Over en uit.

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor de mooie woorden. Mijn kennis en ervaring heb ik ook van anderen geleerd en van veel zelf doen.

Veel plezier met de Space Star en blijf af en toe dit forum bezoeken.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ook een zwarte auto en zal die kleur in t vervolg vermijden. Wordt idd heel heet binnen, je ziet er alles op en als het geregend heeft en de zon breekt door dan branden de afdrukken van de druppels in op de lak (ondanks de waxlaag eronder) omdat de lak zelf ontzetten heet wordt in directe zon. Eventueel vuil brandt dan voor m’n gevoel veel sneller in op de lak dan bij een andere kleur.
 

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn geeft niet hoor, hier hetzelfde fenomeen.
Hoe ouder hoe drukker lijkt het wel.
Of zal het zijn dat het met het ouder worden allemaal wat langzamer gaat, en dingen meer tijd kosten.

Zonnewarmte in de Japanse ster.
Je geeft zelf al aan te denken aan Sunnyboys.
Wat je zou kunnen overwegen is het toepassen van zijwindschermen in combi met de boys.
Wij hebben de Fab met beide uitgerust.
De hond zit niet in de felle zon, de warmte blijft buiten door de zonwering, en de ruiten kunnen altijd een stukje open waardoor er geen overdruk aan warmte ontstaat in de cabine.
Natuurlijk wordt het dan nog wel warm in de cabine bij stilstand, maar niet zo intens als zonder die toepassingen.
Indien je van die zijwindschermen zou overwegen, neem dan wel die van Cimair, die geven de mogelijkheid voor grotere opening dan de andere merken.
Climair voor de Ster vind je in de link.
https://climair.nl/mitsubishi/space...mair-sport-voorportieren-achterportieren-dark
 

Stripedkrijn

Forumguru
@turboturbo. Haha!!! Inderdaad! Alle "tegens" die je noemt ervaar ik ook. In mijn wat jongere jaren zijn we eens met twee auto's achter elkaar 's zomers naar Spanje gereden. Een Peugeot 404 wit en een Audi 80 donkergroen. Zeg maar vergelijkbare auto's. Geen airco. Bestond toen nog niet in gewone koetsjes. Het was een hete zomer en het temperatuurverschil binnenin met een thermometer bedroeg tussen die twee wagens 10° Celcius.. Ze pikten het af in die donkere wagen.
Ja, en verder ziet zo'n zwarte auto er na een regenbuitje erg mottig uit. Ik was altijd uiterst tevreden met die stonegray kleur van de Faab. Half jaar niet gewassen? Geen punt. Kleur bleef hetzelfde.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar. Ja, ik bedoelde ook eigenlijk die zijwindschermen, zijwindspoilers of hoe ze meer heten. Ik had ze ook op de Faab. Ramen stonden altijd op een kier, bij regen en zon. Toffe uitvinding. En ja, ik heb ze al in bestelling. Dat, samen met een wit dak, moet in ieder geval de zaak wat aangenamer maken bij zomerse temperaturen. Ik twijfel nog tussen dak laten spuiten -€475- of wrappen. Geen idee wat dát ongeveer kost. In beide gevallen moeten de rails worden gedé- en -monteerd.
 

Hakar

Donateur
Jij durft.
Zijn er al mensen die er niet goed van worden dat ze de auto maar eens in de twee week kunnen liefkozen, doe jij er nog een schepje bovenop met je uitspraak.
Het is al zo warm, en ik weet vrijwel zeker dat wanneer er vanavond mensen dit lezen er van enige afkoeling bij hen geen enkele sprake meer kan zijn.....

Lakken voor een compleet dakoppervlak voor die prijs valt me mee.
Wrap van het dak van ons 205je kostte ergens juli 2016 € 200,-- bij een beletteringsbedrijfje in Leeuwarden.
Niet iedere wrapper durfde het aan, onderlaag was niet helemaal vlak in verband met loslatende blanke lak.
Het zit echter nog steeds strak, maar wordt erg dof van kleur door geen poetsbeurten.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Stripedkrijn
Indien je van die zijwindschermen zou overwegen, neem dan wel die van Cimair, die geven de mogelijkheid voor grotere opening dan de andere merken.
Climair voor de Ster vind je in de link.
https://climair.nl/mitsubishi/space...mair-sport-voorportieren-achterportieren-dark
Grappenmakers zijn t wel bij Climair.

Voor mijn Seat
Losse set voor en losse set achter: €53,50 en 46,50 = €100, dus geen verzendkosten.

ACTIEPAKKET, deze 2 sets SAMEN voor maar €93,50. Da's dan wel ex verzendkosten. Inclusief verzendkosten is €100,45. .

EDIT: reactie Climair: klopt, maar meestal bestelt men méér dan alleen een actiepakket, bijvoorbeeld ook een mattenset.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb de zijwindschermen in bestelling. Omdat ik hooguit met twee personen rij heb ik uitsluitend een pakket voor de voorportieren gekocht. Dus dan valt het wel mee qua prijs.
Eigenlijk raar dat die voordeuren portieren worden genoemd. Morgenochtend toch maar eens kijken of de krant op de mat achter het voorportier ligt.
 

Eltjo

Forumguru
Jammer van het ongewenste plotselinge einde. Het is fijn als je iets lang kunt gebruiken, maar 330 dkm is toch een aardige stand voor een benzinemotor.

