Opvolger (100% elektrisch) voor de Kodiaq

Welke EV als vervanger voor de Kodiaq


  • Totaal aantal stemmers
    17

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je het nog even kunt aanzien (vast wel, ze hebben allemaal problemen met snel leveren), er zit onder meer een EV 9 aan te komen bij Kia, en er komt van MG een elektrische stationwagen aan, en er zijn ongetwijfeld andere fabrikanten met betere(?) modellen in de pijplijn.
Alleen je caravanplannen zijn een forse inperking van je keuzemogelijkheden.
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 : er komen inderdaad nog veel (leuke) nieuwe modellen aan, zo zijn de eerste plaatjes van de Polestar 3 ook niet verkeerd!

@4Motion : ik heb de Kodiaq gisteren net weer getankt voor ruim 130 euro, maar privé is dat mij een te dure kostganger!
Los van het feit dat overname van Leaseplan ook een gouden randje kent..!

Ik zou er nog eerder eentje uit het buitenland halen!

Optie is ook al besproken thuis: Up van de vrouw eruit en privé een jonge Golf 7 kopen met 150pk 1.4 of 1.5 TSI.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kwestie van sommen maken: meerkosten van Golf tov Up enerzijds, alternatief zoals bv. Tesla kiezen (leasebudget permitting?) of ICE-trekauto huren voor de vakanties anderzijds.
Plus natuurlijk je eigen gevoel bij de verschillende opties erbij betrekken - en dáár kan niemand je advies in geven...
 

Japanese Power

Donateur
Kun je geen regeling treffen met je werkgever dat je voor de vakanties een ICE tot je beschikking hebt en verder alleen met de EV rijdt. Maat van mij heeft dat ook gedaan en werkt perfect. Of ga je in de zomermaanden elk weekend op stap met de caravan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Mijn buurman heeft ook zo een regeling. Heeft een E-tron in bestelling staan en om werknemers te motiveren om een EV te nemen kregen ze het eerste jaar een ice-wagen gratis ter beschikking voor het verlof. Wel maar 1 jaar. Daarna betalend.
 

hemi24

Forumguru
Mogelijkheid die er ook nog is: proberen om de huidige Kodiaq mee te nemen naar de nieuwe werkgever...

Dat is natuurlijk alleen maar "uitstel van executie" want met nog ca. 60k te gaan tot einde leasecontract zal dit ook maar voor een jaartje een oplossing bieden!
 

Tees

Donateur
De leaseregelingen in België zijn duidelijk anders dan in NL ;). Een E-tron leasen in NL is best een prijzige excercitie (en meestal alleen voorbehouden aan hoger management)
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees waarom duidelijk anders ? Heb niets gezegd over de functie van mijn buurman , dus je eerste conclusie was te voorbarig, de tweede klopt echter wel. Mijn buurman is manager van twee productiebedrijven met een 200 tal mensen onder zich en dan heb je uiteraard een zeer mooi loon en zeer mooi leasebudget.
 

Tees

Donateur
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: mijn werkgever (3000+ werknemers) staat een E-tron niet toe, zelfs niet voor de Raad van Bestuur. Te duur, maximum is 55k€.
En als ik de opties van @hemi24 zo zie, schat ik dat ie ook geen 70 k€ te besteden heeft :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees heeft dan eerder te maken met jouw werkgever en niet met een algemeen verschil tussen NL en BE.
Mijn buurman zijn werkgever is ook niet één van de meest vrijgevige wkg. Catalogusprijs is ook niet alles zeggend. Voor veel bedrijven is de leaseprijs bepalend en die kan soms voor duurdere wagens (verhoudingsgewijs) gunstiger uitvallen.

Ook niet vergeten dat de loonstructuur in be totaal anders is. Arbeid in BE voor een wkg is een stuk duurder dan in NL. Een wagen is dan voor een wkg (en ook voor wkn) een voordeliger alternatief. Zou ook perfect kunnen zijn dat mijn buurman voor dezelfde functie bruto in NL veel meer zou verdienen dan in BE … maar dan met een goedkopere wagen ;)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Vandaag twee proefritten gemaakt:
- Volvo XC40 Recharge
- Polestar 2

Hoewel de Polestar misschien wel iets verfijnder is qua rijgedrag, is het gewoon qua ruimte geen fijne auto.
Voorin zit je met je rechter been/knie tegen de middentunnel die aan de bovenkant erg breed is en waar ook een raar randje aan zit.
Achterin is behelpen en gek genoeg is de versie met vast dak nog lager qua hoofdruimte dan de versie met panoramadak.
Kortom: Polestar 2 valt net als de Kia EV6 af!

Blijft toch elke keer weer een fijne ervaring, de acceleratie van een EV! :D
 

hemi24

Forumguru
@Okki : 1500kg met een EQA gaat pas vanaf de 300 4matic, die is kaal al 62k; paar essentiële opties en trekhaak ga je dan snel richting 70k.
Denk niet dat het budget zo ruim gaat zijn, los van de bijtelling!
 
Laatst bewerkt:
Hier gelijkaardige situatie: Skoda Octavia Combi 4 te vervangen door een elektro leaserd. Het is de C40 geworden. Nu wachten tot februari...
 
Bovenaan Onderaan