Overstappen van Octavia naar Yeti

Jan_Hein

Actief lid
Sinds 2006 rij ik privé in een Octavia 2 Elegance met 2.0 FSI motor en tiptronic. Tot volle tevredenheid eigenlijk. Rijdt heerlijk, is redelijk stil, onderhoudsvriendelijk en nog zuinig ook. Wel wat kleine mankementjes die horen bij de O2 zoals ik op het forum heb gelezen, maar die zijn overkomelijk. Waar ik wel in toenemende mate last van heb is de lage uitstap. Erin gaat makkelijk maar uit de auto komen kost wat meer moeite, vooral als de auto op een drempel staat, zoals bij mij voor de deur.
Voorzichtigaan ben ik aan het kijken naar een andere (hogere) auto. In eerste instantie vond ik de YETI maar een raar ding, maar gaandeweg wordt ie steeds interessanter.
Ben nog steeds aan het aarzelen of ik wel over moet stappen en of ik niet teveel achteruit ga in rijcomfort als ik een YETI aanschaf.
De O2 heeft 150 pk en rijdt zeer relaxed met de automaat en de ingebouwde navigatie. Een 4x4 heb ik niet nodig en bovendien is de 1.8 TSI niet leverbaar met automaat, wel de 1.2 maar heeft te weinig vermogen???? Ik ben geen scheurneus, maar wil wel lekker vlot in kunnen voegen en over de franse en italiaanse snelwegen toeren.
Zit eigenlijk te wachten op een 1.4 of een 1.8 met DSG of iets dergelijks, maar die is in geen velden of wegen te bekennen.
Misschien heeft iemand meer rij-ervaring heeft met beide modellen of is het verstandig om verder te gaan winkelen.
Gelukkig heb ik nog een klein jaar de tijd.

Groeten, JH

CaseyBasey

Actief lid
... de 1.8 TSI niet leverbaar met automaat, wel de 1.2 maar heeft te weinig vermogen???? ...

Jan Hein, de oplossing is toch heel erg eenvoudig? Als ik jou was zou ik gewoon een proefrit met een 1.2 DSG gaan maken. Kan je zelf beoordelen of deze vermogen tekort komt naar je zin. En aangezien je een jaar de tijd hebt (hoezo, je rijdt toch privé?) moet een afspraak met de dealer over zo'n proefrit wel te maken zijn.

EdK

Forumguru
Piet hein ken ik wel maar zal geen broer van je wezen !

Maar Jan je verhaal is erg herkenbaar mbt de 1,2 .
Maar heb je er al eens een proefrit in gemaakt ?
Want ik had net zo veel scepsis mbt die 1,2 dat me dealer zei, hier heb je de sleutels en ga eerst een rit maken en dan praten we wel eens verder.
Want je zal verrast worden , wel ik werd inderdaad positief verrast met die 1,2 TSI handgeschakeld.
En ik zie je nu denken waarom heb je dan een 1,4 besteld ?? Wel ik had het geluk dat ik de 1,4 in een actie van 250 wagens kon kopen voor de prijs van de 1,2 maar als die er niet was geweest dan had ik zeker nu op de 1,2 zitten wachten !

Nu heb je nog even de tijd en het lijkt erop dat de 1,4 waarschijnlijk ook met de DSG komt , maar voor zekerheid hierin zul je toch kontakt met je dealer moeten opnemen.

En wat betreft het comfort zul je zeker niet achteruit gaan als je de Ambition uitvoering besteld.
Die is kompleet en zit net zo goed of misschien beter dan je huidige wagen.

Ik kan je zo en zo adviseren om eens bij je dealer langs te gaan en een proefrit te gaan maken.
Denk dat je hierna vol lof zal praten op dit forum over de Yeti 1,2 en dat het je zeker 100% is meegevallen !

Succes met het maken van de keuze, en ik weet hoe moeilijk dat soms is, heb ook vrij lang voor mijn doen zitten dubben hierover !

Sant

Lid
Inderdaad zal de 1.2 TSI DSG7 je positief verrassen. Ik heb er nu zelf een. Ik kom van een Roomster 1.6 die geen O2 1.6tdi is maar toch... Ik ervaar de 1.2tsi als veel en veel krachtiger en sneller (bij wegrijden) dan de 1.6 in de Roomster. Ik heb mijn rijstijl al aan moeten passen door bij het wegrijden rustig te doen. Kortom als je wil gaat ie als een speer. Het was in het begin bijna schrikken zo snel wilde ie weg. En ook die DSG7 automaat vind ik veel fijner dan de automaat die ik had in de Roomster.

Ik was een rustige rijder en dat hoop ik ook weer te blijven, ook al heb ik nu de Yeti.

Jan_Hein

Actief lid
Piet hein ken ik wel maar zal geen broer van je wezen !

