Opvolger (100% elektrisch) voor de Kodiaq

Welke EV als vervanger voor de Kodiaq


  • Totaal aantal stemmers
    17

hemi24

Forumguru
Normaal gesproken weet ik eigenlijk heel goed wat ik wil, maar ik loop nu toch een beetje vast...

Ik ga binnenkort van werkgever veranderen en dus moet er een opvolger voor de Kodiaq komen.
De nieuwe werkgever heeft (sinds kort) het beleid dat enkel nog 100% elektrische wagens geleased mogen worden.

Op zich niet erg, maar ik ben nu wel een beetje verwend met (de ruimte van) de Kodiaq en heb een paar randvoorwaarden die de keus aardig beperken:
- de kids worden aardig groot (ik ben 1,88 en m'n dochter van 13 kijkt me ondertussen recht in de ogen; zoonlief van 10 zal hier binnen afzienbare tijd ook de lucht in gaan...);
- ik wil ook de caravan van max. 1.500 kg kunnen trekken en heb daarnaast een tandem-as aanhanger (heb rijbewijs BE...);

Ik gooi er maar een poll in, en hoor graag wat jullie hiervan vinden:
 

Tees

Donateur
Ik zou naar de EV6 of Ioniq5 kijken. De Polestar en Volvo hebben beduidend minder bagageruimte, en als ik t zo hoor (hier en elders) dan zijn de Kia en Hyundai heel goede auto's. Als het trekgewicht geen ding wat had ik natuurlijk de Enyaq gezegd ;)
 

Herre

Senior Member
Eniaq (RS) heb met de rest al helemaal niets, maar dat is persoonlijk. Ben bang dat ik over een jaar deze keuze ook ga hebben en zou het echt nog niet weten.
 

EdK

Forumguru
Skoda als eerst maar de Kia is zeker ook niet verkeerd.
En dan kijk ik geheel niet naar afstand op accu, maar puur naar de look van t model
 

hemi24

Forumguru
Ik ben al langs de KIA dealer geweest om te "proefzitten" in de EV6.

Hoe zal ik het zeggen...

Mooie wagen, maar met panoramadak, kan ik voorin er niet in zitten; stoel in de laagste stand en dan nog steeds met het hoofd tegen de dakhemel...
Ook gezeten in de versie met vast dak, daar gaat het wel, maar dan ga ik naar de achterbank en daar heb je de volgende problemen: te weinig hoofdruimte + geen ruimte om je voeten onder de voorstoelen kwijt te kunnen + vloer is te hoog t.o.v. de zitting (benen raken de zitting niet; je zit met opgetrokken knieen).

Ik heb de EV6 wel in de poll gezet, maar eigenlijk is het om de bovenstaande redenen voor mij een No-Go!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Oh oke !
Maar met die lage daklijn achter van de Kia maar vermoed meerdere van je lijst dan denk ik dat het de Skoda word maar dan de 80 uitvoering nemen ivm meer accupower
 

Herre

Senior Member
Ik ben al langs de KIA dealer geweest om te "proefzitten" in de EV6.

Hoe zal ik het zeggen...

Mooie wagen, maar met panoramadak, kan ik voorin er niet in zitten; stoel in de laagste stand en dan nog steeds met het hoofd tegen de dakhemel...
Ook gezeten in de versie met vast dak, daar gaat het wel, maar dan ga ik naar de achterbank en daar heb je de volgende problemen: te weinig hoofdruimte + geen ruimte om je voeten onder de voorstoelen kwijt te kunnen + vloer is te hoog t.o.v. de zitting (benen raken de zitting niet; je zit met opgetrokken knieen).

Ik heb de EV6 wel in de poll gezet, maar eigenlijk is het om de bovenstaande redenen voor mij een No-Go!
Precies waarom bijna alles uit het verre oosten afvalt. Auto’s zijn eigenlijk niet passend voor 2m05…
 

hemi24

Forumguru
Valt mee @Herre : op hetzelfde platform, kun je in de Hyundai Ioniq 5 wel prima zitten, zowel voor als achter.
Zelfs de kofferklep gaat fatsoenlijk ver open.

Rationeel wellicht de betere keus, maar het model en de materialen vindt ik helemaal niks!
- qua form lijkt het op een opgepompte Golf 1;
- knik in de zijflank lijkt alsof er iemand een deuk in heeft gereden;
- plastic randen zijn net iets te dik; plastic rondom overheerst;
- raar vierkant design van lichten;
- interieur als een operatiekamer;
 

Herre

Senior Member
@hemi24 , ik vraag hett me af. Veel auto,s hebben echt te weinig ruimte en met een aangepaste stoel kan je veel oplossen, maar geen ruimte maken. Dat is overigens ook waarom ik geen open dak kan hebben.
 

EdK

Forumguru
Hyundai laat veel modellen al ontwikkelen in europese landen waar dan rekening met onze maten word gehouden en niet die van de Aziaten die gemiddeld wel wat korter zijn dan wij.

Ooit in een ruime touring bus in Indonesie gezeten, wel was een lange avond/nacht rit van Bandung naar Pangadaran als ik me niet vergis
Ben uiteindelijk in gangpad gaan liggen want ik kon gewoonweg niet normaal zitten met me lange stelten...
Terwijl de Indonesische delegatie met hun korte pootjes bijna languit zaten.....
 
