Parrot CK3000 inbouw in O2

Mistraller

Senior Member
Zoals beloofd; hierbij het verslag van het inbouwen van de carkit.

De parrot ck3000 heeft geen display, en ook geen line out. Het apparaat is voorzien van ISO- mutebox.
Verder heb ik de auto voorzien van Brodit actieve telefoonhouder.
Als laatste nog wat tips omtrent instellingen van een PDA met tomtom en windows mobile 2005.
Dit alles in combinatie met een Qtek S200 (orange versie SPV M600).

Om dit alles op mijn manier in te bouwen heb ik voor de "hard way" gekozen, knippen, meten etc.
Het resultaat is echter wel helemaal netjes, precies zoals ik het wilde.

Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
3B7 035 447 B: Huls om in de QUADLOCK stekker te prikken voor phone in
000 979 010: Kabels die in bovengenoemde houder passen.
en een mutekabel voor in de iso stekker zelf (iets groter) Helaas geen typenummer opgeschreven.
Een metalen dashmount van mijn oude nokia had ik nog liggen. Deze is op maat gezaagd/gevijld/gebogen zodat ie achter een schroef van de stream paste.

Voorbereiding van de Carkit: De iso stekkers kunnen alleen met een verloopkabel in de O2 aangesloten worden. Omdat ik dit niet zo zag te zitten, heb ik gemeten welke draden er nodig waren. De rest heb ik eraf geknipt.
De voedingskabels spreken voor zich, rood/oranje/zwart blijven behouden, de rest heb ik eraf geknipt.
De kabel die naar de mutebox gaat: De enige kabels die je nodig hebt van de mutebox: rood/wit voor audio, en blauw voor het mute signaal. Meet dit evt na! Mute gaat bij bediening van de carkit van 5v naar 0 volt. De rest is niet nodig, en kan er dus af. Laat eventueel een klein stukje zitten, voor het geval je in een volgende auto wel weer gebruik wilt maken van de mutebox, dan kan je hem er zo weer aan maken.

De brodit steun is er in 2 varianten, inbouw en sigaretten aansteker. Het prijsverschil is echter 30 euro! Daarom voor 5 euro een 12v splitterkabel bij de halfords gekocht, om het geheel toch achter het dashboard weg te werken.


Verder is handig/noodzakelijk: Multimeter, tijd en geduld, torx schroevendraaier, isolatietape, kabelbinders.

Om te beginnen natuurlijk met het verwijderen van het front rond de radio. Inmiddels een bekend plaatje:

IMG_3889.jpg


Begin onderaan bij de asbak, wip daarna alle haakjes voorzichtig los. Met een schroevendraaier kan je eventueel wat extra peuteren. Vooral de haakjes aan de bovenzijde gaan lastig los, doe dit met beleid!
Het resultaat:
IMG_3890.jpg


De bedoeling was om alles achter het handschoenenkastje weg te werken. Daarom ben ik eerst begonnen om dit te verwijderen.
Verwijder hiervoor eerst de kap aan de rechterkant van het dashboard, hier zit een schroef achter.

IMG_3891.jpg


Hierna kan het hele kastje verwijderd worden. Verwijder hiervoor de slang van de luchttoevoer, de stekker van het lampje.

LETOPLETOP!!!!!!!!!!!!!!!!
De stekker van de airbag schakelaar kan ook los, DOE DIT ALLEEN MET CONTACT UIT! Zet vooraf de airbag met de sleutel uit.

IMG_3892.jpg


Na verwijdering van het kastje even de schakelaar losschroeven, en terugprikken op de kabel.

IMG_3894.jpg


Bij de elegance uitvoering vind je linksbovenin de carkit aansluiting met antenne. Deze zit waarschijnlijk ingetaped.

IMG_3896.jpg


De spanning die je op deze pinnen aantreft: (Meet zelf even na, ik weet namelijk niet zeker of ik de kleuren goed onthouden heb!)
Bruin GND, Zwart 12+ geschakeld, Blauw 12v+ verlichting.

