Parrot CK3000 inbouw in O2

'k had nog wat foto's liggen van de inbouw van m'n GSM \ Brodit voeding, misschien heb je er iets aan...

Bevestigingspunten dashboard kastje...
dashboardbijrijderbinne.jpg


dashboardbijrijderonder.jpg


dashboardbijrijderrecht.jpg


dashboardbijrijderrecht.jpg
 
En dan ook gelijk maar even van de bestuurders zijde...

dashboardbestuurderonde.jpg


Let op... *1
dashboardbestuurdersier.jpg


Let op... *2
dashboardbestuurdersier.jpg


dashboardbestuurderrecha.jpg


*1 Draai de schakelaar in de 0 stand, Verwijder de plastic ring mbv een plat metalen lepeltje, trek de knop van de schakelaar af, verwijder de sierlijst mbv. een plat metalen lepeltje.

*2 Verwijder de sierlijst mbv. een plat metalen lepeltje.
 

Timothee

Actief lid
@digital8: thanx, dit was precies wat ik zocht! :)
Hiermee moet het lukken om het dashboard kastje los te krijgen. Als het morgen even droog is, ga ik het nogmaals proberen. Enkele van die schroeven had ik wel al ontdekt, maar niet allemaal. Dus dit is erg praktisch.

BTW: nu ik zie hoe e.e.a. in elkaar steekt en die sierlijsten kennelijk ook gewoon geklemd zitten, snap ik ook waarom ik vaker vanaf de rechterkant van het dashboard rammeltjes en kraakjes hoor die ik niet kan traceren en die enigszins verdwijnen zodra ik op bepaalde stukken kunststof duw. Door de temperatuur werkt e.e.a. natuurlijk en dan krijg je kraakjes. Misschien dat sommige delen net iets te groot zijn (millimeter werk) en daardoor extra "knarsen".
 

Timothee

Actief lid
De Parrot is inmiddels geupdate en hij doet het nu met mijn Nokia E71 :)
Ik heb het dashboard kastje zelf niet meer los gehaald maar heb wel gekeken hoe de "inbouwer" het deed. Precies zoals je met de foto's aangeeft! Hij heeft de Parrot er even uitgehaald, geflashed, terug gezet en voila...na ongeveer 20 minuutjes werkte het.
 
De Parrot is inmiddels geupdate en hij doet het nu met mijn Nokia E71 :)
Ik heb het dashboard kastje zelf niet meer los gehaald maar heb wel gekeken hoe de "inbouwer" het deed. Precies zoals je met de foto's aangeeft! Hij heeft de Parrot er even uitgehaald, geflashed, terug gezet en voila...na ongeveer 20 minuutjes werkte het.


Netjes, geen extra kosten hoeven maken neem ik aan..?
 

ZeroNRG

Senior Member
Ik zal morgen even wat foto's maken hoe Vepreda de Parrot in mijn Octavia heeft ingebouwd. Netjes weg gewerkt in de asbak (gebruik ik toch niet).
 

Mistraller

Senior Member
Het dashboard kastje zit vast met 6 schroeven..,

3 - schroeven (zwart) zitten in het dashboard kastje (klep open)
2 - schroeven (zwart) zitten onder het dashboard kastje (klep gesloten)
1 - schroef (zilver) zit aan de zijkant achter de plastic kap

Let wel op..,
Als je besluit om de stekker van de airbag schakelaar los te maken er een airbag fout lampje bij je tellers aan gaat die alleen de dealer of iemand anders met VAG-Com kan resetten.

Ik heb zelf de stekker gewoon laten zitten en het hele dashboard kastje aan de bijrijders zijde op de bodem gelegd past net zo niet even een doosje ofzo eronder, scheelt weer een rit naar de dealer. ;)

Dit is alleen het geval als je het contact aanzet, als de stekker los is.
 

RVDK

Nieuw lid
Hoi Mistraller,

Ziet er goed uit, het inbouwen wilde ik aan de garage overlaten. Ziet er complex uit. De plaats van de bediening en het toestel oogt professioneel en belangrijk symetrisch geplaatst. Ik heb zelf niet de noodzaak om het toestel in de carkit op het dashboard te plaatsen. Mijn vrouw en ik hebben allebei twee verschillende toestellen (werk / prive). Dus die blijven in onze jaszak c.q. handtas met bluetouth geactiveerd. Kwestie van goedgeladen vertrekken.

