PAARSE Octavia I

ventovice

Senior Member
Hallo forummers!

Ik zal me even snel voorstellen:
Ik rijd al jaren VW; ik heb Golfjes II GTI, Corrrado's G60 en 16V, een Vento GT en een Passat 35i gehad.
Nu heb ik sinds kort een Skoda Octavia 2.0 SLX 'elegance' uit 1999 het bijzondere (vind ik) is, dat het een PAARSE is ;)

Weet iemand van jullie hoeveel er in deze kleur op kenteken zijn gezet/ nog staan ?

Foto550-UXG7L6I8.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag er een tijdje geleden ook één en verbaasde me over de kleur!

Ik vind het de Octavia zeker niet slecht staan, het is m.i. geen kauwgomballen kleur.
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier! Mooie Octavia met inderdaad een zeer bijzondere en zeldzame kleur. Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.
 

michelover

Forumguru
Weet je zeker dat dit een officiële Skoda kleur is. Ik heb zelf tweemaal een Golf III VR6 welke ook paars waren. Een daarvan heb ik toen in het paars van Audi besteld. Zou kunnen dat de Octavia dus ook met een VW Golf kleurtje rijd. En dan denk ik niet dat je er veel tegen gaat komen. Staat de Octavia trouwens wel goed, maar het is en blijft ook een hele mooie kleur. Als ik me niet vergis is dit de kleur Dusty-Mauve.
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Ventovice. De kleur lijkt wel heel sterk op de paarse Cordoba (1996) die ik hiervoor reed. Ik heb de auto 11 jaar gehad, en één keer een andere Cordoba in dezelfde kleur gezien die overigens ook voor de helft hetzelfde kenteken had, en ook in dezelfde uitvoering.

Mijn Cordoba leek donkerrood bij donker weer, en als het zonnetje er op scheen was ie echt paars metallic. Wel verschillende Golfjes e.d. gezien die achteraf in dezelfde kleur waren gespoten. Hieronder een paar voorbeelden, de foto van de achterkant met vrij donker weer (al kon ie nog meer richting bordeauxrood gaan) en de andere bij redelijke zon, al is dat ook niet het uiterste.
reflectorplaat-resized.jpg 17042010430.jpg
 

Blacky

Forumguru
Welkom op het forum. Jou te spotten zou niet moeilijk moeten zijn met zo'n kleur. Veel plezier ermee.
 

ventovice

Senior Member
Bedankt voor de verwelkomingen! ;)
@ cordoba: die kleur lijkt er idd erg op!
Ik zal binnenkort eens ff kijken wat de code is en de officiële naam; alleen 'violet' lijkt me niet...

De Vw's die ik had, hadden nl. allemaal exotische namen als kleur:
Golf MkII GTI: LC3U 'Dark Burgundy' (erg donkerrood-paars)
Golf MkII GTI Fire and Ice: LC4V 'Dark Violet Pearleffect' (heel donker paars-violet metallic)
Vento GT: LA9V 'Briljant Schwartz'
Corrado G60: 'Nugget Yellow' (kanariegeel)
Corrado 16V: 'Moonlight Blue' (donker blauw metallic)
Passat 35i variant: 'tin-grijs metallic' (donkergrijs metallic)
(Zo, dan weten jullie ook meteen iets van mijn VAG-verleden...:D )

nog ff wat vraagjes: (ik hoop dat jullie er wat meer van weten...)
-hoe zit het met de facelifts van de Octavia I; wanneer waren deze precies en wat zijn de veranderingen?
*ik zie bijv. een heel ander dashboard in mijn instructieboekje van '98, terwijl mijn auto van eind '99 is...
*er zijn ook verschillende achterlichten en zelfs heldere koplampen, dacht ik?

-wèl een wisser achter, betekent dat een andere achterruit met een gat erin? (ik heb géén wisser...)

-ik heb mistlampen; dat zijn de lensjes aan de buitenkant van de koplampen.
Dit vind ik al vreemd; meestal zitten mistlampen laag...
...maar soms zie ik ook Octavia's met lens-lampjes in die roostertjes onderin de voorbumper; wat zijn dàt dan voor lampen?!

-ik heb begrepen dat de zijknippers (spatborden) dezelfde zijn als van een oudere Audi A3/4; klopt dit?