Hierna heb ik de radio verwijderd, om ook dat allemaal te inspecteren en te meten. Zorg dat je een hand vrij hebt om de quadlock stekker, en de fakra stekker los te pielen. Deze zitten beide vergrendeld, maak ze met beleid los!

IMG_3897.jpg


IMG_3898.jpg


IMG_3900.jpg


Op deze tekening is al te zien waar de extra draden komen. Het hulsje met de 2 draden komt dus in het linkerboven blok. De mutedraad in het voedingsblok.
Peuter met een kleine schroevendraaier de paarse vergrendeling los.

IMG_3901.jpg


Prik daarna de kabel in het juiste gat, en vergrendel met het paarse plasticje.

IMG_3902.jpg


Ik heb van de radio aansluiting ook de 12 volt continu gepakt. Sluit nu ook het extra phone in blok aan op de quadlock stekker, en leid alle kabels (bij mij dus 4) naar het passagiersgedeelte.

Nu kunnen de phone-in kabels aan de rode en witte draad van de carkit gemaakt worden. Ik heb alle verbindingen met electronica soldeertin gefixeerd, zodat ze niet los kunnen trillen. Hierna is alles met flink wat isolatietape afgewerkt. Ook de blauwe mute kabel kan aangesloten worden.

IMG_3903.jpg


Voor de voeding van de carkit heb ik de eerder besproken connector van de originele carkit gebruikt, voor de ground, en de geschakelde plus, en de vaste plus komt van de radio. Verbind de vaste plus met de rode draad van de carkit.
Verbind de oranje draad met de geschakelde plus. Hier kan ook de sigarettenplug van de halfords meteen gemonteerd worden, knip 1 deel van de splitter los, meet even na welke ader je moet hebben voor de plus (het kleine puntje onderin is de plus). Zorg dat het geheel goed geisoleerd wordt!
Verbind de massadraden van carkit, sigarettenplug met de massadraad van de connector. Ook weer isoleren.
Desgewenst kan je nu gaan testen.
Vergewis je ervan dat de airbag schakelaar aan de stekker aangesloten is, en sluit dan de carkit geheel aan, en de radio. (evt zonder antenne). Draai het contact op standje 1.
Wacht even tot de carkit klaar is (de ledjes gaan zachtjes branden), druk de knop 1 keer in. De radio geeft dan PHONE weer, en over de speakers komt "Language" volgens het menu in de handleiding. Steek de stekker van de oplader in de contrastekker, de led van de lader moet gaan branden. Draai het contact weer uit. De carkit en lader moeten uitgaan! (Ledjes controleren) De test is dan geslaagd.

Nu moet alles netjes weggewerkt worden. Schroef de mini-usb stekker van de brodit los, om hem door een gaatje van het inbouwframe van de radio te prutsen. Als het bedieningspaneel bij de radio moet komen; zoek een plek om de draad langs te leiden zonder dat hij teveel knelt bij het plaatsen van de radio.

IMG_3904.jpg


Schroef de radio op z'n plek als alles naar wens zit, vergeet niet om de houder gelijk vast te zetten, als je ook voor dezelfde oplossing kiest. Let op de lengte van de kabels.
Hierna kan het frame teruggeplaatst worden. Het is een beetje wringen, maar omdat het dashboard materiaal vrij zacht is, geeft dit wat mee en kan je het frame zonder vijlen oid terugzetten.

IMG_3905.jpg


Nu is het microfoontje aan de beurt. Verwijder de binnenverlichting, en peuter het stekkertje via deze opening(evt met een stukje ijzer/koperdraad) naar de voorruit. Vanaf hier is het een fluitje van een cent om de draad langs de hemelbekleding en de A stijl naar het dashboard te voeren. De draad vastzetten met een kabelbinder waar hij langs de binnenlucht-circulatie klep loopt, om eventuele beknelling te voorkomen. Hier kan hij aangesloten worden op de carkit.

