'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

hemi24

Forumguru
Het ideale hulpmiddel voor het bijhouden van verbruik blijft: http://www.spritmonitor.de/en/

Ik hou hier zelf ook het verbruik van mijn auto bij, dus was even nieuwsgierig wat ander O2 1.6 CR TDI's doen.
Resultaat van de zoekopdracht:

18 verschillende O2 1.6 CR TDI, die een gemiddeld verbruik hebben van 5,77 l/100km (over een afstand van 109.865 km).


Zelfde opdracht voor handgeschakelde 1.9TDI O2's:

71 voertuigen met een gemiddeld verbruik van 5,89 l/100km (over een afstand van 1.915.851 km).
 
Dat lijkt me een behoorlijk representatieve steekproef. Blijkbaar blijft het verbruiksvoordeel van de 1.6 beperkt tot 2% !! Nu moet ik zeggen dat ik met mijn 1.9 combi blijf steken op 6,2 l/100km gemiddeld (omdat ik vooral veel korte afstanden doe).
 

flip

Lid
Alles is relatief, maar ik herinner me dat auto's met een roetfilter in de regel iets meer verbruiken dan identieke auto's zonder. Dus is, hoe klein het verschil ook, elke winst een relatief dubbele vooruitgang. Maar de eigenaar is natuurlijk vooral geïnteresseerd in een veel lager verbruik (gekoppeld aan veel betere prestaties). Ik onthou dat mijn oude atmosferische (en ongetwijfeld véél vuilere) 1.9 diesel gemiddeld over z'n leven 6.3l/100km verstookte, geen airco had en onbeschrijfelijk veel trager was. Getekend: iemand die heel tevreden is, want vroeger veel minder gewoon was. En wil ik nog minder verbruiken, dan heb ik het begrepen: rijstijl aanpassen, dus voorzichtiger rijden, hoe lastig dit ook is met deze fijne wagen...
 

Mistraller

Senior Member
... en toch kies ik juist dit model ook vanwege de relatief gunstige uitstoot, omdat wij actiever met duurzaam energieverbruik bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander. Dus een schonere uitstoot vind ik persoonlijk wel belangrijk.

Qua autogebruik zit onze duurzaamheidsgedachte overigens voornamelijk in de kilometers. Zo gaat mijn huidige lease eruit met 120k op de teller (Contract staat op 180k), waarvan de eerste 60k gereden zijn in het eerste jaar. Daarna ben ik veel actiever op zoek gegaan naar opdrachtgevers in de regio, en dat lukt tot nu toe steeds heel goed.
 

Happyman

Forumguru
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum. Ik ben nog niet in het bezit van een Skoda maar daar zal als het goed is vrij snel verandering in komen. Momenteel heb ik een Seat Alhambra 2.0i maar ik ben opzoek naar een Octavia Combi diesel van na 2009.

De enige vraag die ik had was welke diesel te nemen, de 1.9 of de 1.6. Ik kwam dit interessante topic tegen en heb deze ook helemaal doorgelezen.

Ik lees hier dat de 1.6 TDI qua trekkracht wat laat opgang komt. Ik zelf heb ooit een Golf 4 1.9 TDI 110pk gereden en later nog een 1.9 TDI 100pk. Deze diesels hadden snel trekkracht voorhanden, dit wordt ook in dit topic bevestigd door anderen.

Nu is het de bedoeling dat ik ook een caravan moet gaan trekken met de Octavia. Dan lijkt mij de 1.9 TDI een betere keuze met name vanwege de trekkracht.

Het eventueel laten chippen behoort ook tot de mogelijkheden. Dit heb ik in het verleden ook met mijn 1.9 TDI 100pk gedaan.

Wat is de ervaring met het chippen van de 1.6 TDI? Worden de NM's dan wel sneller actief?

Ik hoor graag jullie mening.
 

flip

Lid
Als je een Octavia van na 2009 zoekt, dan ben je er al uit: het wordt dan zeker een 1.6 cr! Mijn octavia is van september 2009 en was bij de eerste cr's.