Voor de plek van de bediening zoek ik toch een beschutterplekje, maar waarschijnlijk zijn de alternatieven niet groot. De positie van de microfoon lijkt een juiste plek. Geen bijgeluiden?. De garage adviseerde op het plateau tussen de beide klokken.

Thanks voor de info en mooie plaatjes.

Rob
 

Mistraller

Senior Member
In de afgelopen 4 jaar heb ik er geen problemen mee gehad qua verstaanbaarheid. Ik heb me laten vertellen dat deze plek een goede keus is, want het is redelijk dicht bij je mond, weinig windgeruis (daarom bij voorkeur niet in de buurt van de A stijl vanwege ruis bij de buitenspiegels) en het is een redelijk trillingsvrije plek.
Bijkomend voordeel blijkt, dat ook de medepassagier goed verstaanbaar is.
Bijgeluid heb je altijd met een carkit, wil je dat nog beter voorkomen moet je een zwanenhals gebruiken maar dat vind ik niet mooi.

Ik heb het toestel ook vaak in de tas of zak zitten. Het toestel van mijn vrouw is ook gepaired, en omdat mijn toestel als eerste is gepaired krijgt mijn toestel voorkeur als we samen instappen.
Zelfs al had ik de steun niet gemonteerd, dan had ik het paneeltje nog op deze plek geplaatst denk ik.
---------------------------------------------------
Over een maandje of 2 volgen hier overigens DEmontage foto's, want het besluit is genomen, deze O2 gaat eruit. Leasetermijn zit erop, en we nemen hem niet prive over. En omdat het topic blijkbaar nog steeds actueel is, maak ik daarna een HOWTO met foto's over de inbouw in de businessline, dus met navi.

Mochten er dus foto's gewenst zijn van bepaalde zichtsituaties, meld het hier! (Zowel bij demontage als bij hermontage in de nieuwe)
 

Gieliovd

Forumguru
@ Digital8: Ik vind je een held met je knijpcontactje in je zekeringbox gestoken als voeding...

Het zou niet mijn eerst keuze zijn!
 

Mistraller

Senior Member
de zekeringenkast is niet van mij maar van digital8...en verder, hoe denk je dat die zekeringen op hun plek blijven zitten?
 

Mistraller

Senior Member
Zo, vandaag is het dan gebeurd, de Parrot is er weer uitgehaald. Alles zit weer min of meer zoals het was. De mute draad naar de radio kreeg ik niet los uit de quadlock stekker, dus die heb ik afgetaped en laten zitten. Wellicht nog handig voor de nieuwe eigenaar. Ik heb foto's gemaakt, maar die voegen eigenlijk niet veel toe aan het topic. Mocht er behoefte zijn, reply dan even, dan plaats ik ze alsnog.
Het enige wat nu nog zichtbaar is, zijn de deukjes in het zachte dashboard materiaal. Maar met een beetje geluk trekt dat nog weg voor ik hem inlever.
 

Mistraller

Senior Member
Zo, inmiddels is de oude O2 ingeleverd, de deukjes waar de kabels tussen het paneel uitkwamen, waren nagenoeg weggetrokken bij inlevering.

De carkit zit inmiddels ook netjes in de O2 FL. Binnenkort een nieuw topic!
 

Mistraller

Senior Member
Om te beginnen natuurlijk met het verwijderen van het front rond de radio. Inmiddels een bekend plaatje:

21445-front-eraf-halen.jpg


Begin onderaan bij de asbak, wip daarna alle haakjes voorzichtig los. Met een schroevendraaier kan je eventueel wat extra peuteren. Vooral de haakjes aan de bovenzijde gaan lastig los, doe dit met beleid!
Het resultaat:

21446-front-eraf.jpg


De bedoeling was om alles achter het handschoenenkastje weg te werken. Daarom ben ik eerst begonnen om dit te verwijderen.
Verwijder hiervoor eerst de kap aan de rechterkant van het dashboard, hier zit een schroef achter.

21447-zijpaneel-rechts-eraf.jpg


Hierna kan het hele kastje verwijderd worden. Verwijder hiervoor de slang van de luchttoevoer, de stekker van het lampje.

