PAARSE Octavia I

ventovice

Senior Member
to all: thnx voor de respons!
(...en als iemand wel Octavia I-foto's heeft van wat nu wel 'facelift' is en wat niet: GRAAG hier plaatsen!)

@JJB:
...die 'breedstralers' heb ik dus ook daar!
Ik heb een 'Elegance uit '99', dus die zal dan wel dat à-la-Golf IV dashboard hebben...

jij hebt dus, net als ik, geen achterwisser, maar heb je nu een verchroomde- of meegespoten lijst achter?


Dit wàs dus mijn dashboard:
Foto550-3HVJLVZN.jpg


...en na het verwijderen van het nephout (BAH!) en grondig schoonmaken ziet het er nu zó uit:
Foto550-RA8FGGOB.jpg


Als er iemand nog een pookhoes met knop in de aanbieding heeft zonder '4X4'-aanduiding erop, houd ik me aanbevolen!
Oh ja, dat asbak-klepje achter de pook is ook stuk... wie-o-wie heeft er één voor mij?

Buiten dat 'notenhout' en de '4X4'-pookknop was de auto ook nog voorzien van (ori!) '20V turbo'-plaatjes aan de zijkant èn een '2,5 V6'-logo van een *p*l Vectra aan de achterkant....:cry:
...de vorige eigenaar moet wel een :tegek:zijn geweest!

Al die shit is er dan ook al zo snel mogelijk vanaf gehaald; alleen nu die pook nog....

keep posting!
 

JJB

Lid
Ik heb een 'Elegance uit '99', dus die zal dan wel dat à-la-Golf IV dashboard hebben...

jij hebt dus, net als ik, geen achterwisser, maar heb je nu een verchroomde- of meegespoten lijst achter?

Ik heb een meegespoten lijst achter. Maar misschien is dat omdat ik geen Elegance heb maar een Ambiente, of eigenlijk een actiemodel 'Kompas' met navigatie (zit er inmiddels niet meer in), Climatronic, parkeer- en regensensor. Het dashboard is bij mij gelijk qua vorm maar dan helemaal zwart, ook de onderste helft.
Zonder plakhout lijkt dat van jou trouwens een stuk beter!

De facelift omvatte in ieder geval andere bumpers (geen zwarte rand meer aan de onderkant), iets anders gevormde koplampen met helder glas en andere achterlichten. Heb even voor je geGoogled, het is nu te donker om foto's te maken buiten...

Facelift front:
facelift front.jpg

Facelift achter:
facelift achter.jpg

Eerste type dashboard:
eerste dashboard.jpg

De auto op de foto is dus een model van na de facelift (van 2000) maar dan de basisuitvoering, dus met 14" wielen en het eerste dashboardtype. Maar wel een wisser achterop, ik denk dat die in veel andere landen wel standaard was. Ik ben in Duitsland eens aangesproken door iemand die zich verbaasde dat ik het er niet op had zitten.
 

ventovice

Senior Member
bedankt JJB, dat je deze moeite hebt genomen; er is mij weer heel wat meer duidelijk geworden! ...en ik vind die facelift-achterlichten wel wat hebben!

De facelift-koplampen hebben dus 'een iets andere vorm'...
Zijn die dan niet onderling uit te wisselen met (mijn) pre-facelift koplampen??


Blijkbaar heb ik met mijn eind '99-er dus een 'overgangsmodel'; hij heeft nog het oude type koplampen en achterlichten, maar wel een nieuw type dashboard!
Gelukkig vind ik het facelift-dashboard een stuk mooier...

Dat 'mooie hout' was trouwens een soort van rubber met houtprint; ècht nep, dus!
Ik ben er zowieso geen voorstander van; houtinleg (en dan alleen ècht notenhout) hoort thuis in een luxe auto zoals een Jaguar of Rolls Royce.
Bij alle andere auto's staat het alleen maar kitcherig!
Ik kon het gelukkig vrij eenvoudig verwijderen zonder schade ;)

P.S.: 14" is trouwens ècht te weinig; ik vind mijn 15"-ers eigenlijk al te klein...
 

JJB

Lid
De facelift-koplampen hebben dus 'een iets andere vorm'...
Zijn die dan niet onderling uit te wisselen met (mijn) pre-facelift koplampen??

Ik denk het niet. Bij jouw auto zijn ze volgens mij rechthoekig, terwijl de nieuwe koplampen aan de onderkant een beetje schuin aflopen richting grill. Misschien is het wel uitwisselbaar in combinatie met de nieuwe voorbumper.

En dat hout, ik hou er ook niet van, niet te veel kermisrommel op en aan een auto wat mij betreft. Mijn auto had 16" lichtmetalen velgen toen ik hem kocht, geen originele Skodavelgen maar universele velgen met een hoog pimpgehalte. Ik vond ze lelijk en heb gelijk bij de aankoop bedongen dat ze vervangen werden door standaard stalen 15" met de bijbehorende originele doppen én daaromheen rondom nieuwe banden, zonder bijbetalen. Dat lichtmetaal mochten ze houden. Veel mensen verklaarden me voor gek maar ik zou het zo weer doen.
 

ventovice

Senior Member
Hmmm, ik denk dat je op dit forum een post alleen nog maar tijdelijk kan bewerken/veranderen?
Ik wilde nog wat over mijzelf vertellen in de beginpost, maar dat gaat dus niet meer...

...dan nog maar even hier:
De nickname 'ventovice', waar komt dat vandaan?

