Optimotor

turboturbo

Forumguru
Ik heb Optimotor voorgesteld te overwegen mee te doen als tester. Ik krijg itt de meesten hier, niet de indruk dat het gaat om een TellSell achting bedrijf. Ik ben bereid het zelf te onderzoeken.

Ik heb wat vragen gesteld via de mail en daar antwoord op gekregen. De onkosten bedragen 10 euro voor het verwisselen van het oliefilter. Ik heb gevraagd waarom dat moet. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk ga ik me wel opgeven en meedoen....

Edit: het antwoord ontvangen: oliefilter verwisselen is nodig voor de 1e stap van de behandeling; de reinigende werking van het goedje zorgt ervoor dat de motor goed schoongemaakt wordt. Het vuil komt dan in het olie filter terecht. Deze moet dan na de eerste behandeling vervangen worden. Ik ben er niet helemaal zeker van dat het oliefilter laten vervangen 10 euro kost, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

turboturbo

Forumguru
Zo, deze week de Optimotor behandeling gestart (14 maart). Eerste flesje aan warme motor toegevoegd, daarna na 150km het oliefilter verwisseld. Toen het 2e flesje erin.
Eerste bevindingen: geen! :laugh: Vandaag staat de verbruiksmeter eerder op onder normale waarden (zo rond de 1:14 gemiddeld) maar Spritmonitor gaat het ons vertellen tzt.... Ben benieuwd...

turboturbo

Forumguru
resultaat / bevindingen eigen test

Sinds 14 maart j.l. ben ik begonnen met het proberen van Optimotor.
Ik had via dit draadje een mailtje gestuurd naar de vertegenwoordiger met een paar vragen en dat ik wel bereid ben om het zelf te testen.
Na enkele dagen had ik de 2 flesjes thuis.
Het duurde nog even voordat ik zelf een oliefilter en o-ring had gekocht bij een automaterialenzaak (kosten 12,50 exclusief een liter Shell 10W40 om evt. aan te vullen als dat nodig was), en hoe ik had uitgevonden hoe ik deze zelf kon vervangen (ook hier dankzij dit forum:xyxthumbs:). Daarna duurde het nog even voordat ik het zó uit kon kienen dat ik precies 250 km op het eerste flesje zou kunnen rijden, en ik dan ook echt tijd had om het oliefilter te wisselen (of te laten wisselen als het mij zelf niet zou lukken) Ik had dus een ritje van precies 250 km gepland, waarna ik 2 dagen vrij was en ruim in de gelegenheid hiervoor.

Hoe heb ik het gedaan?
Eerst heb ik tank volgegooid met Shell V-Power. Ik wilde het reinigingseffect van het eerste flesje / de eerste behandeling zoveel mogelijk een handje helpen :).
De eerste 250 km op het eerste flesje reed ik meteen op in 2 lange ritten. Ik heb regelmatig flink in de toeren gehangen en steeds extra laat pas opgeschakeld (tot na 5000 rpm) en ook een minuut of twee 120 km/u in z'n 3 gereden :smiley29: - de kleppen vlogen me om de oren leek het wel...Na deze eerste 250 km verving ik (zelf) het oliefilter. De olie zelf vervangen wordt aangeraden, maar hoeft niet. Aangezien die pas geleden nog was ververst, heb ik daar vanaf gezien. Vond ik zonde.
Na het tweede flesje toegediend te hebben heb ik mijn eigen rijstijl weer opgepakt.