Ik heb het plakvoetje gebruikt bij de verlichting, zie foto.

IMG_3907.jpg


Nu kan de draadbundel bij het dashboard kastje netjes gebundeld worden. Zorg dat er geen spanning op de kabels zit, en bind de module zelf met een kabelbinder tegen een metalen beugel die ter plekke zit, om trillingen te voorkomen. Zoek daar ook een goed hoekje om de kabels vast te zetten. Doe ook een stuk tape om de sigarettenplug van de lader, om eventueel lostrillen te voorkomen.

Monteer nu het handschoenenkastje weer. Verwijder vooraf de contactsleutel !!!!
Bij mij ging het hier fout; getuige deze foto:

IMG_3909.jpg


Alleen de dealer kan dit verhelpen!

Sluit de verlichting en de koeling aan. De airbag schakelaar kan het makkelijkste eerst van binnen aangesloten worden, voordat je hem vastschroeft. Vergewis je ervan dat hij goed zit. Schroef nu het kastje met de 6 torx schroeven vast. Let op dat de kabels of carkit niet bekneld raken. Plaats de kap aan de zijkant terug.

Monteer nu de brodit steun weer aan de mini usb stekker, en plaats het geheel op de steun met een paar boutjes/zelftappers oid.

Na afloop was dit bij mij het resultaat:

IMG_3908.jpg


En daar ben ik heel tevreden mee!

De carkit en lader functioneren alleen bij contact aan, en het toestel is mooi trillingsvrij. De toetsen van de carkit zitten op een mooie plaats. En het geluid gaat netjes over de radio.

De radio is wat traag met overschakelen naar phone in, dus een toontje of het begin van een bepaald geluid komt meestal nog niet door. Dit heb ik echter bij veel meer radio's gemerkt, is niet alleen bij de stream zo. Dit is dus een minpunt tov de standaard mutebox van de parrot, die wel direct schakelt.

De Qtek S200 heeft voor mij voldoende volume voor Tomtom, dus ik vind het prima dat ie niet over de speakers gaat. Je moet alleen de radio niet voluit hebben, maar dat lijkt me zowieso niet handig als je je op onbekend terrein bevindt. Evt zijn er ook extra luide stemprofielen te downloaden.
Je kunt eventueel mbv het pocketpc tooltje "vjvolubilis" een audio Gateway openzetten naar de carkit. Alle geluid gaat dan over de radio. Je kan dan dus ook MP3tjes, etc over je speakers krijgen. De geluidskwaliteit is echter a - la telefoon. Niet mooi voor mp3 dus, maar het kan wel. Ook tomtom gaat dan over de speakers.


In TomTom zit een mooi nacht-kleurenschema dat prima bij de verlichting van de Octavia past; Africa.
Er is voor de pocketpc ook een skoda thema te downloaden op pocketpcthemes.com, maar die vind ik qua kleuren niet zo mooi.

Verder kan je de achtergrond van de dialer aanpassen door het bestand /windows/bkgnd_port.bmp en /windows/bkgnd_land.bmp aan te passen. Met de standaard plaatjes vind ik het contrast van de dialer slecht voor in de auto. Door deze 2 plaatjes (portrait en landscape) lichter te maken, wordt het beter zichtbaar.


Disclaimer: Voor het inbouwen, en het schrijven van dit verslag heb ik gebruik gemaakt van topics op briskoda.net, octavia-forum.de en skodaforum.nl.

Het gebruik van de hier beschreven informatie is voor eigen risico!
 

Jager

Actief lid
Zeer netjes gedaan zeg!
Zelf ga ik de O2 bestellen maar niet met een orginele radio, wil dezelfde houder die jij hebt gemonteerd graag erin zetten.
Waar heb je deze weg? Als ik zoek bij brodit komen er diverse houders uit behalve deze, het fijna hiervan is dat deze op een fatsoenlijke hoogte zit.
Kun je misschien wat info geven waar je hem weg hebt?
 