Wat me meteen door het hoofd schoot was het lek wat ik 90 dkm lang bij mijn eerste Passat had. Er was altijd drukverhoging in het koelsysteem na een rit en nacht afkoelen. Elke garagist zei - als ik voor werk onderweg was vroeg ik wel eens bij een VW dealer ergens in het land - dat een lekke koppakking niet kon als ik er al zo lang mee rond reed. De eerste jaren verloor ik alleen met vakantieritten boven de 120-130 km/u koelvloeistof. Daarna werd het langzaam erger en ik had een afdichting die (eerder) ging lekken. Uiteindelijk is de koppakking vervangen door de VW dealer - dat was de beste deal.
Later bleek op de tdi site dat je bij dit motortype er op kon wachten dat je pakking ging lekken.

Een Spacestar heb ik ook enkele honderden km’s gereden als leenauto. Ik was bijna 20 jaar geleden met mijn bijna 2 meter lengte verrast van de ruimte en vond hem erg lichtvoetig rijden. Ik had toen een Mazda 626.

Wat de hitte betreft... is het i.p.v. spuiten of wrappen niet goedkoper om de airco dan maar wat harder te laten werken?
Veel plezier met je nieuwe auto!
 

Hakar

Donateur
Wat de hitte betreft... is het i.p.v. spuiten of wrappen niet goedkoper om de airco dan maar wat harder te laten werken?

Hele goeie.
Bij onze Fab zit er maar een klein meerverbruik in, gemeten over de afglopen dagen.
Mocht van vrouwlief de Fab gebruiken voor woon werk, meest snelweg.
Snelweg cc aan en airco erbij.

Via spritmonitor de volgende gegevens,
05.08.2020 218.285 546,0 14,21km p.l
13.08.2020 218.922 637,0 15,91km p.l

Van 05.08 tot en met 09.08 stond Fab stil.
10, 11, 12 en 13 heeft Fab me van A naar B en weer terug gebracht.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Jammer van het ongewenste plotselinge einde. Het is fijn als je iets lang kunt gebruiken, maar 330 dkm is toch een aardige stand voor een benzinemotor.

Wat me meteen door het hoofd schoot was het lek wat ik 90 dkm lang bij mijn eerste Passat etc etc.


Ja inderdaad, een typisch verhaal met dat kv verlies! Toen ik de Faab kocht met 210k op de teller, verloor ik inderdaad in het begin ook een niet noemenwaardige hoeveelheid kv. Een keer per week een heel klein beetje bijvullen was ruim voldoende. Dat liep langzamerhand wat op. Ook zat er wat olie in het expansievat. Maar zolang het bij een klein scheutje bleef ging het goed. 20 of 30k later begon ik meer kv te verliezen en ik hoorde een tikkend geluid van de motor komen. Vergelijk het maar met een véél te ruim staande klep. Ik dacht aan een hangende klepstoter. Gepoogd om die te vervangen maar dat lukte niet. Ik had geen speciaal gereedschap om die naar boven te trekken zodat het bij die ene poging bleef. Omdat het kv verbruik bleef stijgen besloten om de koppakking te vervangen. Resultaat was perfect. Géén kv verlies meer en het pingende geluid was óók weg. Geen druk meer op de slangen dus alles ok.
De avond vóór ons vertrek naar Duitsland alle vloeistoffen nog eens nagekeken: Alles top. De volgende morgen dus weggereden en na ongeveer 4 tot 5 km gereden te hebben ineens die melding. Ik was volledig verbijsterd. Massieve lekkage in het kv systeem. De kv golfde letterlijk uit het expansievat.
Géén menging met olie en "water"!!
Het jammere was dat de motor tussen de beurten nooit olie nodig had en er géén mechanische geluiden waren te horen van slijtage van lagers en zo dus ik verwachtte geen probleem tot aan 4 ton.
Ach ja, het kan verkeren. Ik heb enorm veel plezier gehad met mijn Faab. Mijn vriendin vindt overigens dat de Faab "lekkerder reed" dan de Space Star. Een zeer schrale troost overigens...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stripedkrijn

Forumguru
Alles went, ook een Space Star. ;)
Hahaha!! Ja inderdaad, ook een Space Star. Dat rijdt best comfortabel overigens en ook nog relatief zuinig in benzine. Is een 1600 blok en rijdt makkelijk 1: 15 -16 en dat dan ook nog met de airco aan. Gelukkig is het ook een lange slag motor dus groot koppel bij lage toeren. Vergelijkbaar met die AQW motor van Skoda maar met 16 kleppen en 200cc meer inhoud dus wat meer pit en relatief wat zuiniger. All in all rijdt het goed.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb bij die auto nooit vervuiling in mijn koelsysteem gehad.
Olieverbruik bij mijn onderstaande auto's ook niet overigens. Behalve toen van de eerste Passat de turbo kapot ging en ik alles via de uitlaat kwijt of op de achterklep zat.
Nogmaals veel plezier met je Space Cake!
 

Cordoba

Forumguru
@Stripedkrijn Bij mijn donkergroene Fabia ook overwogen om het dak te (laten) wrappen in een lichte kleur, waarbij ik meer zocht richting mat alu als kleur, dat zou bij een zwarte auto ook niet verkeerd moeten staan.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Stripedkrijn Bij mijn donkergroene Fabia ook overwogen om het dak te (laten) wrappen in een lichte kleur, waarbij ik meer zocht richting mat alu als kleur, dat zou bij een zwarte auto ook niet verkeerd moeten staan.
Eigenlijk best wel een heftige combinatie met mat aluminium......
Ik heb m op mijn harde schijf opgeslagen.
Heb wat navraag gedaan naar prijs van wrappen. Dit bleek even duur te zijn als spuiten. Beide vroegen er €475 voor...
Dus ik wacht nog even terwijl ik nadenk en nog wat verder ga met zoeken. Maar mat zilver is écht tof!!
 
Bovenaan Onderaan