Peugeot 407 Coupe 3.0 V6 (2006)

sitechris

Donateur
Vanavond een uurtje gereden in de 407 coupe 3.0 V6 (benzine).

Om met de deur in huis te vallen even wat plussen en minnen op een rij

Plus:
- Lekker kontje
- Geweldig comfortabel onderstel
- Stil
- Leuke afwerking (leren afwerking van dashboard, dat is wel stoer)
- Lekker klinkende 6-cilinder (daar kan een TDI toch echt niet tegenop)
- JBl stereo klinkt super
- Goede uitrusting (leer, xenon standaard)

Min
- Versnellingsbak schakelt hakerig
- Auto moet op papier in 8,4 seconden naar 100 accelereren. Haalt ie nooit en te nimmer. Ik denk net aan 9,5. Auto is bij lage toeren wat sloom (hier komt de TDI weer tot zijn recht), bij hoge toeren gaat het beter.....maar echt snel is hij niet. Heb op de A27 even de 200 aangetikt, maar hij was toch al aan het stilvallen. Volgens autoweek.nl moet deze auto 241 halen, dat zou 250 op de teller moeten zijn. Ik zie dat niet gebeuren. Volgens mij mag je blij zijn als je de 230 op de teller al haalt. De auto is gewoon te zwaar en zo voelt hij ook aan.
- Middenconsole is megarommelig. Veel te veel kleine knopjes. Verwarrend
- Motor is te stil. In zo'n auto moet je wel wat kunnen horen, maar het blijft heel erg op de achtergrond. Maar dat is kwestie van smaak
- Ook een kwestie van smaak, maar ik vind die grote leeuwenbekken van Peugeot (de voorkant dus) echt lelijk

Voor specs:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=38268&cache=no

Ik zou deze auto met de benzinemotor niet kopen. Net niet genoeg pit. Ik denk dat de 2.7 HDI wel goddelijk rijdt, zeker als je die met automaat bestelt (hoef je niet te harken met de stroeve versnellingspook). Dan heb je bergen trekkracht en genoeg vermogen.
 

___JC___

Forumguru
Die motor is zo oud als de weg naar Rome. Vandaar de tegenvallende prestaties. Peugeot mag weleens wat inovatie in de motoren aanbrengen lijkt me.

Maar die 407 coupe is echt een plaatje van een auto. Ik vond de voorkant van de 407 al mooi maar de rest niet zo. Bij de coupe versie klopt alles gewoon!

Enuh, als je een V6 al mooi vindt klinken moet je eens in een V8 gaan rijden.
xyxthumbs.gif
 
Inderdaad mooie auto. Veel mooier dan sedan en combi. Vooral de combi vind ik niet mooi.
In het begin wel even wennen aan de iets lange neus. Is voor de voetgangersveiligheid. Wat dat betreft was 406 coupe nog iets mooier eigenlijk.
Het is niet echt een sportwagen, meer een GT. Vandaar de stille motor. Ook de wegligging is daarnaar (eerder comfortabel dan 'sportief'). Spreekt me wel aan. Ben het met je eens dat je zo'n wagen met automaat moet rijden.
Of een motor nu oud is of niet, dat maakt me niet zo veel uit. Als ie maar goed is. Overigens heeft een 6 in lijn de minste trillingen van alle motorconfiguraties. Dus ook nog minder trillingen dan een V6. Een V8 hoeft zeker niet per def. beter te zijn dan een V6.
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

Een V8 hoeft zeker niet per def. beter te zijn dan een V6.

[/ QUOTE ]

Dat zeg ik ook niet, maar het geluid per definitie wel!
 
Dan verschillen we daarin van mening.
R6 van BMW heeft m.i. toch echt een mooier geluid dan een V8 welke dan ook (dus ook van BMW).
Vanochtend hoorde ik een Volvo S90 wegrijden. Die heeft ook zo'n mooi R6 geluidje.
De Land Rover Disco 3 V8 die we een tijdje geleden reden had zeker een mooi geluid en toch een beetje rauw bij snelle acceleratie. (Stationair voelde je een kleine trilling.) Niet dat 'turbinartiges hochdrehen' (volgens AMS) van een BMW 325i E30 1987 (die ik ooit had) in elk geval (alhoewel die ook stationair wat trilde maar dat had met het lage stationair toerental en het lichte vliegwiel te maken).
Het is zeker niet zo dat des te meer cilinders ook automatische een mooiere loop (beter geluid) betekent. Heeft wel alles te maken met het krachtenspel in de motor.
En een R6 heeft nu eenmaal een trillingsvrijere en naar mijn mening daardoor ook stabieler, gelijkmatiger, geluid dan een V8.
Maar ja, het is maar waar je van houdt natuurlijk. De een vindt een ietwat rauwige (wellicht Amerikaanse) V8 mooier dan een zijdezacht lopende R6. Smaken verschillen. Gelukkig maar.
Maar om terug te komen op het topic, de Peu heeft een V6. Mijn ervaring (Audi A4 2.6) is dat een V6 bijna net zo mooi kan klinken als een R6 ondanks dat een V6 theoretisch meer trillingen genereert dan een R6. Heeft dan waarschijnlijk weer meer te maken met de volgorde van verbranding en de constructie (uitlaatspruitstuk).
Waarom zou je dan nog voor meer cilinders kiezen?
- grotere cilinderinhoud voor meer vermogen zou anders te grote, zware en daardoor trage zuigers opleveren. Vandaar dat je boven de ca. 3500 cc meestal 8 ipv 6 cilinders ziet en boven ca. 5000 cc zie je vaak 12 cilinders bij personenwagens;
- prestige.

