Over en uit.

Stripedkrijn

Forumguru
Onverwacht en plotseling is mijn geliefde 1.4 MPI Fabia Combi heen gegaan. Nét onderweg naar Duitsland kwam een alarm van koelvloeistof door. De avond vóór had ik uiteraard de olie en kv gecontroleerd. Alles ok. Ineens dus het lampje en een natte kv bende onder de motorkap. Gelukkig had ik een volle fles rood bij mij. Zat er al een jaar of twee in voor het geval dat. Dat bijgevuld en weer terug naar huis gegaan. Bagage over gepakt in de C1 en de Faab laten staan.
Ik vermoedde een lek expansievat. Dat dus besteld en gemonteerd. Bij testen na bijvullen werden de slangen knalhard. Omdat dit gebeurde zonder enige waarschuwing en het lek ineens zó ernstig was, de kv golfde gewoon uit het expansievat, heb ik uiteindelijk besloten om afscheid van de Faab te nemen.
Mijn vermoeden is nl dat óf de kop gebarsten is óf een van de cilinderbussen een barst heeft waardoor uitlaatgas in de kv komt. Géén kv in de olie of andersom!
Zoals genoemd: Faabje nu richting de Eeuwige Jachtvelden. Helaas.
Ik wilde iedereen bedanken voor het mogen meedoen aan het leukste en meest betrokken forum wat ik ken!!
Ik ga vast en zeker nog eens kijken hoe het met jullie gaat. Intussen ga ik mij nu inlezen in een ander forum. Dat van Mitsubishi Space Star...
 

Okki

Donateur
De oude Space Star of de nieuwe Space Star?

Ik snap niet dat autofabrikanten eenzelfde naam blijven gebruiken voor een heel ander type auto.
Zo is ook de (Sl)Opel Zafira nog/weer leverbaar, maar dat is geen MPV meer maar een busje.
 

JeSko

Forumguru
Moge de Faab ruste in vrede, met 300k + en bijna 20 jaar dienst mag dat ook, als het op is is het op natuurlijk.
 

Stripedkrijn

Forumguru
De oude Space Star of de nieuwe Space Star?

Ik snap niet dat autofabrikanten eenzelfde naam blijven gebruiken voor een heel ander type auto.
Zo is ook de (Sl)Opel Zafira nog/weer leverbaar, maar dat is geen MPV meer maar een busje.

Nee gewoon de eerste Space Star. Eentje van 2002. Ik blijf ouwe koeien redden. Vrij basic uitvoering; daarbij vergeleken was mijn Faab van 2003 een wonder van elektronisch vernuft.
 

Stripedkrijn

Forumguru
En nog veel bezoek bij de uitvaart ??

Tsja vervelend en ook wel weer knap dat je alle spullen vanuit een Fab 1 in een C1 gekregen hebt....:pardon:

Haha!!! Wij reizen meestal "licht" en een achterbank is best groot dus het ging prima. Maar een rit naar Koblenz met een C1 van 2010 is toch wat anders dan met een Faab.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Okki

Donateur
Leuke auto hoor die Space Star. Ik heb ook nog op het punt gestaan die te kopen, maar kreeg toen net een auto van de zaak.

10ay905b6esy_800.jpg
 

Stripedkrijn

Forumguru
Leuke auto hoor die Space Star. Ik heb ook nog op het punt gestaan die te kopen, maar kreeg toen net een auto van de zaak.

Dat is natuurlijk beter. Inderdaad de SS rijdt best comfortabel. Mijn beestje heeft 182k gelopen. Ben benieuwd naar welke avonturen wij samen gaan mee maken!!
Die van mij is metallic zwart. Lekker warm dus met dit weer!!
 

Tees

Donateur
Hè, wat balen Stripedkrijn! De Faab heeft een mooie leeftijd bereikt, maar toch altijd jammer! Veel plezier met de nieuwe Space Star, jammer dat het geen nieuwe van ons mooie Tsjechische merk wordt! Bedankt voor alle input de laatste tijd!
 