Mijn rijstijl
Wat is dan mijn rijstijl? Om iets zinvols over de uitkomst te zeggen, is het misschien handig mijn rijstijl toe te lichten. Laat ik zeggen dat ik hypermilen wel geinig vind. Of vond, moet ik eigenlijk zeggen. Af en toe, vooral toen ik de auto net had, probeerde ik wel eens aan de hand van de boordcomputer te kijken of het lukte onder een bepaald cijfer te blijven. Dit heb ik echter al snel opgegeven. Enerzijds is achter vrachtwagens hangen en ander verkeer ophouden is niet mijn ding; anderzijds kwam ik er achter dat ik zelf maar beperkt invloed heb op het verbruik (het voetje, dus) Factoren als wind, een nat wegdek (en/of nat weer), temperatuur, airco gebruik (ook gerelateerd aan de temperatuur) hebben een veel merkbaarder invloed op het verbruik...
Mijn rijstijl is rustig, dat kan ik denk ik wel stellen. Ik heb zelden haast, want als ik dat heb, merk ik dat ik veelvuldig op de rem aan het trappen ben, veel en vaak het gaspedaal aan het vloeren ben, en te kort op mijn voorganger zit. Op deze manier rijden heb ik een hekel; het is merkbaar slecht voor mn humeur en bloeddruk. Ik rij overal op de maximum toegestane snelheid (op de teller; wijkt zo'n 6 km af van GPS) en trek vlot op. Het is een misverstand om te denken dat je met langzaam optrekken brandstof bespaard. Ik schakel niet vroeg op, ik trek altijd door tot minimaal 3500 tpm buiten de bebouwde kom. Bij 2500 tpm kan ook al opgeschakeld worden, maar dat doe ik alleen binnen bebouwde kom omdat je anders steeds van de 2e versnelling meteen naar z'n 5 kan (bij 50 km/u)
Ik anticipeer vooral. Wanneer ik niemand ophoud, of er allang voorgesorteerd kan worden, laat ik de auto uitrollen richting de verkeerslichten. Meestal ook op afritten van snelwegen (alleen waar dat kan en niet gevaarlijk is) Ik zie aan andere weggebruikers dat ze me herhaaldelijk volgas voorbij gaan en dan sta ik 5 tellen later achter hen, voor het verkeerslicht te wachten. Kijk, ik denk dan: zonde van je geld / energie - je trapt dat pedaal nog even flink in voor helemaal niets. Ik geloof er ook helemaal niks van dat het zo leuk blijft om met een hele snelle auto telkens zo hard op te trekken als het eigenlijk niet kan, dus dat kan het ook niet wezen. Kortom: ik ga niet tot het uiterste, maar probeer er zeker wel op te letten. Waar ik ook op let, is dat ik de motor niet lui maak. Vandaar dat ik niet ultra vroeg opschakel, en zeker bij opritten van snelwegen (mits de motor warm is) lekker doortrek in de toeren. En de sporadische momenten wanneer ik 130 km/u rij, doe ik dat ook lekker, om de motor goed wakker (en schoon?) te houden.
Tenslotte misschien goed om te vermelden dat ik in Amsterdam woon en in deels in de stad werk. Ik neem regelmatig de auto (moet langs meerdere adressen door heel de stad) waarbij ik dus relatief veel stadsverkeer rijd. Ik neem echter als het kan de fiets (als de onderlinge afstanden te doen zijn en het weer staat het toe) Verder rijd ik veel in midden Nederland en de Randstad. Ik kom dus niet vaak op stukken waar je bijv. 130 mag rijden; 120 is ook eerder uitzondering dan regel. Ook sta ik wekelijks enkele keren in de file (ring Amsterdam, A1, A28, A4 etc) dus dat is mij ook niet bespaard.