Ik ben het niet zeker, maar ik betwijfel of je de 1.6 al kan chippen (iets wat ik trouwens nooit zou doen, maar dat is een andere zaak). Rij met de 1.6 als met een benzinewagen (dus iets meer toeren doen), en je zal een fijne wagen hebben met veel meer trekkracht dan die benzine.
Nadeel aan de 1.6 is natuurlijk de EGR-klep en roetfilter. De milieumaatregelen op de moderne dieselmotor brengen veel nieuwe problemen met zich mee. Ik kijk alvast weer uit, na bijna 80.000 km, naar een tsi. De taksen op de diesel worden in België ook hoger, de Aha-erlebnis aan de pomp wordt na verloop van tijd toch teniet gedaan door meer onderhoudskosten (dure smeerolie, problemen met EGR en roetfilter zijn héél duur om op te lossen), en een benzine is gewoon schoner.
 

Bakkertje

Forumguru
@Happyman, welkom hier!
De trekkracht van de 1.6 en 1.9 zijn gelijk, 250 Nm het verloop van het koppel is alleen anders.
Afgelopen vakantie ben ik op pad geweest met m'n Superb greenline (met 1.6 TDI) met daarin 5 mensen, 2 honden en bagage en daarachter een Wilk caravan van ca. 1500 kg. En ik kan je vertellen dat gaat best. 95 km/uur op de klok gewoon in de 5 op cruisecontrol. om te versnellen moet je wel even terug naar de 4. Het viel mij echt niet tegen.

Als je echt meer power wilt zou je beter kunnen zoeken naar een 2.0 TDI ipv de 1.6.
 

Happyman

Forumguru
Ik zoek een Octavia vanaf 2009. Dus die is ook nog te krijgen met een 1.9 TDI. Het max trekgewicht van een 1.2 of 1.4 TSI is maar 1200 KG. De caravan die ik trek is al 1300 kg. Dus voor mij is een Octavia diesel dan alleen een optie.

En veel trekkracht onderin is voor mij dan wel belangrijk. Ik benieuwd naar ervaringen van anderen die een 1.6 TDI hebben en ook een caravan trekken.

Ik ben ook benieuwd hoe een 1.6 TDI zich na het chippen gedraagd, dus of deze dan wel eerder oppakt.


Even off topic. Ik heb een 1.9 TDI Combi elegance bus.line met 128000 km op het oog of een 1.6 TDI Greenline bus.line met 148000 km.

Moet wel zeggen dat die Elegance zeer leuk was uitgerust :D
 

Happyman

Forumguru
@Bakkertje: Goed om te horen dat het trekken van de caravan met een 1.6 geen probleem is. Een Octavia is een stuk lichter dan de Superb, dus dat moet dan al helemaal geen probleem zijn.
 

Joske

Forumguru
is een 2.0tdi geen optie voor je? Voldoende vermogen en koppel, verbruik is normaal mijn inziens .. ;)
 

skodaboy

Forumguru
een octavia zal idd wel iets lichter van gewicht zijn als een superb al zal het niet veel zijn.
ik vermoed dat een superb ergens rond de 1500kg 'leeg' weegt..
een 'gewone' octavia weegt rond de 1400kg 'leeg'.

ik heb een 02 4x4 1.9 tdi deze weegt volgens m'n inschrijvingsbewijs 1535kg,echter als je hem op de weegschaal van het stedelijk containerpark zet,weegt hij dik 1700kg hoe hij hier voor de deur staat.

ik ben niet zo'n favoriet van de 1.6 tdi motor,ik zou uitkijken naar een 2.0 tdi, deze heeft voldoende power en koppel en wat 'overschot' zeker als je een caravan of zware aanhangwagen wil trekken..
het verbruik zal naar gelang je rijstijl ver het zelfde zijn,daar een 2.0 tdi veel minder moeite moet doen dan een 1.6tdi..

de camper hier heeft een 4.2 tdi motor van 130 pk en 500nm koppel,
het beestje weegt dik 5 ton,ondanks het 'vermogen' is het géén sprintkanon..
maar trekkracht is er wel voldoende om een helling op te rijden of om ergens weg te geraken..
 