Deze nickname dateert uit de tijd dat ik een Vento GT reed; dat is al het eerste deel van de naam!
Het tweede deel; 'vice' is een soort van Engelse verbastering van mijn achternaam:
Mijn achternaam is nl. Vijsma, zodat sommigen mij met 'hè Vijs!' aanspreken; dit naar het Engels 'vertaald' wordt dan 'Vice' en voilà: nickname is geboren: 'VENTOVICE'
Onder deze naam ben ik ook 'bekend' bij www.volksforum.com en www.passat35i-forum.nl
Daar kun je wat projectjes van mij vinden; bij interesse geef ik wel de 'linkjes' ;)

Mijn echte naam is trouwens René en ik woon in Beverwijk (NH)

Eén van de redenen voor de aanschaf van de Octavia is technisch een wat nieuwere auto die goed een caravan van 1.000 kg kan trekken (Beyerland 380-2 uit 1989)

De op-één-na-nieuwste auto die ik hiervoor heb gehad was een Passat uit begin '93; de nieuwste was een Vento van midden '93; de rest was allemaal nòg ouder....
Ik kan het niet helpen; vind die modelletjes nu eenmaal leuk!

Mijn totale auto-verleden: (chronologisch)

1: BRUINE Nissan Sunny sedan 1.6 '84 met xxPk.
(eerste auto...)

2: ALPINWEISS VW Golf 1.3 CL '84 met 44kW/60Pk
(met volledige KAMEI-uitbouw)

3: WITTE Nissan 100NX 1.6 '91 met 66kW/90Pk
(targa-dak)

4: DARK BURGUNDY (zeer donker wijnrood) VW Golf 1.8 GTI 'Edition One' '89 met 79kW/107 Pk
[import Dtsl.]

5: BRILLIANT SCHWARZ VW Vento 2.0 GT '93 met 85kW/115Pk
[import Dtsl.]

6: NUGGET YELLOW (kanariegeel) VW Corrado G60 '89 118kW/160Pk (!)
[import Dtsl.]

7: DARK VIOLET (zeer donker violet metallic) VW Golf 1.8 GTI 'Fire and Ice' met 79kW/107pK
[import Dtsl.]

8: ZWART METALLIC BMW 318 IS coupé '92 met 102kW/140pK

9: MOONLIGHTBLUE (zeer donkerblauw metallic) VW Corrado 2.0 16V '92 met 100kW/136pK
[import Dtsl.]

9: ZINGRAU (donkergrijs metallic) VW Passat 35i 1.8 CL variant '93 met 66kW/90pK
(met volledige KAMEI-uitbouw, NOS uit Dtsl. gehaald...)

...en nu dus een:
10:tongue:AARS METALLIC Skoda Octavia 2.0 SLX '99 met 85kW/115pK
(kleurnaam weet ik nog niet; schijnt dus 'violet' te heten...)

Je ziet dus vooral een voorkeur voor VW en donkere kleuren.. (of wit of paars!) ;)
De meeste auto's zijn ook wel bijzonder; iig geen 13 in een dozijn qua uitvoering of kleur...
Het zijn vaak oudere auto's, maar meestal wel in een goede staat; die mazzel heb ik wel steeds gehad/die eis heb ik we steeds gehad...

Ik zal binnenkort een 'project-topic' openen in de rubriek 'mijn auto'

Greetz Ventovice.
 

Joske

Forumguru
mooie update! ;)

zeg, ivm dat nephout.. veronderstel dat je vast ook wel weet met wat voor een auto je rijdt? dus dat onderschrift van "octavia" onder de alarmlichtenknop lijkt me ook wel overbodig? :pieker: Weet niet of het origineel is (denk van niet) maar vind het maar niets alleszins ;)
 

JJB

Lid
dus dat onderschrift van "octavia" onder de alarmlichtenknop lijkt me ook wel overbodig? :pieker: Weet niet of het origineel is (denk van niet) maar vind het maar niets alleszins ;)

Is wel origineel, misschien bedacht voor bijrijders die dachten dat ze in een Golf of Passat waren gestapt ;)
 

Joske

Forumguru
Is wel origineel, misschien bedacht voor bijrijders die dachten dat ze in een Golf of Passat waren gestapt ;)
oeps :bloos:

had wel gezien dat het het originele lettertype van Škoda was, maar dacht echt dat het aftermarket was..
 

ventovice

Senior Member
haha! Nee Joske, dat hoort ècht origineel zo! (...je kan niet alles weten, hè?!)

Ik vind het zelf verder niet zo storend; sterker nog: samen met dat driehoekige alarmlicht-knopje is het juist wel weer typisch voor een O1 !;)

Ikzelf heb wel zoiets van: 'dat logo op het stuur mocht wel een slagje kleiner...'
Ook de VW-'s uit die tijd hadden van die supergrote logo's op het stuur, in de grill en op de achterkant; een beetje overdreven, vind ik....
 

Antera

Donateur
Dit zijn de facelift achterlichten

4c7c.jpg



Mistlampen zie je tussen knipperlicht je je Halogeen lamp (en in mijn geval de xenon ( Grootste bolletje in de koplamp)) in maar is te herkennen aan het bolletje in de koplampen Daarnaast is dit de facelift bumper met grote grills aan de zijkanten:
6rwk.jpg


Dashboard facelift:

pq69.jpg


Omtrend het uitwisselen van de koplampen enz is het volgens mij bekend alleen mogelijk indien je ook de bumper erbij neemt. Of je besteld een setje op superskoda voor € 159 tenminste als die passen zijn voor het eerste model 96/00
 

ventovice

Senior Member
dank je, Antera! Mooie RS heb je!
Een RS-vóórbumper is zowieso weer anders dan een 'gewone' Octavia; facelift of pre-faclift...
Of een RS-Achterbumper anders is, weet ik niet... heb je zelf dat stuk voor je uitlaat eruit 'gezaagd'?

Mijn bumpers hebben zowieso zwarte, ongespoten onder-randjes.
 
Bovenaan Onderaan