LETOPLETOP!!!!!!!!!!!!!!!!
De stekker van de airbag schakelaar kan ook los, DOE DIT ALLEEN MET CONTACT UIT! Zet vooraf de airbag met de sleutel uit.

21448-dashboardkastje-verwijderd.jpg


Na verwijdering van het kastje even de schakelaar losschroeven, en terugprikken op de kabel.

21449-airbag-switch.jpg
 

Mistraller

Senior Member
Bij de elegance uitvoering vind je linksbovenin de carkit aansluiting met antenne. Deze zit waarschijnlijk ingetaped.

21450-aansluitkabel-carkit.jpg


De spanning die je op deze pinnen aantreft: (Meet zelf even na, ik weet namelijk niet zeker of ik de kleuren goed onthouden heb!)
Bruin GND, Zwart 12+ geschakeld, Blauw 12v+ verlichting.

Hierna heb ik de radio verwijderd, om ook dat allemaal te inspecteren en te meten. Zorg dat je een hand vrij hebt om de quadlock stekker, en de fakra stekker los te pielen. Deze zitten beide vergrendeld, maak ze met beleid los!

21451-radio-verwijderd.jpg


21452-achterkant-radio-stream.jpg


21453-pinout-radio-stream.jpg


Op deze tekening is al te zien waar de extra draden komen. Het hulsje met de 2 draden komt dus in het linkerboven blok. De mutedraad in het voedingsblok.
Peuter met een kleine schroevendraaier de paarse vergrendeling los.

21454-quadlock-stekker-lastig-pinnetje.jpg
 

Mistraller

Senior Member
Prik daarna de kabel in het juiste gat, en vergrendel met het paarse plasticje.

21455-quadlock-carkit-uitbreiding.jpg


Ik heb van de radio aansluiting ook de 12 volt continu gepakt. Sluit nu ook het extra phone in blok aan op de quadlock stekker, en leid alle kabels (bij mij dus 4) naar het passagiersgedeelte.

Nu kunnen de phone-in kabels aan de rode en witte draad van de carkit gemaakt worden. Ik heb alle verbindingen met electronica soldeertin gefixeerd, zodat ze niet los kunnen trillen. Hierna is alles met flink wat isolatietape afgewerkt. Ook de blauwe mute kabel kan aangesloten worden.

21456-alles-goed-doormeten.jpg


Voor de voeding van de carkit heb ik de eerder besproken connector van de originele carkit gebruikt, voor de ground, en de geschakelde plus, en de vaste plus komt van de radio. Verbind de vaste plus met de rode draad van de carkit.
Verbind de oranje draad met de geschakelde plus. Hier kan ook de sigarettenplug van de halfords meteen gemonteerd worden, knip 1 deel van de splitter los, meet even na welke ader je moet hebben voor de plus (het kleine puntje onderin is de plus). Zorg dat het geheel goed geisoleerd wordt!
Verbind de massadraden van carkit, sigarettenplug met de massadraad van de connector. Ook weer isoleren.
Desgewenst kan je nu gaan testen.
Vergewis je ervan dat de airbag schakelaar aan de stekker aangesloten is, en sluit dan de carkit geheel aan, en de radio. (evt zonder antenne). Draai het contact op standje 1.
Wacht even tot de carkit klaar is (de ledjes gaan zachtjes branden), druk de knop 1 keer in. De radio geeft dan PHONE weer, en over de speakers komt "Language" volgens het menu in de handleiding. Steek de stekker van de oplader in de contrastekker, de led van de lader moet gaan branden. Draai het contact weer uit. De carkit en lader moeten uitgaan! (Ledjes controleren) De test is dan geslaagd.

Nu moet alles netjes weggewerkt worden. Schroef de mini-usb stekker van de brodit los, om hem door een gaatje van het inbouwframe van de radio te prutsen. Als het bedieningspaneel bij de radio moet komen; zoek een plek om de draad langs te leiden zonder dat hij teveel knelt bij het plaatsen van de radio.

21457-dashmount-monteren.jpg


Schroef de radio op z'n plek als alles naar wens zit, vergeet niet om de houder gelijk vast te zetten, als je ook voor dezelfde oplossing kiest. Let op de lengte van de kabels.
Hierna kan het frame teruggeplaatst worden. Het is een beetje wringen, maar omdat het dashboard materiaal vrij zacht is, geeft dit wat mee en kan je het frame zonder vijlen oid terugzetten.