Mistraller

Senior Member
Mijn metalen houder is ooit geleverd door een libertel business point (lees= lang geleden). Ik denk dat je hem bij de betere auto-onderdelen handel ook wel kan krijgen. Of anders bij bedrijven die carkits inbouwen. Kan niet zo moeilijk zijn denk ik. Ik vond deze locatie inderdaad ook de beste.
En na 42000 km bevalt deze installatie mij nog steeds opperbest!
 

Hansman

Nieuw lid
Inbouwen van een Parrot ck3100 (of andere parrot) in combinatie met een Stream radio.

Voor de doe het zelfers onder ons even wat info:

Inbouwen van een Parrot ck3100 (of andere parrot) in combinatie met een Stream radio.

De Stream radio heeft geen geschakelde plus. Deze moet dus ergens anders vandaan gehaald worden. Ik heb dat bij de Halfords laten doen. Kostte 40 euro.

Vervolgens heb je een stekker oplossing nodig om de iso stekkers van de parrot te kunnen gebruiken. De stekker die je nodig hebt, is niet de stekker die bij Halfords en veel andere autozaken in het schap ligt. Deze is alleen maar nuttig voor het aansluiten van een normale autoradio en heeft maar 1 stekkerblok. Ik heb de juiste stekkers en kabels bij Halfords besteld. Kostte 45 euro. (bij de dealer hadden ze het over 65 euro) Je hebt een setje nodig waar twee stekkers aan zitten. een stekker waar de stekkertjes van de Parrot in kunnen en 1 stekker die weer in de Stream past.

Als je de juiste stekker hebt, dan ben je er nog niet. Het stekkerblok is erg groot en er is maar plaats voor één stekkerblok achter de radio. Ik heb de standaard aanwezige stekker verplaatst naar de ruimte achter de bediening van de airco(daar is ruimte genoeg). De kabelboom heb ik tussen een ijzeren beugel en een plastic plaat doorgewurmd. Dat was best een lastige klus maar is uiteindelijk wel gelukt. Het blauwe elektronica kastje van de parrot heb ik in de tunnelbak een plekje kunnen geven.

Het Parrot bedieningspaneel met schermpje heb ik ingebouwd in de ruimte van de asbak, want die gebruik ik toch niet. In tegenstelling tot wat ik op dit forum heb gezien, heb ik de asbak er gewoon uitgehaald. Vervolgens heb ik in de plastic bodem van de ontstane ruimte een klein gat geboord en daar een schroef door heen gedaan. Vervolgens het bedieningspaneeltje vastgeschroefd. Ik heb ook een laadkabeltje aangesloten en ook in het bakje uit laten komen. Erg eenvoudig om te doen en het gaatje is weer helemaal afgedekt, als de asbak er in zit op het moment dat de auto een nieuwe eigenaar zou krijgen.
 

Bijlagen

  • Parrot in de asbakruimte.jpg
    Parrot in de asbakruimte.jpg
    17,3 KB · Weergaven: 472
  • dashboard.jpg
    dashboard.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 506

Petrolhead

Forumguru
benodigde kabels

Ik heb imiddels het hele forum doorgespit op Stream en Parrot en zoek uitsluitsel over de extra kabels die je nodig hebt als je niet wilt knippen in draden:

- ISO2CAR kabel van bv KRAM, kosten ongeveer 25 euro

- Verder moet er een geschakelde plus worden aangelegd.

Zijn dit de enige twee zaken die je nodig hebt voordat je de Parrot zonder verdere problemen aan kunt sluiten?

Bedankt voor jullie info!

Gr
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Forumguru
Carkit inmiddels inlaten bouwen door een profi van het Seat forum. Blij dat ik het heb laten doen. Was mij ook gelukt maar zeker niet in anderhalf uur en zo netjes afgewerkt. Toch best handig iemand met 19 jaar inbouw ervaring...
 