Optimotor
Toen ik hier las over Optimotor, spraken me de commentaren over Tell-Sell achting vergelijkingen meteen al niet aan. Ik dacht ook wel: dit kan niet zo simpel zijn, hoe zit dit? Maar toen ik me erin verdiepte, kwam de technische werking wel logisch op mij over. Wat ik bijvoorbeeld dacht is: welk belang heeft de olie / brandstof industrie erbij om jouw motor zuiniger te laten draaien? Juist: GEEN! Jaarlijks wordt telkens het minimale bereikt ism motor fabrikanten om Brussel tevreden te houden, maar meer doet men NIET. Er zijn zat auto's ontwikkeld die super zuinig zijn, maar die halen de lopende band telkens niet.... Verder las ik in een paar comments dat 'men vroeger ook al zoiets deed, door aceton aan de motor olie toe te voegen' (?) om de smering te optimaliseren. Tenslotte zag ik een filmpje op de site van optimotor zelf (wij van WC eend, i know) en daar zag ik hoe een dubbele blinde test gedaan werd (2 keer 2 dezelfde auto's van een ander merk, 2 keer de chauffeurs uitgeruild, etc) met inderdaad een significant resultaat. Ik had wel twijfels over de eerlijkheid van die test, bijv. zou de ene auto toch niet met de nippeltruuc afgetankt zijn, etc.
TüV schijnt dit spul ook getest te hebben, waarbij geteste zaken als compressietest en N0x uitstoot zichtbaar verbeterd zouden zijn. Ik heb me verder niet verdiept in die onderzoeken en bronmateriaal...

Kortom, dacht ik: laat ik het zelf proberen. Ik hield vanaf begin dat ik deze auto heb al tot de op de kilometer het verbruik bij, dus dat moet te meten zijn.

-wordt vervolgd-

turboturbo

Forumguru
vervolg: eigen testervaringen

-vervolg post #43-

Het resultaat
Ik heb zelf het gevoel dat het nog veel te vroeg is om van een resultaat te kunnen spreken. Waar ik vooral achter kwam is het volgende. Ik heb zelf al eens geprobeerd om het verbuik verschil te meten tussen gewone Shell en V-Power. Daarbij viel me al eens op, dat het er maar net vanaf hangt of de omstandigheden / externe factoren wel of niet gelijk zijn. Het verschil was wel meetbaar, maar niet direct te herleiden tot de brandstof zelf. Had ik bijv. net iets meer kortere ritjes gemaakt? Was de buitentemperatuur anders, regen, wind….? En ga zo maar door. Dat heb ik dus opgegeven.
Hetzelfde gevoel bekroop me ook nu weer. Het is veel makkelijker om een vergelijkende test tegelijkertijd te doen, zodat de externe factoren hetzelfde zijn. Ik had bijvoorbeeld al gemerkt dat ik op een mooie windstille zomeravond van utrecht naar Amsterdam op de A2 (100 km/u) een gemiddelde van 1:21 had gehaald, dat verbaasde me, want ik deed het er niet eens om. Omgekeerd haalde ik op de A7 vanuit het noorden een keer 1:13 gemiddeld met keiharde tegenwind en loeihoge temperatuur (airco stond op z'n koudst en vroeg merkbaar veel vermogen)

Zo was tijdens mijn testperiode tot nu toe: veranderende temperatuur (voorjaar na een hele koude winter), en verschillende banden. Tot de winter heb ik zomerbanden gereden die nu op zijn en vervangen door splinternieuwe (deze winter heb ik winterbanden gereden)

Om dus een vergelijking te maken met verbruiksresultaten eerder (bijvoorbeeld vorig voorjaar) vind ik dan lastig. Had ik toen de airco vaker aan? Ik reed toen op 195 brede banden. Toen ik met optimotor begon, reed ik op 185 brede banden. En morgen krijg ik splinternieuwe 195 brede banden.

Wat zegt mijn gevoel: ik heb het idee dat ik toch, ondanks negatievere externe factoren (bijv. harde wind), en ook wat sneller tijdens de rit, richting de 16 km / L ga (afgaand op de boordcomputer die nagenoeg perfect klopt)
Het motor geluid lijkt iets minder te zijn geworden, helaas kan ik dat ook niet staven a.d.v. bijv dB metingen. Het bandengeruis en type wegdek zijn hier nl. de grootste factoren in. Aan boord was het altijd al lekker stil qua motorgeluid… Verders heb ik dus niet dezelfde banden meer…. Tenslotte ging ook de temperatuur lekker omhoog eind maart, waardoor de motor sowieso veel minder rauw ging klinken.

