Als aanvulling. Lane assist houdt je enkel in het midden van de rijbaan door rukjes aan het stuur te geven; grote koersveranderingen moet je zelf doen. Travel assist stuurt zelf, dus ook bochten en, zoals op de provinciale weg buiten ons dorp, stuurt je om vluchthevels heen.
Nadeel van lane assist is dat ik er vaak bewust voor kies om juist niet in het midden van de rijstrook te rijden, zodat ik beter overzicht heb. Het systeem werkt dit tegen. Ook travel assist zou je als bestuurder naar mijn mening niet moedig moeten willen hebben. Nadeel van travel assist is bovendien dat het (afgezien van de vele foutmeldingen bijvoorbeeld als het koud is), in ieder geval in mijn Golf uit 2021, de besturing erg licht en ongevoelig maakt, terwijl je wel je handen aan het stuur moet houden. Ook werkt het systeem niet erg vloeiend, maar wat schokkerig en stuurt het later dan ik zelf zou doen - modernere versies zouden overigens beter kunnen zijn. Al met al voelt gewoon echt niet fijn, nog afgezien van mijn principiële bezwaren tegen dit soort systemen.