Wat is eigenlijk de afkomst van de 2.8 V6 in de Superb? Is dat niet van oorsprong een Audi motor? En die is toch alleen geschikt voor plaatsing in lengterichting?
Voor de O2 zou wellicht de R32 of 3.2 fsi passen. Is dat nou een evolutie van de vroegere VR6? Dus 6 cilinders in één cilinderblok en dan wel steeds een paar graden t.o.v. elkaar verschoven. Iets tussen een V6 en een R6 in dus eigenlijk. Of is dit een echte V6 met twee cilinderblokken in een hoek van 60 of 90 graden? Lijkt me in elk geval niet verkeerd in een O2... Over geluidje gesproken. En dan met aan elke kant een uitlaat...jammie. Zou misschien te veel in vaarwater van Audi gaan zitten realiseer ik me. Maar wel mooi...
 

LenK

Forumguru
Laatst op topgear een Lamborghini Gallardo V10.
Dat geluid was kicken. Net geen formule 1 sound maar het scheelde niet veel.

Wordt je aangehouden. "Waarom reden wij zo hard". Antwoord je met zweverige blik: "Ik vind dat geluid met zijn tienen zoooooo moooooi"
Antwoord van de pet:
"Nou vooruit, dan laten we het er voor deze keer bij zitten als u dan wel even wegscheurt zodat wij er ook van kunnen genieten"
 

sitechris

Donateur
ik moet btw zeggen dat ik de dieselsound van de Octi ook niet echt lelijk vindt. Het geluid straalt wel kracht uit vind ik.

Of maakt liefde soms doof?
wink.gif
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

De een vindt een ietwat rauwige (wellicht Amerikaanse) V8 mooier dan een zijdezacht lopende R6. Smaken verschillen. Gelukkig maar.


[/ QUOTE ]

Ik ben niet helemaal objectief want ik heb een Buick V8 uit 1971 en die klinkt echt vet. Ken ook mensen die een V6 diesel mooi vinden klinken of een vijfcylinder roffel van een Volvo. Smaken verschillen inderdaad.
 

Henny

Actief lid
Even over het uiterlijk: Erg handig van Peugeot om maar zelf iets te gaan ontwerpen en niet meer pininFarina in te huren. Zo blijft de 406 coupé tenminste de mooiste Peugeot ooit en de mooiste auto van de laatste 10-15 jaar! Wat een afgang die 407 coupé na zoiets schitterends als de 406 coupé!
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

Ik denk dat de 2.7 HDI wel goddelijk rijdt, zeker als je die met automaat bestelt

[/ QUOTE ]

Laat ik dáár ervaring mee hebben. Tot vorige maand reed ik een Peugeot 307 en kreeg periodiek het huisblad van Peugeot thuis gestuurd. Daarin zat een bon in om - op afspraak - bij het Peugeot Experience Centre in Breukelen kennis te maken met 407 coupé. Kon vooraf zelf aangeven welke motor ze klaar moesten zetten.

Ik koos de 2,7 V6 HDI. Wat een heerlijk beest. Over het uiterlijk van de Peugeot kun je twisten maar over deze motor absoluut niet. ALTIJD bergen trekkracht, een heerlijk zoevende 6-cylinder roffel (ja, ook een diesel kan fantastisch klinken), etc. De zes-traps automaat schakelde zijdezacht en wist bij maximale belasting ook goed raad met het enorme koppel van de V6. Een topper!

Al met al een hele ervaring (die bijna m'n avontuur in een nieuwe Audi A8 met V8 TDI kan evenaren).

Na een rondje van circa 50 km in de 407 coupe moest ik helaas weer terug naar huis in m'n 307 break 1.6..
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Octaviarijder</font><hr />

Ik vind die kont van de 407 coupe echt bagger, had net zo goed op een willekeurige Japanner kunnen zitten.

[/ QUOTE ]
Ik vind heel de vormgeving bij Peugeot de laatste tijd bagger. Die bek aan de voorkant, jasses wat lelijk!
407 station: gedrocht van een auto en die 407 coupé kan nog niet in de schaduw staan van zijn voorganger!
 
Bovenaan Onderaan