Cijfers
Dan de harde cijfers;) Ik heb vanuit Spritmonitor mijn gegevens geëxporteerd naar excel en daarvan een grafiekje gemaakt. Let it speak for itself; see for yourself…..
Wat valt daarin op? De laatste tankbeurten met optimotor valt op dat ik consequent nog niet boven de 6L/100 km ben gekomen. Dat is opzicht niet opzienbarend, dergelijke cijfers heb ik vaker gehad, ook nog wel achter elkaar.
Hoe groot is dan het verschil? Tja. In het filmpje zie je de met optimotor behandelde auto's de auto's zonder optimotor en met lege tank op de vluchtstrook voorbij razen en die gaan dan nog enkele tientallen kilometers door. Mogelijk is het effect ook wel het grootst als je 1 tank lang alleen maar achter elkaar snelweg rijdt…. Dát er een (meetbaar) effect is, dat is wel duidelijk.
Bij mij reist dan toch wel de vraag: is dit de verdienste van optimotor? Of heeft het te maken met het de overgang naar hogere temperaturen? En dat ik momenteel op smallere banden rijd?…..
Dan kun je nog de vraag stellen of het rendabel is. Het spul kost (2 flesjes, complete behandeling) 80 euro en gaat geloof ik 4 a 5 oliewissels en 100.00 km (correct me if i'm wrong, kon het niet terugvinden op de site) mee.
Het belooft 10% brandstof reductie. Als je 10% van 6 L/ 100 km (mijn normale verbruik) dan kom je op op 5,4 L/100km.
Het maximale effect zal pas na 1500 km merkbaar worden.
Ik ben nu 2814 km verder, en mijn verbruik staat momenteel op 5,5 L/100 km.
Ik rijd 20.000 km/jaar op dit moment. Mijn auto krijgt elk jaar nieuwe olie. Als ik dus 5 jaar x 20.000 km = 100dkm.
100dkm x 6L / 100 km = 6000 liter (mijn normale norm verbruik)
Gesteld dát het verbruik op 5,5L / 100km zou blijven staan, zou dat 5500 liter zijn. Verschil: 500 liter x 1,70 = 850 euro.

Tijdens deze testperiode tot nu toe, heb ik er express op gelet de externe factoren zo min mogelijk te veranderen. Helemaal is dat niet te voorkomen. Ik ben dus tot nu toe door blijven rijden op mijn winterbanden, en heb wekelijks min of meer dezelfde ritten afgelegd, waarvan 2 x een kleine 200 km per week, in 1 exact dezelfde rit.

Als je kunt stellen dat banden niet zo'n enorm verschil / effect op brandstof verbruik hebben, durf ik alvast wel te stellen dat dat optimotor zeker wel effect heeft…

Voor vragen over mijn ervaringen, stel ze gerust. Over de werking van Optimotor kun je beter de vertegenwoordiger zelf PM'en, je vindt hem een paar pagina's terug in ditzelfde draadje...

Grafiek:
(n.b. je moet van rechts naar links lezen...)
X = start behandeling optimotor

optimotor.jpg

excuses voor het kleine plaatje, ik begrijp niet dat sommige plaatjes een enorme preview krijgen, en deze zo pietepeuterig word weergegeven. Het bronbestand (PNG) is veel duidelijker leesbaar.

Max5

Senior Member
Dank voor je review turboturbo!
Heb je nu ook meegedaan aan het testpanel van optimotor?

Max5

Senior Member
Beste Max5,

Het product OptiMotor = NanoVit. Wij gebruiken de naam OptiMotor in de consumentenmarkt. In de industriele markt wordt de naam NanoVit gebruit.
Ecotribotech zegt me niets en is ook zeker niet hetzelfde product. In Duitsland is het kort op de markt geweest onder de naam Nano-Max, maar dat was voordat wij de wereldwijde verkooprechten kregen. De namen voor dit product zijn dus OptiMotor en NanoVit.

