PDC en fietsenrek, iemand een idee?

Beker

Actief lid
Hallo,

Ik heb voor mijn vakantie vorige week een twinnyload (fietsendrager) op mijn trekhaak gemonteerd. Voor deze fietsendrager monteer je een permanente koppeling/beugel op je trekhaak met twee buisjes die vlak langs de trekhaak lopen. Hierdoor kun je de drager binnen 20-30 seconden monteren/demonteren. Prachtig maar het levert in combinatie met de Parking Distance Control een probleempje op.

Hoewel de buisjes niet verder uit steken dan de trekhaak (met ander woorden de auto is niet langer in totale lengte) en zij vlak langs de trekhaak lopen (aan beide kanten schat ik zo'n 7 centimeter) gaat de PDC bij het inschakeln van de achteruit versnelling direct piepen alsof ik bovenop een andere auto sta geparkeerd. Zonder de set van twinnyload (dus met trekhaak) heb ik dit niet.

Heeft een van jullie dit ook en hiervoor een oplossing gevonden? Ik zou het liefst de beugel laten zitten omdat de montage ervan vrij nauwkeurig moet gebeuren en best even tijd kost. Is de gevoeligheid van de PDC misschien in te stellen of zou het helpen om de beugel in een kleur te spuiten? (mijn trekhaak is zwart, de beugel glimmend (reflecterend dus) metaal).

Wat zijn jullie ervaringen?
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb er ook al naar gezocht, maar 't niet kunnen vinden.
Dat was een draadje met als onderwerp trekhaak... /forum/images/graemlins/crazy.gif
Ging erover dat met trekhaak de PDC uitgeschakeld kon worden als je'm in de achteruit zet.
 

Logic

Actief lid
PDC uitschakelen als je de auto in zijn achteruit zet is toch wel wat zonde van de PDC /forum/images/graemlins/grin.gif
Ik krijg volgende week mijn auto, ook met PDC en twinnyload; ik ben benieuwd of het bij mij ook zo is. het lijkt me stug, want dan heb je dus niks aan PDC. Die beugel moet je gewoon kunnen laten zitten, anders wordt het erg onhandig.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
PDC uitschakelen als je de auto in zijn achteruit zet is toch wel wat zonde van de PDC /forum/images/graemlins/grin.gif
Ik krijg volgende week mijn auto, ook met PDC en twinnyload; ik ben benieuwd of het bij mij ook zo is. het lijkt me stug, want dan heb je dus niks aan PDC. Die beugel moet je gewoon kunnen laten zitten, anders wordt het erg onhandig.

[/ QUOTE ]

't was echt iets in die strekking... /forum/images/graemlins/tongue.gif
 

Logic

Actief lid
Weet ik Karstie, jij bedoelt het uitschakelen van de PDC bij aangekoppelde aanhanger. dat zou idd erg logisch zijn.
 

guitar_billy

Senior Member
de meeste PDC werken met ultrasoon sensoren, dan helpt verven van de beugel dus niet. maar misschien is er een materiaal dat ultrasoon absorbeert waardoor je de PDC nog kunt gebruiken. krijg je er natuurlijk wel een dode hoek bij zo rond je trekhaak.
 

remo

Lid
eigenlijk hebben jullie een verkeerd type fietsdrager, 80% van de fietsdragers tegenwoordig heeft geen extra hulpstukken meer op de trekhaak.
Een van de betere fietsdragers is bij voorbeeld de Thule 945 als beste getest door de adac/anwb.
deze wordt rechtstreeks op de trekhaak gemonteerd.
past op iedere auto, ook met pdc en afneembare trekhaak.
 

Wiseguy

Actief lid
Begrijp ik het goed dat als je een 7-polige stekker hebt, dat de PDC dan niet uitgeschakeld wordt??
 

Karstieman

Forumguru
Ik denk inderdaad dat je daar een 13 polige stekker voor nodig hebt.
7polig = 2x knipper, 1x rem, 2x licht, 1x mistlicht en 1x plus.
 

Wiseguy

Actief lid
hmmm.... dan zal ik nog eens bellen met de dealer.... heb nu een 7-polige besteld, maar kan dus beter een 13-polige laten monteren? Heeft dat nog consequenties voor eventuele gehuurde aanhangers? Moet ik een verloopstuk erop hebben of zo?
 

Olaf

Lid
Toen ik mijn auto weer kwam halen na het monteren van de (afneembare) trekhaak vroeg de monteur mij wat ik eigenlijk ging gebruiken (heb een 13-polige laten monteren).

Toen ik zei dat het in eerste instantie om een fietsendragen ging drukte hij er nog een verloopstukje in!
 
Wij hebben sinds kort ook een trekhaak omdat we een fietsendrager hadden besteld,
De dealer zei alleen dat de pdc dan niet meer werkte als de stekker in de trekhaak zit,nu begrijp ik dus dat dat wel kan.We hebben trouwens een Thule voor 3 fietsen..
 

Beker

Actief lid
Ik heb een 7-polis stekker. Ook met een fietsendrager werkt de PDC wel (hij piept alleen constant, zie mijn eerdere post in dit draadje).
 

AMBIO2

Actief lid
I.v.m. nieuwe regels ten opzichte van caravans e.d. is
het verstandig direct 13-polig te laten monteren
(o.a. mistverlichting verplicht ).
Ook ik gebruik eigenlijk alleen een fietsendrager maar
druk er even een verloop in naar 7-polig .

Als je een trekhaak besteld, beding er dan gelijk een
ketekenplaat bij voor evt. een fietsendrager en niet
te vergeten een verloop van 13 naar 7-polig
 

Logic

Actief lid
Ik heb vanmiddag mijn Octavia opgehaald, met pdc en twinnyload, maar hij werkt perfect. Geen last van de adapter.
 

Wiseguy

Actief lid
Ik krijg volgende week donderdag mijn trekhaak ook onder mijn auto gemonteerd. Als het goed is krijg ik een 13-polige stekker, waar je zonder verloopstuk ook een 7-polige in kan steken.... en dan blijft alles ook nog gewoon werken. Grote voordeel van de 13-polige aansluiting is inderdaad dat je alle (toekostige) functies ook kan gebruiken zonder adapter.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

AMBIO2

Actief lid
13-polig waar je zo een 7-polige stekker indrukt ??????????
/forum/images/graemlins/ahum.gif
 
Bovenaan Onderaan