'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

skodaboy

Forumguru
het zou ook niet de eerste keer zijn dat die 'kots' geur wordt veroorzaakt door een (slecht) werkend of slecht onderhouden airco systeem..
heb al veel interieurfilters in een bepaalde staat gezien die om te k...... waren.

alle sinds proficiat met de aankoop van de 02 en veilige km's gewenst..:jaja:

@luke, ik neem ook de rotonde's in de 3e versnelling met m'n 02 1.9 tdi 4x4,
er zijn idd maar weinig auto's in de dag van vandaag die dat nog kunnen..:D
 

Blacky

Forumguru
Vandaag proef gereden in de 1.9 TDI en de 1.6 TDI. De 1.9 TDI pakt zeker sneller op, het was heel vertrouwd en vergelijkbaar met de diesels die ik eerder heb gereden. De 1.6 TDI begint er pas bij een hoger toerental aan te trekken. Ik heb de 1.6 zelfs een keer laten afslaan :bloos:. Vanwege het feit dat de 1.9 O2 mij meer kan bekoren en de 1.6 van binnen naar kots stonk, hebben we de 1.9 aangeschaft. De auto is fully loaded met allerlei leuke dingen. Kan niet wachten totdat ik 'm heb.

Happyman gefeliciteerd met je aankoop. Veel rij plezier gewenst. Ik had voorheen ook een 1.9 en nu een 1.6 TDI en merkte ook dat de 1.9 beter pakt als de 1.6. Ik merk wel dat de 1.6 nog zuiniger is dan de 1.9, desalniettemin ben ik best happy met mijn 1.6.
 

Happyman

Forumguru
@Blacky: Bedankt. Ik merkte ook wel dat de 1.6 stiller is dan de 1.9. Maar ik vind het geluid van de 1.9 niet hinderlijk.

Heb de handleidingen al gedownload. Kan ik vast wat kennis op doen.
 

Bakkertje

Forumguru
Beide motoren voldoen als je het mij vraagt prima. De 1.9 trekt onderin wat beter, maakt wat meer geluid en is iets minder zuinig. De 1.6 heeft een breed toerengebied waarover de motor trekkracht levert. Ook lijkt er een kleine vertraging te zitten tussen gas geven en het moment dat de motor daadwerkelijk trekkracht levert (in vergelijk tot de 1.9). Verder is de 1.6 stiller en zuiniger.
Als ik privé een auto zou kopen zou ik ook voor de 1.9 gaan, ook omdat die zich al bewezen haaft als probleemloze motor die behoorlijk wat km-ers meegaat.
 

Wanderer200

Senior Member
is bij de 1.6 een verbruik van 1:20 te halen? en in hoeverre veranderd dit na het chippen positief/negatief?

Met mijn huidige 1.9 haal ik gemiddeld 1:17 als het warmer weer is en ik rij behouden dan valt het wat zuiniger uit. 1:20 is zomers haalbaar als ik door de bebouwde kom tuf en er goed op let. 1:15 is haalbaar als ik flink plank... kortom met mijn huidige 1.9 gaat het alle kanten op :tongue:
 

hemi24

Forumguru
@Wanderer200 : verbruik van 1 op 20 is zeer zeker mogelijk met de 1.6 TDI, maar gezien je verbruik met de 1.9 verwacht ik dat jij op een gemiddelde van 1 op 18 blijft steken...
Zie de getallen hieronder voor hetverschil wat ik realiseerde tussen vrijwel een gelijk uitgeruste O2.
 

Bakkertje

Forumguru
@Wanderer200 Met mijn 1.9 in de Octavia reed ik 1:18 a 1:19, nu in mijn Superb rijd ik 1:20 a 1:21. Het ligt wel veel aan de lengte van de ritten overigens. Voor mijn gevoel is de 1.9 iets gunstiger op korte afstanden.
Daarnaast is het karakter van de 1.9 meer "uitnodigend" om wat vlotter op te trekken als je het mij vraagt. Maar goed hier zal ook het verschil tussen O2 en Superb meespelen. Die laatste nodigt niet echt uit om door te rijden..
 

lawewing

Forumguru
Ik weet niet of dit aspect in dit topic (of een ander topic) al aan de orde is geweest, maar ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de 1.6 ten opzichte van de aloude 1.9, vooral met hogere kilometerstanden. Iemand daar al ervaring mee?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb die van mij bijna twee jaar terug ingeleverd met 155.000 op de teller. Geen centje pijn, ondanks stevig gebruik. Ik heb meer vertrouwen in de 1.6 TDI dan in de 1.6 HDI die ik nu heb..!
 

muurman

Senior Member
Ik weet niet of dit aspect in dit topic (of een ander topic) al aan de orde is geweest, maar ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de 1.6 ten opzichte van de aloude 1.9, vooral met hogere kilometerstanden. Iemand daar al ervaring mee?
Wat is hoog? ik vind 200.000 "hoog" maar niet extreem. De meeste auto's die ik koop hebben 250.000km of meer.
Daar is de prijs dan ook naar .
Toevallig is er op tdiclub een topic waarin word gemeld dat de 1.9tdi van na 2006 minder betrouwbaar is.
Van de 1.2tdi word gezegt dat er veel problemen mee zijn ( verstuivers , egr oa ) . Ik ken persoonlijk 3 mensen die een 1.2tdi hebben . 2 ervan geen problemen. De andere al meerdere verstuivers vervangen .
Waarmee ik wil zeggen als ergens veel van verkocht is zul je ook veel problemen vinden.
Maar je moet eigenlijk kijken hoeveel % van een bepaald type heeft problemen.
 

lawewing

Forumguru
@muurman: vanaf een kilometerstand van 200dkm heb je het ook in mijn optiek over een "hoge kilometerstand", maar zeker niet extreem.

Over de 1.2TDI heb ik ook al de nodige slechte verhalen gehoord. Die 'nieuwe' motoren zijn misschien wel teveel gericht op zo laag mogelijke verbruikcijfers en milieu (hetgeen ook erg belangrijk is) waardoor de duurzaamheid ervan er een beetje bij in schiet. Over een paar jaar ontkomt de gemiddelde koper van een tweedehands auto (op diesel) er echter niet aan om zo'n ex-'lagebijtellingauto'. Ik heb al besloten om in ieder geval zo lang mogelijk door te rijden in mijn 'oude betrouwbare' 1.9TDI.
 

Desperado

Forumguru
ik heb mijn ouwe zafira 2.0 dti met 402.000 km ingeleverd en die ging nog probleemloos. Vanaf km stand 220.000 in ons bezit geweest en we hebben er geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ik moet nog zien of die moderne zuinige dingen dat net zo probleemloos gaan halen.
 
Bovenaan Onderaan