Duijzer

Donateur
Ja, als je zoveel overdruk hebt op het koelsysteem is het meestal einde verhaal, zeker met 330 k op de teller. Jammer. Een ruilmotor kan een optie zijn, maar de rest heeft natuurlijk ook 330 k gelopen.
Veel geluk met je Spacestar en wellicht over een paar jaar weer eens een Skoda...
 

Cordoba

Forumguru
Jammer van het Faabje, maar het is niet anders @Stripedkrijn Toch nog een vraag over de Fabia: waarom is je conclusie beschadigde cilinderkop of cilinderbus, en bijvoorbeeld niet 'stuk uit koppakking geblazen'? Als er een stuk koppakking tussen een cilinder en een koelkanaal uit is geperst, dan heb je toch precies dezelfde verschijnselen?

In elk geval bedankt voor je constructieve bijdragen in technische discussies. :thumbsup:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Geweldig dit :thumbsup:
Succes met de volgende terminale patiënt ;)
Jij bedankt voor je (technische) bijdrages en kennisdeling! Jouw topics altijd met interesse gelezen.

Bedankt voor het lezen en de interesse. Inderdaad, sommige leden kwam ik altijd tegen met goeie en gefundeerde kennis. En ja, altijd fijn om zeg maar via het forum van gedachten te wisselen. Ik hoop bij de Mitsu-club hetzelfde te vinden als bij het Škoda forum. Een vluchtig bekijken van het Mitsu-forum liet een wat meer zakelijke benadering zien.. Maar ik zal vast en zeker het Škodaforum blijven bezoeken en bekijken!
 

VAG-man

Forumguru
Ik ken je niet @Stripedkrijn, maar vind het wel sneu voor de Faab en natuurlijk voor jou.:cry:.
Ik vind persoonlijk 330k niet echt veel voor de motor. Wat @Cordoba zegt een stukje koppakking tussen de cilinder en koelkanaal kan heel goed. Dat is toch een niet al te ingewikkelde reparatie, echter een ruilblok zou verstandiger zijn geweest.

Loopt de Space Star op LPG? Schijnen ze wel goed op te rijden en natuurlijk lekker goedkoop.

Wens je het beste en wie weet tot ziens.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Jammer van het Faabje, maar het is niet anders @Stripedkrijn Toch nog een vraag over de Fabia: waarom is je conclusie beschadigde cilinderkop of cilinderbus, en bijvoorbeeld niet 'stuk uit koppakking geblazen'? Als er een stuk koppakking tussen een cilinder en een koelkanaal uit is geperst, dan heb je toch precies dezelfde verschijnselen?

In elk geval bedankt voor je constructieve bijdragen in technische discussies. :thumbsup:

Ja joh, inderdaad sneu van de Faab. Om op jouw vraag terug te komen: voornamelijk doordat ik wegens tijd- en plaatsgebrek om zélf te sleutelen de Faab weer naar de garage zou moeten brengen. Alleen het onderzoeken zou dan betekenen dat het neer zou komen op een halve motor slopen. Voornamelijk het plotseling optreden van de storing en het feit dat er geen enkele (!) waarschuwing was dat er iets zat aan te komen heeft mij doen besluiten om de Faab ten grave te dragen. Overleg van mijn garage met een revisiebedrijf gaf aan dat het óók schijnt voor te komen dat een cilinderbus bovenaan kan scheuren. De gassen kunnen dan in het koelsysteem terecht komen met die harde slangen als gevolg.
Jammer van de Faab, maar veel plezier van de SpaceStar!
Kom je nog wel af en toe 'ns kijken hier?

Natuurlijk kom ik langs wapperen! Het is altijd véél te gezellig geweest op het forum. Ik heb altijd gevonden en gemerkt dat de gemiddelde Škoda-rijder een beetje vanuit een soort underdog positie zijn auto verdedigen moet. Echter, als ik kijk naar het aantal Škoda's wat ik in Duitsland zie rondrijden, dan kom ik tot de conclusie dat óók in die Heimat het verstand danig meespeelt. Veel rijders dáár hebben gewoon voor de no-nonsense benadering gekozen en rijden nu tevreden in hun Škoda rond in plaats van een andere duurdere VAG telg.
 