TL@

Forumguru
Carkit inmiddels inlaten bouwen door een profi van het Seat forum. Blij dat ik het heb laten doen. Was mij ook gelukt maar zeker niet in anderhalf uur en zo netjes afgewerkt. Toch best handig iemand met 19 jaar inbouw ervaring...

Foto's zijn altijd leuk :tongue:
 
Inbouwen is ook mogelijk d.m.v. interface leads van Kram. P/n van de interface is 68785 en daarbij moet dan nog een kabeltje komen naar de betreffende carkit. In mijn geval de 68867 t.b.v. CK3200. Ik moet de spullen nog binnen krijgen, maar zou plug and pray moeten zijn...
 

Hugo1973

Actief lid
Carkit inmiddels inlaten bouwen door een profi van het Seat forum. Blij dat ik het heb laten doen. Was mij ook gelukt maar zeker niet in anderhalf uur en zo netjes afgewerkt. Toch best handig iemand met 19 jaar inbouw ervaring...

Ik twijfel nog een beetje over de aanschaf van een Parrot. Nu gebruik ik in de auto gewoon een headsetje, maar zo'n Parrot is natuurlijk wel een hele vooruitgang.
Gezien mijn verstand van techniek, en mijn handigheid is het zeer zeker niet aan te bevelen dat ik zelf ga klussen...
Aan wat voor soort bedragen moet ik denken bij inbouw? Ik heb al even op internet rondgesnuffeld, maar daar zie je heel veel variatie in de bedragen.
Uiteraard moet het wel goed gebeuren, en bij voorkeur ook nog eens niet te duur... Ik blijf tenslotte een echte Nederlander :1761:
 

Petrolhead

Forumguru
Aan wat voor soort bedragen moet ik denken bij inbouw? Ik heb al even op internet rondgesnuffeld, maar daar zie je heel veel variatie in de bedragen.
Uiteraard moet het wel goed gebeuren, en bij voorkeur ook nog eens niet te duur... Ik blijf tenslotte een echte Nederlander :1761:

Ik betaalde 70 euro voor de inbouw, 30 euro voor de kabel en 28 euro voor een brodit clip om het display van de Parrot (die ik uit mijn vorige auto heb meegenomen) op te monteren. Duurde anderhalf uur, zeer professioneel, keurige bon en garantie. Niet zwart dus en geen privé inbouwer.
Inbouw was in Alexandrium, Rotterdam.
 

Hugo1973

Actief lid
Klinkt goed! Ik zal er toch eens over nadenken of het ook niet wat voor mij kan zijn. Volgens mij is zo'n Parrot heel handig!
 

Rallye

Forumguru
Klinkt goed! Ik zal er toch eens over nadenken of het ook niet wat voor mij kan zijn. Volgens mij is zo'n Parrot heel handig!

Je kunt ook verder kijken dan de Parrot. Zie Bury CC9060

Inclusief inbouw €336. Wel duurder dan de Parrot CK3100, die inclusief inbouw hier in de buurt voor €229 in de aanbieding is.
 
In plaats van een geschakelde draad te laten kun je ook een zgn. Ignibox gebruiken. Een collega van me heeft hem gebruikt nadat ik het leergeld heb betaald. :icon_smile_dead:

Het typenummer is: kram ignibox 69615 en kost ongeveer 30,-

Het kastje emuleert een geschakelde draad dmv signalen op het canbus systeem. Ga dus niet (zoals ik) zitten meten en klooien met draden als je niet precies weet wat je doet. De reparatie achteraf is veel duurder...

Met dit kastje hoef je in geen enkele draad te knippen.
 