21458-alles-terugmonteren.jpg


Nu is het microfoontje aan de beurt. Verwijder de binnenverlichting, en peuter het stekkertje via deze opening(evt met een stukje ijzer/koperdraad) naar de voorruit. Vanaf hier is het een fluitje van een cent om de draad langs de hemelbekleding en de A stijl naar het dashboard te voeren. De draad vastzetten met een kabelbinder waar hij langs de binnenlucht-circulatie klep loopt, om eventuele beknelling te voorkomen. Hier kan hij aangesloten worden op de carkit.

Ik heb het plakvoetje gebruikt bij de verlichting, zie foto.

21459-microfoon-plaatsen.jpg
 

Mistraller

Senior Member
Nu kan de draadbundel bij het dashboard kastje netjes gebundeld worden. Zorg dat er geen spanning op de kabels zit, en bind de module zelf met een kabelbinder tegen een metalen beugel die ter plekke zit, om trillingen te voorkomen. Zoek daar ook een goed hoekje om de kabels vast te zetten. Doe ook een stuk tape om de sigarettenplug van de lader, om eventueel lostrillen te voorkomen.

Monteer nu het handschoenenkastje weer. Verwijder vooraf de contactsleutel !!!!
Bij mij ging het hier fout; getuige deze foto:

21461-airbag-fault-schakelaar-niet-lostrekken-dus-contact.jpg


Alleen de dealer kan dit verhelpen!

Sluit de verlichting en de koeling aan. De airbag schakelaar kan het makkelijkste eerst van binnen aangesloten worden, voordat je hem vastschroeft. Vergewis je ervan dat hij goed zit. Schroef nu het kastje met de 6 torx schroeven vast. Let op dat de kabels of carkit niet bekneld raken. Plaats de kap aan de zijkant terug.

Monteer nu de brodit steun weer aan de mini usb stekker, en plaats het geheel op de steun met een paar boutjes/zelftappers oid.

Na afloop was dit bij mij het resultaat:

21460-carkit-geplaatst.jpg


En daar ben ik heel tevreden mee!

De carkit en lader functioneren alleen bij contact aan, en het toestel is mooi trillingsvrij. De toetsen van de carkit zitten op een mooie plaats. En het geluid gaat netjes over de radio.

De radio is wat traag met overschakelen naar phone in, dus een toontje of het begin van een bepaald geluid komt meestal nog niet door. Dit heb ik echter bij veel meer radio's gemerkt, is niet alleen bij de stream zo. Dit is dus een minpunt tov de standaard mutebox van de parrot, die wel direct schakelt.

De Qtek S200 heeft voor mij voldoende volume voor Tomtom, dus ik vind het prima dat ie niet over de speakers gaat. Je moet alleen de radio niet voluit hebben, maar dat lijkt me zowieso niet handig als je je op onbekend terrein bevindt. Evt zijn er ook extra luide stemprofielen te downloaden.
Je kunt eventueel mbv het pocketpc tooltje "vjvolubilis" een audio Gateway openzetten naar de carkit. Alle geluid gaat dan over de radio. Je kan dan dus ook MP3tjes, etc over je speakers krijgen. De geluidskwaliteit is echter a - la telefoon. Niet mooi voor mp3 dus, maar het kan wel. Ook tomtom gaat dan over de speakers.


In TomTom zit een mooi nacht-kleurenschema dat prima bij de verlichting van de Octavia past; Africa.
Er is voor de pocketpc ook een skoda thema te downloaden op pocketpcthemes.com, maar die vind ik qua kleuren niet zo mooi.

Verder kan je de achtergrond van de dialer aanpassen door het bestand /windows/bkgnd_port.bmp en /windows/bkgnd_land.bmp aan te passen. Met de standaard plaatjes vind ik het contrast van de dialer slecht voor in de auto. Door deze 2 plaatjes (portrait en landscape) lichter te maken, wordt het beter zichtbaar.


Disclaimer: Voor het inbouwen, en het schrijven van dit verslag heb ik gebruik gemaakt van topics op briskoda.net, octavia-forum.de en skodaforum.nl.

Het gebruik van de hier beschreven informatie is voor eigen risico!
 
Bovenaan Onderaan