-de CV is voor een Golf IV eenvoudig op afstand te maken dmv het verwisselen van een relais; geldt dit ook voor z'n neef, de Octavia I?

plannen:
Ik wil tzt wel andere achterlichten, grotere LMV's, witte zijknippers en mss een originele klepspoiler.
De CV op afstand maken is ook wel handig.
Verder ben ik (voorlopig) wel klaar met verlagingen; bijna al mijn VW's moesten stapvoets en vaak schrapend over drempels worden gemanouvreerd... :(
 

Cordoba

Forumguru
@Ventovice: het verhaal van de mistlampen is inderdaad vaag. Wat jouw mistlampen zouden moeten zijn (dus aan de buitenkant naast de koplampen), daar verwacht ik richtingaanwijzers en stadslicht, géén mistlicht. Mistlampen (of breedtestralers) verwacht ik inderdaad onderin de bumper.

De zijknippers op de spatborden vindt je waarschijnlijk bij meer tijdgenoten in de VAG-modellenreeks.

Ik ben absoluut geen Octavia-kenner, maar heb wel eens begrepen dat de wijzigingen niet bij alle uitvoeringen tegelijk zijn doorgevoerd. (of verwar ik dit nu met de overgang van O1 naar O2?)
 

ventovice

Senior Member
Dank je joske en cordoba; het is in iedere geval ìets, qua info, maarr..
...er 'lopen' hier toch ook wel wat 'echte SKODA-kenners' rond?:pieker:;)

Ik hoop dat er ergens nog meer info is/ wordt verteld...

Verschillen bij verschillende O1-'s die IK intussen al opgemerkt heb:
-doorlopend middendashboard (ik) of een losse middenconsole;
...is dit een facelift of verschil in uitvoering?
-knop voor benzineklep boven het radio/DIN-gat (ik) of vlak bij de handrem;
...zit dit verschil mss in de verschillende midden-dashboards/-consoles?
-kleine spiegel aan de passagierszijde (ik) of 'gewoon' twee dezelfde;
...wat is de reden van 'een kleintje'?! ...eigenlijk vind ik het lelijk...
-geen lampen in de ondergrilletjes (ik) of lensjes;
...en wat voor lampen zijn dit, als het (dus) geen mistlampen zijn?
-verschillende types voorbumper;
...ik weet dat die van een RS anders is, maar hoeveel types zijn er verder?
-verschillende types achterlichten;
...ik heb het onderstaande type; hoeveel en welke zij er verder nog?
-verchroomde (ik) of meegespoten lijst boven de kentekenplaat op de achterklep;
...facelift of keuze?
-ruitenwisser achterop of niet (ik);
...facelift of keuze?

Misschien weten jullie behalve wat antwoorden nog wel meer verschillen bij diverse O1-'s?
Ik hoor het graag!


Verder ben ik tot nog toe erg tevreden (ca. 1.000 km verder); de auto rijdt soepel en lekker!

Foto550-HQSLOXBA.jpg


Bij het cirkeltje zie je het lakprobleem (blanke lak is los gelaten) Iemand een oplossing?
Zijn dit nu het eerste type achterlichten?
 

turboturbo

Forumguru
Facelift lampen zien er idd iets anders uit (met rode lijntjes door de oranje/witte plastic) Kan zo gauw geen plaatje vinden.
 

Canon-Eye

Forumguru
-kleine spiegel aan de passagierszijde (ik) of 'gewoon' twee dezelfde;
...wat is de reden van 'een kleintje'?!
Is een tijdje in de mode geweest ter vermindering van het frontaal oppervlak (luchtweerstand).

Ik vond het ook niks - niet zozeer esthetisch, maar omdat het zicht ook navenant minder is.
Blij dat ik weer gewone volwassen spiegels aan weerskanten heb.
 

JJB

Lid
doorlopend middendashboard (ik) of een losse middenconsole;
...is dit een facelift of verschil in uitvoering?

Het eerste dashboardtype (luchtroosters onder 1 grote overkapping met het klokkenpaneel, zelfde stijl als de Felicia) is later bij de luxere uitvoeringen (Ambiente, Elegance) vervangen door een meer op de Golf IV lijkend dashboard. Het basismodel (ik geloof Classic, had standaard ook 14" velgen) hield het oude type dashboard ook na de facelift.

verchroomde (ik) of meegespoten lijst boven de kentekenplaat op de achterklep;
...facelift of keuze?
-ruitenwisser achterop of niet (ik);
...facelift of keuze?

Bij mijn weten beide optioneel. Ik heb geen van beide.

De mistlampen zitten bij mijn auto (model 2003) tussen de koplampen en de richtingaanwijzers in, achter hetzelfde glas als de koplampen. Het zijn breedstralers (dus echte mistlampen).
 
Bovenaan Onderaan