Passat vs superb

Bakkertje

Forumguru
Je kunt bij VW wel een sportonderstel krijgen, maar de auto is vooral af fabriek al geen deinende boot.
De Passat is een stukje stugger dan z'n Skoda broer / zus (doorhalen wat niet van toepassing is)
 

LT83

Forumguru
De 2.0 280 is een heerlijk blok, als je daar 2,5k aan tuning uitgeeft en goede brandstof tankt zit je op 400+pk en een dikke 500nm.
Daarnaast kun je er ook nog lekker zuinig mee toeren. Dat is met een 6 of 8 cylinder toch net iets minder voordelig ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
De 2.0 280 is een heerlijk blok, als je daar 2,5k aan tuning uitgeeft en goede brandstof tankt zit je op 400+pk en een dikke 500nm.
Daarnaast kun je er ook nog lekker zuinig mee toeren. Dat is met een 6 of 8 cylinder toch net iets minder voordelig ;)
maar een golf R (variant) is gemaakt om snel te rijden en die 'gewone' Passat eerder om snel autostrade te rijden.
 

LT83

Forumguru
Daar ben ik het mee eens, maar je had het over motorvermogen en daarin is dit blok identiek aan het Golf R blok en zeker wel een fikse vooruitgagn ten opzichte van hetgeen je nu hebt. Een mooie GolfR zal over een paar jaar zeker een goede optie zijn qua vervanging van de S4.
Tenzij Skoda eindelijk eens met een 4-motion Octi RS komt.
 

philippe bakker

Forumguru
Daar ben ik het mee eens, maar je had het over motorvermogen en daarin is dit blok identiek aan het Golf R blok en zeker wel een fikse vooruitgagn ten opzichte van hetgeen je nu hebt. Een mooie GolfR zal over een paar jaar zeker een goede optie zijn qua vervanging van de S4.
Tenzij Skoda eindelijk eens met een 4-motion Octi RS komt.
helemaal eens mee ! met wat ik weet vd RS gaat mijn volgende sowieso 4wd zijn. en natuurlijk 300 pk minimum. en tot nu toe is dan de golf R en de nieuwe Cupra de 2 die eruitschieten voor mij.
 

Schep

Forumguru
Dus omdat een fabrikant het blok 20 pk terugtuned voldoet het niet meer?
Bij tunen kom je in een Golf R en in een Passat 2.0 TFSI op 365pk uit.

Dat je geen 'deinende boot' wil is prima, lekker zelf weten, maar het blok in de Passat/Superb is technisch identiek aan dat in de Golf R/Cupra. Ze tunen hem alleen wat terug. Beide blokken leveren met een stage 1 365pk.

Als je toch gaat tunen snap ik niet waarom de fabrieksspecs van belang zouden zijn.
 

philippe bakker

Forumguru
R is meer dan pk's he. Heel de auto is voorzien op leuk rijden. De Passat is gewoon niet voorzien op leuk rijden. En moest er een R versie daarin komen misschien dan wel
 

Bakkertje

Forumguru
Ben ik niet helemaal met je eens @philippe bakker, mijn huidige Passat staat een stuk straffer op zijn wielen dan de voorgaande Skoda's die ik heb gehad (een O2 en een S2 greenline (met verlaagd onderstel)). De Passat nodigd ook eerder uit om een bocht lekker te pakken dan de S2 die ik hiervoor had..
 

Schep

Forumguru
R is meer dan pk's he.
Wacht ff, jij begint erover dat de 2.0 TFSI niet goed genoeg is:
Beide motoren zou achteruitgang betekenen dus Neen
Dat ging over de 2.0 BiTDI (:cheer:) en de 2.0 TFSI.
Daarna komt er van alles bij qua ophanging, onderstel en dynamiek, alsof ik heb verzonnen dat een 2.0 TFSI niet genoeg zou zijn.

Wat ik me afvraag is waarom een 2.0 TFSI in een Superb/Passat een achteruigang is (nogmaals, jouw woorden), terwijl datzelfde blok in de Golf R opeens een topblok zou zijn.

Dus, nog een keer:
Dus omdat een fabrikant het blok 20 pk terugtuned voldoet het niet meer?
 
daarom mijn vraag of er daar ook een RS versie in was. op zich raar want in Audi heb je dat wel in elk model
Vraag en aanbod?
  • Ontbreken marktvraag categorie 1. Mensen die een snelle strakke R(S)versie willen en ook kunnen en dan zonder verder na te denken de Audi showroom binnenlopen
  • Ontbreken marktvraag categorie 2. Mensen die een snelle strakke R(S) versie willen, maar zich om budgetredenen veroordeeld zien tot een lichtere variant
  • Markt. Bakkers met een zware rechtervoet ;)
Mij mag je onder categorie 2 plaatsen. En gezien ik echt geen brood kan bakken zal dat nog wel even zo blijven :deuk:
 
Bovenaan Onderaan