Ik heb met mijn 1m91 in een EV6 gezeten, had niet het idee dat ik ruimte te kort kwam, maar in mijn e-Niro is de ruimtebeleving groter, dat ondanks dat de EV6 van buiten best fors is. Heb het overigens ook niet heel uitgebreid getest.
Maar met een Kodiaq ben je natuurlijk qua ruimte ook wel verwend geraakt.
 

Cordoba

Forumguru
Hyundai laat veel modellen al ontwikkelen in europese landen waar dan rekening met onze maten word gehouden en niet die van de Aziaten die gemiddeld wel wat korter zijn dan wij.
Gemiddelde Europese lengte... daar zit ook de lengte van de gemiddelde Italiaan of Spanjaard in om maar iets te noemen. Het is inderdaad niet meer zo, dat je met een lengte van 1,80 meter al een probleem hebt in een auto van Aziatisch fabrikaat (dat was 50 jaar terug bij de kleine Japanse modellen wel zo), maar de Nederlanders zijn wel zo'n beetje het langste volk op aarde.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn vader heeft al een tijdje een Ioniq 5. Wat hij enorm vervelend vindt aan de wagen is de ophanging. Die is enorm hard. Bij slechtere wegen vangt de ophanging de schokken slecht op. Je voelt zo een “droge boenk”. Is uiteraard om ervoor te zorgen dat de wagen niet te hard doorveert om de batterij te beschermen. Toen ik net mijn Cayman had, heeft mijn vader een ritje van 50km meegereden over boerenbaantjes (dus niet onmiddellijk de beste baantjes), hij vond mijn Cayman stukken comfortabeler dan zijn ioniq 5. Daarna heb ik eens meegereden met zijn wagen en moest dat idd beamen.

Daarnaast kofferruimte in de ioniq 5 is niet zo denderend groot. Ruim genoeg voor de gewone boodschappen maar zeker geen ruimtewonder.
Design en dergelijke is natuurlijk persoonsgebonden. Ik vind persoonlijk de Ioniq 5 wel geslaagd. Is eens iets anders en je merkt aan het design dat het een wagen voor de toekomst is.
Persoonlijk zou ik voor een kleur gaan waar de plastic contrastdelen minder opvallen, nl
Cyber grey. Is daarnaast ook nog wel een chique kleurtje. Mijn nonkel heeft deze kleur op zijn Ioniq 5. Staat de wagen is enorm goed.
Wel altijd rekening houden met de EVs, de actieradius wordt zelfs bij de aziaten niet gehaald. Mijn vader heeft de 73 versie , dus wltp 480km. Haalde tijdje de winter amper 370km. Nu komt de range iets boven de 400km. Mijn vader is ook een rustige rijder en doet weinig autostrade. Ken nog een paar mensen met een Ioniq 5 en zij bevestigen net dezelfde ervaringen.

Persoonlijk , en zeker met de ervaringen van mijn vader met EVs, zou ik kiezen voor iets anders, nl een Tesla model Y. Op vlak van technologie zijn zij nog steeds koploper en ze hebben ook nog steeds het voordeel dat Tesla over een enorm uitgebreid aantal laadpunten beschikt met snelladers. Dat is namelijk iets wat mijn vader ook ondervindt met het onderweg opladen. Veel minder mogelijkheden en veel van die laadpunten werken ook niet zoals het moet.
Tesla heeft het op dat vlak een stuk beter dan de concurrentie, die afhankelijk is van derden.
 

jesse_s93

Donateur
Van het bovenstaande rijtje zou ik tussen de Enyaq en de XC40 kiezen. Inmiddels een aantal keer in een XC40 P8 gereden en dat rijdt wel heerlijk en ongelooflijk veel kracht (400+ pk). Ik verwacht dat de Enyaq op de achterbank nog wel iets ruimer is, maar het valt zeker niet tegen bij de Volvo.

De 1500kg trekgewicht bij een EV is nog wel een ding, de keuze is vrij beperkt. Ik vond deze site waar alle ev's op een rijtje zijn gezet op basis van trekgewicht: https://ev-database.nl/cheatsheet/trekgewicht-elektrische-auto. In die lijst zag ik nog een redelijk betaalbare optie, de Nissan Ariya 87kWh. Het is eerlijk gezegd niet mijn smaak, maar dat is voor ieder persoonlijk. Hij ziet er vrij groot uit.
 

hemi24

Forumguru
@leon-cupra : bedankt voor de nuttige info! Het probleem van de vering bij de Ioniq 5 had ik inderdaad al meer over gelezen, maar vanaf 2022 schijnen hiervoor aangepaste dempers te worden gemonteerd.
Daarnaast is het accupakket van 73 naar 77 kWh vergroot.

@jesse_s93 : die site was ik ook al tegen gekomen en ik had de Nissan ook gezien, maar daar wordt ik niet warm van…
In vergelijking met een Enyac is de XC40 een stuk minder ruim! Misschien maar wat proefrijden met het hele gezin en kijken wat er past!
 

4Motion

Senior Member
Met betrekking tot caravan / aanhanger : Ik zou de Kodiaq privé overnemen als 2de wagen voor de volgende paar jaar.
Binnen 4 jaar (wellicht je volgende lease?) verwacht ik EV's die net wat meer range hebben en een uitgebreider netwerk laadpalen. Dan kan die Kodiaq in de verkoop ;)
 
Bovenaan Onderaan