Sorry, ik zal me eerst eens fatsoenlijk voorstellen: mijn naam is Jan-Hein (voornaam), ben verpleegkundige op de hartbewaking in een ziekenhuis. Zit al een tijd op dit forum, maar jaren niet aktief.
In '99 overgestapt van Opel naar Skoda. Met de dealer meegegaan. Stond daar in eerste instantie heel sceptisch tegenover. Vond het een typische oosblok auto. Toevallig had ik wel in een la 1 (een) AW liggen met een test van de Skoda..... Eerst de Felicia 1,6 GLX combi. Daarna de Fabia 1,4 16 V combi en rij nu ruim 4 jaar in de O2.

......hoezo, je rijdt toch privé ?......

Inderdaad privé en betaal de auto's contant dus nog even sparen (om over de voorpret maar niet te praten).

En ik zie je nu denken waarom heb je dan een 1,4 besteld ?? Wel ik had het geluk dat ik de 1,4 in een actie van 250 wagens kon kopen voor de prijs van de 1,2 maar als die er niet was geweest dan had ik zeker nu op de 1,2 zitten wachten !
Nu heb je nog even de tijd en het lijkt erop dat de 1,4 waarschijnlijk ook met de DSG komt , maar voor zekerheid hierin zul je toch kontakt met je dealer moeten opnemen.

Nooit gehoord van deze aktie, maar lijkt me de moeite waard. Als je de tests van VW's met deze motor leest zijn die allemaal even lovend.
Zelf wil ik persé een automaat, zeker gezien de drukte op de weg. Trouwens ben ik na ruim 30 jaar wel uitgeschakeld. En een 1,4 met DSG? Dan ga ik qua vermogen niet teveel achteruit voor mijn gevoel, hoewel de 1,2 rijders meer dan tevreden zijn over de krachtbron. Dat wordt een moeilijke keuze.

En wat betreft het comfort zul je zeker niet achteruit gaan als je de Ambition uitvoering besteld.
Die is kompleet en zit net zo goed of misschien beter dan je huidige wagen.

Inderdaad, de Elegance heeft zaken die ik helemaal niet nodig heb of zelfs niet mooi vind.
Maar het gaat me ook om de beleving in de auto. De O2 is voorzien van veel luxe en geeft het gevoel alsof je in een "slee" rijdt. Dat wil ik in de eventuele YETI ook. Een ingebouwde navigatie komt er ook in.

Succes met het maken van de keuze, en ik weet hoe moeilijk dat soms is, heb ook vrij lang voor mijn doen zitten dubben hierover !

Dankjewel. Ik ga binnenkort eerst maar eens naar de autowinkel voor een foldertje en een prijslijst.

Inderdaad zal de 1.2 TSI DSG7 je positief verrassen. ......En ook die DSG7 automaat vind ik veel fijner dan de automaat die ik had in de Roomster.......
Ik was een rustige rijder en dat hoop ik ook weer te blijven, ook al heb ik nu de Yeti.

Ben benieuwd !!! Een proefrit wordt in ieder geval gemaakt want het is geen brood wat je even gaat kopen. Ben ook benieuwd naar het verschil tussen tiptronic en DSG, want de tiptronic laat af en toe wel eens steekjes vallen. (blijf tevreden)

Bedankt voor de reacties.

JH

EdK

Forumguru
Tsja Jan moeilijke keuze's !
één ding in de hoedanigheid van je beroep hoop ik je nooit tegen te komen maar veel mensen zullen blij zijn dat je deze beroepskeuze gemaakt hebt !

Wat betreft tiptronic en DSG , tja de techniek verbeterd met de dag dus je zal het verschil wel merken.
En als men geen Yeti met DSG als proefritmodel heeft staan dan een rit in een yeti maken en bv in een ander type wagen die de DSG wel heeft.

En als ik nu lees wat je getyped hebt dan is dat mbt de 1,2 TSI een gevoelskwestie die tussen de oren zit.
En die orenkwestie had ik ook, totdat ik ermee weg reed en er achter kwam dat deze motor zeker niet onderbemeten is voor dit model. Ook niet als we straks 130 mogen op dlen van de snelwegen !

Kijk ook eens op de website van Skoda met de voorraadwagens, misschien dat je keuze er precies staat en dat scheelt je heel wat wachttijd als het zover is
Want nu is het nog voorpret, maar vanaf het moment dat je betseld hebt is wachten geen voorpret meer ben ik alweer achter gekomen.
Ondanks de goedbedoelde reactie's van mede lezeers die je krijgt als je weer eens in een wachtdip zit !

He laat wat horen in je voortracé tot het kopen van een Yeti !

Jan Hein succes met je keuze! wees gerust de 1.2/1,4 tsi gaan als een speer!

maak een proefrit en er vaar het!