Happyman

Forumguru
Ik ga 2 á 3 keer per jaar met de caravan op pad waarvan 1 keer naar het buitenland. Dus een 1.9 of 1.6 eventueel gechipped moet voldoende zijn lijkt me. Ik hoef niet plankgas als die maar gewoon 95/100 kan cruisen vind ik prima.
 

skodaboy

Forumguru
Dus een 1.9 of 1.6 eventueel gechipped moet voldoende zijn lijkt me.

je wil dus een 1.9 tdi of 1.6 tdi chippen om het vermogen op te krikken he..
nadien kom je aan een waarde die een 2.0 tdi 'standaard' geeft volgens de fabriekscijfers,
maar zet je de 2.0 tdi op een rollenbank,komen meestal nog mooier resultaten naar voren en dan is hij nog niet gechipt...:D
 

Luke

Forumguru
Heb nu sinds maart 2010 een Octavia combi 1.6TDI greenline. Heb 'm nadat ruim de twee jaren garantie verstreken waren en ik trouwens ook meer dan 100K gereden had (dé ultieme grens voor garantiegevallen bij VAG) laten chippen bij Heinz te Aalst (B). Ik heb nu volgende waarden; 150PK en 300NM.
Door de lange versnellingsbakspreiding én het feit dat het nog steeds een zestienhondertje is, is de snelheidsbelevening wat minder dan ik had gehoopt (ja, zelfs met die waarden). Maar het karakter onderin is echt helemaal anders. Ik maak mijn rondjes op het rondpunt wel lekker in 3e, filerijden met de koppeling is geen probleem. Ik parkeer de auto naast het huis en de oprit heeft een vrij steile helling. Wel, ik stop om de vrouw te laten uitstappen en ga daarna gewoon op koppeling naar boven, zonder zoals een gek gas bij te geven opdat de motor toch niet zou stilvallen.
Ik ben er heel tevreden van.
Daarvoor was ik ook al tevreden van de 1.6TDI, maar het is waar dat die onderin wat geduld vraagt. Al bij al een stille, zuinige en aangename motor.
Wat die zuinigheid betreft, sinds ik enkele maanden geleden de koeling heb moeten laten vervangen voor de EGR-klep heb ik geleerd niet téveel op het verbruik te letten en sjees ik geregeld goed door. Mijn gemiddeld verbruik blijft 4.7-4.8L/100km.
 

Happyman

Forumguru
Vandaag proef gereden in de 1.9 TDI en de 1.6 TDI. De 1.9 TDI pakt zeker sneller op, het was heel vertrouwd en vergelijkbaar met de diesels die ik eerder heb gereden. De 1.6 TDI begint er pas bij een hoger toerental aan te trekken. Ik heb de 1.6 zelfs een keer laten afslaan :bloos:. Vanwege het feit dat de 1.9 O2 mij meer kan bekoren en de 1.6 van binnen naar kots stonk, hebben we de 1.9 aangeschaft. De auto is fully loaded met allerlei leuke dingen. Kan niet wachten totdat ik 'm heb.
 

Joske

Forumguru
Goede keuze ;). Post even foto's als je hem hebt..
Enneuh kots?! Yak.. :-). Chauffeur vast last gehad van de snelheidsbeleving met de 1.6 :D
 

Happyman

Forumguru
@Joske. Ben er ook zeer blij mee. Die foto's komen er zeker.

Die lucht was echt niet te harden. Mijn vrouw ging bijna zelf over haar nek. Was ook echt een zeer korte proefrit.
 

Bakkertje

Forumguru
Weloverwogen keuze lijkt me! Gefeliciteerd!

Ik denk dat die vorige bestuurder van de 1.6 er echt de kots van kreeg ;)
 
Bovenaan Onderaan