De test met het SRE in Eindhoven loopt tot eind juni van dit jaar. Hierna zullen de resultaten naar buiten worden gecommuniceerd.

Om hier alsnog even op te reageren, de gebruikte marketing/technologie termen gaven me het idee dat er enige overlap was tussen de producten. Excuses als ik het mis heb. (Ecotribotec bestaat inmiddels niet meer, maar dat terzijde.)

Ben benieuwd naar de resultaten, eind juni komt rap dichterbij!

turboturbo

Forumguru
@Max5 geen idee, weet niet precies wat je met het testpanel bedoeld? Ik heb me aangeboden om het in ieder geval voor mezelf te testen, in ruil voor het delen van mijn bevindingen hier op dit forum.
Ik ben dus gewoon een aangehaakte, normale particuliere 'tester'.

Max5

Senior Member
Ik neem aan dat de tests van optimotor enigszinds gecontroleerd plaatsvinden. Stel me zo voor dat brandstof en olieverbruik worden bijgehouden, en dat er compressiemetingen voor en na gedaan worden. Dit om hun claims te kunnen onderbouwen.
Maar ik begrijp dat Optimotor die data niet bij je verzameld heeft.

turboturbo

Forumguru
Nee, ik denk dat je deze test actie meer als een eindgebruikers / consumentenactie moet zien. Optimotor wil kennelijk eind gebruikers in staat stellen om het product zelf te proberen, gratis in ruil voor het delen van je eigen ervaringen.

In de documentatie van het goedje zat al wat informatie over de testresultaten van TuV, zo zaten er foto's van een compressietest vóór en na bij. Volgens mij is Optimotor zelf diverse gecontroleerde testen aan het doen (Raymond mailde me dat ze momenteel testen met olie doen, die al 100.000 kilometer niet is ververst) waar niet zomaar consumenten bij betrokken (kunnnen) zijn, op de manier waarop ik me als 'tester' aanmeldde.

Je moet dit denk ik meer als een soort reclame - actie zien, denk ik. Onder het motto: geloof je het niet? Probeer het zelf maar.

Overigens houd ik zelf mijn brandstofverbruik bij (dus niet gecontroleerd), en ik heb er geen enkel belang bij om te sjoemelen; ik heb immers geen band met Optimotor. Ik denk dat het voor de testen die (gecontroleerd?) gehouden zijn, het ballonnetje wel opgaat dat het controleerd is.

Maar misschien kan @Raymond hier beter zelf iets zinnigs over zeggen...

Rosinfield

† In Memoriam
om van een wetenschappelijk valide test te spreken, moet er op de eerste plaats natuurlijk voor worden gezorgd dat er een experimentele en een controle groep is met in beide groepen een behoorlijk aantal proefpersonen. Verder moet het onderzoek dubbelblind zijn; noch de onderzoeker, noch de proefpersonen mogen op de hoogte zijn van de groep waarin de proefpersonen zijn ingedeeld. De ervaringen van 1 enkele gebruiker onder niet dubbelblinde condities, hoe goed deze ook zijn best doet om eea objectief te laten verlopen, zijn per definitie nietszeggend.

darkprojectx

Forumguru
turboturbo zei:
Hoe heb ik het gedaan?
Eerst heb ik tank volgegooid met Shell V-Power. Ik wilde het reinigingseffect van het eerste flesje / de eerste behandeling zoveel mogelijk een handje helpen :).

Vpower in een 1.2 12v motor? Zou niet mijn favoriete optie zijn.

turboturbo zei:
Optimotor
Ik dacht ook wel: dit kan niet zo simpel zijn, hoe zit dit? Maar toen ik me erin verdiepte, kwam de technische werking wel logisch op mij over.