In plaats van een geschakelde draad te laten kun je ook een zgn. Ignibox gebruiken. Een collega van me heeft hem gebruikt nadat ik het leergeld heb betaald. :icon_smile_dead:

Het typenummer is: kram ignibox 69615 en kost ongeveer 30,-

Het kastje emuleert een geschakelde draad dmv signalen op het canbus systeem. Ga dus niet (zoals ik) zitten meten en klooien met draden als je niet precies weet wat je doet. De reparatie achteraf is veel duurder...

Met dit kastje hoef je in geen enkele draad te knippen.

Als je echt weet waar je mee bezig bent....... alle octavia's behalve de absolute basis hebben standaard telefoon voorbereiding, dus een antenneaansluiting en voeding voor telefoon (rechts boven dashboard kastje) dus dan hoef je niet naar de zekeringkast en niet te rommelen met 'boxen" het ligt allemaal klaar!!! (was bij een O1 al zo)
 

Timothee

Actief lid
Netjes ingebouwd Mistraller! :)

Ik heb mijn Parrot CK3000 Evolution destijds, inmiddels alweer 3 jaar geleden, laten inbouwen door de Skoda dealer die mijn lease O2 heeft afgeleverd. Ze hebben toen ook meteen mijn aftermarket radio ingebouwd. Leuke deal, alleen is deze dealer inmiddels failliet.

Het probleem van het laten inbouwen is nu dus dat ik geen flauw idee heb waar ze die Parrot unit hebben weggemoffeld. Voor het geval je je afvraagt waarom ik dat überhaupt zou willen weten: ik heb onlangs van het werk een Nokia E71 gekregen en die wil, in tegenstelling tot mijn oude Nokia 6021, niet pairen met mijn Parrot. Nu blijkt er (na lang zoeken, de Parrot sites zijn niet allemaal even up-to-date) een firmware update te bestaan voor de CK3000 Evolution.

Het probleem is echter dat je deze Parrot, in tegenstelling tot de nieuwere exemplaren, NIET via Bluetooth kunt updaten maar dat het via een seriële kabel moet (wie gebruikt er tegenwoordig nog een seriële poort!?).

Je begrijpt het al: we moeten de Parrot unit vinden om hem te kunnen updaten!

Ik ga a.s. maandag naar een telecom bedrijf wat dit voor mij wil doen (uiteraard op kosten van de baas :D, maar ik wil ze het liefst kunnen wijzen waar het ding zit verstopt zodat ze niet eerst mijn hele dashboard hoeven te slopen en om te voorkomen dat ik een vervolg afspraak moet maken (wil het ding z.s.m. werkend hebben).
Nu heb ik zojuist mijn radio eruit gehaald en met een zaklamp zitten kijken naar de achterliggende bedrading. Ik zie een zwart "kastje" maar dat is volgens mij niet de Parrot (ik dacht al dat ie blauw was en op de foto's van Mistraller zie ik dat ook...), maar de CAN naar ISO connector. Ik zie kabel naar links en rechts lopen, dus kan zowel aan de kant van het stuur als aan de kant van het dashboard kastje de boel uit elkaar proberen te schroeven.

Een paar vragen naar aanleiding hiervan:

- Wie heeft een idee wat de meest logische plek is waar de dealer die Parrot unit kan hebben verstopt (hiervoor moet je dus weten hoe het er achter het plastic uitziet...)?

- Wie kan me vertellen hoe ik het radio inbouwframe eruit krijg. De dealer heeft dat erin gezet om mijn 1 DIN aftermarket radio in te kunnen bouwen. Ik weet alleen niet hoe ik dat geval er weer uit krijg. Als ik hem eruit krijg, kom ik beter aan de kabels en kan ik wellicht makkelijker herleiden waar die Parrot unit zit verstopt.

Wie kan mij helpen??