Jan Yeti 1.8tsi

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kan je ook garanderen dat die 1.2 met DSG je zal verrassen! Ik denk persoonlijk dat die 1.4 er alleen is gekomen omdat veel mensen het verschil tussen 1.2 en 1.8 te groot vonden. Is echter een gevoelsmatige kwestie, want die 1.2 tsi is totaal niet te vergelijken met oude 1.2 motoren. Maar uiteraard heeft Skoda op dit gevoel ingespeeld en de 1.4 geintroduceerd.

Multi1100

Actief lid
Welkom JH. ikzelf ben tot de 1.4 keuze gekomen nadat ik een proefrit had gemaakt in een Tiguan 1.4. Dacht eerst dat het koppel tegn zou vallen, aar niet dus..vervolgens in een Yeti en de verkoper kwam zelf met de 1.4 keuze op de proppen nadat ik had gezegd dat ik ook een offerte op Nieuwe Auto Kopen.nl had laten maken. Die geven standaard 7% korting op nieuw (geen duur gebouw en andere kosten, 2 man achter de pc, dus dat kan gauw dan). Dat ook gemeld bij mijn dealer en tsja, dan kan er meer. Ik heb wel een voorraad auto van ze gekocht, was de goede kleur en uitvoering met de opties die ik wilde. Heb alleen de Xenon extra t.o.v. wat ikzelf aangekruist had. Dus een beetje mazzel en wat oud hollands koopmanschap zullen we maar zeggen. Succes!

Wimus

Actief lid
Welkom Jan Hein, en maar meteen een waarschuwing.....
Als je een proefrit met een Yeti gaat maken, ben je gelijk verslaafd:super:
Wij rijden zelf een diesel omdat we teveel km maken voor een benzine, mijn vrouw werkt als wijkverpleegkundige in Maastricht, en diesel hier in België nog goed betaalbaar is.

Voor ons is de hoge instap een genot, tel daarbij op het rijcomfort en uitrusting van de Yeti, en alle ingrediënten voor een verslaving zijn er :722:

EdK

Forumguru
En dit zijn allemaal uitspraken die niet met een vooroordeel neergeschreven zijn.
We kunnen dit zo onder eed bij de rechter allemaal herhalen !

wimv

Actief lid
@Jan Hein: Ik ben een van de personen die daadwerkelijk ervaring heeft gehad met jouw beroepskeuze en hier enorm veel waardering voor heeft gekregen. Als je een keer een proefrit in een Yeti 1.2 DSG wilt maken en je krijgt het om welke reden dan ook bij de dealer niet voor elkaar, dan bied ik je graag mijn Yeti hiervoor aan. Je zult wel even naar Arnhem moeten komen. Stuur me maar een berichtje, dan spreken we af.
Wim

overstappen oct - yeti

jan hein , ik heb zelf een fabia 2.0 l gereden en nu een yeti 1.2 l , je moet de snelheidsmeter wel in de gaten houden want hij gaat als een speer , dus maak maar eens een proefrit .

Jan Hein Gewoon doen! Ik heb zelf 9 jaar Octavia combi 1.6 glxi gereden nu sinds begin oktober Yeti 1.2 tsi Geen moment spijt ervan:) dat ik geen nieuwe Octavia gekocht heb. Enigste nadeel de kofferbak ruimte is kleiner. Octavia was een balzaal .Maar ja dan maar wat minder spullen mee op vakantie.

Falcon

Donateur
De 1.2 TSI laten tunen is inderdaad de beste en goedkoopste keuze. De DSG kan het met gemak aan en de 1.2TSI al helemaal. Onze contacten en ervaringen hierop het forum zijn met JD Engineering in Lochem heel erg goed te noemen. Voor rond de 600 euro ben je klaar.

Dus nog even doorsparen voor Jan Hein en een proefrit regelen in de 1.2TSI DSG... en alvast genieten.

Daarnaast wil ik nog even opmerken dat de Yeti gebouwt is op het onderstel van de Octavia daardoor ligt het rijkarakter dicht tegen elkaar.

Ik heb een paar maanden terug ook een proefrit gemaakt (dit was wel de 1.8) en heb hier goed opgelet. Eigenlijk kwam het erbij mij op neer dat het slee effect aanwezig is, alleen zolang je niet in de binnenspiegel kijkt, want dan zie je alleen maar het grootte achterruit ipv ook de zijkanten bij de O2 Combi. Hierdoor lijkt de auto heel kort.

Mijn grootste domper was toch de kofferbakruimte, daar zal je even moeten slikken, want het scheelt meer dan 100liter dan bij de O2 Combi. In mijn optiek is dit dan weer prima op te lossen met een Thule koffer op het dak, maar dat geld niet voor iedereen.

Dus aan de ene kant beter rijcomfort, door de hoge zit, minder overhang aan de achterkant en het zelfde onderstel. Aan de andere kant is er minder ruimte. Maar goed dat kan ook weer positief zijn met inparkeren.. het is maar net hoe je het bekijkt.