Hakar

Donateur
Rob @Stripedkrijn ik leef enorm met je mee.
Het valt altijd zwaar een geliefde naar de eeuwige jachtvelden te brengen.
Ik persoonlijk ben je zeer dankbaar wat je voor mij hebt betekend nadat ons gezinnetje in aanraking is gekomen met Skoda.
Zowel via de voordeur van dit geweldige forum als via de achterdeur hebben we menig dingetje besproken, en kwamen we altijd tot een oplossing.

Ik wens je veel plezier, en rijgenot met de oude rijzende ster uit het Mitsubishi park.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo Harry! Het heeft even geduurd voor ik kon antwoorden. Sorry daarvoor. Weekend, bezoek, schoonmaken van binnen van de SS want het was echt een beetje slordige bak. Maar wat detailing zoals dat tegenwoordig schijnt te heeten doet wonderen. Gisteren de koplampen gepolijst want er kwam bruin licht uit. Het is een 1600 motor dus het loopt als een trein. Het is ook een lange slag motor dus ook deze koets kan ik gezapig rijden...
Maar nu ik er zo'n 800 km al mee heb gereden merk ik al dat alles wat lekkerder "los" komt. Verbruik is natuurlijk wel hoger dan met Faab: groter front oppervlak, bredere wielen en 100kg zwaarder. En ja, natuurlijk ook 200cc meer inhoud én ongeveer 30pk meer vermogen. Het komt uit de lengte of uit de breedte...
Omdat de koets zwart is, is hij bloedheet van binnen met zonneschijn. Er zit airco in, dat weer wel, maar ik wil niet bij elk zonnestraaltje de AC aanzetten. Ik ga er dus Sonniboys op zetten en ik overweeg om de dakpartij tm de achterstijl wit te laten spuiten of wrappen. Tegen de warmte dus. Kijken wat dat kosten gaat.....
Bedankt voor het toffe contact, ik hoop dat verder alles minstens goed, zo niet beter gaat.
Wellicht komen wij elkaar hier of daar nog eens tegen!!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik ken je niet @Stripedkrijn, maar vind het wel sneu voor de Faab en natuurlijk voor jou.:cry:.
Ik vind persoonlijk 330k niet echt veel voor de motor. Wat @Cordoba zegt een stukje koppakking tussen de cilinder en koelkanaal kan heel goed. Dat is toch een niet al te ingewikkelde reparatie, echter een ruilblok zou verstandiger zijn geweest.

Loopt de Space Star op LPG? Schijnen ze wel goed op te rijden en natuurlijk lekker goedkoop.

Wens je het beste en wie weet tot ziens.

Hallo VAG-man!! Ja, ik ken jou ook niet behalve via het forum, maar ik heb altijd met veel belangstelling en instemming jouw stukjes gevolgd. Uit jouw schrifturen sprak heel veel kennis en ervaring!
Ja weet je, toen dat allemaal gebeurde met de Faab zat ik eigenlijk met het onmiddellijke probleem dat ik geen plek heb om zelfc te gaan sleutelen. Mijn garage zit in Nijkerk en het gebeurde in Heemstede dus er moest voor vervangend vervoer worden gezorgd. Zelf woon ik in Blaricum én mijn betere helft heeft een paar weken geleden haar pols gebroken zodat zij dus onthand is en absoluut niet kan autorijden. Ik had dus geen vervoer. Dat soort dingen bij elkaar zorgde er voor dat ik uiteindelijk afscheid heb genomen. Verder liep de motor als een zonnetje, niks geen gerammel, géén spat olie verbruik, lekker zuinig en stil. Kortom ik was vrolijk bezig naar de 4 ton te rijden, totdat...
Kijken wat de Space Star gaat doen. Motor gaat steeds beter lopen. Verder is het een basic auto. Geen toeters en bellen. Alles zwart van binnen. Een echte grafbak dus..
Lpg overweeg ik heel in de verte, maar ik hoor van mijn dochter - zij rijdt gas- dat je het steeds slechter kunt krijgen. Dat is dan weer een minpuntje. Erg knudde dus allemaal want ik was/ben nog steeds erg gehecht aan het Faabje.
 
Bovenaan Onderaan