdend kwam ik langs de Skoda dealer en was er al ruimschoots voorbij dat ik dacht waarom ga ik daar niet eens kijken ?
Op de zaak hadden we toen ook enkele O1 rijden met een paar al op 300K zonder veel problemen..
Dus omgekeerd en kreeg uiteindelijk stukken meer voor mijn 206 bij de skoda dealer dan de peus dealer wilde geven.
En een uurtje erna liep ik met een offerte voor een Fabia1combi 1,4 de deur uit die ik 2 weken daarna getekend heb en 3 maanden erna kon ophalen...
En tsja hierna toch steeds bij Skoda blijven hangen, dit vanwege de openheid van de dealer en de bedragen die ik moest bijbetalen op nieuwe wagen en inruil van de wagen die ik op dat moment reed.

En als ik nu de nieuwe 308 zie met zijn tanden, dan denk ik tsja mooie wagen kwa uiterlijk maarrrrrrr......
noem het geen vertrouwen in de dealer bij ons in de buurt

Dus tsja toch één van de redenen dat ik bij Skoda blijf, ondanks dat ik bij inruil Yeti ook nog heb gekeken bij de Mazda...
Maar tsja het bedrag wat ik neer moest gaan leggen was me toch weer teveel tov de Fabia die ik nu heb.
 
Laatst bewerkt:

casejunky

Forumguru
@casejunky

Sorry maar daar kan ik me totaal niet in vinden, jarenlang is er op Franse (Peugeot) auto's gevit geweest, en nu ze de ene mooie auto na de andere maken is het plots omdat ze er "Duits" uitzien? Peugeot lijkt in niks Duits qua design, zowel qua interieur als exterieur niet, Audi en BMW zien er al 10 jaar hetzelfde uit, enkel Benz heeft een positieve ontwikkeling doorgemaakt qua design. Nu Peugeot komt piepen als uitdager in het hogere segment is het op conto van de Duitsers te schrijven doordat Peugeot zogezegd de Duitse stijl volgt? Het Interieur van de Peugeot staat qua design momenteel voor op de rest, en het exterieur is echt wel wat anders dan een Passat, en dat alles heeft niks met Duitse invloed of inspiratie te maken.


Sorry, je komt me een beetje over als een Peugeot fan en dat is prima. Maar je moet wel toegeven dat Franse auto's steeds meer Duits zijn gaan ogen, ze hebben qua uiterlijk echt wel sterk gekeken naar de vag groep.

Het is wel erg bijzonder dat zowel de 508 als de megane erg veel kenmerken vertonen met de eerdere uitgebrachte passat.

Overigens wil ik nog wel terug komen op jou opmerking dat we de 508 moeten vergelijken met een Superb.... Qua afmetingen en inhoudelijk gezien is de 508 meer gelijk aan de nieuwe octavia dan de nieuwe superb. Aangezien de Octavia beduidend meer ruimte bied van binnen dan de 508(op papier dan he)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@casejunky

Neen ik ben geen fan van Peugeot, ik ben eigenlijk maar van één automerk fan en dat is van Lamborghini:D

Ik vind dat de nieuwe lijn Peugeot's die er is en die er aankomt niet bepaald Duits ogen, ze staan qua design op dit moment apart, ze brengen auto's uit die iets nieuws brengen en die veel mensen kunnen bekoren. De 508 SW of 508 vind ik niks weg hebben van VAG eerlijk gezegd maar bon:pardon:

Ik heb al aangegeven dat Skoda qua ruimte met zowat alles in elke klasse kan concurreren, een Fabia Combi bv is ook enorm voor zijn klasse. Dat wil niet zeggen dat de 508 niet in de klasse van de SuperB speelt en wel in die van de Octavia, de Octavia ondervind in zijn klasse meer dan genoeg concurrentie van de 308, welke in alles zijn feitelijke concurrent is. Zowel in hatchback als Combi.
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Klopt, daardoor is o.a. de Huracan extreem betrouwbaar, voor een exotic. Maar de ontwerpers zijn nog altijd Italianen, en niemand ontwerpt zoals de Italianen:D
 

JeSko

Forumguru
Sinds 2017 is Peugeot al eigenaar van Opel/Vauxhall, zal dat voor eventuele Duitse invloeden gezorgd hebben?


Ten eerste begrijp ik echt niet waar jij Duitse invloeden ziet, en ten tweede, Peugeot heeft Opel/Vauxhall overgenomen, niet andersom, anders zou het logisch zijn, maar Fransen gaan geen merk overnemen om dan zichzelf te verduitsen, dat is niet logjsch, moest Opel nu Peugeot hebben overgenomen tot daar aan toe;)
 

EdK

Forumguru
Nu moet ik zeggen dat als ik de bedrijfswagen van Peugeot zie tegenwoordig en dan met nadruk de Expert, dan moet ik toch zeggen dat hij wel erg kwa model naar de transporter kruipt kwa bouw
Hun eigen uiterlijk van de eerste modellen is echt niet meer
 

VolvoFox

Senior Member
Ik heb ook met een 508 SW proefgereden en het viel tegen. Je moet idd met je hart voor de 508 SW kiezen want je krijgt minder voor een hogere prijs:
+ goede zitpositie
+ uitstraling
+ zeer stijlvol dashboard

maar:
- klein, echt klein; ook voorin voelt de auto smal en achter mij (1.92) nauwelijks ruimte
- minder logische bediening van navi en bijvoorbeeld de automaathandel
- gek genoeg vond ik de auto steeds minder mooi worden (?)
- duur, geen value for money
- geen stoelen met geheugenfunctie
 
Sinds september rijd ik in de nieuwe 508. (2.0hdi hatchback) Volledig subjectief natuurlijk maar behalve qua ruimte (en een heel klein stukje ergonomie) vind ik de 508 op alle fronten plezieriger dan mijn Superb.

Ik rijd ongeveer 60.000km per jaar en hetgeen waar de 508 vooral goed in is, is lekker rijden. Aandrijflijn is mi veel verfijnder dan de tdi gecombineerd met dsg. Tevens reageren de voorwielen op het verdraaien van het stuur. De Superb die ik reed had een vermoeiende hekel aan bochten. Daarnaast zitten de (massage) stoelen fijner.

Natuurlijk zijn er nadelen tov (de ruimte van) de Superb. Zo heeft elke auto zijn bestaansrecht. Zowel de 508 als de Superb.
 

leon-cupra

Forumguru
Als je de 508 ziet, die wordt ook niet gepositioneerd als een ruimtewonder. Die taak laten ze aan de superb. Ze mikken meer op de lifestyle-klanten. Een sportief ogende wagen met een vernieuwend design waarbij, ondanks het merk, de kopjes van de passanten draaien.
Als je ziet naar een 3-reeks, een A4 en een C- klasse, weinigen kopen deze ook omwille van de ruimte.
 
Bovenaan Onderaan