P.S. Als ik dan toch bezig ben: Mistraller (of iemand anders), hoe krijg ik die kap aan de rechter zijkant van het dashboard los? Je geeft bij je inbouw foto's aan dat je die los moet halen en dat er dan een schroef zichtbaar wordt waarmee je het dashboard kastje verder kunt demonteren. Maar voor ik bij die schroe kan, moet ik de kap eraf krijgen. Hoe moet dat? Gewoon aan trekken of is er gereedschap voor nodig?
Ik kan hier helaas niet zo snel beeldmateriaal of anderszins info over vinden :(


Edit: misschien heb ik de antwoorden op bovenstaande vragen al niet meer nodig. Ik heb net, wederom na lang zoeken (waardeloze site van Parrot), gevonden dat de CK3000 Evolution wél via Bluetooth is te updaten, maar dat je dat via een Parrot update kit (in feite een tweede carkit) moet doen. Die heb ik natuurlijk niet, maar ik ga ervan uit dat het betreffende telecom bedrijf die wel heeft. Ik hoop dus maar dat het a.s. maandag gaat lukken...
Ik bouw mijn radio dus maar weer in en wacht nog even met het losschroeven van dashboard delen :)
 
P.S. Als ik dan toch bezig ben: Mistraller (of iemand anders), hoe krijg ik die kap aan de rechter zijkant van het dashboard los? Je geeft bij je inbouw foto's aan dat je die los moet halen en dat er dan een schroef zichtbaar wordt waarmee je het dashboard kastje verder kunt demonteren. Maar voor ik bij die schroe kan, moet ik de kap eraf krijgen. Hoe moet dat? Gewoon aan trekken of is er gereedschap voor nodig?
Ik kan hier helaas niet zo snel beeldmateriaal of anderszins info over vinden :(

Er zit in die kap een uitsparing waar je schroevendraaier tussen past en dan kun je hem er zo uit wippen.
 

Timothee

Actief lid
Er zit in die kap een uitsparing waar je schroevendraaier tussen past en dan kun je hem er zo uit wippen.

Inderdaad, dat is gelukt, ging erg gemakkelijk los.
Ik was toch wel nieuwsgierig, dus heb die kap eens los gemaakt om te kijken. Ik zie dat de dealer destijds bij de inbouw ervoor heeft gekozen om het kabeltje van het microfoontje via die rechterkant van het dashboard naar de A-stijl te gelijden (microfoontje zit bij het lampje in het plafond). Omdat het kabeltje daar loopt, verwacht ik dat de Parrot unit ook wel ergens aan de rechterkant, dus achter het dashboard kastje, zit verstopt. Ik kon echter niet zover kijken waar het kabeltje heen liep.

Maarja...bij de foto's van Mistraller staat wel dat je die kap moet verwijderen en dat er dan een schroef zit waarna je het hele kastje kunt verwijderen maar dat vind ik wat kort door de bocht. Ik heb die schroef die prominent in beeld zit als je de kap eraf haalt los gedraaid maar uiteraard komt dan niet het hele kastje los. Er zitten nog tig schroeven (zowel binnen als buiten het kastje) en voordat ik ze allemaal los ga halen zou ik toch graag willen weten wat ik nu moet los halen om het kastje eruit te krijgen.

Weet iemand of er op internet een tekening is te vinden van het dashboard en dashboard kastje waarop ik kan zien met welke schroeven het kastje nu precies vast zit?
 
Het dashboard kastje zit vast met 6 schroeven..,

3 - schroeven (zwart) zitten in het dashboard kastje (klep open)
2 - schroeven (zwart) zitten onder het dashboard kastje (klep gesloten)
1 - schroef (zilver) zit aan de zijkant achter de plastic kap

Let wel op..,
Als je besluit om de stekker van de airbag schakelaar los te maken er een airbag fout lampje bij je tellers aan gaat die alleen de dealer of iemand anders met VAG-Com kan resetten.

Ik heb zelf de stekker gewoon laten zitten en het hele dashboard kastje aan de bijrijders zijde op de bodem gelegd past net zo niet even een doosje ofzo eronder, scheelt weer een rit naar de dealer. ;)
 
Bovenaan Onderaan