Tja.. als maar genoeg bronnen schreeuwen hoe het zit en daar jip en janneke taal van maken, dan gaat iedereen het begrijpen en vindt iedereen het logisch.

Mensen vinden iets logisch wanneer het antwoord aansluit aan de wens/verwachting die zij zelf over iets creeren.
Rare zin? Ik kan het makkelijk toelichten met een voorbeeldje;

Vroeger leefden (Christenen althans) volgens de bijbel, en had god de aarde gecreerd. Dat stond geschreven, dat werd gesproken, zelfs de melkboer kon het bevestigen. Dat was logisch omdat de mensen daarin geloofde.
Op Discovery Channel heb ik laatst een documantaire gezien (van freaking 2 uur) over het ontstaan van de aarde door middel van een "oerknal". Na 2 uur dacht ik, nou zo is het gegaan want ze konden alles verklaren, ik zag er beelden van die overeen kwamen met wat mijn idee ervan was, dus forget about God, het was gewoon een kei die op de aarde klapte.
Weer 2 uur later vroeg ik me af hoe ze daar eigenlijk achter waren gekomen. Hoe weten ze hoe groot die kei was? Wat bewijst dat mens, beest en micro organisme elkaar overwonnen hebben in de evolutie? Misschien komt er om de zoveel duizend jaar wel een zonnestorm over de aarde die al het leven om zeep helpt.

Terugkomend op mijn zin;
Mensen vinden iets logisch wanneer het antwoord aansluit aan de wens/verwachting die zij zelf over iets creeren.
Met bovenstaande beschreven, is dit dan nog zo'n rare zin?

Ik bewonder je omdat je het zelf test, persoonlijk geloof ik er totaal niet in. Naar mijn idee ga je onbewust bewuster rijden door beter te anticiperen en rustiger te rijden. Wel ben ik benieuwd naar je testresultaten op de lange termijn.

turboturbo

Forumguru
Geen V-Power? Om welke reden raad je me dat af? Ik weet dat de voorgeschreven octaangetallen RON91-95 zijn voor de 1.2 12V, en ik heb wel eens ergens gelezen dat je zo min mogelijk moet verschillen van RON getallen (tegen pingelen?) Shell V-Power is RON95 (eigenlijk afgerond RON97, dacht ik, maar daarom mogen ze het geen RON98 noemen) dus dat moet kunnen, dacht ik.

Over je uiteenzetting:

Hmz.. tja... Ik vind je punt over creatisme vs. evolutie/oerknal wel iets uit de bocht gevlogen voor een vergelijking met het onderwerp Optimotor :). Persoonlijk vind ik een geschapen aarde net zo moeilijk te geloven als de oerknal. Bewijzen die men vindt; worden gevonden omdat men ernaar zoekt. Dat geldt voor elke onderzoeker, zowel aan de kant van creationisme en oerknal (paradigma probleem) *

Wat jij bedoelt is toch eigenlijk het placebo effect?

Ik vind het wel reuze dat er zo diepzinnig gepraat kan worden op dit forum! :xyxthumbs: :)

Ik denk ook dat het onvermijdelijk is dat ik onbewust een resultaat wil merken. Ik schreef al, dat ik merkte dat de motor stiller en fijner leek te lopen. Maar eigenlijk kan ik me van vorige zomer vakantie ook nog herinneren hoe stil en fijn de motor liep gedurende ik honderden kilometers in een enkele weken aan het wegtikken was. Dit verschijnsel is me dus niet helemaal nieuw. En de temperaturen waren in maart gestegen van -19ºC gemiddeld naar +10ºC (als ik me goed herinner) Niet zo gek dus, want de motor loopt bij dergelijke temperaturen sowieso een stuk rauwer. Dus dat ik merkte dat de motor stiller en fijner liep, kon ik niet goed herleiden tot het gebruik van Optimotor. Maar het is wel het eerste waar je zelf aan gaat denken. Je bent al gauw geneigd eigenschappen of veranderingen toe te schrijven aan iets waarvan je denkt (of zelfs verwacht) dat het daarmee te maken heeft. Vals causale verband?

