P0203 Bij koud/Slecht weer

bvdb94

Nieuw lid
Goedemiddag Allen,

Ik beschik over een Skoda Fabia Greenline 1.2 Diesel uit 2011 met ongeveer 295dkm.

Sinds vorig jaar heb ik af en toe last van een P0203 code. Het is begonnen rond de herfst periode en meestal als het nattig is buiten schiet de fout erin. Het is meestal een kwestie van de motor opnieuw starten of de foutcode wissen en hij rijdt weer als een zonnetje. Soms binnen een paar minuten komt die terug, maar meestal kan ik weken/maanden doorrijden.

Hoe dan ook, nu zit de fout er hard in en krijg ik hem niet aan de praat. Wat zou het kunnen zijn en is eventueel de goedkoopste manier om dit te verhelpen. Ik heb wat rond gelezen en het kan een:
- ECU fout zijn -> meest onwaarschijnlijk
- Beschadigde bedrading -> waarschijnlijk
- Kapotte verstuiver -> waarschijnlijk

Kan ik stuivers omwisselen om er zeker van te zijn dat de stuiver niet meer functioneert, of kan ik dit meten?

Bedankt voor het lezen en een fijne avond!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-10-07 at 17.10.11_81172e5c.jpg
    WhatsApp Image 2025-10-07 at 17.10.11_81172e5c.jpg
    295,6 KB · Weergaven: 11
  • WhatsApp Image 2025-10-07 at 17.10.48_134bf663.jpg
    WhatsApp Image 2025-10-07 at 17.10.48_134bf663.jpg
    360,7 KB · Weergaven: 11

EdK

Forumguru
VAG-code decimaal: 16587 VAG-code hexadecimaal OBD-code hexadecimaal: P0203 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 01251)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlBrandstofinspuitventiel Cilinder 3 (N32) storing in het circuit
duEinspritzventil Zylinder 3 (N32) elektrischer Fehler im Stromkreis
enInjector Cylinder 3 (N32) Circuit Malfunction
Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Verminderd vermogen
  • Moeilijk(er) te starten
  • Motor aarzelt

Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de injector maken geen contact of maken sluiting naar plus of massa
  • Injector defect
  • ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check / vervang injector
  • Check / vervang ECU

Dit is wat gerritspeek van de P code zegt !!

En stel je even voor hier op forum in het Meet en Greet Topic !!
Dit word door vele actieve leden zeer op prijs gesteld !!

Tees

Donateur
Je kan 2 dingen doen: een van de verstuivers omwisselen met die van nummer 3 (waarbij je moet opletten dat er meestal 1 verstuiver is met een drukmeter erin en de andere 2 zonder). Of de bekabeling van verstuiver 3 doormeten.

Kevermotor

Nieuw lid
Misschien een tip: bij mijn Fabia 2 1.2 TDI (2012) blijkt de isolatie van de bedrading aan de stekker van de verstuivers een zwak punt. De isolatie wordt bros en valt er vervolgens in stukjes van af: de koperen geleiders van de 2 draden werden zichtbaar. Ik kan op de foto's niet goed zien of dat bij jou ook het geval is, maar gezien de foutcode die naar bedrading wijst wellicht een makkelijke check om even te doen.. Opnieuw isoleren met isolatieband zou dan wellicht kunnen helpen.

Bovenaan Onderaan