Veel plezier met het oriënteren!

Captain Hook

Forumguru
@Falcon: ik begrijp die link niet? Je geeft een link op, waarop niet eens de 1.2 TSI DSG op voorkomt met een prijsopgave... :ahum:

Idd, de Yeti staat op het VW PQ35 platform, zoals zovele VAG autos.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform

Ik heb jarenlang in een O2 Combi 2.0 TDI gereden en ook proefgereden in diverse Yeti modellen (benzine en diesel). Maar ik kan je zeggen, dat die rijervaring toch compleet anders is. :koffie:

Jan_Hein

Actief lid
Hoera, hier is het topic weer. Was het al kwijt.

jan hein , ik heb zelf een fabia 2.0 l gereden en nu een yeti 1.2 l , je moet de snelheidsmeter wel in de gaten houden want hij gaat als een speer , dus maak maar eens een proefrit .
Een proefrit zal zeker gemaakt worden, zowel in een 1.2 als in de 1.4 als die tenminste ook met een DSG geleverd gaat worden.
Trouwens de 2 liter Fabia moet ook een heerlijk soepel karretje zijn geweest. De 1,4 16V niet!! Moest flink op toeren worden gehouden om wat leven in de brouwerij te krijgen. Vond 'm behoorlijk nerveus.

Geen moment spijt ervan:) dat ik geen nieuwe Octavia gekocht heb. Enigste nadeel de kofferbak ruimte is kleiner. Octavia was een balzaal .Maar ja dan maar wat minder spullen mee op vakantie.
Is de kofferbak kleiner? Nou ja zo heel erg is dat niet. Soms moeten er wel lange vleugels in vervoerd worden tbv mijn modelvliegtuigen. Dat zijn stukken tot 2 meter. In de O2 schuif je ze probleemloos naar binnen.
Vakantiespullen? We gaan af en toe naar Italië of Zuid-Frankrijk en dan kunnen de koffers gewoon achter de achterbank. De eerste keer de achterbank omlaag gelegd om te pakken maar de koffers/tassen lagen er maar verloren bij. ....

Schopje omhoog!:489:
Sorry Wasmachineman. Over het hoofd gezien. Dat is ook een mogelijkheid. Nog helemaal geen ervaring met tunen. Ben er een beetje huiverig voor, maar waarschijnlijk onterecht. Wat de boer niet kent dat......... Ga eens op het forum de ervaringen lezen..

........ Daarnaast wil ik nog even opmerken dat de Yeti gebouwt is op het onderstel van de Octavia daardoor ligt het rijkarakter dicht tegen elkaar. Ik heb een paar maanden terug ook een proefrit gemaakt (dit was wel de 1.8) en heb hier goed opgelet. Eigenlijk kwam het erbij mij op neer dat het slee effect aanwezig is, alleen zolang je niet in de binnenspiegel kijkt, want dan zie je alleen maar het grootte achterruit ipv ook de zijkanten bij de O2 Combi. Hierdoor lijkt de auto heel kort.
Hier heb ik wat aan. Het slee-effekt zit 'm bij mij in het heerlijk rustig door het verkeer heen toeren. Niet langzaam maar met een soepele motor die rustig zijn werk doet.
Als ik in de O2 60 km/uur rij staat de versnelling in z'n 6.
........ Mijn grootste domper was toch de kofferbakruimte, daar zal je even moeten slikken, want het scheelt meer dan 100liter dan bij de O2 Combi. In mijn optiek is dit dan weer prima op te lossen met een Thule koffer op het dak, maar dat geld niet voor iedereen.
We zijn maar met z'n tweeën.......
Dus aan de ene kant beter rijcomfort, door de hoge zit, minder overhang aan de achterkant en het zelfde onderstel. Aan de andere kant is er minder ruimte. Maar goed dat kan ook weer positief zijn met inparkeren.. het is maar net hoe je het bekijkt.
Zo is het maar net. Die overhang trouwens is niet zo lekker. Als je even niet oplet bij sommige verkeersdrempels knalt de trekhaak over de vloer. Dat doet zeer......

Veel plezier met het oriënteren!
Inderdaad heel plezierig die voorpret. Soms nog wel leuker als het bezit, want het went erg snel, zo'n lekkere kar. Maar eigenlijk geniet ik nog steeds als ik op de grote weg zit.

Idd, de Yeti staat op het VW PQ35 platform, zoals zovele VAG auto's. Ik heb jarenlang in een O2 Combi 2.0 TDI gereden en ook proefgereden in diverse Yeti modellen (benzine en diesel). Maar ik kan je zeggen, dat die rijervaring toch compleet anders is. :koffie:
Ik zal het laten weten.

Bovenaan Onderaan