Om die reden schreef ik dat er een hoop externe factoren het verbruik beïnvloeden, en die zijn niet zoals in een laboratorium, te elimineren. Anderzijds wil je dat ook niet, want daar heeft de eindgebruiker in de real world weer geen zak aan (dat het in een laboratorium wel werkt)

Ik beperk me daarom maar tot het delen van mijn brandstof verbruik; en durf te stellen dat ik mijn rijstijl nauwelijks aangepast heb, als dat al is gebeurd. Ik denk zelf van niet, namelijk. Los daarvan: ik heb ooit (vooral toen ik de auto net had) wel gehyper-miled, omdat ik wilde weten hoe zuinig deze auto bereden kon worden. Als Spritmonitor laat zien dat ik alsnog onder die gemiddelde waarden uit kom, zonder te hyper-milen, dan ligt er voor mij persoonlijk wel degelijk een stukje bewijs.

Verder bewijs dát Optimotor effect heeft, heb ík niet in handen. Ik heb plaatjes van TuV compressiemetingen gezien in de handleiding. Tja, die kunnen natuurlijk fake zijn. Maar daar ga ik niet zomaar van uit. Als die kloppen, dan is er iig iets van een effect meetbaar.

Maar het is eigenlijk wat @MarcoO2 zegt, ik moet het niet omschrijven als 'test' maar als 'ervaring' of gebruikerservaring.

*(ik ga me hierin nog even verdiepen of ik geen onzin uit kraam)

Captain Hook

Forumguru
Dan zul je dubbelblind moeten testen.
Testrijders die weten dat ze het product gebruiken.
Testrijders die het niet weten en het wel/niet in de auto hebben.
Testrijders die denken dat ze het gebruiken, maar dat er in werkelijkheid niks toegevoegd is.

:koffie:

rickvandevelde

Senior Member
Ik heb onlangs een gesprek gehad met een grote leasemaatschappij waarbij men van ca. 10.000 auto's met een brandsofpas (diesel) gemonitored heeft of de kosten van de duurdere premium brandstoffen opwegen tegen het eventueel lagere verbruik.
Uit deze langdurige en serieuse test is naar voren gekomen dat er geen significant verschil is in verbruik bij deze primium brandstoffen.
Van deze leasemaatschappij zijn de kosten voor premium brandstof nu dan ook voor rekening van de berijder. Er mag dus alleen normale diesel getankt worden met een brandstofpas op rekening van de leasemaatschappij (of er moeten hier vooraf afspraken over worden gemaakt)

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk ook dat je het vooral zou moeten gebruiken om lekkerder te rijden, vooral bij getunede auto's. Dan is er ook sprake van een aantoonbare vermogenswinst

MarcoO2

Forumguru
Klopt. De reden dat leasemaatschappijen het niet merken, is dat het veel getankt wordt door mensen met een motor die er geen of zeer weinig voordeel bij heeft. Een turbomotor heeft er, zeker als die getuned is, wel degelijk (veel) baat bij.

Overigens kan je niet alle premium-brandstoffen op één hoop gooien, mijn favoriet is BP Ultimate. Da's de enige premium-brandstof waarbij ik het verschil echt voel en zuiniger rijd.

Captain Hook

Forumguru
Maar wat iedere keer weer blijkt, het minieme minderverbruik weegt niet op tegen de meerprijs van de gehypte brandstof.

Echt, anders hadden de rekenmeesters van de tankkaart toko's en de lease-mij-en het al lang verplicht gesteld...:ahum:

MarcoO2

Forumguru
Dat blijkt inderdaad voor de doorsnee motor. Zoals ik hiervoor al zei, ligt dat bij de meer potente motoren heel anders.

Bovenaan Onderaan